OPISKELUHUOLTO TURUN PERUSOPETUKSESSA

Oppimisen ja koulunkäynnin tuki ja opiskeluhuolto muodostavat kokonaisuuden. Ne ovat oikeudellisesti toisistaan. Molemmissa lähtökohtana on yhteistyö ja vuorovaikutus oppilaan ja huoltajan kanssa.

Yksilökohtaista opiskeluhuoltoa voidaan antaa vain oppilaan ja tarvittaessa tämän huoltajan suostumuksella, kun taas oppimisen ja koulunkäynnin tukea voidaan antaa oppilaan ja huoltajan tahdosta riippumatta.

Hyvinvointilalue

Hyvinvointialueen (VARHAN) opiskeluhuoltosuunnitelma (pdf-LINKKI?)

Kunta

Turun (koulutuksen järjestäjän opiskeluhuoltosuunnitelma (pdf-LINKKI?)

Koulujen opiskeluhuollon vuosisuunnitelma (pdf-LINKKI, TEKSTI TÄSSÄ ALLA )

 

KUVIO

 

Koulut

Yhteisöllinen opiskeluhuolto (otsikkolinkki)

Yksilökohtainen opiskeluhuolto (otsikkolinkki)

Opiskeluhuollon vuosisuunnitelma (otsikkolinkki)

 

 Yhteisöllinen opiskeluhuolto

 

Alueellinen yhteisöllinen opiskeluhuolto

  • Alueellisia yhteisöllisiä opiskeluhuoltotapaamisia on järjestetty kerran syksyllä ja kerran keväällä.
  • Tilaisuuteen kutsutaan laajasti alueen toimijoita keskustelemaan ajankohtaisista asioista ja verkostoitumaan keskenään.
  • Jokaisesta koulusta osallistuu tilaisuuteen edustaja.

 

Koulukohtainen yhteisöllinen opiskeluhuolto KOR

  • Huolehtii yhteisöllisen oppilashuollon kokonaisuudesta sekä edistää kouluyhteisön terveellisyyttä, hyvinvointia ja turvallisuutta.
  • Koostuu niin opetuksesta kuin oppilashuoltopalveluista vastaavista ammattilaisista.
  • Oppilaiden ja huoltajien edustajat ovat mukana ryhmän työskentelyssä, ja työhön voidaan kutsua tarpeen mukaan myös oppilaitoksen ulkopuolisia yhteistyötahoja.
  • Kokoontuu säännöllisesti.
  • Suunnittelee, kehittää, toteuttaa ja arvioi oppilashuoltoa.
  • Voi käsitellä koulun hyvinvointia koskevia tietoja tai tietyn ryhmän ilmapiiriä, dynamiikkaa tai työrauhaa yleisellä tasolla.

  

Yksilökohtainen opiskeluhuolto

  • Oppilaalla oikeus opiskeluhuoltoon.
  • Yksilökohtaisen opiskeluhuollon tavoitteena on seurata ja edistää oppilaan kokonaisvaltaista kehitystä, terveyttä, hyvinvointia ja oppimista.
  • Painotuksen tulee olla ongelmien ehkäisyssä ja varhaisen tuen turvaamisessa.
  • Oppilaalle on järjestettävä mahdollisuus keskusteluun psykologin ja kuraattorin kanssa oppilas- ja opiskelijahuoltolaissa säädetyssä määräajassa. Koululla ja opiskeluhuollon henkilöstöllä on velvollisuus ottaa yhteyttä psykologiin, kuraattoriin tai kouluterveydenhuollon työntekijään, jos arvioivat, että oppilas tarvitsee kyseessä olevia palveluita.

Monialainen asiantuntijaryhmä (MAR)

  • Monialaista yksilökohtaista opiskeluhuoltoa toteutetaan monialaisessa asiantuntijaryhmässä.
  • Keskittyy yhden oppilaan asioihin kerrallaan tavoitteenaan parantaa oppilaan edellytyksiä opiskeluun.
  • Kokoontuu tarpeen mukaan.
  • Perustuu aina oppilaan tai tarvittaessa huoltajan yksilöityyn kirjalliseen suostumukseen.
  • Ryhmän kokoonpano muodostetaan aina tapauskohtaisesti eli ryhmällä ei ole vakiintunutta kokoonpanoa.
  • Oppilaan/huoltajan suostumuksella ryhmään voivat kuulua terveydenhoitaja, kuraattori, psykologi, lääkäri, oppilaanohjaaja, opettaja, erityisopettaja tai muu siinä tilanteessa keskeinen henkilö.
  • Se henkilö, jolla huoli herää tai asian selvittäminen työtehtävien perusteella kuuluu, kutsuu ryhmän kokoon, toimii puheenjohtajana ja hankkii oppilaan ja/tai huoltajan kirjallisen suostumuksen.
  • Ryhmän vastuuhenkilö valitaan ennen kuin oppilaan ja huoltajan kanssa istutaan alas tapaamiseen.
  • Vastuuhenkilö vastaa myös opetuksen kannalta välttämättömien tietojen siirtämisestä rehtorille.
  • Vastuuhenkilö vastaa, että asian käsittely kirjataan oppilaan yksilölliseen oppilashuoltokertomukseen, joka säilytetään lain vaatimalla tavalla (opiskeluhuollon rekistereihin).
  • Ryhmä on luonteeltaan osallistava ja keskusteleva ja sen tavoitteena on varhainen tuki ja toimintatapa oppilaan/perheen yksityisyyttä kunnioittavaa.
  • Ryhmän jäsenillä on lisäksi oikeus pyytää neuvoa tarpeellisiksi katsomiltaan asiantuntijoilta. Silloin konsultoivasta tahosta tulee hoitoon osallistuva taho (ei enää sivullinen). Konsultaatiota pyytävä saa ilmaista salassa pidettäviä tietoja julkisuuslain mukaisesti eli saa antaa tietoja, jotka ovat välttämättömiä virka-aputehtävän, toimeksiannon tai omaan lukuun muutoin suoritettavan tehtävän suorittamiseksi.
  • Ryhmä on nivelvaiheessa hyvä foorumi tietojen luovuttamiseen ja tuen jatkumisen varmistamiseen.

