HUOM! Siirtopalaverit ovat erityisen tärkeitä esimerkiksi neuropsykiatrisesti oireilevien oppilaiden kohdalla. Paikalla tulisi olla silloin oppilaan verkosto huoltajineen. Korostetun tärkeää, että hyvät käytänteet siirtyvät oppilaan mukana.
  • Koulut tekevät yhteistyötä perusopetuksen nivelvaiheissa ja oppilaiden siirtyessä koulusta toiseen.
  • Usein myös eri kieli- ja kulttuuriryhmien opetuksen, oppimisen tuen sekä opiskeluhuollon sujuva järjestäminen edellyttää koulujen välistä yhteistyötä.
  • Eheän oppimispolun varmistamiseksi koulu toimii yhteistyössä varhaiskasvatuksen, esiopetuksen sekä lukioiden ja ammatillisten oppilaitosten kanssa.
  • Koulun opetussuunnitelmassa kuvataan siirtymävaiheen yhteistyö kuudennelta vuosiluokalta seitsemännelle vuosiluokalle. Kuvaus on laadittu siirtymävaiheeseen osallistuvien yhteistyönä.
  • Koulun ohjaussuunnitelmassa tai lukuvuosisuunnitelmassa voidaan täsmentää kaikkien siirtymävaiheiden kuvausta.
  • Kaikissa siirtymävaiheissa oppilaan opiskeluhuollollisen tuen järjestämistä varten kootaan tarvittaessa oppilaan ja/tai huoltajan kirjallisella suostumuksella opiskeluhuollon monialainen asiantuntijaryhmä (MAR).
Esiopetuksesta alkuopetukseen 2.–3. luokan siirtymä 6.–7. luokan siirtymä Koulun vaihto Monikielisten ja VALMO-oppilaiden siirtymät

Esiopetuksesta alkuopetukseen

Koko lukuvuosi

Esiopetuksen kaikki toimijat

  • Noudattavat tuen vuosikelloa ja pedagogisten asiakirjojen vastuunjakoa nivelvaiheen oppilaiden suhteen.
  • Opiskeluhuollon tuki kirjataan opiskeluhuollon rekistereihin ja opiskeluhuoltokertomukseen.
  • Toiminnallista yhteistyötä esiopetuksen ja lähikoulun kesken. Tavoite on 4 kertaa esiopetusvuoden aikana.
  • Tuen esitykset hallintopäätöstä varten lähetetään Latu-työryhmän (alueellinen Lapsen tuen -työryhmä , missä valmistellaan tukea koskevat hallintopäätökset) käsittelyyn.

Latu-työryhmä

  • Alueellinen Lapsen tuen -työryhmä. Kokoontuu kuukausittain valmistelemaan tuen hallintopäätöksiä.

Erityispalvelupäällikkö

  • Tekee hallintopäätöksiä Latu-työryhmien esitysten pohjalta.

Syyskuu

Esiopetuksen ja alkuopetuksen opettajat

  • Alueelliset yhteistyöiltapäivät, jolloin yhteistä nivelvaihetoimintaa suunnitellaan yhdessä.
  • Esiopetuksen suunnittelija ja alkuopetuksen kehittäjäopettaja kutsuvat iltapäivät koolle.

Lokakuu

  • Leopsit ja HOJKSit valmiina 31.10. mennessä.

Tammikuu

Varhaiskasvatuksen opettaja/erityisopettaja

  • Tekee pedagogisen selvityksen niille lapsille, joilla tulee olemaan erityisen tuen tarve perusopetuksessa yhteistyössä lapsen sekä huoltajan kanssa.
  • Selvityksen tulee olla valmis 31.1. mennessä.
  • Selvitys toimitetaan perusopetuksen erityispalvelupäällikölle 15.2 mennessä.

