Perjantaina 20.5.2016 rantapalloina

Beach Games

1. Purjehdusta optimistijollalla tuonne (30m) ja takaisin
2. Merikajakilla melontaa – kulki kevyesti
3. Pari-airokaksikko Liisa & Anne, ohjaajat eivät pysyneet mukana
4. Beach volley: Liisan syötöt ja Annen syöksyt!
5. Uintia suolaisessa Välimeressä
6. Auringonottoa ja kävelyä
Finland 12 points! We did it all!

image

Iltajuhlat koulussa.
Erasmus+ NÄKEMIIN!

Oppilaiden myyjäiset oli hienosti järjestetty, hinnat merkitty ja tavaroissa oli Erasmus+logo. Myyjät olivat innokkaita ja hakivat asiakkaita kauempaakin.

image

Ohjeman aluksi oli puheita: apulaiskaupunginjohtaja, opetusviraston edustaja, koulun johtaja Sofia ja Antigoni.
Kaikki koulun opettajat sekä esiintyvien oppilaiden vanhemmat olivat mukana juhlassa, joka järjestettiin koulun sisäpihalla. 4. Ja 6.luokat oli kokonaisuudessaan mukana, myös luokkaan osittain integroitu erityisoppilas lausui omat vuorosanansa.

Antigonin loppupuhe oli sydämellinen ja tunteellinen.

Antigonin loppupuhe oli sydämellinen ja tunteellinen.

Ensin esiintyivät ohjelmassa mukana olevien maiden tunnuseläimet; Suomen poro, Ljubljanan lohikäärme, Denizlin kukko, Bulgarian karhu, Kreivi Dracula Romaniasta ja Barcelonan oma lemmikki. Sen jälkeen sukellettiin Kyproksen historiaan, kreikkalaisiin taruihin ja saaren syntyaikoihin. Mukana olivat Afrodite ja Dionysus sekä Yannis ja Maria, jotka rakstuivat ja menivät naimisiin perinteisin menoin. Sulhasen parta ajettiin ja morsiamelle puettiin huntu. Perinteisiin menoihin kuului myös vieraiden antamat rahat, jotka kiinnitettiin hääparin pukuun neuloilla.

image

Morsian ja sulhanen setelit kaulassa.

Morsian ja sulhanen setelit kaulassa.

Kyriakos kertoi, että hänellä oli vaikeuksia saada Yannis suostumaan sulhaseksi, ei siksi, ettei hän olisi kehdannut, vaan siksi, että hän on pihkassa toiseen tyttöön. ”Ope, en voi!” ”Mutta sehän on vain näytelmä.” ”Mutta hän katsoo kun pidän toista tyttöä kädestä.”
Musiikkiesistykset olivat hienoja, kuorot, valmiiksiäänitetyt taustat ja oppilaiden soolot ja säestykset kuulostivat erittäin hyvältä.

Yli kaksi tuntia kestänyt esitys päättyi komeisiin aplodeihin ja poseerauskuvauksiin, joissa halattiin ja suukoteltiin niin vanhempien, oppilaiden kuin opettajien ja oppilaiden kesken. Mahtava tunnelma!

Juhlan jälkeen opettajille ja vieraille oli järjestetty päivällinen, sormiruokaa ja juomia. Opettajien lapsia ja puolisoita oli myös mukana.
Tunnelmaa kohottivat kyproslaiset perinnetanssijat ja mekin pääsimme taas piiriin askeltamaan.

