• edistää lasten ja nuorten psyykkistä hyvinvointia ja oppimista yksilökäyntien ja ryhmään tai koko yhteisöön kohdistuvien toimien kautta
  • tukee oppilaita henkiseen hyvinvointiin, kasvuun ja kehitykseen liittyvissä asioissa, stressi, mieliala, jännittäminen, univaikeudet​ ym.
  • tukee oppilaita oppimiseen ja keskittymiseen liittyvissä asioissa​
  • tekee oppilaiden oppimiseen ja henkiseen hyvinvointiin liittyvät psykologiset tutkimukset ja arviot​ ja ohjaa tarvittaessa muiden palveluiden piiriin
  • konsultoi tarvittaessa opettajia ja muuta henkilöstöä
  • ohjaa ja neuvoo oppilaita ja huoltajia oppilaan koulunkäyntiin, oppimiseen ja henkiseen hyvinvointiin liittyvissä asioissa
  • arvioi tuen tarpeen tuen tason muuttuessa
  • osallistuu tarvittaessa monialaisen asiantuntijaryhmän (MAR) ja koulukohtaisen oppilashuoltoryhmän toimintaan (KOR)
  • tekee yhteistyötä koulun ulkopuolisten toimijoiden kanssa​
  • selvittelee tarvittaessa oppilasryhmien ja luokkayhteisöjen toimintaa
  • osallistuu tarvittaessa luokkatyöskentelyyn sekä erilaisten ryhmien toteuttamiseen
  • osallistuu koulun toiminnan suunnitteluun (esim. kriisitoimintamalli ja turvallisuussuunnitelma)
  • koulupsykologiin voi olla yhteydessä lapsi tai nuori itse, huoltaja, koulun henkilökuntaan kuuluva tai muu yhteistyötaho