2B

luokkaesittely

2b luokalla on 25 oppilasta joista 12 on tyttöjä ja poikia on 13. Heidän opettajan nimi on Meija. Heidän mielestä parasta koulussa on matikka, käsityö, opettaja ja välitunnit. Heidän harrastuksiin kuuluu jääkiekko, sähly ja telinevoimistelu. He ovat vappaaajalla kavereiden kanssa ja pelata pleikkarilla ja xbox:illa ja olla luokan whatsup ryhmässä. Koulussa on kivaa ja ei kivaa välillä. Luokka on mukava luokan mielestä. Opiskelevat kivikoulussa.

Toukokuun aurinkoiset terveiset

Olemme tutkineet ahkerasti keväistä ja eläväistä luontoa.
Kuinka monta jalkaa ja ruumiinosaa on hyönteisillä ja hämähäkeillä?
Olemme kovasti innostuneet erilaisista liikuntapeleistä välituntien aikana. Niin pallonkäsittely kuin sosiaaliset taidotkin ovat saaneet hyvää treeniä esimerkiksi koripallon ja ”yksi syöttö”-pelin muodoissa.
Aurinko on hellinyt meitä ihanasti ja hyvistä keleistä on otettu kaikki ilo irti!
Otimme vielä kovan spurtin kertotaulujen harjoitteluun. Luovuutta on käytetty, jotta harjoittelu pysyy motivoivana. ”Kertotaulutwister” taisi olla yksi suosikeista!
Suunnittelimme jokainen omat puutyömme. Moni meistä teki kännykkätelineen ja osa tykkäsi suunnitella oman taulun.
Vierailimme Turun taidemuseossa. Meillä oli valtavasti hyviä kysymyksiä ja kierroksemme meinasi venähtää melkoisesti 😀

Teimme yhteistyössä ykkösten kanssa pistetyöskentelyä, johon keksimme omat pisteet. Esimerkiksi yksi ryhmä valmisti ”käpytaulun”, johon heitettiin käpyjä tikkojen tapaan ja laskettiin pisteet.
Toukokuussa olemme viettäneet piknikkiä niin oman luokan, kummiluokan kuin koko koulunkin kanssa. Itse paistettu makkara oli herkkua!

Kiitos tämän vuoden yhteistyöstä ja lämmintä ja aurinkoista kesää kaikille toivottaa 2b! 🙂

Animaatioprojektimme

Teimme ryhmätöinä animaatioita vedenalaisesta elämästä.

Tässä tulee ”Kalojen elämää”, nautinnollisia katseluhetkiä! 🙂

Huhtikuun terveisiä

Olemme tehneet esitelmiä. Teimme jääkiekosta, ratsastuksesta, tanssista, youtubesta ja luistelusta. Olemme eniten keskittyneet myös vahvuuksiin. Luokkaamme on myös ilmestynyt pehmoleluja luokkalaisilta. – Oona 2b

Huhtikuu on ollut täynnä oppimisen iloa ja yhdessä opittuja asioita! 🙂
Kuinka monta desilitraa yhteen litraan mahtuu?

Mitataan open jalka!
Kuinka pitkän matkan voimme liukua liukumäessä?

Vielä huhtikuussa löytyi melko syviä lumikasoja koulun pihalta!

Miltä tuntuu, jos liikutaan ilman näköaistia? Jännittävää, onneksi luokkakaverit auttavat!

Pysyyköhän salainen viesti jonon viimeiselle asti samana? Tuntoaistin treenausta yhdessä 🙂
– Hei voitaisko tehdä joku seinä minkä takaa näytellään meijän käsinukeilla? – Loistava idea! Eikun tuumasta toimeen! 🙂
Tervetuloa esityksiimme!
Opimme paljon lisää jääkiekosta!

Ja eläimistä 🙂

Ihmiseen liittyviä asioita opittiin toiminnallisesti tutkien, ryhmätöitä tehden, piirtäen, liikkuen ja laulaen. Ruuansulatusräppi taisi olla hauskin tapa painaa mieleen ruuan kulkua elimistössä. 😉

Aurinkoista ja touhukasta toukokuuta!