Maalis-huhtikuu

  • Lapsen itsearviointimateriaali.
  • Suomen kielen arvioinnit monikielisille lapsille.
  • Perheiden tiedottaminen S2-oppimäärästä tiedotteen avulla.
  • Leopsin arviointi.
  • Lukitaan leops/HOJKS 30.4. mennessä.
  • Perheiden tiedottaminen aamu- ja iltapäivätoimintaan hakeutumisesta.
  • Esi- ja alkuopetuksen yhteistyöiltapäivät (esiopetuksen suunnittelija ja alkuopetuksen koordinaattori kutsuvat koolle) alkuopetuksessa oleville luokanopettajille ja mahdollisille erityisopettajille, esiopetuksesta vastaaville varhaiskasvatuksenopettajille ja mahdollisille varhaiskasvatuksen erityisopettajille

Toukokuu

  • Tulevien ekaluokkalaisten pedagogiset asiakirjat toimitetaan tulevaan kouluun heti toukokuun alussa
  • Siirtopalaverit esiopetuksen opettaja, luokanopettajan ja huoltajien kesken. Tarvittaessa mukana erityisopettajat.
  • Kouluun tutustumispäivät.

2.–3.lk siirtymä

Koko lukuvuosi

Koulun opettajat

  • Noudattavat tuen vuosikelloa ja pedagogisten asiakirjojen vastuunjakoa nivelvaiheen oppilaiden suhteen.

Joulukuu

Luokanopettaja/erityisluokanopettaja

  • Tekee pedagogisen selvityksen erityisen tuen oppilaalle yhteistyössä oppilaan sekä huoltajan kanssa 2. luokkien oppilaiden osalta.

Erityisopettaja

  • On luokanopettajan/erityisluokanopettajan tukena pedagogisen selvityksen laatimisessa.

Tammikuu

Luokanopettaja/erityisluokanopettaja/erityisopettaja:

  • Erityisen ja tehostetun tuen 2. luokan oppilaiden pedagogiset selvitykset pitää olla lukittuna 31.1. mennessä Wilmassa.

Maaliskuu/Huhtikuu

Luokanopettaja

  • Tiedottaa 2.lk:n oppilaille ja huoltajille uusista oppiaineista ja muista siirtymävaiheeseen liittyvistä asioista.

Erityispalvelupäällikkö

  • Tekee pedagogisesta selvityksestä erityisen tuen päätöksen huhtikuun loppuun mennessä 2.-luokkien oppilaiden osalta.

VINKKI: Oma opettaja jatkaa luokkansa kanssa kolmannelle luokalle.

VINKKI: Jos opettaja vaihtuu, pidetään yhteinen tiedonsiirtopalaveri nykyisen ja tulevan opettajan kesken.

6.–7.lk siirtymä

Koko lukuvuosi

Koulun opettajat

  • Noudattavat tuen vuosikelloa  ja pedagogisten asiakirjojen vastuunjakoa nivelvaiheen oppilaiden suhteen.

Elokuu

Luokanohjaaja

  • Tutustuu uusiin oppilaisiin ja ryhmiin sekä osallistuu oppilaiden ryhmäyttämiseen.
  • Kutsuu syksyn aikana kunkin 7. luokan oppilaan ja hänen huoltajansa kehityskeskusteluun.
  • Avaa tuen asiakirjat ja tiedottaa aineenopettajille tuen tarkistamisen tarpeesta.
  • Pitää tuen palavereita.
  • Osallistuu nivelvaiheen tiedonsiirtoon omalta osaltaan.

Aineenopettajat

  • Kommentoivat/päivittävät 7.luokan oppilaiden tuen asiakirjat oman oppiaineensa osalta ja osallistuvat tarvittaessa palavereihin.

Erityisopettaja

  • On tarvittaessa mukana laatimassa 7. luokan oppilaiden asiakirjoja ja osallistuu palavereihin.
  • Osallistuu nivelvaiheen tiedonsiirtoon omalta osaltaan.

Oppilaanohjaaja

  • Ryhmäyttää 7.luokkalaisia yhdessä tukioppilaiden ja opiskeluhuollon kanssa.
  • Osallistuu nivelvaiheen tiedonsiirtoon omalta osaltaan.

VINKKI: Luokkien huolellinen ryhmäyttäminen edesauttaa oppimista ja koulussa viihtymistä.

