Osallistu STEAM junior -haasteeseen!

Maailman suurimmat haasteet – Suomen pienimmät ratkaisijoina. STEAM Turku haastaa alueen opettajat ja oppilaat mukaan STEAM junioriin kehittämään ideoita, toimintatapoja tai muita ratkaisuehdotuksia ilmastonmuutoksen, luonnon köyhtymisen tai merten roskaantumisen osalta.

Haaste on suunnattu STEAM Turku -verkoston kunnille. Ilmoittaudu mukaan viimeistään 22.3. ja kerro samalla, mihin haasteeseen ryhmäsi osallistuu.

Lue lisää STEAM junior -haasteesta >>

Bremenin soittoniekat Hepokullan koulun kolmasluokkalaisten lukemana

Hepokullan koulun kolmannet luokat harjoittelivat syyslukukaudella 2018 eläytyvän lukemisen taitoa. Tarinaksi valikoitui Bremenin soittoniekat monine eläinhahmoineen. Sadun oli kolmasluokkalaisille työstänyt koulun lukuvaari Eero, joka käänsi vuorosanat myös viroksi. Hepokullan yhteistyökoulun Viljandi Kesklinnakoolin oppilaat harjoittelivat myös eläytyvää lukemista sadun myötä.

Voit kuunnella kuunnelman alla olevasta linkistä. Se on yhden ryhmän tuotos Bremenin soittoniekat -sadusta. Mukavaa kuunteluhetkeä!

Kuuntele Bremerin soittoniekat -satu >>

Matikkaa Minecraftissa

Turussa on juuri saatu mahdollisuus Minecraft Education Edition -version (MEE) käyttöön. Education Edition on juuri opetukseen tehty versio, jota voi käyttää iPadeilla ja Windows 10 -koneilla.

Yksi kokeilu tehtiin Nummenpakan koulun Nummen yksikön 6.-luokan matematiikan tunnilla, jonka oppisisältöön kuuluivat pinta-alat ja tilavuudet. Ajatuksena oli, että pelaamalla ja liikkumalla 3D-maailmassa nämä käsitteet havainnollistuisivat oppilaille paremmin. Idea oppituntiin saatiin Minecraft Education Edition -sivustolta, jossa se oli englanninkielisenä. Tätä pohjaa muokattiin suomeksi ja vietiin hieman eteenpäin.

Minecraft-maailmassa oppilaan on tarkoitus liikkua, tutkia ja laskea erilaisten kuvioiden pinta-aloja ja tilavuuksia. Rakennuspalikan koko on varsin sopiva, noin 1 m x 1 m, taikka yksi kuutiometri.

Minecraftissa on myös mahdollisuus mallintaa todellista maailmaa, kuten kasvimaita, uima-altaita, rakennelmia ja luolia. Oppilas pystyy myös luomaan ja rakentamaan omia rakennelmia.

Maailma jaettiin oppilaalle OneDriven kautta tiedostona ja oppilailla oli välineenä iPad. Tehdyn maailman oppilas palautti OneDriveen opettajalle jaettuun kansioon. Maailman jakaminen ja palauttaminen olisi onnistunut myös Teamsin tehtävissä.

Teksti: Teemu Takio

Henkilökohtaiset oppilaslaitteet alakoulussa

Turun peruskoulujen kaikilla 4.-5. ja 7.-8. luokkien oppilailla on opiskelukäytössä henkilökohtainen oppilaslaite. Miten oppilaat ja opettajat ovat ottaneet uuden mahdollisuuden vastaan?

Oppilaat: Syvälahden koulu
Opettajat: Elli Mansikkaniemi ja Janna Kurth
Kuvaus ja editointi: Tero Jaakkola
Tuotanto: TOP-keskus 2018

Matematiikkaluokkien avoimet ovet Raunistulassa

Raunistulan koulun matematiikkaluokkien oppilaat järjestivät tiistaina 11.12. matematiikkaluokkien avoimet ovet Turun ja lähialueen 2.-luokkalaisille ja heidän huoltajilleen. Tapahtuma oli osa matematiikkaluokkien monialaista oppimiskokonaisuutta.

Oppilaat suunnittelivat tapahtumaan erilaisia toiminnallisia pisteitä. Osallistujat pääsivät koodaamaan iPadilla, ratkaisemaan erilaisia ongelmia liikunnallisesti ja toiminnallisesti sekä toimimaan tutkijoina pienien käytännön kokeiden kautta.

– Oppilaat ottivat aktiivisen ohjaajan roolin ja auttoivat hienosti 2.-luokkalaisia tehtäväpisteillä. Suurin osa avoimiin oviin osallistuneista lapsista ja heidän huoltajistaan olivat tyytyväisiä illan antiin. Näytti siltä, että tapahtuma oli lapsia motivoiva, ja että kiinnostus matematiikkaa kohtaan lisääntyi, kertoo 4. matematiikkaluokan luokanopettaja Leo Bernoulli.

Matematiikkaluokille haetaan Wilman kautta viimeistään 13.1.2019.

Luokkatunnit oppilaan osallisuuden väylänä

Luokkatunneilla kaikilla on mahdollisuus päästä osalliseksi ja vaikuttamaan oman luokan ja koulun asioihin omassa turvallisessa ryhmässään. Mitkä asiat koulussa luokkatuntien osalta toimivat jo hyvin ja mitä asioita pitäisi ehkä muuttaa?

Videon ovat tehneet perusopetuksen osallisuuskoordinaattorit yhteistyössä Liikkuva koulu -hankkeen kanssa.

 

Osallisuus – kaikki mukaan

Millaisia oppilaiden osallisuutta koulun arjessa edistäviä toimintoja kouluissamme jo tehdään? Katso video ja tutustu mm. viikkotavoitteisiin, kaverivälkkiin, itseohjautuvuuteen ja osallistamiseen.

Videon ovat tehneet perusopetuksen osallisuuskoordinaattorit yhteistyössä Liikkuva koulu -hankkeen kanssa.