Torstaina 19.5.2016 ajassa taaksepäin

Torstaina 19.5.2016 kahtia jaetussa pääkaupungissa

Kypros on vuonna 1974 jaettu kahteen osaan. Pohjoisessa oleva alue on kuuluu Turkille (Se on julistautunut itsenäiseksi, mutta vain Turkki on tunnustanut itsenäisyyden.) Eteläinen osa on kreikkalaista ja Itsenäistä Kyprosta, joka kuuluu EU:iin ja YK:hon.
Nykyään YK valvoo väliin jäävää nollalinjaa eli vihreää aluetta. Satelliittikuvasta katsottuna asumaton rajalinja näyttää vihreältä, koska kasvillisuus rehottaa siellä.

image

Tapaamme emäntämme Käsityöläismuseon luona.
Hän on jo ollut esiintymässä valtakunnallisessa televisiossa kertomassa koulun projektista.

https://www.facebook.com/disruptcyprus/videos/984205894966685/

Museossa työskentelee käsityön taitajia ja sinne voi viedä oppilaat työpajoihin. Opettajat voivat myös itse opiskella vanhoja työtapoja. Keskus perustettiin kyproksenkreikkalaisille työpaikaksi, jotka joutuivat muuttamaan kotoaan pohjoisosista, kun Kypros jaettiin kahtia.

Jatkoimme matkaa vanhaan kaupunkiin. Sen kadut on suljettu autoilta ja se on täynnä kauppoja ja ravintoloita. Alueella sijaitsi myös tulli, jonka kautta pääsi passia vilauttamalla Turkin puolelle. Tai olisi päässyt. Muutamat meistä olisivat tarvinneet myös viisumin.

image

Koordinaattori vietiin opiskelemaan projektin loppuraportin tekoa. Me jatkoimme Nicosian Malliin, paikalliseen huippuMyllyyn.

Illalla on vuorossa ravintola La Isla.

Keskiviikon keskipäivä 18.5.2016

Limassol 23rd school

Aamupäivän välitunti oli käynnissä ja oppilaat kulkivat leivät käsissä ympäri pihaa.
imagePäivähoito ja esikoulu koulun yhteydessä.

Päivähoito on yksityistä 4kk-4vuotiaisille.
Palkallinen äitiysloma kestää vain 4kk, töistä saa olla poissa viisi vuotta (mutta ilman korvausta).
Maksut vaihtelevat päiväkodin mukaan.
Ystävämme maksaa nuoremman poikansa päivähoidosta 400€/kk, kun hoito päättyy klo 13. Mikäli hoito jatkuu pidempään, hinta kasvaa.
5-6 vuotiaiden hoito on ilmaista ja tapahtuu kunnan päiväkodeissa. 4-vuotiaat voivat päästä ilmaiseen hoitoon sosiaalisin perustein.
Koulussa on kaksi 25 oppilaan ryhmää ja kolme opettajaa.
Päivähoidon pituus on sama kuin koulupäivän: 7.45-13.05. Iltapäivähoito pitää järjestää isovanhempien avulla tai yksityisesti.

image

Ihanat pienet kyproslaiset kansantanssijat. Matematiikkavälineinä käytetään simpukoita. Näppärä liikuteltava kuivausteline piirustuksille.

Koulu tekee yhteistyötä ja kummioppilastoiminta on käytössä 4.luokan kanssa.
Heillä on ollut erilaisia projekteja:
Musiikkitunteja, savitöitä, koulun laulun sanojen suunnittelua, rannekorujen solmimista, jne.
Päiväkodin väki myös osallistuu koulun juhliin ja tapahtumiin.

Oppilaat olivat tyytyväisiä yhteistyöhön ja opettajat saivat iloa ja ideoita kollegoilta.

Koulun piha on suljettu, kuten alakoulussakin. Koulun iso teatteri, jossa järjestetään tapahtumat ja juhlat. Jumppasaliksi siitä ei ole, sillä lattia on epätasainen. Yleisön tuolit ovat pinossa salin sivustalla.

Koulun piha on suljettu, kuten alakoulussakin. Koulun iso teatteri, jossa järjestetään tapahtumat ja juhlat. Jumppasaliksi siitä ei ole, sillä lattia on epätasainen. Yleisön tuolit ovat pinossa salin sivustalla.

Santa Barbara Gymnasium on kadun toisella puolella.
Siellä on 195 oppilasta ja 35 opea
Rehtori tervehti meitä ja eräs opettajista esitteli koulua.