VINKKI: Koulujen vapaamuotoiset esittelyillat/kahvittelut/tutustumispäivät vanhemmille.

VINKKI: Tiedonsiirtopalaveri: erityisopettaja, oppilaanohjaaja ja luokanohjaaja välittävät aineenopettajille ja muille oppilaan kanssa toimiville tarpeellisen tiedon oppilaista näkökulmana oppilaan tuki sekä terveellinen ja turvallinen koulupäivä (sairaudet ja muut koulupäivän aikaiseen terveyteen ja turvallisuuteen liittyvät asiat).

VINKKI: YS-aikaa varataan erityisesti syksyllä 7.luokkien tuen kehittämiseen.

Syyskuu

Luokanohjaaja/erityisluokanopettaja

  • Tilastointipäivänä 20.9. tehostetun tuen oppilaalla tulee olla lukittu voimassa oleva oppimissuunnitelma. Ensimmäisen ja seitsemännen luokan oppilaiden kohdalla tehostetun tuen oppimissuunnitelma tulee olla valmis ja lukittu syyslomaan mennessä.
  • Tilastointipäivänä 20.9. erityisen tuen oppilaalla tulee olla erityisen tuen päätös. HOJKSt tulisi laatia mahdollisimman pian, mielellään syyslomaan mennessä.

VINKKI: 7-luokkalaisten huoltajien vapaamuotoinen etäkyselytunti.

Joulukuu

Luokanopettaja/erityisluokanopettaja

  • Tekee pedagogisen selvityksen erityisen tuen oppilaalle yhteistyössä oppilaan sekä huoltajan kanssa 6.luokkien oppilaiden osalta.

Erityisopettaja

  • On luokanopettajan/erityisluokanopettajan tukena pedagogisen selvityksen laatimisessa.

Tammikuu

Luokanopettaja/erityisluokanopettaja/erityisopettaja

  • Erityisen ja tehostetun tuen 6. luokan oppilaiden pedagogiset selvitykset pitää olla lukittuna 31.1. mennessä Wilmassa.
  • Ymmärtävän lukemisen ALLU-testit 6.luokkalaisille. Allu-testin tulokset kirjataan Primukseen, tieto siirtyy yläkouluun.

Maaliskuu

Luokanopettaja/erityisluokanopettaja/alakoulun ja yläkoulun erityisopettaja

  • Siirtopalaveri ala- ja yläkoulun opettajien kesken, jossa siirretään opetuksen kannalta välttämätöntä tietoa alakoulusta yläkouluun.
  • Vastuu tiedonsiirrosta on lähettävällä koululla.

Rehtori/aineenopettaja/opinto-ohjaaja

  • Yläkoulut esittelevät toimintaansa kuudesluokkalaisille ja heidän huoltajilleen vanhempainillassa talvella/keväällä ennen yläkouluun siirtymistä.

VINKKI:  Tukioppilaat vierailevat alakoulussa ja vastaavat oppilaiden kysymyksiin.

VINKKI: Oppilaanohjaaja pitää pienryhmähaastattelut alakoululla.

Huhtikuu

Luokanohjaaja/erityisluokanopettaja/erityisopettaja

  • JOPO-hakemukset (joustavaa perusopetusta eli JOPOa järjestetään 7.–9.-luokan oppilaille, joiden oppivelvollisuuden suorittaminen on vaarassa esimerkiksi heikon opiskelumotivaation tai runsaiden poissaolojen vuoksi) valmiina 30.4. mennessä yhteistyössä erityisopettajan kanssa.

Erityispalvelupäällikkö

  • Tekee pedagogisesta selvityksestä erityisen tuen päätöksen huhtikuun loppuun mennessä 6.-luokkien oppilaiden osalta.

VINKKI: Oppilaiden vierailu ja tutustuminen tulevan koulun tiloihin. Yläkoulu tekee luokkajaot ennen tutustumispäivää. Oppilaat pääsevät tutustumaan luokanohjaajaan ja tuleviin luokkakavereihin tutustumispäivässä.

