Naalien viikkokirje 18.9.2020

Hei!
Olemme viettäneet taas yhden yhteisen syysviikon Naaleissa, ja viikkomme on sisältänyt ulkoilun ja leikin lisäksi jumppaa, askartelua, musiikkia ja kielikerhoa. Retkellä emme tällä viikolla päässeet käymään.

Maanantaina oli Naalien oma jumppavuoro päiväkodin jumppasalissa. Lapset ryömivät jumppatunnelissa, hyppivät patjoilla ja trampoliinilla, sekä pomputtivat suuria jumppapalloja.

Tiistaina leikimme omassa pihassa. Lapsilla oli myös vapaata leikkiä sisällä, jossa harjoittelemme tällä hetkellä yhteen leikkiin keskittymistä ja yhteisleikkiä muiden lasten kanssa. Myös lelujen siivoaminen takaisin laatikoihin on aina opittavien taitojen listalla 🙂 Tiistaina vietimme lisäksi yhden lapsen synttäreitä.

Keskiviikkona askartelimme ryhmätilamme seinällä olevaan puuhun syksyn lehtiä kuvastamaan alkanutta vuodenaikaa. Lapset leikkasivat valitsemistaan väreistä syyslehtiä saksilla, jolloin opettelimme kaikki saksien käyttöä sekä keskittymistä askarteluun. Keskiviikkona oli myös leikkiä sisällä.

Torstaina meillä oli musiikki-ilmaisua, jossa lauloimme yhdessä ”Kiva kun oot täällä”, ”Jänis istui maassa”, ”Jos sul lysti on”, ”Hämä-hämähäkki” sekä loppulaulumme ”Suljen soittorasian”. Lapset saivat lisäksi kuunnella kanteleen soittoa sekä kokeilla sitä jokainen myös itse. Kokeilimme myös yhdessä kitaraa. Ulkoilussa lapset löysivät syksyn lehtiä ja vielä virheitäkin lehtiä.

Perjantaina, eli tänään, pidimme kielikerhoa, jossa kaikki lapset pääsivät opettelemaan suomen kieltä. Aiheena on yhä ollut vaatteet ja niiden suomenkieliset nimet.

21.-25.9.2020:

Ensi viikolla noudatamme jälleen samaa viikko-ohjelmaa: Maanantaina jumppaa, tiistaina retki, keskiviikkona kädentaitoja, torstaina musiikki-ilmaisua ja perjantaina kielikerhoa sekä vapaata leikkiä.

HUOM: Tiistaina on tärkeää saapua päiväkotiin ajoissa, jotta pääsemme lähtemään klo 9:30 mennessä retkelle.

Muistakaa myös tuoda lapsille lämpimiä vaatteita, pipoja ja käsineitä päiväkotiin, sillä syksy on jo viilentänyt säätä. Myös, jos huomaatte kotona päiväkodin kumisaappaita tai muita lainavaatteita, tuottehan vaatteet ja kumisaappaat takaisin päiväkotiin. Poissaoloista pyydämme myös ilmoittamaan aina ryhmämme puhelimeen numeroon 040 662 8547. Kiitos!

Mukavaa viikonloppua kaikille!
Terveisin Anne, Aurora ja Ira

Naalien viikkokirje 11.9.2020

Hei kaikki Naalien perheet!

Olemme tällä viikolla saaneet nauttia niin auringon paisteesta kuin sateestakin. Lapset ovat päässeet retkelle, tehneet askarteluja, musisoineet ja leikkineet paljon. Olemme myös yhdessä opetelleet päiväkodin sääntöjä ja yhteisiä tapoja toimia. Lapset ovat hienosti oppineet hyviä ja kohteliaita ruokailutapoja! Aikuisista poissa ovat olleet Aurora ja Ira, joiden tilalla ovat tällä viikolla työskennelleet Monika, Osku ja Aila. Kiitos heille 🙂

Maanantaina jumppasimme päiväkodin jumppasalissa palloja pomputellen ja tasapainoillen.

Tiistaina jatkoimme askarteluina helmipujotteluja ja leikkasimme saksilla kuvioita kartongista. Ripustimme helminauhat ryhmämme kattoon koristeiksi, ja olemme saaneet yhdessä ihailla niitä viikon aikana.