25 oppilasta luokassa, kolme vuosiluokkaa, ikä 12-15. Oppitunteja on 38 viikossa, kaksi lukukautta.
Tuttujen oppiaineiden lisäksi jännempiä ovat modernin kreikan lisäksi klassinen kreikka.
Koulu loppuu kesäkuun puolessa välissä, mutta opettajien työaika jatkuu kuun loppuun.

Arviointi tapahtuu kokeiden, suullisen esityksen ja projektien perusteella. Arviointi tapahtuu vielä vanhojen A-E.

Päättökokeiden jälkeen oppilaat siirtyvät kolmivuotiseen lyseoon tai teknilliseen kouluun.

Koulussa on projekteja: Kiusaamista vastaan, ympäristön puolesta, turvallista internetinkäyttöä opettavaa.

image

Kaupungintalolla kuulimme varapormestarin puhuvan valtuustosalissa. Hän kehui omassa kaupungissaan olevan hyvin vähän rikollisuutta. Polkupyörien käyttöä pyritään lisäämään. Politiikkaakin käsiteltiin, Limassolissa kreikkalaiset ovat hyvin suvaitsevaisia ja pitävät ovet avoimena joka suuntaan.

Saimme kirjan Kyproksen hiekkarannoista ja annoimme vastalahjaksikuvia Auran rannoista.

Kypros tiistaina 17.5.2016

Limassolin 23. koulu sijaitsee kaupungin läntisessä osassa lähellä satamaa. Alue on haastava, se saa tukea oppilaiden iltapäivän tukemiseen. Koulussa on muutamia vieraskielisiä oppilaita, mm. Bulgariasta, Romaniasta jne.
Erityisoppilaita on integroitu luokkiin ja lisäksi koulussa on pari erityisluokkaa mm. kuulovammaisille, Dawn-syndrooma lapselle, jne.

Meidät toivotettiin tervetulleeksi koulun sisäpihalla, johon kaikki luokat kokoontuivat.
Ensimmäinen pitkä välitunti 20 min on oppilaiden eväiden syömistä varten.
Siispä mekin saimme aamiaista uudelleen.


Kiersimme koulun tutkien kaikki erityisluokat ja kurkistimme kaikkiin tiloihin.
Se oli hyvin helppoa, sillä koulun kaikki luokat ovat kahdessa kerroksessa sisäpihan ympärillä. Luokkien ovet oli pakko pitää auki kuumuuden takia. Niinpä välitunnin äänet kyllä kutsuivat ulos, jos ope ei huomannut kovaäänistä kelloa.

Koulupäivät ovat kaikilla saman pituisia: koulu alkaa klo 7.45 ja päättyy 13.05.
Kaksi tuntia pidetään aina peräkkäin, välillä on 10min breikki, aamun ensimmäinen välitunti on eväiden syömistä varten ja kestää 20min.

Lukujärjestyksen kuva.

Viidesluokkalaisten lukujärjestys: 9 tuntia kreikkaa, 5 tuntia matematiikkaa, luonnontiedettä, uskontoa, askastelua ja enlantia kaksi tuntia viikossa.

Opettajat joutuvat nykyisen systeemin mukaan vaihtamaan koulun kuuden vuoden välein. Opettajat listataan ja pisteytetään ja pistejärjestyksessä heidän lähetetään uusiin kouluihin opettajalta kysymättä.
Pisteitä kertyy opetusvuosien mukaan sitä enemmän, mitä kauempana asunnosta koulu sijaitsee. Pätevyys tai toiminta erityistehtävissä ei vaikuta pisteytykseen.
Tässä koulussa 25:stä opettajasta 12 joutuu vaihtamaan työpaikkaa ensi kesänä.