VINKKI: Aineenopettajilla ja luokanopettajilla mahdollisuus keskustella esimerkiksi tutustumispäivän aikana. Aineenopettajilla mahdollisuus tutustua 6.luokan oppimateriaaleihin.

Toukokuu

Luokanopettaja/luokanohjaaja/erityisluokanopettaja/erityisopettaja

  • Erityisen tuen oppilas siirretään yläkouluun pitämällä siirtopalaveri yhdessä alakoulun luokanopettajan, oppilaan, huoltajien sekä yläkoulun luokanohjaaja tai yläkoulun laaja-alaisen erityisopettajan kanssa. Tämä palaveri pidetään, kun oppilaan yläkoulupaikka on varmistunut. Palaverissa on tarkoitus suunnitella oppilaan sujuvaa siirtymistä yläkouluun varmistamalla oppilaan tarvitseman tuen jatkuminen. Moniammatillinen yhteistyö mm. terveystietojen ja kiusaamisasioihin liittyvien tietojen siirtämisessä on hyvin tärkeää.

Rehtori/aineenopettaja/opinto-ohjaaja

  • Kun oppilasvalinnat on tehty, oppilaille järjestetään tutustumispäivä heidän tulevaan yläkouluunsa.

VINKKI: Myös yleisen ja tehostetun tuen oppilas siirretään alakoulusta yläkouluun pitämällä siirtopalaveri yhdessä opettajien, oppilaan ja huoltajien kesken, mikäli koetaan, että se on oppilaan tuen jatkumisen kannalta tärkeää.

VINKKI: Yläkoulun koulunkäynninohjaajat tutustuvat tukea tarvitseviin oppilaisiin.

VINKKI: Rehtori antaa raamit ryhmäjaolle. Oppilaisiin tutustuneet opot/ erityisopettajat/vastuuopettajat tekevät ryhmäjaot yhdessä rehtorin kanssa.

Monikielisten ja VALMO-oppilaiden siirtymät

Esi- ja alkuopetuksen nivelvaihe monikielisten oppilaiden näkökulmasta

1. Oppilaan taitojen kartoitus

  • Oppilaan tuen taso: oppimiseen ja koulunkäyntiin liittyvät tuen tarpeet.
  • Suomen kielen taito ja valmiudet.
  • Oppilaan muiden kielten (ensikielen/ensikielien) taito ja valmiudet (jos on mahdollista).

2. Kodin ja koulun välinen yhteistyöpalaveri

  • Suomalaisen koulutusjärjestelmän periaatteiden avaaminen.
  • Tuen portaiden periaatteet, kolmiportainen tuki.
  • Huoltajan vastuu lapsen kasvatuksesta.
  • Arviointikriteerit: monikielisten oppilaiden arvioiminen, esim. sanallinen arviointi.
  • Poissaolot: huoltajan velvollisuus ilmoittaa poissaoloista ja opettajan velvollisuus seurata ja puuttua poissaoloihin.
  • Toiminnallisen opetuksen merkitys ja oppimaan oppimisen pedagoginen kulttuuri ulkoa lukemisen sijaan.
  • Kotitehtävien hoitaminen: kotiläksyien seuraaminen ja hoitaminen, läksyissä tukeminen suomen kielen taidon puutteesta huolimatta.
  • Oman äidinkielen merkitys ja opiskelumahdollisuus.

2-3lk nivelvaihe monikielisten oppilaiden näkökulmasta

1. Oppilaan taitojen kartoitus

  • Oppilaan tuen taso: oppimiseen ja koulunkäyntiin liittyvät tuen tarpeet, tehostettu tai erityinen tuki, pedagoginen arvio tai pedagoginen selvitys.
  • Suomen kielen taito ja valmiudet.
  • Oppilaan muiden kielten (ensikielen/ensikielien) taito ja valmiudet (jos on mahdollista).