Keskiviikkona järjestimme retken läheiseen metsään, jossa kiipeilimme puissa, leikimme piiriä ja löysimme myös makoisia mustikoita syötäväksi. Harjoittelimme retkellä myös parijonossa kulkemista ja retkellä olemista.

Torstaina oli kielikerhon vuoro, jossa opeteltiin sekä vaatteiden nimiä että päiväkotiin liittyviä sanoja suomeksi. Lisäksi lapset leikkivät sisällä.

Tänään perjantaina meillä oli musiikkia, jossa lauloimme paljon, kuuntelimme ääniraudan ja kitaran ääntä ja leikimme hyppääviä jäniksiä. Myös tänään lapset leikkivät myös sisällä kotileikkiä ja rakenteluleikkejä.

14.-18.9.2020:

Ensi viikon ohjelmana on ulko- ja sisäleikkien lisäksi maanantaina jumppaa, tiistaina käymme retkellä. Keskiviikkona luvassa on askartelua ja kädentaitoja. Torstaina pidämme kielikerhoa ja vapaata leikkiä. Perjantaina meillä on taas musiikkia.

HUOM: Toimintamme alkaa aamuisin klo 8:30, joten tuottehan lapset päiväkotiin siihen mennessä. Kiitos 🙂

Toivottavasti kaikille on luvassa mukava ja rentouttava viikoloppu. Näkemiin taas ensi viikolla!

Terveisin Naalien tämän viikon aikuiset Anne, Monika, Osku ja Aila.

Naalien viikkokirje 4.9.2020

Hei kaikki!
Tällä viikolla olemme leikkineet, ulkoilleet, jumpanneet, askarrelleet, musisoineet ja opetelleet suomea.

Maanantaina jumppasimme päiväkodin jumppasalissa ja tiistaina leikimme sisä- ja ulkoleikkejä. Retkemme valitettavasti peruuntui tiistaina, joten emme päässeet lähtemään metsään.

Keskiviikkona aloitimme askartelua, jonka osa lapsista sai jo tehtyä ja osa aloittaa vasta ensi viikolla. Askartelussa leikkasimme saksilla ja pujottelimme helmia naruun. Torstaina lauloimme ja soitimme yhdessä rytmejä. Perjantaina jatkoimme Nalle-kerhossa vaatteiden nimien opettelua suomeksi, väritimme kuvia ja leikimme sisäleikkejä. Lisäksi lapset ovat kaikkina päivinä ulkoilleet aamu- ja iltapäivällä.

7.-11.9.2020:

Ensi viikolla jälleen ulkoleikkien ja sisäleikkien lisäksi jumppaamme,askartelemme, laulamme ja soitamme, sekä opettelemme suomea. Menemme myös retkelle, mutta joudumme päättämään retkipäivän vasta ensi viikolla, jotta retki varmasti toteutuu.

Kiitokset kaikille tästä viikosta ja tapaamisiin taas ensi viikolla. Mukavaa viikonloppua!

Naalien viikkokirje 31.8.2020

Hei Naalien perheet!

Olemme taas palanneet kesän jälkeen päiväkotiin ja aloittaneet uuden toimintakauden. Tervetuloa niin vanhat kuin uudetkin Naalit 🙂

Lähetämme teille joka perjantai Wilman kautta viikkokirjeen, josta voitte lukea viikon toiminnasta ja seuraavan viikon suunnitelmista. Laitamme viikkokirjeen myös tänne oman ryhmämme blogiin. Blogista löytyy myös valokuvia.

Tällä viikolla maanantaina jumppasimme jumppasaliin tehdyllä voimisteluradalla. Harjoittelimme hyppimistä, ryömimistä ja kuperkeikkoja.

Tiistaina kävimme retkellä Marjavuoren leikkipaikalla eli ”patsaspuistossa”, jossa kiipeiltiin, keinuttiin ja laskettiin liukumäessä. Lapset opettelivat samalla parijonossa kulkemista.

Keskiviikkona  askartelimme leikkaamalla ja liimaamalla lasten syksyn ensimmäisiä omia taideteoksia. Jokaisella lapsella on oma kansio, johon laitamme heidän taidettaan ja muuta materiaalia.