Maaliskuun kuulumisia

Maaliskuun aikana olemme treenanneet erityisesti itsesäätelytaitoja. Olemme keskustelleet, kuinka itsesäätely näkyy omassa elämässämme, kuinka sitä voidaan harjoitella ja kuinka voimme rauhoittaa itseämme. Kaikki tunteet ovat sallittuja, mutta omaa käyttäytymistä tulee hallita. Olemme pureutuneet erityisesti kiukun tunteeseen ja sen kesyttämiseen. Yhdessä pohdimme, miltä kiukku tuntuu ja miten sen voi tunnistaa. Olemme reippaasti jakaneet kokemuksia, kuinka kiukkua ja suuttumusta voi säädellä. Opimme, että joskus kiukusta on myös hyötyä. Esimerkiksi siitä voi saada voimaa ja se voi auttaa puolustamaan itseä ja toisia.

Maaliskuussa olemme nauttineet viimeisistä talvikeleistä ulkona liikkuen. Koulukummien kanssa vietetty luistelutunti sisälsi jääkiekko-otteluja ja erilaisia ryhmätehtäviä. Pääsimme myös kummien kanssa suunnittelemaan heidän järjestämäänsä diskoa. Diskoilta oli valtavan hauska!

Oppilaat ja ope ovat nauttineet erityisen paljon toiminnallisista tunneista, joissa saadaan kirjoittamisen, lukemisen ja laskemisen lomassa pientä hikeä pintaan. Vapaalla salivuorolla harjoittelimme esimerkiksi virkkeiden kirjoittamista siten, että virkkeen osat haettiin juosten ympäri salia ja palattiin kirjoittamaan omaan vihkoon. ”Ehtiikö vielä kirjoittaa” ja ”ei viel lähetä” -huudahdukset olivat herkkua korville! Lukemista harjoittelimme esimerkiksi munajahdilla, jossa päästiin juoksemaan hipihiljaa käytävässä ja haettiin muovinen pääsiäismuna luokkaan ja luettiin sen sisällä oleva pääsiäisloru parille. Lukemisen jälkeen väritettiin monisteesta yksi pääsiäismunan ja muna palautettiin takaisin käytävälle ja haettiin uusi. Osa innostui kisailemaankin, kuka saa nopeimmin kaikki munat väritettyä. Omien kirjojen kirjoittaminen iPadeilla oli myös kuun kohokohtia.

Kokeilimme matikassa tehdä tehtäviä urakkatyöskentelynä. Tehtävien tekemisen jälkeen sai alkaa tehdä matikkadiplomia. Osa tehtävistä on melko haasteellisia ja olemme harjoitelleet kovasti pitkäjänteistä työskentelyä ja muiden auttamista. Tehtävien välissä on jumpattu qr-koodien kautta saaduilla jumppaliikkeillä. Riemu on ollut suuri, kun oppilaat ovat keksineet tehtäviin ratkaisuja, loistavaa!

Pääsimme käyttämään koulumme testiluokkaa, jossa nautimme hieman erilaisesta oppimisympäristöstä. Tutustuimme Green screeniin, 3d-laseihin ja älypalloon. Lukemisenkin lomassa sai pientä hikeä pintaan, kun samalla poljettiin kuntopyörää.

Pääsiäisen aikaan olemme opetelleet pääsisäisen tapahtumia näyttelemällä. Mielettömiä roolisuorituksia ja hauskaa on ollut!

