EduHack – oppimista yhdessä tehden

EduHackin aikana on ollut hieno huomata, miten yhdessä töitä tekemällä ja jakamalla rooleja jokaisen vahvuuksien mukaan saadaan aikaan paljon enemmän kuin yksin.

EduHackissa tiimiläiset olivat intensiivisesti kolme päivää ja yötä yhdessä ja tekivät töitä yhteisen tavoitteen eteen.

Kolme vuorokautta hitsasi porukat yhteen. Normaalista poikkeava ympäristö, uudet ihmiset ja ideointia boostaavat workshopit innoittivat ideoimaan ihan eri tavalla kuin normaalilla oppitunnilla. Tulokset olivat sen mukaiset, aivan mahtavia ideoita!

Kuvassa yllä osallistujat odottelevat karsintakierroksen tuloksien julkaisemista ja tietoa mitkä tiimit pääsevät jatkoon pitchauksien jälkeen.

Kiitokset järjestäjille hyvistä puitteista! Ruokahuolto toimi hyvin ja snackia oli kaikille koko ajan tarjolla. Aikataulussa pysyttiin ja apua sai kaikissa ongelmissa.

Kenellekään osallistujalle ei EduHack varmasti mennyt hukkaan, koska tapahtumasta sai esiintymiskokemusta, kontakteja ja uusia ajatuksia roppakaupalla.

EduHackin luonteeseen kuuluu kuitenkin palkita parhaat, joten tässä tuloksia:

Koko EduHackin voitti tiimi Myryas, joka vastasi GIS and satellite data in learning -haasteeseen. Myryaksen idea hyödynsi hienosti sekä paikkatietoa että SYKEN avointa vedenlaatudataa. Tuloksena oli vedenlaatutiedoista selkeästi kertova sovellus, joka taipuu monelle käyttäjäryhmälle aina mökkeilijöistä asiantuntijoihin.

GIS-haasteessa toiseksi tuli Guardians of Gargarin. He esittelivät PaikkaOpin jatkosovelluksena mahdollisuuden tuoda ja esittää historiallista dataa kartalla näytöllä näkyvän helposti käytettävän liukusäätimen avulla avulla. Idea sisälsi myös ympäristön 3d-mallinnoksen, johon dataa kerätään joukkoistamisen avulla.


Kolmas GIS-haasteeseen osallistunut joukkue Varsinaiset, joka esitteli tehtävämallin PaikkaOppiin. Siinä eri karttakerroksia päällekkäin asettamalla on mahdollista etsiä sopivia reittejä esimerkiksi maastopyöräilyyn.

Suuret kiitokset PaikkaOpin ja SYKEn haasteeseen osallistujille ja kaikille hackaajille!

Tallennettu kategorioihin Yleinen | Avainsanoina , , , | Kommentit pois päältä artikkelissa EduHack – oppimista yhdessä tehden

EduHack: avoin ympäristödata ja paikkatieto oppimisessa

Turun EduHack on parhaillaan menossa 17.-19.5.2018 Pharmacityssä Kupittaalla. Mukana on kaksi haastetta: H6W Hacking the 6th Wave ja GIS and Satellite Data in Learning.

Mukana on osallistujia 9.luokkalaisista yliopisto-opiskelijoihin ja ammattilaisiin eri kaupungeista.

Osallistujat muodostavat tiimejä, jotka valitsevat haasteensa. Haasteet on asetettu väljiksi, jotta tiimeillä on vapaat kädet ideoida erilaisia toteutusvaihtoehtoja.

Perjantai meni haasteisiin tutustuessa. Lauantai on ollut täyttä ideointia ja kehitystyötä. Osallistujat ovat myös osallistuneet workshopeihin, joista saa apua kehittämiseen ja töiden pitchaukseen.

Lue lisää tapahtumasta EduHackin blogista.

GIS and Satellite Data in Learning -haaste

GIS and Satellite Data in Learning -haasteen asettajana ovat PaikkaOppi ja SYKE yhdessä:

Paikkatiedon käyttö ja varsinkin avoimien paikkatietoaineistojen käyttö kouluissa on vähäistä, vaikka ne ovat valtavan tärkeä kansallinen resurssi, joita tarvitaan kestävän ympäristön ja yhteiskunnan rakentamiseen.

Yhtenä suurena syynä on se, että aineistoja ei löydetä ja niitä on hankala käyttää. Myös paikkatietoa käyttävien palveluiden käyttö saattaa olla hankalaa ellei ole perehtynyt asiaan syvällisemmin. Siksi EduHackin teemaksi määritettiin avoimen paikkatietodatan ja paikkatiedon innostava ja helppo käyttö kouluissa.

Paikkatiedon ja avoimen datan hyödyntäminen kouluissa täytyy saada helpommaksi ja innostavammaksi.

Tiimien ideat kehittyvät, muotoutuvat ja vaihtuvat – joskus jopa useamman kerran – tapahtuman aikana. Osa porukasta ideoi  ja koodaa yötä myöten. Yöunet saattavat jäädä vähiin.

Videoilla perjantaiaamupäivän lupaavia ideoita paikkatietohaasteeseen osallistuvilta tiimeiltä Turun Norssista, Puropellon koululta Turusta sekä Helsingin Matematiikkalukiosta & Maunulan lukiosta.

 

Valmiit lopputuotokset esitellään huomenna lauantaina. Niistä on tulossa oma postaus myöhemmin!

Tallennettu kategorioihin Yleinen | Avainsanoina , , | Kommentit pois päältä artikkelissa EduHack: avoin ympäristödata ja paikkatieto oppimisessa

Esitys paikkatiedon kouluopetuksesta

Paikkatietoalan ammattilaiset saivat 15 minuutin tietoiskun paikkatiedon kouluopetuksesta Espoon Dipolissa HSY:n seminaarisa 21.3.