Torstaina meillä oli musiikkia, jossa lauloimme ja soitimme kapuloilla sekä rytmimunilla. Lauluja olivat ”Kiva kun oot täällä”, ”Jänis istui maassa”, Oravan pesä” ja loppulaulumme ”Suljen soittorasian”.

Tänään perjantaina leikimme ja pidimme kielikerhoa, jonka nimi on Nalle-kerho. Kerhossa laulettiin yhdessä ja opeteltiin vaatteiden suomenkielisiä nimiä.

Ensi viikolla 31.8.-4.9.2020:
Maanantaina meillä on taas jumppaa päiväkodin jumppasalissa. Tiistaina on retki. Keskiviikkona harjoittelemme kädentaitoja ja torstaina musiikkia. Perjantaina on taas vapaata leikkiä sekä kielikerho. Lisäksi joka päivä lapset ulkoilevat aamupäivällä ja iltapäivällä, niin sateessa kuin auringonpaisteessakin 🙂

Aamupalaa on tarjolla aamuisin klo 8:00-8:30, jonka jälkeen pidämme aamupiirin. Toiminta alkaa noin 8:30. Olisi hyvä, jos lapset tulevat siihen mennessä aamuisin päiväkotiin.

HUOM: Ilmoittakaa meille, jos lapsi ei ole tulossa päiväkotiin tai on sairas.

Voitte lähettää tekstiviestin numeroomme 040 662 8547. Kiitos 🙂

Nähdään taas viikolla!

Naalien viikkokirje 26.6.2020

Hei!

Takana alkaa olemaan helleviikko, jossa on riittänyt monen moista puuhaa. Olemme ulkoilleet, kastelleet kasveja, musisoineet ja retkeilleet.

Useampana päivänä lapset ovat päässeet myös vesileikkeihin.

Maanantaina musiikki-ilmaisussa jatkoimme rytmien opettelemista ja laulamista sekä soitimme kapuloilla.

Tiistain kävimme vierailulla Kuralan kylämäen maatilalla, jos pääsimme 1950- luvun maisemiin. Tutustuimme lehmiin, kanoihin ja lampaisiin.

Pääsimme tutustumaan myös erilaisiin rakennuksiin mm. navettaan, talliin ja asuinrakennukseen.

Tässä ihanassa maisemassa pääsimme myös nauttimaan pienestä picnikistä. Ja olihan ne bussimatkatkin jännittäviä! 😀

Seuraavasta linkistä pääsee tutustumaan aiheeseen, jos vaikka innostuu käymään siellä koko perheen kanssa. https://www.turku.fi/kuralankylamaki

Keskiviikkona Kuralasta inspiroituneena vesiväritimme, leikkasimme ja liimasimme aiheeseen liittyviä kuvia sekä katselimme Kuralasta otettuja valokuvia.

Torstaina meillä oli ulkona ”toimintarata”, jossa oli kuusi erillistä toimintapistettä; tasapainottelua, pallottelua, käsisilmämotoriikkaharjoittelua (motoriikkamuistipeli) jne.

Perjantaina olemme muistelleet yhdessä Mennikäisen ja Päiväsääteen metsäretkeä ja Kuralan kylämäen retkeä puhuen laulaen ja valokuvien kera.

Ylätalo hiljenee ja maanantaina 29.6.2020 Naalit ja Hillerit siirtyvät alataloon Norppien ryhmään heinäkuun ajaksi.

Ihanaa ja aurinkoista kesää!

Terv. Ira & Heidi S.

Naalien viikkokirje 18.6.2020

Hei!

Vietimme tänään päiväkodissa juhannusjuhlia. Juhlissa leikittiin formulahippaa, puhallettiiin saippuakuplia, järjestettiin ongintaa ja tanssittiin diskotanssia. Lapset pääsivät myös keijupolulle, jossa kuljettiin kankaiden välistä kujaa pitkin ja tunnusteltiin jaloilla tuntoaistin avulla erilaisia materiaaleja. Eri ryhmät olivat myös valmistelleet yhteisiä juhlaesityksiä.

