Lumileikkejä

Kun sää ei suosi lumileikkejä niin niitä pystyy leikkimään sisällä. Lumituiskujen pienryhmä päätti mieluummin leikkiä lumileikkejä sisällä kuin vesileikkejä ulkona.

Toivottavasti ne oikeatkin lumikelit vielä saapuvat meitä ilahduttamaan.

Iloista joulun odotusta kuitenkin kaikille keleistä riippumatta!

T: Moikoisten väki

(Kuvat Pirjo Sarajärvi)

Liikkumisen riemua ja oppimisen iloa

Jokaisella lapsella tulee päivittäin olla mahdollisuus liikkumiseen sekä liikunnan riemun kokemiseen. Varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suositusten (2016) mukaan tavoiteltava liikkumisen määrä on vähintään 3h liikkumista päivittäin. Tästä 3h määrästä 2h varhaiskasvatuspäivän aikana ja tunti kotona.

Salamat ryhmässä liikutaan monipuolisesti päivittäin sekä ohjatusti että kannustaen lapsia omaehtoiseen liikkumiseen sekä sisällä että ulkona. Lapsille liikkuminen on fyysisesti aktiivista leikkiä.

Liikuntaleikkioulussa koetaan liikkumisen iloa ja vahvistetaan perusmotorisia taitoja

Salamat ryhmän 3-5-vuotiaat ja Tähtösten ryhmän 5-vuotiaat osallistuvat innokkaasti liikuntaleikkikouluun viikoittain. ”Liikkaripäivä” onkin yksi viikon odotetuimmista päivistä.

Liikkaritunti pitää sisällään aina jonkin harjoiteltavan / vahvistettavan motoristen perustaidon. Tunti rakentuu kulloisenkin taidon ympärille erilaisten leikkien, tehtävien ja/tai taitoratojen muodossa. Jokainen liikkaritunti ”elää” lapsiryhmän mukaisesti. Tunnin aikana liikutaan vauhdikkaasti ja tunnin loppuosassa lasketaan tempoa ja rentoudutaan hetki ennen muihin touhuihin siirtymistä. Liikkarituntimme alkaa aina kannustusjuoksulla, jossa jokainen lapsi huomioidaan yksilöllisesti ja tunti päättyy palautekierrokseen, jossa jokainen lapsi saa kertoa itselleen tärkeimmän onnistumisen, kivoimman, jännittävimmän tai vaikeimman leikin ja /tai  tehtävän.

Kerran kuukaudessa Salamat ja Tähtöset liikkuvat Wäinö Aaltosen koululla olevien Kastanja-ryhmän eskarilaisten kanssa ns. yhteistunnilla. Toimiminen yhdessä eskarilaisten kanssa vahvistavat lasten sosiaalisia taitoja ja lisäten yhteenkuuluvuuden tunnetta. Yhteistunnit ovat myös loistava ja palkitseva yhteistyönmuoto esiopetuksen ja varhaiskasvatuksen välillä.

Liikuntaleikkikoulu on alle kouluikäisille suunniteltu toimintamalli, jota on vuosien saatossa toteutettu lukuisissa urheiluseuroissa ja päiväkodeissa. Liikuntaleikkikoulutoiminnan ytimessä ovat lapsilähtöisyys, monipuolisuus ja leikki. Liikuntaleikkikoulutoiminta takaa tavoitteellisen liikuntakasvatuksen toteutumisen. Liikuntaleikkikouluohjaajia kouluttavat liikunnan aluejärjestöt. Värikäs liikuntaleikkikoulun logoteksti.

Liikkumisen iloa toivottaa koko Moikoisten väki

(Teksti ja kuvat: Johanna Silvius)

Aallokon metsäretki

Aloitimme kauden puistoretkillä ja syyskuun lopulla päätimme myös alkaa tehdä metsäretkiä, kun kaikki ovat tottuneet kulkemaan hienosti parijonossa retkikohteeseen ja takaisin päiväkotiin. Menimme siis koko Aallokko metsäretkelle pähkinämetsään leikkimään, tutkimaan ja etsimään syksyn merkkejä.

Metsäpaikalle päästyämme teimme alkupiirin ja kuuntelimme aluksi aivan hiljaa metsän ääniä. Sen jälkeen kertasimme säännöt, jonka jälkeen lapset pääsivät aloittamaan leikit metsässä.

Meidän iloksemme metsäpaikalle oli tehty hieno maja, jossa lapset tykkäsivät kovasti leikkiä. Löysimme myös majasta pullopostin, mitä yhdessä ihmeteltiin. Postikin saatiin ulos kahden kepin avulla. Mietittiin lasten kanssa yhdessä, mitä vastataan pullopostiin, jossa luki love ja oli jotain salakirjoitusta kuulemma. Tulimme siihen lopputulokseen, että rakkaus on ihanaa ja kirjoitimmekin sen paperille. Laitoimme sen takaisin pullon sisälle ja pullon majaan samaan paikkaan, mistä sen löysimme majasta.