Toiminnallista kevättä ja oppimisen iloa! 🙂

Helmikuun hulinat

Helmikuussa olemme keskittyneet erityisesti kaveritaitojen vahvistamiseen. Yhdessä mietimme, millainen on hyvä ystävä ja miten ystäviä saadaan. Olemme harjoitelleet erimielisyyksien sopimista ja toisen näkökulman ottamista. Päivittäin bongailemme hyviä tekoja, jotka ovat saaneet meidät hyvälle mielelle. Olemme leikkineet ryhmäyttäviä leikkejä, askarrelleet ystävänpäiväkortteja toisillemme, kirjakavereille ja koulukummeille. Teimme Popletteja luokkakavereistamme ja etsimme pienissä ryhmissä käytävään piilotettuja ystäväaiheisia arvoituksia ja pohdimme niihin vastauksia. Järjestimme luokkamme oman Putous-shown, jossa tavattiin mitä mielikuvituksellisempia ja hauskimpia hahmoja!

 

Ennen hiihtolomaa reippailimme koulun lähistöllä olevalle latumajalle. Grillasimme makkaraa, ostimme herkkuja kioskista ja leikimme piilosta. Loman jälkeen tapasimme vihdoin myös kirjekaverimme pulkkailureissulla. Aurinko paistoi kirkkaalta taivaalta ja nautimme purevasta pakkassäästä. Mahanpohjia kutkutti uusien ystävien tapaaminen ja päivä oli valtavan riemuisa!

 

 

 

Tammikuun touhuja

Meillä lähti kevätlukukausi innokkaissa merkeissä käyntiin. Lomakuulumisia kyseltiin kaveribingon avulla ja uusia kirjoja etsittiin koodauksen avulla. Aloitimme kesälomaan asti kestävän projektin, jossa harjoitetaan positiivista pedagogiikkaa ja keskitytään vahvuuksien huomaamiseen. Tammikuun teemoja olivat erityisesti reiluus ja ryhmätyötaidot. Teimme paljon ryhmätöitä ja draamaharjoituksia. Bongasimme reiluja ja kaverin huomaamiseen liittyviä tekoja ja kirjasimme niitä luokkamme vahvuuspuuhun. Olemme pitäneet kehutuolihetkiä, jossa jokainen oppilas pääsee vuorollaan istumaan kehutuoliin kuulemaan kehuja luokkakavereilta ja opelta. Kehut kirjoitetaan oppilaan sydämeen ja nyt ne koristavat luokkaamme. Teimme yhdessä videoita, joiden teemana oli reiluus.

 

Suunnittelimme yhdessä avaruusprojektin ja teimme tätä varten projektisuunnitelmat. Meillä oli viisi erilaista pistettä, joissa tutkittiin avaruutta erilaisilla iPad-sovelluksilla, kirjoitettiin tietokoneilla itseä kiinnostavasta avaruusaiheesta, luettiin lasten avaruuskirjoja, kirjoitettiin avaruustarina ja maalattiin yhteistyössä planeettoja luokan seinälle. Projektin päätteeksi arvioimme, kuinka oma suunnittelu ja projektin toteutus onnistuvat.

 

Kevään monialaisen teemana meillä oli vesi. Lähdimme liikkeelle siitä, miten oppilaat haluavat veteen liittyviä asioita oppia. Eläydyimme liikunnassa vesipisaroiksi ja opimme toiminnallisesti veden kiertokulusta. Tutkimme tutkimuslaboratoriossa esineiden kellumista. Testasimme, miten pöpöt leviävät kädestä käteen liitupölyn avulla ja muistuttelimme käsienpesun tärkeydestä. Tutustuimme vedenalaiseen maailmaan. Puhalsimme pillillä jäätikön paperille, joihin teimme pohjois- ja etelänavan eläimiä. Kirjoitimme Poplettiin, mitä olemme oppineet ja etsimme netistä vielä lisää tietoa. Oppilaat arvioivat lopuksi projektin mielenkiintoa ja kaikilta tuli viisi sormea esiin, työskentelytapa oli kovin mieluisa!

 

Yksi tammikuun tähtitunneista oli varmastikin tunti, jossa tutustuimme eri ammatteihin ja leikimme niitä. Jokainen oppilas sai valita mieluisan ammatin ja perustaa luokkaamme esimerkiksi sairaalan, koulun, lentoaseman, ravintolan ja pankin. Tässä yhteistyö oli jälleen voimaa ja hauskaa oli!