Koko viikko on ollut kesäinen, ja olemme syöneet aamupalaa ulkona, käyneet metsäretkellä, sekä leikkineet paljon ulkona. Maanantaina jatkoimme lapsien kanssa ulkona tarinoiden kertomista, jossa lapset saivat luoda omia satuja eri vaihtoehtojen avulla valitsemiensa satuhahmojen mukaan. Tiistaina kävimme metsäretkellä, jossa lapset pääsivät osallistumaan satuun päivänsäteestä ja menninkäisestä. Keskiviikkona musiikki-ilmaisussa jatkoimme rytmien opettelemista ja laulamista, soitimme triangelia ja rumpuja ja muita soittimia, sekä tutustuimme myös yhdessä kitaraan.

Ensi viikolla jatkamme satuhahmojen teemaa, opettelemme lisää musiikkia ja liikumme sekä leikimme yhdessä.

Tiistaina lähdemme bussiretkelle Kuralan Kylämäkeen, joka on vanhaa maatilan elämää esittelevä museo Turussa. Tulkaa siis tiistaina päiväkotiin klo 8:00, niin ehdimme hyvin retkelle. Tässä vielä tietoa retkikohteestamme: http://www.turku.fi/kuralan-kylamaki/tervetuloa-museoon

Kaunista juhannusta ja näkemiin ensi viikolla!

t. Anne & Ira

Naalien viikkokirje 12.6.2020

Kesäinen tervehdys päiväkodista!

Olemme viikon aikana saaneet nauttia auringosta ja kesäisestä säästä. Pihallamme on aurinkoisten paikkojen lisäksi onneksi myös varjoisia paikkoja, joissa niin lapset kuin aikuisetkin pääsevät vilvoittelemaan. Tällä viikolla olemme jatkaneet viime viikolla alkanutta keijujen, peikkojen ja mörri-möykkyjen teemaa.

Maanantaina otimme mattoja ja eväitä ulos kalliolle, jossa söimme piknik-aamupalan yhdessä.  Järjestimme ulkona tarinoiden kertomista, jossa lapset saivat luoda omia satuja eri vaihtoehtojen avulla valitsemiensa satuhahmojen mukaan.

Tiistaina menimme metsäretkelle, jossa keijulla oli lapsille monenlaisia tehtäviä ja leikkejä, kuten kadonneen taikasauvan etsintää.

Keskiviikkona lapset askartelivat itselleen omat keijutaikasauvat.

Torstaina lapset saivat esittää käsinukeilla näytellen sadun ”kolme pukkia”, jossa peikko vaanii pukkeja sillan alla. Musiikkisadun jälkeen leikittiin vielä peikkomaisia musiikkileikkejä.

Perjantaina oli vapaata leikkiä sekä musiikki-ilmaisussa rytmejä, lauluja ja soittimia.

Ulkoilujen aikana lapsille on myös aina tarjolla vettä. Muistakaa tuoda lapsille myös lippalakit tai huivit mukaan päiväkotiin. Kiitos 🙂

Ensi viikolla jatkamme yhä keijujen ja peikkojen teemaa ryhmässä, jossa on sekä Naalien että Hillerien lapsia ja aikuisia. Tiistaina syömme myös jälleen piknik-aamupalaa ulkona.

HUOM! Päiväkoti on suljettu perjantaina 19.6.2020 juhannusaaton vuoksi. Maanantaina 22.6. olemme taas auki normaalisti.

Aurinkoista viikonloppua ja hauskaa kesää kesälomalle jääville!

t. Anne & Ira

Naalien viikkokirje 5.6.2020

Hei!

Terveiset päiväkodista. Olemme tällä viikolla tutustuneet peikkojen, keijujen, Mörri-Möykkyjen ja Mörököllien maailmaan: Luimme maanantaina kirjoja, kävimme tiistaina metsäretkellä, maalasimme keskiviikkona keijumetsää, ja torstaina opettelimme musiikkia Mörri-lauluja laulaen ja soittaen. Olemme myös leikkineet ja ulkoilleet tällä viikolla paljon. Toimimme nyt kesäkuussa yhdessä Hillereiden kanssa.

