Peukaloisten viikko 47

Maanantai 19.11

viskarit:

Satuhetki. ensimmäinen jouluaiheinen satu on nyt luettu viskareille. Se kertoi joulupukin matkanteosta jouluna ja siitä mitä tapahtui nallelle, joka oli matkalla pienen tytön luokse lahjaksi.

Esikoulu:

Lähdimme aamupalan jälkeen metsäretkelle. Tänään emme menneetkään majalle, vaan huomasimme mielenkiintoisen kallion jossa näytti ihan kuin siinä olisi luola. Menimme tutkimaan kalliota ja huomasimme että tässä onkin mukava leikkipaikka. Jäimme siihen leikkimään piilosta. Lapsista oli mukavaa myös kun pääsi vähän kiipeilemään kalliolle. Huomasimme myös että joku oli tuonut metsään leipää eläimille. Keskustelimme siitä että koskaan ei saa koskea mihinkään ruokaan mitä maasta löytää.

Palattuamme päiväkodille meillä oli vielä lasten omasta toiveesta aina yhtä ihanaa vesileikkiä. Lapset jaettiin kahteen osaan. ensin pääsi toinen porukka leikkimään vedellä ja sitten toinen. Täytimme vessan lavuaarit vedellä ja otimme erilaisia vesileluja. Veneitä, kaloja, sukeltajia jne… Kivaa oli.

Tiistai 20.11

viskarit:

jatkettiin jo aikaisemmin aloitettua tunnetaitoihin liittyvää eläinaiheista keppieläinteatteria. Muisteltiin mitä eläimiä satuun liittyi ja minkälaista ääntä kyseiset eläimet pitävät. Laulettiin myös eläinaiheinen laulu. Laitoimme omiin koiriimme kepit kiinni ja jokainen sai esitellä oman koiransa. Sai kertoa sen nimen, mitä se syö, missä asuu jne…

Esikoulu:

Lähdimme palloiluhallille jossa meillä oli aiheena pallot. Alkulämmittelyn jälkeen lapset saivat jokainen oman pallon mitä piti vierittää, potkasta varpailla, kantapäällä jne.. Saliin oli tehty taitorata jossa piti pomputtaa palloa ensin niin että pallo osuu lattialla olevien vanteiden sisälle, sitten palloa pomputeltiin samalla kun lapsi pujoitteli esteitä. Palloa pomputeltiin myös patjan päällä ja sitten piti vielä osua pallolla isoon jumppapalloon. Hienosti lapset jaksoivat. Lopuksi vielä pelasimme peliä jossa oli kaksi joukkuetta. keskelle laitettiin iso jumppapallo ja joukkueet yrittivät omilla palloilla saada iso pallo toisen joukkueen puolelle. Tämä oli hurjan hauskaa. ihan viimeiseksi vielä leikimme leikkivarjolla.

Keskiviikko 21.11

viskarit:

Jumpparata salissa. Teimme samankaltaisen radan kuin viimeviikolla. Lisäyksenä oli pallonheittoa koripallokoriin. Lasten mielestä oli kiva touhuta radalla eri juttuja, kun ne olivat jo tuttuja viimeviikolta.

Esikoulu:

Tänään meillä oli aamupiirin jälkeen levyraatia. Lapset saivat kaikki kaksi äänestyslappua. Toinen oli surullinen sitruuna ja toinen iloinen kukkanen. Aikuinen soitti musiikkia ja lapset näyttivät joko sitruunaa tai kukkasta, riippuen oliko musikki mielestään hyvä vai huono. Kaikille kappaleille laskettiin pisteet ja eniten ääniä saanut musiikki kuunneltiin uudelleen ja lapset pääsivät tanssimaan musiikin mukana.

Menimme tänään myös saliin jossa meillä oli lauluhetki. Lauloimme muutamia talvisia ja jouluisia lauluja. Mahtui mukaan vielä muutama muukin laulu kuten metrolla mummolaan.

Torstai 22.11

viskarit:

Leikkiä oman valinnan mukaan. Sen jälkeen lauluhetki aamuhuoneessa. Lauloimme ja loruilimme jouluaiheisia juttuja. yksi vaikea tehtäväkin oli, eli käsikädessä irroittamatta toisesta pujoittelimme vanteen läpi. Vanne siis liikkui piirin ympäri käsiä irroittamatta.

Esikoulu:

Tänään oli jännittävä päivä kun saimme lyseon koululta 1A luokan kanssamme ulos leikkimään. Voi sitä riemua kun koululaiset vihdoin saapuivat ja mukana oli tietysti vanhoja päiväkoti kavereita viime vuodelta. Vilinää ja vilskettä riitti ja hauskaa oli. Haikein mielin lopulta hyvästelimme koululaiset, mutta kutsuimme heidät uudestaan kyläilemään.  🙂

Perjantai  23.11

viskarit:

metsäretki lähimetsään. Lähdimme metsäretkelle ja jokainen lapsi oli saanut tuoda kotoa omat pienet eväät. Leikimme metsässä ja lopuksi jokainen sai nauttia omista herkullisista eväistään. Nam.

Esikoulu:

Esikoululaiset pääsivät tänään retkelle Turun taidemuseoon. Saimme päiväkodilta eväät, johon kuului sämpylä, pillimehu, banaani ja välipalakeksi. Matkasimme museoon bussilla. Lapset tunnistavat jo hienosti bussin nro 18. Museo oli suuri ja lapset toivoivatkin että saisivat muuttaa sinne asumaan. Museossa söimme eväät ja lähdimme katselemaan taidetta. Meillä oli päiväkodista mukana kaksi ipadiä josta käytimme sovellusta: pikkuli taidemuseossa. Tässä pikkuli lintu kertoo tauluista ja olihan siinä myös muutama tehtävä jossa piti löytää joitain kuvia. Lapset olivat tarkkoina ja kaikki löytyi. Museon rappusilta oli upea näkymä turun torille. Koska meille jäi vielä runsaasti aikaa päätimme yhdessä lasten kanssa että käydään vielä kaupungin kirjastossa kirjoja lukemassa. Retki oli mukava ja varmasti teemme näitä lisää tulevaisuudessakin.