Kohti kevättä

Helmikuu on tuonut päiviimme selvästi enemmän valoisaa aikaa ja jopa kaikkien kaipaamaa energisoivaa auringonpaistetta!

Naskalit harjoitteli yhteisleikkitaitoja yhteisen leikkiteeman parissa. Tällä kertaa ryhmissä leikittiin mm. hiekkaleikkiä ja eläinlääkärileikkiä.

Luimme pienryhmissämme mukavan toiminnallisen sadun Siili Severistä.  Kun sadun kuvat olivat löytyneet oikeaan järjestykseen, osasivat isoimmat naskalilapset kertoa kuvien avulla sadun ihan itsekin!

Ystävänpäiväviikon kunniaksi teimme tällä kertaa yhteistyötaidetta ystävien kanssa. Pienimmät taiteilivat lattialla ison yhteisen maalauksen. Siveltimet saatuaan pienet taiteilijat pääsivät vauhtiin 🙂 Isommat lapset tekivät elämystaidetta silkkipaperimaalauksella. Ensin revittiin eri värisiä silkkipapereita niin että ”paukkui” (lasten hauska ilmaisu), sitten kasteltiin kartonki vedellä ja asetettiin revityt silkkipaperin palat märälle paperille. Lasten suureksi hämmästykseksi ripottelimme vielä lopuksi vähän lunta taideteoksen päälle!  Vesi irrotti silkkipapereista väriä paperiin. Kuivauskaapissa kuivattelun jälkeen irrotimme kuivat sillkkipaperit taideteoksen päältä.

Pääsimme päiväkodin saliin ja lauloimme ja leikimme ystävyysaiheisia  liikunnallisia laululeikkejä. Leivoimme myös lapsista satuhieronnan tavoin ystävänpäiväpullaa ja  laitoimme pullat Leipuri Hiiva-laulun tahtiin uuniin paistumaan. Hetken päästä tuli kiire vetää pullat pois uunista: lapset istuvat jonossa lattialla ja kaksi aikuista vetää lapsen käsistä ja ja jaloista kiinni pitäen lapsen pylly lattiaa pitkin liukuen pienen matkaa pullan uunista ulos. Lasten mielestä hauskaa!

Saimme Naskaleihin uusia pienille tarkoitettuja Smartmax-magneettirakennuspalikoita ja tutustuimme pienryhmissämme, miten palikat toimivat toimivat ja mitä niistä saa rakennettua. Palikat napsahtivat helposti lasten käsissä yhteen ja magneetti selvästikin innosti lapsia pieniin rakennuskokeiluihin. Yksi lapsista tosin totesi, että palikoita on liian vähän – eli intoa olisi ollut suurempaankin projektiin 🙂

Laskiaispäivänä pääsimme viettämään sitä hyvinkin perinteisesti eli päivään kuului mäenlaskua, hernekeittoa ja laskiaispullaka. Saimme isojen pihan Naskalien omaan käyttöön, jossa löytyi huikea jäämäki sekä pienempi pulkkamäki.

Luimme pienryhmissämme lasten päiväkotiin tuomia omia kirjoja.  Niin omat kuin kavereidenkin kirjat toivat mukavaa vaihtelua lukuhetkiimme. Kirjoja luettiin toki muutenkin moneen otteeseen leikkien lomassa ja ihanasti lasten kuuntelijajoukko aina kasvoi aikuisen vierelle, kun lukuhetki alkoi. Oli myös hellyttävää katsoa, miten lapset oma-aloitteisesti ottivat kirjoja korista luettavakseen joko yksin tai kaverin kanssa yhdessä.

Olemme katselleet maailmaa värillisten ”lasien” (=Skyr-purkin värikansien) läpi. Miltä näyttää, kun kaikki ympärillämme muuttuu oranssiksi, lilaksi tai vaikka punaiseksi…  Harjoittelimme silkkipaperisuikaleiden leikkaamista/repimistä ja kun pöydällä oli pala kontaktimuovia, tarttuivat lasten leikkaamat  silput hauskasti kontaktiin. Näin helposti me taiteilimme läpinäkyviin purkin kansiin omat aurinkosiepparit, jotka yhdistimme valmiisiin värillisiin kansiin.

Koulun jumppasalissa kokeilimme, miten lapset tulevat mukaan pienimuotoiseen satujumppaan. No, hyvin he eläytyivät pieniksi hiiriksi, jotka mm. juosta temmelsivät villisti kissan nukkuessa  ja kissan herättyä pujahtivat äkkiä pesäkoloihinsa (jokainen oman vanteen sisälle) piiloon. Keltaisia juustopalloja pyydystettiin myös innokkaasti. Hiiren syntymäpäivillä leikittiin mm. ilmapalloilla ja kärpäslätkillä  sekä lapsille jo tutuksi tullutta hauskaa Kommervenkkaa vemmerkonkkkaa-leikkiä.

Olemme puuhailleet myös värien kanssa. Yllättävän monen lapsen sanavarastoon näyttävät kuuluvan värit ja niiden tunnistaminenkin sujuu melko hyvin, vaikka tarkoituksemme ei olekaan vielä tässä vaiheessa niiitä opettamalla opettaa vaan tutustuttaa lapsia leikkien, satujen, laulujen ja ennen kaikkea elämysten avulla värien maailmaan. Leikimme mm. salapoliiseja ja etsimme huoneeseen piiloutuneita erivärisiä lapasia lapasesta löytyvän vihjekuvan mukaisessa järjestyksessä (esim. appelsiinin kuva antoi vihjeen etsiä oranssia lapasta, valkoinen lammas valkoista, musta kissa mustaa lapasta jne.), etsimme myös  lapasen alla piiloutunutta lumipalloa (”Lumipallo, lumipallo, pyöreä ja valkoinen on piilossa alla lapasen – mutta minkä värisen?”),  lajittelimme eri värisiä tavaroita ja leluja oikean värisille alustoille jne.

Jokainen teki myös väritaikoja. Taikatemppuihin tarvitsimme lasipurkkeja, vesivärit ja silveltimen. Värjäsimme ensin yhteen purkkiin sinistä, toiseen keltaista ja kolmanteen punaista vettä. Arvuuttelimme sitten lasten kanssa, mitä mahataakaan tapahtua, jos punaiseen purkkiin sekoitetaan keltaista, keltaiseen sinistä ja siniseen punaista. Taikasanojen jälkeen näimme, miten punainen, keltainen ja sininen väri olivat kadonneet ja saimmekin ihastella oranssia, vihreää ja lilaa väriä! Aina yhtä kiehtovaa ja ihmeellistä 🙂

Lauluistakin on löytynyt väri-iloa. Kielinupun Missä kasvaa punainen kukka? -laulussa lapset saavat etsiä punaiselle kukalle punaisen ruukun, siniselle sinisen jne. Tutkimme myös lasten omia vaatteita ja niiden värejä ja pääsimme liikkumaan värien mukaan eri tavoin.

Aurinkoista maaliskuuta! 🙂

Tv: Naskalit