Voit katsoa esityksen klikkaamalla linkkiä alta.

Power point:

Paikkatieto kouluopetuksessa

Slideshare:
Tallennettu kategorioihin Yleinen | Avainsanoina , , | Kommentit pois päältä artikkelissa Esitys paikkatiedon kouluopetuksesta

Tule mukaan EduHackiin!

Toukokuun 17.-19. Turussa järjestetään ainutlaatuinen oppimisen tapahtuma EduHack.

EduHackissa oppijat ja ammattilaiset työskentelevät yhteisen tavoitteen eteen

EduHackissa lukiolaisilla ja yhdeksäsluokkalaisilla on hieno mahdollisuus päästä kehittämään taitojaan, oppimaan yritysmaailmasta ja harjoittelemaan työelämätaitoja.

Tapahtuman teemana on ”maker” ja osallistujat haastetaan rakentamaan jokin konkreettinen prototyyppi omasta ideastaan.

Tapahtuma huipentuu finaaliin, jossa tiimit esittelevät tuotoksensa ja tuomaristo valitsee voittajat, jotka palkitaan.

Kilpailuakin enemmän kyseessä on intensiivinen oppimisprosessi, josta jokainen saa jotakin.

Osallistumisen edellytyksenä on kiinnostus ympäristön tilaa ja paikkatietoa kohtaan. Muuta etukäteisosaamista ei tarvitse olla. Osallistujille on tulossa etukäteismateriaaleja ja opastusta ennen tapahtumaa.

Haasteena kehittää oppimista

Osallistujien haasteena on miettiä, miten satelliittiaineistoja voi tuoda innostavasti ja järkevästi kouluoppimiseen ja kehittää uusia keinoja hyödyntää aineistoja paikkatiedon avulla.

Osa 1. Käytössäsi on tarkkojen satelliittien, vesinäytteiden ja automaattisten mittalaitteiden tuottamaa tietoa rannikkovesien ja järven veden laadusta. Niiden avulla voit selvittää vaikkapa uimarannan levätilanteen tai kesämökkisi rantaveden tilan.

  • Miten tieto saadaan helposti ja innostavasti osaksi koulutyötä? Miten ratkaista tiedon käyttöön liittyvät ongelmat?
  • Tutki erilaisia mahdollisuuksia hyödyntää SYKEn paikkatietoaineistoja kouluopetuksessa, erityisesti Säkylä-Pyhäjärvi -testiaineistoa. Millaisten käyttöliittymien avulla käyttö olisi toimivaa oppitunneilla?

Osa 2. Kehitä hauska ja helppo tapa hyödyntää avointa ympäristötietoa PaikkaOpissa, tavoitteena PaikkaOppi-palvelun jatkokehittely. Käytä materiaalina SYKEn paikkatietoaineistoja.

PaikkaOppi ja Suomen ympäristökeskus SYKE ovat haasteen asettajina.

48h kestävä tapahtuma alkaa iltapäivällä 17.5. avajaisilla, minkä jälkeen tiimiydytään ja aloitetaan oman idean kehittely.

4-8 hengen tiimit saavat tapahtuman aikana valmennusta ja voivat hyödyntää kaikkea tarjolla olevaa materiaalia ja teknologiaa. Omat laitteet saa – ja kannattaa – ottaa mukaan.

Osallistuminen tukee kouluoppimisen tavoitteita

Lukiossa on uuden opetussuunnitelman (2015) mukaan tarkoitus toteuttaa eri tiedonaloja yhdistävät teemaopinnot kolmessa eri teemassa, joista yksi on käytännön toimintaan ohjaava “Tutkiva työskentely teknologialla”.

Yläkoulussa perusopetuksen uuden opetussuunnitelman mukaan opetukselta edellytetään laaja-alaista osaamista, joihin kuuluvat tvt-osaaminen, työelämätaidot ja yrittäjyys, osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen.

Eduhackiin osallistumisen voi liittää esimerkiksi osaksi maantieteen, biologian, fysiikan ja/tai kemian oppimista.

 

Ilmoittaudu!

Eduhack-sarjan seuraava tapahtuma järjestetään Turussa 17. – 19.5. Paikkana on Turku Game Hub HIVE, Pharmacityn 3. kerroksessa.

Tiimit ilmoittautuvat mukaan tapahtuman nettisivujen kautta viimeistään 9.5.

Tapahtuman tarkempi ohjelma päivitetään maalis-huhtikuun aikana. Seuraa tapahtuman nettisivuja ja sosiaalista mediaa:

www.eduhack.fi

FB-tapahtumasivu

Onko kysyttävää? Ota yhteyttä!

Jos sinulle tulee mieleen kysyttävää tapahtumasta tai haasteesta, ota meihin ihmeessä yhteyttä!

 

Lisätiedot Eduhackista:

Juhani Koivuviita

juhani@educraftor.com, p. 044 0644 755

www.educraftor.com

 

PaikkaOpin yhteyshenkilö:

projektikoordinaattori Virpi Hirvensalo

TOP-keskus, Turun kaupunki

virpi.hirvensalo@turku.fi, p. 040 197 13 93

 

SYKEn yhteyshenkilö:

Ohjelmajohtaja, Juhani Kettunen

Juhani.kettunen@ymparisto.fi, p. 0295 251 277

 

Lue lisää satelliittiaineistoista

Sentinel Satellites

Copernicus (European Comission’s Earth Observation Program

Suomi 100 -satelliitti

SYKEn satelliittihavainnot

Pintaveden laatutietojen OData-rajapinta

 

 

 

Tallennettu kategorioihin Yleinen | Avainsanoina , , , , , | Kommentit pois päältä artikkelissa Tule mukaan EduHackiin!