Loppujen lopuksi

Tämä Erasmus+ -osallisuutemme ojennettiin meille hopealautasella. Matkamme oli osa Turun kaupungin Multix-hanketta, meidän ei tarvinnut olla aktiivisia aloitteentekijöitä. Haluammekin kiittää Laura Vahteraa kaikesta matkamme eteen tehdystä työstä sekä lukuisista neuvoista ja sähköpostivastauksista – iso kiitos Laura!

Emme olleet edes ymmärtäneet miten hieno mahdollisuus tällainen EU-rahoitteinen Erasmus+ -ohjelma onkaan. EuroPass toimi kurssinjärjestäjänä mainiosti, kurssikaverit olivat keskeisessä roolissa opiskelujen ja vapaa-ajan tutkimusretkien onnistumisessa, matkat sujuivat hyvin ja Firenze oli kohteena hieman epävakaisista säistä huolimatta mitä parhain! Suosittelemme lämpimästi Erasmus plus-ohjelmaa!                                                   Tiina ja Päivi

3.11. 2018 Pisa

Lauantaina kurssilaisilla oli vielä mahdollisuus tehdä puolenpäivän bussiretki Pisaan. Marmorinen rakennuskokonaisuus kaltevine torneineen ja katedraaleineen oli upea, näkemisen arvoinen. Tähän tulokseen olivat tulleet myös tuhannet muut matkailijat.

2.11.2018 Juuri kun pääsimme vauhtiin..

Perjantaina oli kurssin viimeinen opiskelupäivä. Sen aikana keskityttiin eriyttämisen haasteisiin ja erilaisiin arviointimenetelmiin. Koska oma työmme on lähes pelkkää eriyttämistä sekä erilaisia työtapoja ja arviointi on Suomessa moneen muuhun maahan verrattuna varsin monipuolista, jäi tämän osuuden oppi varsin laihaksi. Kävimme myös läpi netistä löytyviä ohjelmia ja linkkejä, joita voisi tavalla tai toisella hyödyntää opetuksessa. Joitakin uusia ideoita tuli myös suomenkieliseen valmo-opetukseen.

Ehdimme myös reflektoida oppimaamme ja miettiä kurssin antia ja mahdollisesti käytäntöön sovellettavissa olevia ideoita. Tähän varattu aika tosin kului lähinnä Suomen ja Espanjan koulujärjestelmän vertailemiseen uuden espanjalaisen Bea-ystävämme kanssa.

Saimme lopuksi osallistumistodistukset kurssin vetäjältä, Lisalta. 

Voisimme sanoa, että ryhmämme toimi hyvin yhdessä, meillä oli hyvä henki. Menimme porukalla juhlistamaan viikon huipentumaa eilisestä tuttuun ravintolaan. 

1.11.2018 Lähes sateetonta!

Viikkomme Firenzessä on ollut varsin sateinen ja huomiseksi on ennustettu kymmeniä millejä lisää. Tänään sää kuitenkin suosi meitä.

Koulupäivämme aluksi Lisa kertoili meille miten impulsiivisesti käyttäytyvää lasta voisi auttaa keskittymään olennaiseen ja vähentämään sijaistoimintoja. Pohdimme strategioita, joita em. oppilaiden kanssa voisi käyttää, kun he menettävät malttinsa.

Keskustelimme myös pitkään inkluusion haasteista sekä mahdollisuuksista helpottaa prosessin toteutumista. Tehostettua ja etenkin erityistä tukea tarvitsevan oppilaan opiskelu isossa opetusryhmässä on ihan yhtä haastavaa koulusta ja maasta riippumatta, haasteet ovat hyvin samankaltaisia kaikkialla. Kaikissa maissa, joita ryhmämme opiskelijat edustavat, on todettu riittävien, aiempaa suurempien resurssien tarve, mutta resurssien määrässä on merkittävää vaihtelua.

Päivän aikana perehdyimme dysleksian sekä dyskalkulian ominaispiirteisiin sekä tällaisia haasteita omaavien oppilaiden tukemiseen. Vaihdoimme yhdessä parhaaksi kokemiamme ideoita erilaisista tukikeinoista sekä yleensäkin keinoista tukea oppilaan oppimista.