Iloisin terveisin

 Aallokon väki

 

Salamat ja Lilli-possu projekti

Salamat- ryhmän syksy on käynnistynyt innokkaasti Lilli-possu projektilla. (Satu-Maria Ruotsalaisen Lilli-possun liikuntatarinat toimivat projektin ns. punaisena lankana). Lilli-possun toiminnallisia tarinoita luetaan useampaan kertaan sekä pienryhmissä että koko ryhmän kanssa. Syyskauden ensimmäinen Lilli-possun tarina johdatti lapset metsään tarkastelemaan luonnon tarjoamaa taidenäyttelyä. Salamat ryhmässä metsä toimii oppimisympäristönä viikoittain.
Syksyn ensimmäinen kunnon vesisade sai aikaan päiväkodin pihaan valtaisat vesilätäköt, joten oli oiva tilaisuus kunnon lätäkköleikeille. Leikkien lomassa oli virinnyt keskusteluja ja ajatusta laivoista, jota voisi lätäköissä uittaa. Salamoiden tarinassakin Lilli ja Sanni-ystävä rakentelivat kaarnalaivoja. Tähän lasten toiveeseen tartuttiin ja seuraavalla viikolla retkirepustamme löytyi työkaluja kaarnalaivojen tekoon. Jokainen halukas sai aikuisen avustuksella tehdä oman kaarnalaivan.

Lastenhoitaja tekee lapsen kanssa kaarnalaivaa.
Kaarnalaivan tekoa.

Lilli-possu ja Sanni Sudenkorento tekivät koruja pihlanmarjoista. Lapsetkin saivat kokeilla korun tekemistä.

4 lasta tekee koruja pihlajanmarjoista.
Pihlajanmarjoja pujottelemassa.

Tarinassa Sanni Sudenkorento kuljetti silmät kiinni olevaa Lilliä metsässä. Kun Lilli kuuli klik, sai Lilli avata silmänsä. Kokeilimme tätä leikkiä luottamuskävelynä. Kaveri ohjasi toista olkapäistä kiinni pitäen ja pitäen tarkasti huolen siitä, ettei kaveri vain törmää mihinkään. Kun kaveri kuuli sanan klik, sai avata silmät. Klik sanan kuultuaan kerrottiin kaverille, mitä edessään näki.

edessä oleva lapsi pitää silmät kiinni ja takana oleva pitää edessä olevaa olkapäästä kiinni ja ohjaa häntä.
Luottamuskävely.

Lapset tarkkailevat luontoa ja ympäristöä. Metsäretket antavat tähän loistavan mahdollisuuden. Juuri nyt sienet pulpahtelevat pintaan, niitä on erikokoisia, värisiä, syötäviä, mutta myös myrkyllisiä…  Tarinassa Lilli ja Sanni esim. etsivät metsästä värejä, lapsetkin etsivät värejä päiväkodista sisältä sekä leikkivät värisuunnistusta metsässä ja tekivät taidetta luonnonmateriaaleista.

Lasten kiinnostusta sieniin rikastutettiin taikasienimetsästä kertovalla tarinalla. Tämän tarinan leikkeihin tarvitaan omat taikasienet jotka suunniteltiin tietenkin itse. Sienistä tuli oman näköisiään ja ihanan erilaisia.  ”Mä en oo kyl koskaan ennen tehny mitään tämmöistä”, ”Tästä tuli kyllä hieno”. Taikasienet tai ”magic mushrooms”, kuten eräs vanhempi sienet nimesi, odottavat nyt yhteisiä jännittäviä leikkejä.

 

Syksyisin terveisin

Salamat ja muu Moikoisten väki

(Kuvat ja teksti Johanna Silvius, LTO)

 

 

 

 

 

Heinäkuu Syvälahdessa

Moikoisten phy oli suljettu heinäkuun ja lasten päivähoito järjestettiin Syvälahden päiväkodissa. Siellä oli kaikkea uutta tutkittavaa ja ihmeteltävää. Oli uusia leluja, uusia pihoja joissa leikkiä, käytiin uusissa retkipaikoissa ja oli paljon uusia leikkikavereita. Mutta ehdottomasti suosituin tekeminen mitä ”Syviksessä” voitiin tehdä oli mennä kirjastoon. Ja koska kirjasto oli samassa rakennuksessa päiväkodin kanssa tuli käytettyä tilaisuutta hyödyksi ja käytyä kirjastossa useasti. Lapset myös suunnittelivat miten he menevät kirjastoon uudestaan sitten kun vanhemmat ovat tulleet hakemaan heidät.