 

Lapset keksivät alkaa kirjoitamaan blogitekstejä tänne teitä ilahduttamaan. Tässä Tarmo ja Lauri kertovat hieman luokastamme:

Meidän luokalla on sellainen tapa että joka kuukauden lopussa saadaan päättää tunti. Meillä on kiva ope. Meidän ope antaa päättää itse miten me suunnittelemme käsityömme. Meillä tulee sopivasti läksyjä. Meidän luokka keksii kaikenlaista hauskaa. Meidän luokka on monipuolinen. Meidän luokalla on kaikilla omat tyynyt. Meillä on keikkuvat tuolit ja pallot!

Hauskaa helmikuuta kaikille!

Marras- ja joulukuun terveiset

Marraskuussa seikkailimme Suomi 100-teeman ympärillä. Keräsimme passeihimme leimoja, jotka saimme suoritettuamme erilaisia pisteitä. Tutustuimme suomalaisiin kasveihin ja teimme kansalliskukastamme kielosta hienot taulut. Kyselimme, mitä isovanhempamme ovat kouluikäisinä leikkineet ja leikimme näitä leikkejä yhdessä ulkona. Opimme suomalaisista eläimistä nukketeatterin avulla. Tutustuimme Suomen presidentteihin ja teimme itsellemme upeat kunniamerkit. Seurasimme Väinämöisen jalanjälkiä ja sävelsimme omia sävellyksiä kanteleella. Tatun ja Patun matkassa pääsimme mukaan matkaan ympäri Suomen. Projekti oli todella mieluinen ja opimme paljon!

Pidimme myös koko koululle Suomi-aiheisen aamunavauksen. Kirjoitimme asioita, jotka mielestämme ovat Suomessa parhaita. Pidimme tärkeänä erityisesti äitiä, ystäviä, hyvää ruokaa, kotia, puhdasta ilmaa ja vettä, neljää vuodenaikaa, urheilua, rehellisyyttä ja ilmaista koulua. Pienestä jännityksestä huolimatta tämä meni upeasti!

Marraskuussa olemme pitäneet huolta siitä, että emme väsähdä pimeiden ulkokelien vallitessa. Olemme pitäneet päivittäin jumppatuokioita ja oppineet asioita toiminnallisesti.

 

Joulukuun ensimmäisenä päivänä saimme vihdoin avata joulukalenteristamme ensimmäisen luukun. Teimme yhdessä luokkaamme joulumaan, jonne tonttu on päivittäin piilottanut viestin. Kalenterista on paljastunut tonttuleikkejä, kehutehtäviä, näyttelemistä, toivejoululauluja ja tonttuhaasteita.

Yksi syksyn ikimuistoisimmista päivistä oli varmasti joulumarkkinamme. Valmistimme erilaisia tuotteita, joita ykköset tulivat leikkirahoilla ostamaan. Meillä oli arvontakoju, herkkukoju, huumorikoju, ongintaa, vitsikoju, esineiden tunnistamiskoju, korukoju ja askartelukoju. Lasten sanoin opimme paljon asioita, joita yrittäjyyteen kuuluu!

 

Rentouttavaa ja rauhaisaa joulua kaikille! 🙂

 

Lokakuun terveiset

Lokakuussa olemme keskittyneet huomaamaan omia vahvuuksiamme. Olemme miettineet, missä asioissa olemme hyviä, mitkä asiat tekevät meidät iloisiksi kotona ja koulussa, mistä leikeistä pidämme ja mitä haluaisimme vielä oppia. Meillä on jokaisella omat vahvuutemme ja harjoittelemme hyödyntämään niitä ja oppimaan lisää toisiltamme. Esimerkiksi yksi meistä tarjoaa aina apuaan muille, toisen innokkuus opittaviin asioihin tarttuu ja kolmas saa kaikki nauramaan hulvattomilla läpillään!

