Oppilaan oikeus tukeen Oppimisen tuen tarve Lähikouluperiaate Osallisuus ja yhteistyö Syrjimättömyys ja yhdenvertaisuus Kieli- ja kulttuuritietoisuus

 

Oppilaan oikeus tukeen

Perusopetuslain mukaan oppilaalla on oikeus saada riittävää oppimisen ja koulunkäynnin tukea heti tuen tarpeen ilmetessä. Tuki annetaan oppilaalle ensisijaisesti hänen omassa opetusryhmässään ja koulussaan erilaisin joustavin järjestelyin.

Tukea tarvitsevan oppilaan ohjaaminen koulunkäynnissä ja eri oppiaineiden opiskelussa kuuluu jokaisen opettajan tehtävään. Ohjaus liittyy kaikkiin opetus- ja kasvatustilanteisiin, oppiaineisiin ja oppilaalle annettavaan arviointiin. Oppimisen ja koulunkäynnin tuen järjestämisessä oleellista on tuen tarpeen varhainen tunnistaminen ja tuen sujuva ja turvallinen jatkuminen nivelvaiheissa.

Tuen antamisen lähtökohtana on oppilaan ja opetusryhmän vahvuudet ja tarpeet. Oppilaille mahdollistetaan onnistumisen kokemukset ja tuetaan oppilaiden myönteistä minäkäsitystä. Oppilaan kuulumista sekä omaan ryhmään että kouluyhteisöön tuetaan.

Oppimisen tuen tarve

Oppimisen tuen tarve voi syntyä esimerkiksi:

  • oppimisen vaikeudesta (esimerkiksi lukivaikeus, tarkkaavuuden vaikeus, matemaattinen vaikeus, hahmottamisen vaikeus)
  • mielenterveyden haasteista (esimerkiksi masennus, ahdistus)
  • neuropsykiatrisista oireista (esimerkiksi haasteet käyttäytymisessä ja vuorovaikutuksessa)
  • fyysisestä sairaudesta (esimerkiksi perussairauden hoitotasapaino)
  • muista syistä (esimerkiksi elämäntilanne, puutteet perustaidoissa, heikko oppijaminäkuva)

Lähikouluperiaate

Perusopetusta toteutetaan lähikouluperiaatteen mukaisesti. Oppilaalla on oikeus käydä sitä koulua, jonka oppilasalueella hän asuu. Opetus järjestetään ensisijaisesti oppilaan lähikoulussa ja tarvittava tuki tuodaan oppilaan omaan opetusryhmään. Oman lähikoulun oppimisympäristöä ja rakenteita muokataan ja tukea tarjotaan omassa kouluympäristössä.

Osallisuus ja yhteistyö

Suomi on sitoutunut järjestämään opetuksensa inklusiivisesti. Inklusiivisessa koulussa on tasa-arvoon, syrjimättömyyteen ja moninaisuuden näkemiseen rikkautena pohjautuva toimintakulttuuri, joka koskee kaikkia. Ketään ei suljeta kasvatus- ja koulutusjärjestelmän ulkopuolelle vammaisuuden tai tuen tarpeiden perusteella.

Luokan, kodin ja koulun yhteisöllisyyttä edistetään ja kaikkia oppilaita arvostetaan ja autetaan kasvamaan siten, että he tuntevat kuuluvansa ryhmäänsä ja kouluyhteisöönsä niiden täysivaltaisina jäseninä.

Osallisuuden esteitä poistetaan ja mahdollistetaan kaikkien aktiivinen toimijuus, yhteistyö ja yhteistoiminnallisuus.

Syrjimättömyys ja yhdenvertaisuus

Kaikilla oppilailla tulee olla yhdenvertaiset mahdollisuudet kasvaa ja oppia. Oppilaat hyväksytään yksilöllisine ominaisuuksineen. Kouluissa kehitetään arkeen kaikkia oppilaita hyödyttäviä pedagogisia lähestymistapoja ja huomioidaan kaikkien oppijoiden kiinnostuksen kohteita, oppimisvalmiuksia ja -tapoja. Tarvittaessa oppilaalla on oikeus saada tarvitsemansa tukitoimet myös pienryhmässä, erityisryhmässä tai -luokassa.

Oppimisen tuen järjestämisessä oppimisen esteettömyys otetaan huomioon: koulun toimintatapoja, opetusjärjestelyjä ja oppimisympäristöjä muokataan kaikille oppilaille sopiviksi. Esteettömyys käsitetään laaja-alaisesti huomioiden fyysinen, henkinen, sosiaalinen ja aistiesteettömyys. Koulujen oppimisympäristöjä suunnitellaan siten, että ne tukevat oppimista ja hyvinvointia.

Kieli- ja kulttuuritietoisuus

Kouluissa suhtaudutaan arvostavasti oppilaiden ja henkilökunnan kaikkiin kieliin ja kulttuureihin. Opetushenkilöstö osaa reflektoida oman kulttuuritaustan vaikutusta omiin asenteisiin ja tämän pohjalta kunnioittaa toisten erilaisuutta. Kaikilla oppilailla on mahdollisuus rakentaa kielellistä ja kulttuurista identiteettiään omista lähtökohdistaan.

Kielen keskeinen merkitys oppimisessa, opetuksessa ja arvioinnissa ymmärretään. Opetuksessa ymmärretään sisältöjen ja kielen opetus toisiinsa erottamattomasti liittyvinä asioina ja tehdään oppilaat tietoisiksi eri oppiaineiden kielten erityispiirteistä. Kouluissa tunnistetaan, että kaikki oppilaat ovat monikielisiä: koulun ja oppiaineiden kielten rinnalla oppilaat käyttävät vieraita kieliä, äidinkieliään, murteita ja puhekieltä.