Nyt on jo elokuu saapunut ja niin lapsia kuin aikuisia rupeaa pikku hiljaa saapumaan lomilta takaisin päiväkotiin. Elokuu taitaa mennä tutustuessa niin uusiin kuin vanhoihinkin kavereihin ja kerraten kesän kuulumisia. Mukavaa elokuun aloitusta kaikille.

 

T: Moikoisten väki

Tähtösissä retkiviikko 24.-28.6.2019

Kesäkuun viimeisellä viikolla ovat Tähtösissä olevat lapset viettäneet retkiviikkoa. Viikon jokaiselle päivälle on mietitty retkikohde. Lapsilla on ollut mahdollisuus vaikuttaa retkikohteisiin ja heidän mielipiteitä ja ehdotuksia on kuultu. Ehdoton ykkönen oli metsä/puistoretki omilla eväillä.

Wäinö Aaltosen museo tarjoaa päiväkotiryhmille mahdollisuuden maksuttomaan museovierailuun myös kesäaikana. Tiistaina 25.6 Tähtöset lähtivätkin bussiretkelle museoon. Eräskin retkeläinen oli ollut innokkaina lähdössä päiväkotiin jo aamulla klo 6, ettei vaan myöhästy bussista.

”Wäinö Aaltosen museon kesän näyttely esittelee laajasti kuvanveistäjä Hans-Christian Bergin tuotantoa. Berg on tunnettu veistoksista ja optisista installaatioistaan, joissa hän yhdistelee ennakkoluulottomasti ja monipuolisesti eri materiaaleja ja tekniikoita – laserleikattua terästä ja akryyliä, puhallettua lasia, keramiikkaa tai jopa tavallisia mehupillejä. Bergin veistokset ja reliefit leikittelevät aistihavainnon rajallisuudella ja haastavat perinteisen katsomisen tavat. Ympäröivään tilaan vahvassa suhteessa olevat teokset muuttavat muotoaan valon ja katsojan liikkeen mukana.” (Kuvaus lainattu Väinö Aaltosen museon nettisivuilta)

Tähtöset tutustuivat näyttelyyn suurella antaumuksella. H-C Bergin teoksiin tutustuttiin liikkuen teosten edessä. Mitä värikylläisille teoksille tapahtuikaan, kun niitä katsoi läheltä ja kaukaa tai kun niitä lähestyi erityisen hitaasti tai hieman reippaammin? Upeita oivalluksia joita sitten tarkisteltiin, kokivatko kaverit samalla tavalla?

H-C Bergin näyttely oli innoittanut museon henkilökuntaa rakentamaan näyttelyn oheen työpajan. Työpajassa lapset pääsivät leikittelemään piirtoheittimen avulla heijasteluilla väreillä ja muodoilla. Piirtoheittimiin on tehty kaksi ympyrää ja neliö.Lapset rakentelivat innokkaasti piirtoheittimelle omia installaatioitaan, joita sitten tutkailtiin valkokankaan takaa kaleidoskooppien avulla. Lapsi katselee kaleidoskoopilla ja sermin takana lapsi tekee piirtoheittimellä muotoja.Valkokankaan taakse oli myös mahdollista asettautua säkkituoleille pötkölleen ja katsella kavereiden tekemiä värikkäitä varjoja. Valkoiselle kankaalle heijastuu värikkäitä lasten silhuetteja.Pääsimme kokemaan myös jännittäviä optisia illuusioita, kun liikuttelimme kalvoja erilaisten kuvioiden päällä ja pyörittelimme erilaisia kuvioituja hyrriä.Kolme lasta pyörittää hyrriä alustalla.

 

Kolme lasta piirtää valkoiselle paperille taideteoksia värikynillä kallionpäällä metsässä.
Museoretken innoittamana seuraavana päivänä metsäretkellä.
Viikon jokaisen arkipäivän retkikohteet listattu kuvina ja lapset ovat laittaneet ne paremmuusjärjestykseen ykkösestä vitoseen.
Retkiviikon TOP 5 retkikohteet.

# ajattelu ja oppiminen # kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu # minä ja meidän yhteisömme # ilmaisun monet muodot # tutkin ja toimin ympäristössäni

Retkijoukosta erityisen ylpeänä,

Moikoisten väki toivottaa hyvää kesäkuun loppua ja heinäkuun alkua.