Olemme myös kaikki ottaneet lisää vastuuta luokkamme asioista. Meillä on käytössä ”vastuupöllöt” ja vuorollaan jokainen on esimerkiksi kalenterivastaava, naulakkovastaava, hiljaisuuspoliisi ja jonovastaava. Nämä ovat motivoineet hyvin pitämään huolta luokkamme yhteisistä asioista.

Saimme valmiiksi käsitöissä ahkeroimamme tyynyt. Niistä tuli valtavan tärkeitä ja niiden kanssa vietämme muun muassa makoisia lukuhetkiä ja kirjoitamme salaisia päiväkirjojamme. Ystäväkoulun kanssa olemme vaihtaneet jo useita kirjeitä ja odotamme kovin, josko heidät pääsisimme pian tapaamaan.

Kertotauluja on ahkeroitu hurjasti ja hienosti ne sujuvatkin! Kertotauluja on harjoiteltu muun muassa erilaisilla noppapeleillä, juosten kärpäslätkällä vastauksia lätkien, laatoilla hyppien, kertotaulumatolla, älytaululla, Bingelissä ja Matikkatalkoissa. Open jäätelökioski alkaa vedellä viimeisiään, hyvä niin! Oppilaiden harjoitellessa kertotauluja ope on ottanut myös haasteen itselleen. Päivän päätteeksi kättely on vaihtunut jokaisen oppilaan omaan tervehdykseen, jolla sanomme heipat. Tässä onkin ollut muistettavaa ja hauskaa on ollut!

Teimme lokakuussa retken Ruissalon luontokouluun. Meille sattui ihana aurinkoinen päivä ja luonnon tutkiminen ja siellä leikkiminen olivat oppimista parhaimmillaan. Etsimme ja tutkimme erilaisia sieniä ja opettelimme tunnistamaan ruoka- ja myrkkysieniä. Osa oppilaista intoutui myös kuvaamaan padilla luonto-ohjelmaa.

Paljon olemme oppineet asioita toiminnallisten tehtävien ja leikin kautta. Uskonnossa tutustuimme erilaisiin perhemuotoihin ja perheiden viettämiin juhliin. Meillä on kova innostus iMovien käyttöön ja erilaisten projektien kuvaamiseen. Tässä esimerkiksi kävimme läpi kirkkohäitä:

Lokakuun lopussa pidimme luokkamme omat Halloween-juhlat. Juhlaan olimme valmistaneet upeita esityksiä aina voimistelusta stand uppiin! Meillä oli myös kova yritys valmistaa slimeä, mikä olikin aikamoista hassuttelua ison luokan kanssa.

Mainiota marraskuuta kaikille!

 

Iloisia terveisiä 2b-luokasta!

Toinen lukuvuosi on lähtenyt käyntiin innokkaissa ja tarmokkaissa merkeissä. Olemme leikkineet paljon ryhmäyttäviä leikkejä ja pohtineet yhdessä, millainen on hyvä luokkahenki. Otimme myös innolla vastaan kaksi pientä koiranpentua, jotka seikkailevat kanssamme oppituntien lisäksi välitunneilla. Nimesimme heidät XDJonneksi ja Toffeeksi. XDJonne ja Toffee vierailevat viikonloppuisin kotonamme ja saamme maanantaina kertoa muille, mitä kaikkea olemme yhdessä tehneet.

Opettajalla on luokassa oma kioski. Kun työskentelemme ahkerasti, annamme työrauhan ja autamme kaveria, saamme pieneksi palkinnoksi helmiä. Helmillä saa ostaa opettajalta erilaisia asioita. Viidellä helmellä saa ostaa esimerkiksi toiveleikin ja toivebiisin, jotka ovat olleet suosittuja. Kaikkein suosituin on viidellätoista helmellä saatava open kanssa suunniteltu oppitunti!