Virallinen osuus ja Kyproksen koulutussysteemi

Esityksen piti Dr Andreas Tsiakkiros, jonka työpaikka on Department of Primary education

Esikoulu 3-5 vuotiaille
– Alakoulu alkaa 5v 8kk iässä.
– Peruskoulun perusaste 6 vuotta, ilmaista, pakollista
– luokan maksimikoko 25, koulu perustetaan jokaiseen kylään, jossa on vähintään 15 oppilasta
– Erityisoppilaat pyritään sijoittamaan yleisopetuksen luokkaan (mainstream classroom), kouluissa on myös erityisluokkia ja kunnassa erityiskouluja
– Osa kouluista toimii ns. kokopäiväisenä kouluna. Ne tarjoavat aamun tuntien lisäksi iltapäivällä apua kotiläksyihin, tarvittaessa tukiopetusta sekä valinnaisten aineiden aineiden opetusta.
– Lomilla järjestetään maksullisia leirejä, joissa tutustutaan luontoon ja Kyproksen historiaa.

 

 

Perjantai Denizlissä

Merhaba!
Perjantai
Tänään tutustuimme läheiseen moskeijaan, jonka rukouskutsu on herättänyt meidät joka aamu ennen kuutta. Ulkopuolelta vaaleahko moskeija yllätti meidät kauniilla väreillään.

Matka jatkui turkkilaiseen mattotehtaaseen, joka sijaitsi korkealla vuoristossa. Tehtaassa meille esiteltiin maton valmistusprosessi alusta loppuun. Ihmettelimme, kuinka nopeasti naiset pystyivät solmimaan ohuesta silkkilangasta taidokkaita kuvioita. Lopuksi meille esiteltiin kymmenien tuhansien eurojen arvoisia mattoja. Valitettavasti meillä ei ollut niihin varaa.

Päivät Denizlissä Erasmus+ projektin merkeissä ovat kuluneet nopeasti. Nyt on tullut haikeiden hyvästien aika. Huomenna alkaa kahden päivän mittainen kotimatka.

Gule, gule!

Eija ja Katja

Torstai Turkissa

Merhaba!
Päivän virallinen vierailukohde oli yksityiskoulu Odtu Gelistirme Vakfi Okullari. Koulussa on 520 4-18 -vuotiasta oppilasta ja 80 opettajaa. Opetussuunnitelma painottaa kieliä: englantia opiskellaan 10 tuntia viikossa ja 5. luokasta alkaen voi valita vapaaehtoiseksi kieleksi espanjan tai saksan. Kaikkia näitä kieliä opettavat myös natiiviopettajat. Kielien lisäksi koulussa painotetaan musiikin, kuvataiteen ja liikunnan opetusta. Denizlissä on 60 yksityiskoulua, joista tämä on vanhin. Koulussa opiskelee varakkaiden perheiden lapsia. Kysyessämme lukukausimaksuista emme saaneet siihen suoraa vastausta.
Koulun kokit loihtivat herkullista ja terveellistä ruokaa oppilaille. Yksi kokki keskittyy pelkästään jälkiruokien valmistukseen. Joka perjantai kokit grillaavat barbecue-aterian oppilaille. Tällä kertaa me saimme nauttia siitä.
Seuraavaksi meillä oli ilo vierailla Pamukkalessa, joka on Unescon maailmanperintökohde. Tuhansien vuosien ajan maan syvyyksistä on pulpunnut mineraalipitoista lämmintä vettä, jonka mukanaan kuljettamat mineraalit ovat sedimentoituneet porrasmaisiksi muodostelmiksi vuoren rinteille. Lumivalkoisena hohtavaa vuorta pitkin on käveltävä paljain jaloin. Pamukkale on henkeäsalpaavan kaunis.
Pamukkalen huipulla on Rooman valtakunnan aikana ollut Hierapoliin kaupunki, josta on jäljellä vaikuttavat rauniot, mm. amfiteatteri. Hierapolis on myös Unescon maailmanperintökohde.
Aurinkoisen päivän päätteeksi pääsimme kylpemään mineraalivesialtaissa läheisessä kylpylässä.
Gule gule!
Katja ja Eija

Merhaba!