Tämän päivän piristyksenä oli ryhmissä toteutettava rakentelutehtävä, jossa käytettiin materiaaleina luonnollisesti spagettia, olemmehan Italiassa.

Iltapäivällä päästyämme vapaalle söimme hyvinkin paikallisessa ruokapaikassa isännän viihdyttäessään ruokailijoita aarioillaan. Tämän jälkeen olimme valmiit kapuamaan muun turistivirran mukana Piazzale Michelangelolle. Tältä näköalapaikalta levittäytyi koko kaupunki meidän, häitään viettävän pariskunnan ja muun matkailijakunnan eteen.  Italiassa oli tänään 1.11. kansallinen vapaapäivä ja kadut olivat piukassa porukkaa, suurelta osin italialaisia.

31.10.2018 Oi katso mikä aamu!

Hotellissamme Cantoriassa aamut ovat lähteneet reippaasti liikkeelle runsaalla aamupalalla ja cappuccinoilla. Tiina oli tosin tänään siinä vaiheessa jo käynyt aamulenkillä kapeilla hiljaisilla kujilla kaupungin heräillessä päivän toimiin.

Ennen kouluun lähtöä kävimme kattoterassilla ihmettelemässä kaupunkinäkymää kattojen yllä. Aikakaudet kietoutuvat toisiinsa yhtenäiseksi kokonaisuudeksi. Hämmästyttävää. Rakennus, jossa opiskelemme, on 1800-luvulta. Täkäläisittäin uusi.

Opinnoissa jatkettiin siitä mihin eilen jäätiin. Erityispedagogiikan metodeja erilaisiin tilanteisiin. Asioiden jakamista kurssilaisten kokemusten pohjalta. Keskustelu pyöri Rick Riordanin ajatuksen ympärillä siitä, että opetuksen tai kasvatuksen tasapuolisuus ei tarkoita sitä, että kaikkia kohdellaan samalla tavalla. Ihannetilanteessa jokainen oppilas saisi sitä, mitä hän tarvitsee. Kurssimme vetäjä jakoi tietoa erityisesti Touretten syndroomasta, ADHD:sta, DAMP: ista, autismin kirjosta sekä OCD:sta. Opetusta havainnollistettiin videopätkissä tosielämän tilanteista. Opetuksen sisällöt olivat molemmille pääosin tuttuja erityispedagogiikan opinnoista. Asioiden mieleenpalauttamisesta ei kuitenkaan ole haittaa ja muiden kurssilaisten kokemukset toivat kiinnostavia ideoita oppilaiden tukemiseen arjen tilanteissa.

Tänään kuulimme myöskin puolalaisen kollegamme esittelyn omasta koulustaan.

Puoli kaupunkia on tänään sekaisin Halloweenista!

30.10.2018 Toisiltamme oppien

Kurssilla olevilla opettajilla on hyvin erilaisia taustoja. Osa on työskennellyt jo pitkään erityisopettajana erilaisissa tehtävissä, jotkut taas kokevat erityispedagogiikan itselleen uudeksi haasteeksi ja ovat siksi hakeutuneet kurssille.

Tänään kuulimme liettualaisen yli 1200 oppilaan koulun opetusjärjestelyistä sekä ruotsalaisen yksityiskoulun toiminnasta. Lisäksi Päivi jatkoi vielä eilen Tiinan aloittamaa Turun valmistavan opetuksen esittelyä. Jaoimme kurssilaisille Turun opetusjärjestelyjä esittelevän vihkosen.

Oppituntien aikana ehdimme keskustella erityisopetukseen liittyvien määritelmien käytöstä ja niiden mahdollisesta leimaavuudesta. Tulkitsimme myös valokuvia, joissa lapsilla oli erilaisia ilmeitä ja keskustelimme ilmeiden mahdollisista syistä.  Opetusosuudessa esiteltiin lyhyesti joitakin ADHD:n, ADD:n, DCD:n  sekä Touretten ominaispiirteitä.

