Viikkomme Firenzessä on ollut varsin sateinen ja huomiseksi on ennustettu kymmeniä millejä lisää. Tänään sää kuitenkin suosi meitä.
Koulupäivämme aluksi Lisa kertoili meille miten impulsiivisesti käyttäytyvää lasta voisi auttaa keskittymään olennaiseen ja vähentämään sijaistoimintoja. Pohdimme strategioita, joita em. oppilaiden kanssa voisi käyttää, kun he menettävät malttinsa.
Keskustelimme myös pitkään inkluusion haasteista sekä mahdollisuuksista helpottaa prosessin toteutumista. Tehostettua ja etenkin erityistä tukea tarvitsevan oppilaan opiskelu isossa opetusryhmässä on ihan yhtä haastavaa koulusta ja maasta riippumatta, haasteet ovat hyvin samankaltaisia kaikkialla. Kaikissa maissa, joita ryhmämme opiskelijat edustavat, on todettu riittävien, aiempaa suurempien resurssien tarve, mutta resurssien määrässä on merkittävää vaihtelua.
Päivän aikana perehdyimme dysleksian sekä dyskalkulian ominaispiirteisiin sekä tällaisia haasteita omaavien oppilaiden tukemiseen. Vaihdoimme yhdessä parhaaksi kokemiamme ideoita erilaisista tukikeinoista sekä yleensäkin keinoista tukea oppilaan oppimista.

Tämän päivän piristyksenä oli ryhmissä toteutettava rakentelutehtävä, jossa käytettiin materiaaleina luonnollisesti spagettia, olemmehan Italiassa.
Iltapäivällä päästyämme vapaalle söimme hyvinkin paikallisessa ruokapaikassa isännän viihdyttäessään ruokailijoita aarioillaan. Tämän jälkeen olimme valmiit kapuamaan muun turistivirran mukana Piazzale Michelangelolle. Tältä näköalapaikalta levittäytyi koko kaupunki meidän, häitään viettävän pariskunnan ja muun matkailijakunnan eteen. Italiassa oli tänään 1.11. kansallinen vapaapäivä ja kadut olivat piukassa porukkaa, suurelta osin italialaisia.