Opiskeluhuoltokertomukseen kirjataan:  

  • Onko käsittelylle oppilaan/huoltajan lupa
  • oppilaan nimi, henkilötunnus, kotikunta ja yhteystiedot
  • huoltajan tai muun laillisen edustajan nimi ja yhteystiedot
  • Palaveriin osallistuneet henkilöt ja heidän asemansa
  • Käsiteltävä asia ja vireille panija
  • Kuvaus oppilaan tilanteesta
  • oppilaan tilanteen selvittämisen aikana toteutetut toimenpiteet
  • toteutetut toimenpiteet mm. yhteistyö eri tahojen kanssa
  • aiemmat ja nykyiset tukitoimet
  • Sovitut toimenpiteet ja päätökset
  • Toteutuksesta ja seurannasta vastaavat tahot
  • Kirjauksen päivämäärä sekä kirjauksen tekijä ja hänen ammatti- tai virka-asemansa
  • Jos sivulliselle annetaan opiskeluhuoltokertomukseen sisältyviä tietoja, asiakirjaan on lisäksi merkittävä, mitä tietoja, kenelle sivulliselle ja millä perusteella.

HUOM! HUOMIOLAATIKOKSI

Opiskeluhuoltoa toteuttavat terveydenhuollon ammattihenkilöt kirjaavat oppilaan yksilökohtaista työtä koskevat tiedot potilasasiakirjoihin. Rekisterinpitäjänä on hyvinvointialue.

Opiskeluhuoltoa toteuttavat kuraattorit kirjaavat opiskelijan yksilökohtaista työtä koskevat tiedot sosiaalihuollon asiakasasiakirjoihin. Rekisterinpitäjänä on hyvinvointialue.

Opiskeluhuollon monialaisen asiantuntijaryhmän vastuuhenkilö kirjaa tiedot opiskeluhuoltokertomukseen. Rekisterinpitäjänä on koulutuksenjärjestäjä.

 

Salassapito

Yksittäistä oppilasta koskevat opiskeluhuollon tiedot ja opiskeluhuoltorekisteriin talletetut tiedot ovat salassa pidettäviä siten kuin julkisuuslain 24 §:ssä säädetään. Salassa pidettäviä tietoja ei saa luovuttaa sivullisille, ellei siihen ole kirjallista, yksilöityä suostumusta oppilaalta tai hänen huoltajaltaan tai tiedon luovuttamiseen oikeuttavaa lain säännöstä. Sivullinen on henkilö, joka ei osallistu oppilaan yksilökohtaisen opiskeluhuollon tarpeen selvittämiseen, toteutukseen tai niihin liittyviin tehtäviin. Salassapidolla tarkoitetaan sekä asiakirjasalaisuutta että vaitiolovelvollisuutta ja tietojen hyväksikäyttökieltoa. Opiskeluhuollon järjestämiseen ja toteuttamiseen osallistuvilla on salassapitovelvollisuuksien estämättä oikeus saada toisiltaan ja luovuttaa toisilleen ja opiskeluhuollosta vastaaville viranomaisille tiedot, jotka ovat välttämättömiä yksilökohtaisen opiskeluhuollon järjestämiseksi ja toteuttamiseksi. Opiskeluhuollon tehtäviä hoitavalla on salassapitosäännösten estämättä oikeus ilmoittaa poliisille henkeen tai terveyteen liittyvästä uhasta. Jos oppilas siirtyy toisen koulutuksen järjestäjän koulutukseen, opiskeluhuollon jatkuvuudenkanalta tarpeellisten salassa pidettävien tietojen siirtoon tarvitaan oppilaan tai hänen huoltajansa suostumus.