Denizlin kaupungin symboli on kukko. Kaupungin keskustassa komeilee suuri lasinen kukko, jonka takana näkyy yksi kaupungin lukuisista moskeijoista.
Aamu alkoi kuvernöörin tapaamisella. Hän oli hyvin kiinnostunut Suomen koulujärjestelmästä ja kyseli siitä paljon. Hän toivoi, että Turkki jonain päivänä saavuttaisi Suomen tason oppimistuloksissa.
Kuvernöörin luota kiirehdimme kunnalliseen päiväkotiin. Päiväkodissa oli noin sata lasta hoidossa. Osa heistä on hoidossa aamupäivän, osa iltapäivän. Kunnallisessa päiväkodissa ei voi olla kokopäivähoidossa. Sitä varten on yksityiset päiväkodit. Kunnallisessa päiväkodissa hoito on ilmaista, vain ruuasta maksetaan hieman. Päiväkodin ryhmät olivat pieniä. Näimme lasten leikkivän ja askartelevan viihtyisissä tiloissaan. He eivät ulkoilleet, koska hoitajien mukaan ilma oli liian viileä (14 astetta ja auringonpaistetta). Lapset saattaisivat vilustua!
Sarayköy Anadolu Lisesin oppilaat olivat järjestäneet markkinat, joissa he myivät valmistamiaan tuotteita, mm. suolaisia ja makeita herkkuja, hedelmiä ja koruja.
Seuraavaksi vierailimme oppilaitoksessa, joka vastaa suomalaista työväenopistoa. Opiskelijoiden ikä vaihtelee lapsista eläkeikäisiin. Oppilaitos tarjoaa ilmaiseksi suuren määrän erilaisia kursseja, vain joistakin materiaaleista peritään pieni maksu. Esillä oli taidokkaita käsitöitä ja maalauksia. Myös me pääsimme kokeilemaan marmorointitekniikkaa kannustavan opettajan johdolla.
Joka paikassa meille tarjotaan vahvaa turkkilaista kahvia tai teetä. Valintamme kohdistuu teehen.
Gule gule!
Katja ja Eija

Virallinen ohjelma alkoi Turkissa

Tiistai 15.maaliskuuta 2016

Merhaba!

Tänään alkoi virallinen ohjelma.

Rehtori toivotti meidät tervetulleiksi kouluunsa, Sarayköy Anadolu Lisesiin. Kuvassa rehtori, Kiriakos Kyprokselta ja koulun fysiikan opettaja.

Sarayköy Anadolu Lisesi on yläkoulu Denizlin ulkopuolella. Siellä on kaksi rehtoria, 29 opettajaa ja 375 14-18-vuotiasta oppilasta. Koulun jälkeen oppilaat voivat pyrkiä yliopistoon.

Oppilailla oli koulun hupparit ja t-paidat päällä. He pelasivat innokkaasti lentopalloa välitunneilla. Koululla on oma oliivitarha ja kasvimaa, jota oppilaat hoitavat. Oliiveista ja vihanneksista saatu tuotto menee oppilaiden hyväksi.

Saimme ystävällisen vastaanoton Sarayköyn pormestarilta, joka on kuvassa toinen vasemmalta.

Lounaaksi söimme koulussa sormiruokaa: bulguria, linssipalleroita, baklavaa ja muita herkkuja sekä monta kuppia teetä. Samalla kuuntelimme oppilaiden bändin musiikkiesitystä.

Loppupäivä kului projektikokouksen ja sateisen kaupunkikiertokävelyn merkeissä. Tutustuimme etnografiseen museoon, tekstiilibasaariin ja vanhan kaupungin basaarialueeseen.

Viimeisessä kuvassa iloinen isäntämme Özgur

Terveisin Katja ja Eija

Turkki – maanantai 14.maaliskuuta 2016

Perillä Denizlissä.

Tänään on tehty taas matkaa. Ensin Nese haki meidät hotellilta bussitoimistolle, josta ostimme liput. Sitten 45 min matka bussiasemalle ja sitten kolme ja puoli tuntia Denizliin. Bussissa oli neljä nuorta, palveluhenkistä miestä ilonamme, voileipiä ja mehua riitti.