(Kuvat ja teksti Johanna Silvius, LTO)

Blogikuulumisia

Päiväkotimme blogissa on ollut jonkin hetken hiljaisempaa mutta nyt harjoittelemme taas blogirytmiin pääsemistä ja syksyllä aloitammekin taas aktiivisemmin päivittämään blogiamme. Syksystä lähtien blogista pystyy saamaan mielenkiintoisen, tiiviin, koonnin päiväkotimme arjesta ja tapahtumista. Mutta parhaimman tiedon saa suoraan lapsilta (ja ehkä myös henkilökunnalta:) )

Kuulemisiin,

T: Moikoisten väki

Aallokon lauluhetki pihalla

Ilmat ovat vihdoin kesäiset ja päätimme, että Aallokon lauluhetki järjestetään päiväkodin pihalla. Lapset olivat ajatuksesta innoissaan! Ensin leikimme pihalla ja sitten keräännyimme piiriin lauluhetkeä varten. Lauluhetkellä harjoittelimme kevätjuhlaa varten lauluja, kuten ”Jos sull lysti on”, ”Pieni iloinen tie” ja ”Pikku päästäinen”. Lauluhetken lopuksi otimme myös toivelaulu-osion, missä lapset saivat toivoa erilaisia lauluja. Tällä kertaa lasten suosikkilauluja olivat ”Elefanttimarssi”, ”Tuiki-tuiki-tähtönen”, ”Bussilaulu” ja ”Leipurihiiva”. Kaikki nauttivat lauluhetkestä ulkona ja toivommekin kovasti, että kesäiset ilmat palaavat pian!
Kaikki halukkaat pääsivät elefanttimarssi-laululeikkiin mukaan.

Lapset kulkevat jonossa poispäin kuvaajasta.
Monta pientä elefanttia marssi näin…

T: Aallokon väki

Korallien unelmien liikuntapäivä

Unelmien liikuntapäivä oli 10.5.2019. Lähdimme selvittämään mitä lapset haluaisivat tehdä.

Miten haluaisitte liikkua unelmien liikuntapäivänä? Millaisia tapoja liikkua keksitte?
– Kävellä

No missä haluaisitte kävellä?
– Autotiellä

Kolme autoa kulkee autotiellä.Voiko autotiellä kävellä?
– No, ei

Miksi autotiellä ei voi kävellä?
– Voi jäädä auton alle

Miten voisimme toteuttaa lasten liikkumisen unelman turvallisesti??? Siitä se ajatus sitten lähti… Hirvensalon laskettelurinteellä on mäkiautorata. Sitähän voidaan kävellä turvallisesti ylös ja alas.

Liikkumisen iloa!

T: Korallit

(Kuvat ja teksti Johanna Silvius, LTO)

Korallien pääsiäisen seikkailu

Rouva Kanasella oli ongelma… Kana-käsinukke pääsiäisvärityskuvan päällä.Munimisautomaatista oli loppunut väripatruuna
ja pääsiäismunista tuli ainoastaan mustavalkoisia. Lapset olivat innokkaana heti auttamassa. He lupasivat värittää rouva Kanasen munan iloisen värisiksi.Käsi värittää pääsiäismunavärityskuvaa.Rouva Kananen oli erittäin ylpeä ja kiitollinen lapsilta saamastaan avusta. Mutta VOI EI ja pettymys sentään. Köypelivuoren noidan pääsiäistaiat olivat jonkin verran ruosteessa. Rouva Kananen oli juuri kuljettamassa lasten värittämiä pääsiäismunia pesäkololleen kun noidan loitsu tarttui Kanasen koriin ja HUPSIS…. kaikki munat lensivät ympäri metsää… Lapset olivat taas innokkaana auttamassa Rouva Kanasta. Kyllä me etsitään pääsiäismunat metsästä.

Eipä siinä vielä kaikki, pääsiäisnoidan loitsu olikin haastavampi kuin alkuun luulimme. Noidalle ei riittänytkään, että me vain etsisimme kadonneet pääsiäismunat metsästä. Kadonneiden munien taakse oli ilmestynyt loitsuja, jotka piti murtaa. Jos me tekisimme yhdessä tehtävät, raukeisikohan noidan taika? Päätimme kokeilla…

Piti tasapainoilla kuin noidat.Lapset tasapainoilevat puunrungon päällä.
Pinkoa kuin pupujussit.Lapsi hyppii säkin kanssa ja kaksi lasta odottaa omaa vuoroaan.

Heittää höyhentä pitkälle.

Syödä eväitä.

Koota palapeli.Lapset kokoavat palapeliä.

Selvittää Rouva Kanasen yllätys. Ja mikä olikaan se YLLÄTYS???? Yllätys oli iso muna, jonka sisältä paljastui SUKLAAMUNAT KAIKILLE KIITOKSEKSI!Lapset istuvat maassa ja syövät nauttien suklaamunia.

Lopuksi vielä lasten mietteitä retkestä: ”Löydettiin munia, Kana oli kiva, Kana jätti meille suklaamunat, Oli vähän pelottavaa, Haettiin munia, Syötiin munia, Löydettiin pelottava noitahattu, Syötiin suklaamunia”

Mukavaa kevään odotusta kaikille.

T: Korallit