Kisailimme ryhmissä toisiamme vastaan rakentamalla kengistä mahdollisimman korkeita torneja. Voittajasta oli epäselvyyttä.

Lyhyen lounaan jälkeen osallistuimme loppuiltapäivästä oppaan kanssa kaupunkikierrokselle, jossa ihmeteltiin renessanssiajan hämmästyttävää arkkitehtuuria ja vaurasta kulttuuria. Illan pimetessä poikkesimme vielä Galleria dell’ Accademiassa ihastelemassa Michelangelon (1504) veistämän Daavid- patsaan alkuperäistä versiota.  Firenzen taideakatemia perustettiin vuonna 1563 ja se oli ensimmäinen piirtämistä, maalaamista ja kuvanveiston menetelmiä opettava koulu Euroopassa. Daavidin kopion olimme aiemmin jo nähneet Piazza della Signorialla, Palazzo Vecchion edessä.

29.10.2018 Firenzeläisellä koulunpenkillä

Kurssimme starttasi tänään maanantaina. Olemme onnistuneet hotellin valinnassa hyvin, matka koululle oli lyhyt ja mitä nautinnollisin renessanssiajan rakennusten ympäröidessä kulkuamme kapeilla Firenzen keskustan kujilla.

Kurssi alkoi rennosti tutustumalla muihin osallistujiin totuuksia ja valheita kertoillessa sekä mielialakuvia piirrellessä. Suurin osa kurssilaisista on opettajia, aina lastentarhasta yläkouluun asti. Edustettuina ovat ainakin Puolan, Espanjan, Portugalin, Liettuan, Irlannin ja tietysti Suomen koululaitokset. Opettajuus vaikutti alusta lähtien vahvasti yhdistävältä tekijältä yli valtiorajojen.

Ensimmäisenä päivänä kuulimme etukäteen valmistellut esitykset neljältä kurssilaiselta. Kukin esitteli omaa työtään, kouluaan ja maansa opetusjärjestelmää. Kuulimme monipuolisista projekteista ja hankkeista espanjalaisista yksityisrahoitteisista kouluista sekä perusteellisen selvityksen portugalilaisesta kaupungista ja sen erityisopetuksen inklusiivisista käytänteissä. Myös Tiina pääsi heti alkuun kertomaan valmistavasta opetuksesta Suomen Turussa. Osallistujilla oli paljon kysymyksiä esitettävänä. Ilmeisesti vastaavaa järjestelyä ei ollut muiden osallistujien kouluissa.

Keskustelimme päivän lopuksi erityisopetuksen suurimmista haasteista. Samalla saimme maistella portugalilaista kakkua ja jälkiruokaviiniä fado-musiikin soidessa taustalla.

Opetuksen jälkeen menimme iltapäivällä syömään upeaan Mercato Centralen kauppahalliin. Olemme päivän jälkeen kylläisiä uusista ajatuksista ja mauista.

Päivällä on ollut sadetta ja ukonilmaa, kuitenkin lämmintä.

Erasmus + kurssille

Kurssimme nimenä on Successful strategies for teaching students with special needs. Etukäteistiedon perusteella kurssille on osallistumassa 12 opettajaa seitsemästä eri maasta. Kurssin tavoitteena on tarjota erityisopetukseen ja sen arviointiin soveltuvia  metodeja.

Tarkoituksena on jakaa kurssilaisten kesken eri maiden ja koulujen käytäntöjä ja kehittää näin omaa opetusta uusien perspektiivien avulla. Lisäksi suunnitelmissa on tutustua esimerkiksi erilaisten inkluusiomallien hyötyihin ja haasteisiin.

28.10.2018 Orientaatiopäivä Firenzessä

Eilen matkustimme Turusta Firenzeen. Kauas on pitkä matka – tällä kertaa kokonaiskestoksi tuli n. 15 tuntia.

Tänään sunnuntaina olemme tutustuneet omakustanteisesti lähiympäristöön sekä Uffizin taidemuseoon. Kuvat puhukoot puolestamme!