Ensi viikolla jatkamme satumaailmaa: Maanantaina lapset pääsevät keksimään omia satuja ja tiistaina metsäretkellä on luvassa seikkailua. Keskiviikkona jatkamme keijumetsän askarteluja ja torstaina esitämme nukketeatteria, laulamme ja leikimme. Jatkamme perjantaina myös musiikin oppimista.

Mukavaa viikonloppua ja näkemiin ensi viikolla!

Naalien viikkokirje 29.5.2020

Hei!

Olemme viettäneet kesäistä viikkoa auringosta nauttien ja kesään totutellen. Juomapullot ovat olleet jo tarpeen, sillä nyt on alkanut olla jo kuuma. Toivon mukaan aurinkoiset säät kuitenkin jatkuvat yhä!

Viikon aikana olemme lukeneet kirjoja, leikkineet ja pelanneet erilaisia pelejä. Olemme kastelleet istutuksia ja seuranneet niiden kasvamista. Olemme myös maalanneet, askarrelleet ja opetelleet musiikkia, laulamista ja rytmejä. Perjantaina pidimme Paula-kerhoa, jossa opeteltiin suomea. Tiistaina kävimme metsäretkellä, jossa söimme eväitä, ja joka oli samalla pieni kevätjuhla.

Ensi viikolla jatkamme pienellä ryhmällä yhdessä Hillereiden kanssa. Päiväkotimme on koko kesän auki, eli emme siirry toiseen päiväkotiin tällä kertaa. Kesällä Naalien aikuisista ovat paikalla Ira ja Anne, ja elokuussa jatkamme taas kaikki kolme: Anne, Aurora ja Ira.

Kesän nyt alkaessa muistakaa siis ottaa lapsille päiväkotiin seuraavia tarvikkeita ja varusteita, joilla voimme suojata heitä kuumuudelta ja auringolta:

• Kevyet vaatteet, jotka suojaavat auringolta, kuten pitkähihaiset paidat, t-paidat ja housut.
  • Juomapullo, jossa lapsen nimi. Juomapullo täytyy viedä joka ilta kotiin pesuun.
  • Lapselle päähän huivi, hattu tai lippalakki suojaamaan auringolta
  • Aurinkovoide, jonka vanhemmat laittavat lapselle aamulla ja päiväkodin aikuiset iltapäivällä. Suojavoidetta laitetaan kasvoihin, niskaan, korviin ja käsiin. Tuo päiväkotiin lapselle oma aurinkovoide, jossa lapsen nimi. Kiitos 🙂

Toivotamme kaikille kotona kesälomaa viettäville sekä myös päiväkodissa oleville oikein ihanaa ja aurinkoista kesäaikaa! Tapaamisiin päiväkodissa 🙂

Naalien viikkokirje 22.5.2020

Hei, terveiset täältä päiväkodista!

Olemme viikon aikana tarkastelleet kevään merkkejä metsäretkellä käydessämme, keväisiä kukkamaalauksia maalatessamme sekä lintujen ääniin ja lintuihin tutustuessamme. Alkuviikosta istutimme ulkona olevaan kukkalaatikkoon sekä ryhmätilassa olevaan ruukkuun siemeniä, joista pian kasvaa kukkia, retiisiä ja porkkanaa. Opettelimme, miten kasveja ja kukkasia hoidetaan.

Nelivuotiailla oli lisäksi Paula-kerho, jossa opeteltiin suomea. Kielikerholaisilla oli kieliopettaja Imbin kanssa kevään viimeinen kerho, jossa he saivat kielikerhon todistuksen. Ne kielikerholaiset, jotka eivät olleet paikalla, saavat todistuksen omaan kansioonsa

Ensi viikolla jatkamme kirjojen lukemista ja kasvien kasvamisen seuraamista. Lähdemme tiistaina metsäretkelle, johon otamme mukaan eväitä. Ensi viikolla meillä on myös kädentaitoja, musiikkia, vapaata leikkiä ja kielen oppimista.

Aloitamme aamuisin toiminnan klo 8:30, joten on hyvä tuoda lapset päiväkotiin klo 8:30 mennessä. Poissaoloista pyydämme ilmoittamaan ryhmämme numeroon 040-662 8547. Muistakaa myös ilmoittaa Päikyn kautta päiväkodissa olevien lasten hoitoajat. Kiitos

Mukavaa ja keväistä viikonloppua!