Digitaalinen piirtäminen Kritalla ja kosketuskynällä

Digitaalinen piirtäminen Kritalla ja kosketusnäyttökynällä

 

Krita on ilmainen piirustusohjelma ja käytettävyydeltään Gimpiä parempi. Kritalla pystyy piirtämisen lisäksi tekemään kuvankäsittelyä ja myös animointia ja sillä voi korvata maksullisen Photoshopin koulukäytössä. Opettelimme 7. lk oppilaiden kanssa Kritan peruskäyttöä digitaaliseen piirtämiseen ja samalla tutustuimme kosketusnäyttökyniin. Projektiin menee vähintään 4 oppituntia mutta ohjelman lataaminen kannattaa aloittaa jo reilusti aikaisemmin.

Digitaalista piirustussovellusta ensimmäistä kertaa käytettäessä kysymysten tulva on yleensä valtava. Tästä selviämiseen olin todennut parhaaksi käyttää paperille tulostettuja ohjeita. Käytin paperia, sillä pieniltä näytöiltä ei mahdu yhtäaikaisesti selaamaan ohjetta, eikä ohjelmasta toiseen siirtyminen onnistu kaikilta oppilailta riittävän helposti, jotta ohjetta voisi seurata kätevästi. Laadin ohjeet siten, että ne muodostuivat pienistä tehtävistä, ja jokainen tehtävä esitteli jonkin osan ohjelman käytöstä ja tarvittavista työkaluista. Olin myös tässä ensimmäisessä vaiheessa rajannut käytettävien työkalujen ja toimintojen määrän aika pieneen, jotta aloitus ei tuntuisi liian vaikealta. Ennen kuin päästin oppilaat aloittamaan, näytin omalta koneeltani, mistä työkalut löytyvät ja esittelin lyhyesti niiden toiminnan. Annoin myös yleisen ohjeen, jossa neuvoin ongelmatilanteessa kysymään toiselta oppilaalta ja sen jälkeen vielä toiselta ennen opettajan puoleen kääntymistä. Tämä sen vuoksi, että oppilaat opettaisivat toisiaan ja saisivat nopeammin apua, kun oppilasryhmä on iso ja opettajia vain yksi vastaamassa.

Kosketusnäyttökynän käyttö oli kaikille helppoa. Kynät toimivat heti ilman erillistä asentamista. Tarkkuus jättää hiukan toivomisen varaa esim. Wacomin piirtopöytiin tottuneille, ja tästä tuli oppilailta hiukan palautetta, mutta piirtäminen on silti mukavampaa kuin sormella. Jotta kynän saa myös takaisin, annoin kynän lainaan vain nimilistaa vastaan: jokaisessa kynässä on numero ja oma nimi piti kirjoittaa oikean numeron kohdalle. Nimilista on vippaskonsti, jolla korostan sitä, että kynä pitää palauttaa ja kunnossa. Todella korvaamaton apuväline oli myös käsityönopettajan tekemä kynälaatikko, jossa kynät pysyvät järjestyksellä ja yhdellä silmäyksellä näki ovatko kaikki palautuneet.

Kritan käyttö vaatii hyvät alkuohjeet, mutta onnistui kaikilta. Sen sijaan sen lataaminen tuotti runsaasti ongelmia. Ohjelman asentamisen yrittäminen kannattaa aloittaa viikkoja ennen projektia. Samoin kannattaa laatia jokin itsenäisesti toteutettavissa oleva tehtävä niille, jotka eivät muista ottaa tietokonetta mukaan tai joilla se on epäkunnossa. Laturi tai ainakin tietokoneen lataus kotona tuntui unohtuvan aika monilta. Välillä Krita kaatui ilman varoitusta eli myös välitallentamiseen kannattaa opastaa.

Laadin tehtävän sellaiseksi, että ensin piti harjoitella koko tehtävävihkonen läpi ja lopuksi sai piirtää jonkin vapaan piirroksen, joka piti palauttaa Teamsissa. Ensimmäisestä tehtävästä halusin helpon, jotta se varmasti onnistuu kaikilta ja oppilas voi vielä keskittyä vain tutustumaan uuteen ohjelmaan. Enemmän digitaalista piirtämistä tehneiden oli kuitenkin mahdollista vapaassa lopputehtävässä väläyttää osaamistaan. Digitaalinen piirtäminen on kuvataideopetuksessa jo perusjuttuja ja Krita osoittautui hyväksi Photoshopin korvaajaksi ilmaisuutensa vuoksi. Aion vain laajentaa ohjeita vielä Kritan eri ominaisuuksiin jatkossa, muuten tämä tapa digitaalisen piirtämisen opetteluun tuntui aika toimivalta.

Wilhelmina Juhakoski / Syvälahden koulu