2. Kodin ja koulun välinen yhteistyöpalaveri

  • Suomalaisen koulutusjärjestelmän periaatteiden avaaminen.
  • Tuen portaiden periaatteet, kolmiportainen tuki.
  • Arviointikriteerit: monikielisten oppilaiden arvioiminen, esim. sanallinen arviointi.
  • Poissaolot: huoltajan velvollisuus ilmoittaa poissaoloista ja opettajan velvollisuus seurata ja puuttua poissaoloihin.
  • Toiminnallisen opetuksen merkitys ja oppimaan oppimisen pedagoginen kulttuuri ulkoa lukemisen sijaan.
  • Kotitehtävien hoitaminen: kotiläksyien seuraaminen ja hoitaminen, läksyissä tukeminen suomen kielen taidon puutteesta huolimatta.
  • Uusien oppiaineiden aloittaminen.
  • Valinnaisaineiden valitseminen, valinnaisen kielen edut ja haasteet.
  • Mahdollisuus tukiopetukseen ja omakieliseen tukeen.
  • Oman äidinkielen merkitys ja opiskelumahdollisuudet.

6-7lk nivelvaihe monikielisten oppilaiden näkökulmasta:

1. Oppilaan taitojen kartoitus

  • Oppilaan tuen tason kartoittaminen, tehostettu tai erityinen tuki, selvitykset, tuen alkaminen tai jatko.
  • Suomen kielen osaamisen kartoittaminen.

2. Kodin ja koulun välinen yhteistyöpalaveri

  • Lähikouluperiaate.
  • Erikoisluokille hakeminen.
  • Suomalaisen koulutusjärjestelmän avaaminen: yläkoulu ja aineopettajamalli.
  • Nuoren kasvatusvastuu on vanhemmilla.
  • Arviointikriteerit.
  • Poissaolot: huoltajan velvollisuus ilmoittaa poissaoloista ja opettajan velvollisuus seurata ja puuttua poissaoloihin.
  • Toiminnallisen opetuksen merkitys ja oppimaan oppimisen pedagoginen kulttuuri ulkoa lukemisen sijaan.
  • Kotitehtävien seuraaminen ja hoitaminen, läksyissä tukeminen suomen kielen taidon puutteesta huolimatta.
  • Uusien oppiaineiden aloittaminen.
  • Valinnaisaineiden valitseminen, valinnaisen kielen edut ja haasteet.
  • Mahdollisuus tukiopetukseen ja omakieliseen tukeen.
  • Oman äidinkielen merkitys ja opiskelumahdollisuudet.

Koulun vaihto

Oppilas vaihtaa koulua Turun sisällä

  • Tieto oppilaan saamasta ja tarvitsemasta tuesta siirtyy Wilman kautta.
  • Koulusihteeri lähettää oppilastietolomakkeen.

VINKKI: Voi käyttää ainekohtaista tietolomaketta halutessaan Lomake koulun vaihtoon

Oppilas vaihtaa paikkakuntaa

  • Tieto oppilaan saamasta ja tarvitsemasta tuesta tulee toimittaa oppilaan uuteen kouluun.
  • Vastuu tiedonsiirrosta on lähettävällä koululla.
  • Koulun opetussuunnitelmassa määritellään tiedonsiirroista vastaava henkilö.
  • Koulu lähettää viimeisimmän voimassa olevan pedagogisen asiakirjan kopion (oppimissuunnitelma tai HOJKS) vastaanottavalle koululle, kun tieto uudesta koulusta on saatu.
  • Kaikissa siirtymävaiheissa oppilaan opiskeluhuollollisen tuen järjestämistä varten kootaan tarvittaessa oppilaan ja/tai huoltajan kirjallisella suostumuksella oppilashuollon monialainen asiantuntijaryhmä.
  • Koulusihteeri lähettää oppilastietolomakkeen.

VINKKI: Opettaja/erityisopettaja välittää vastaanottavaan kouluun omat yhteystietonsa, jotta oppilaan vastaanottava koulu voi kysellä lisätietoja oppilaasta.

VINKKI Voi halutessaan käyttää ainekohtaista tietolomaketta.  Lomake koulun vaihtoon

Lähteet

  • Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014
  • Turun perusopetuksen opetussuunnitelma 2016