Oppiminen on ollut hauskaa toiminnallisten tehtävien parissa. Olemme nauttineet täysin siemauksin hyvistä syyssäistä ja pitäneet ympäntunteja lähimetsässä tutkien ja siellä seikkaillen. Alkusyksystä keräsimme ison kasan mustikoita ja leivoimme yhdessä jättimäisen mustikkapiirakan. Viime viikolla teimme sieniretken. Harmiksi hyviä ruokasieniä ei juuri löytynyt, mutta kaikenlaisia omituisia sieniä löytyi sitäkin enemmän, joita pyrittiin padeilla tunnistamaan. Tutustuimme myös puutarhan antimiin järjestämällä yhteisen sadonkorjuujuhlan.

 

Matikassa intoa oppimiseen ovat tuoneet erilaiset toiminnalliset tehtävät. Olemme harjoitelleet matikkaa pihalla ja metsässä sekä pelanneet erilaisia matikkapelejä. Luokkamme on myös osallisena 10Monkeysin matematiikkakilpailua, jossa harjoitellaan matikkaa verkossa apinoiden kanssa. Suosittua on ollut spinnerin pyörittäminen, laskun laskeminen ja mahdollisimman monen taululla olevan ”ilmapallon” puhkaiseminen. Viime viikolla siirryimme vihdoin kauan odotettuihin kertolaskuihin. Keräämme pulpetin sisäkannessa oleviin ”jäätelövohveleihin” palloja. Jäätelöpallon saa, kun on saanut yhden kertotaulun laskettua täysin oikein kolmeen kertaan. Kun olemme keväällä laskeneet kaikki kertotaulut oikein, pidämme ihka oikeat jäätelöbileet!

99+1=100 🙂

 

Suomentunnilla suunnittelimme ja toteutimme kiusaamisen vastaiset videot. Pelikoneet tekivät saman kohtauksen kaksi kertaa. Ensimmäisellä kerralla toimitaan väärin ja toisella kerralla oikein. Tulimme yhdessä siihen tulokseen, että on tärkeää puuttua ja puolustaa, jos näkee jotakin kiusattavan. Tässä Pelikoneiden päivä pelastuu:

 

Kerran viikossa haemme koululle tulevasta kirjastoautosta uutta ja mielekästä luettavaa. Suosituin lukuhetki on tainnut olla yhdessä koulukummiemme kanssa. Opettajan pöydän alla on myös yllättävän hauskaa lukea! Luokkamme on täynnä innokkaita tarinankertojia. Lähdimme pienelle retkelle tapaamaan metsän asukkaita ja kirjoitimme heistä tarinoita vihkoon. Olemme myös saaneet kirjekaverit eräästä toisesta turkulaisesta kakkosluokasta. Ensimmäiset kirjeet ollaan vaihdettu ja vastauksia odotellaan innolla! Käsinkirjoituksen lisäksi harjoittelemme kovaa vauhtia tietokoneilla kymmensormijärjestelmän hyödyntämistä. Melko haastavaa vielä, mutta onneksi Näppistaituri tarjoaa motivoivia pelejä. Teemme paljon tehtäviä myös Bingelissä, mikä saa kerta toisensa jälkeen riemunkiljahduksia aikaan.

 

Viikko sitten vietimme yhdessä vanhempien ja sisarusten kanssa Kodin ja koulun päivää. Askartelimme, kirjoitimme vahvuuksistamme ja pelasimme erilaisia matikkapelejä. Teimme vanhemmillemme tervetuliaisvideon, jossa halusimme kertoa, mitkä asiat ovat parhaita juttuja luokassamme. Olipa kiva saada heidät luokkaamme! Luokkatuokion jälkeen pääsimme tekemään ostoksia vanhempien oppilaiden pitämään buffettiin. Tämän jälkeen jännitimme yhdessä oppilaiden ja vanhempien välistä jalkapallo-ottelua. Kiitos vielä kaikille osallistumisesta!

Mukavaa syksyn jatkoa kaikille! 🙂