Oikeus poiketa salassapidosta

Opiskeluhuoltotyöhön osallistuvilla on oikeus luovuttaa ilman suostumusta opetuksen asianmukaisen järjestämisen kannalta välttämättömiä salassa pidettäviä tietoja opettajien ja opetushallintoviranomaisten lisäksi myös rehtorille. Pohdi siis muuttaako/vaikuttaako tieto opetuksen järjestämiseen? Rehtorilla kokonaisvastuu kouluyhteisön turvallisuudesta.

HUOMIOLAATIKKO

HUOM! Koulun henkilöstö voi konsultoida aina muita ammattihenkilöitä nimettömästi. Konsultaatio = neuvon kysyminen. Kysyjä antaa tietoa, jonka perusteella vastaaja vastaa.

 

Kielto-oikeus

Alaikäisellä on oikeus kieltää huoltajaa tai muuta laillista edustajaa osallistumasta itseään koskevan asian käsittelyyn ja saamasta häntä koskevia tietoja painavasta syystä tai jos on selvästi vastoin hänen etuaan. Arvion edun vastaisuudesta tekee opiskeluhuollon henkilöstöön kuuluva sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilö. Asiassa huomioidaan oppilaan ikä, kehitystaso ja muut henkilökohtaiset ominaisuudet sekä asian laatu.

 

Milloin on hyvä kutsua MAR koolle ?

ONEDRIVESSÄ OLEVA KUVIO LISTAKSI ?

 

Opiskeluhuollon vuosisuunnitelma 

 

ELOKUU     

Opiskeluhuollon suunnittelu

Koulukohtainen KOR-vuosikello kirjataan lukuvuosisuunnitelmiin (viedään tiedoksi syksyn laajennettuun KORiin ja talletetaan alueen Extranettiin)

Koulukohtaisen opiskeluhuollon painopisteiden ja tavoitteiden valinta

Kokousmenettelyistä ja aikatauluista sopiminen

Sopiminen oppilaskunnan ja vanhempaintoiminnan osallistumisesta KORin toimintaan

Koulun opiskeluhuoltosuunnitelman läpikäynti ja mahdollinen päivittäminen (sisältää mm. koulupoissaolo-mallin, päihdekasvatussuunnitelman)

 

SYYSKUU   

Viimeisimmistä laajoista terveystarkastuksista esiin nostettavat asiat

Mahdolliset hyvinvointiprofiili -kyselyt

Kiusaamisen ennaltaehkäisyn suunnitelma & lokakuussa toteutettavien kyselyiden valmistelu

Koulukohtaiset aiheet

 

LOKAKUU

Viimeisimmistä laajoista terveystarkastuksista esiin nostettavat asiat

Mahdolliset hyvinvointiprofiili -kyselyt

Kiusaamisen ennaltaehkäisyn suunnitelma & lokakuussa toteutettavien kyselyiden valmistelu

Koulukohtaiset aiheet

 

MARRASKUU

Opiskeluhuoltoryhmän ja oppilasalueen esiopetusyksikköjen edustajien tapaaminen (toimintakauden nivel-vaiheyhteistyön suunnittelu, pohjana esiopetuksen syyskuussa laadittu kuvaus)

Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuskyselyn tulokset parillisina vuosina

Koulukohtaisten MOVE-tuloksien käsittely + johtopäätökset

 

JOULUKUU

Viimeisimmistä laajoista terveystarkastuksista esiin nostettavat asiat

Koulukohtaisten MOVE-tuloksien käsittely + johtopäätökset

Kouluterveyskyselyiden tulokset (joka toinen vuosi)

 

TAMMIKUU

Kouluun ilmoittautumiseen, yhteishakuun ja nivelvaiheyhteistyöhön liittyvistä tehtävistä sopiminen

Kunta-10 tulosten käsittely soveltuvin osin parillisina vuosina

 

HELMIKUU

Esiopetuksen edustus lähikoulun KORissa – esiopetuksen ja lähikoulujen toiminnallinen yhteistyö, kouluun

  • tutustumisen ja siirtymisen käytännöt

 

MAALISKUU

Tulevien 1. ja 7. luokkalaisten vastaanoton suunnittelu ja työnjaosta sopiminen

Koulukohtaiset laatukyselyt ja toimenpiteet

Huoltajien ja oppilaiden edustajat kutsutaan mukaan arvioimaan ja suunnittelemaan KOR-toimintaa

 

HUHTIKUU

Tulevien 1. ja 7. luokkalaisten vastaanoton suunnittelu ja työnjaosta sopiminen

Koulukohtaiset laatukyselyt ja toimenpiteet

Huoltajien ja oppilaiden edustajat kutsutaan mukaan arvioimaan ja suunnittelemaan KOR-toimintaa

 

TOUKOKUU

Seuraavan lukuvuoden suunnittelu (kehittämiskohteista sopiminen, suunnittelupäivän ja muiden tapaamisten ajankohdista sopiminen)

Koulukohtaisen KOR-toiminnan kyselyyn ja arviointiin osallistuminen

 

KESÄKUU

Opiskeluhuollon palveluiden työntekijät arvioivat omaa toimintaansa

Tilastotiedot asiakkuuksista, käyntisyistä jne. palveluiden saatavuudesta