6F: Akvarelli

Aquarelle eli Akvarelli: Ensin päätimme aiheen josta teimme työn. Saimme käyttää nettiä apuna. Kun olimme päättäneet aiheen aloimme luonnostella paperille. Luonnostelun jälkeen otimme akvarelli paperin ja aloimme maalaamaan ohuita kerroksia.

Tekniikat olivat märkää märälle tai kastettiin paperi ja annettiin sen kuivua ennen maalausta. Käytimme akvarelli värejä ja sekoitimme niitä veteen. Kivointa työssä oli saada työstä aidon näköinen maalaamalla. Vaikeinta oli saada työstä aidon näköinen.

Miisa S. ja Gilda S. 6F

6F: Patsaat

Vaikutusvalta, viisaus, uni, ikuisuus, seikkailu, taika, rauha, varakkuus, menestys.

Nämä olivat sanoja, jotka saimme projektiin. Niistä piti rakentaa patsaat.

Jakauduimme ryhmiin jotka saimme itse valita. Kun sanat oli arvottu, aloimme rakentaa runkoa kanaverkosta ja rautalangasta.

Kehojen valmistumisen jälkeen käytimme sanomalehtiä ja liisteriä päällystykseen.

Viimeistelyyn sai käyttää maalia, höyheniä, paljetteja ja puu alustoja/tikkuja.

Sitten maalattiin alustaan ryhmän sana ja patsas oli valmis.

6F akvarelli tekniikka kokeilu

Teimme akvarelli tekniikka kokeilun, jossa tehtävänä tehdä kupla akvarelli väreillä.

Työvaiheet olivat seuraavat:

Ensin piti piirtää ympyrä jonkin muotin kanssa.

Seuraavaksi haimme pienet astiat kuten akvarelli värien kannet ja laitoimme niihin pienen määrän vettä. Veteen sekoitimme haluamamme värin ja laitoimme ohuen kerroksen väriä ympyrän sisään. Kohdassa jossa valoa on eniten sai näkyä vain paperin pinta.

Sitten annoimme värin kuivua ja kun väri oli kuivunut laitoimme väriä toisen kerroksen.

Väri kerroksia laitettiin useita ja mitä tummempi alue oli sitä enemmän väriä oli määrä laittaa.

Kuplia tehtiin useita pienelle akvarelli paperille.

6F Savikasvot

6f aloitti tekemään mukeja joihin piti tehdä omat kasvot 60 vuoden päästä.

Aluksi piti vain muotoilla muki ja sen jälkeen vasta ruveta muotoilemaan siihen kasvoja. Kasvot muotoiltiin saven osista jotka oltiin kiinnitettty mukiin. Kun kasvot olivat valmiit niin mukit pistettiin kovettumaan hyllyille jonka jälkeen ne laitettiin uuniin. Tulos oli jälleen onnistunut.

6f: Valokuvaus

Tehtävä sai olla parin kanssa tehty tai yksin. Otimme tableteilla kuvia eri sääntöjä noudattaen. Sääntöjä oli 10 otimme kuvia eri kulmista. Tehtävät olivat sommitteluun liityviä. sääntöjä oli esimerkiksi: että eri linnjojen pitti ns. johdattaa katsojan katse itse kuvaan tai sen aiheeseen, piti miettiä ns. yhdeksän ruudun ruudukko(kolmanneksensääntö) jossa piti sommitella kuvan kohde esim. tiettyyn ruutuun tai linjojen yhtymä kohtaan, kuvan hahmolle tai esineelle piti antaa tyhjää tilaa (esim. liikkumiseen), neljän kuvan sarja otettiin eri paikoista tai eri kuva koista ja kulmista kuvan kohde oli silti sama, tärkein sääntö oli kuvata kuva jossa hyödyntää mahdollisimman montaa sääntöä (tämä oli yksin tehtävä työ).

Joulu raapetyö

Saimme raapelevyn. Saimme myös runon ja meidän piti lukea ruono ja kaivertaa runoon liittyvä kuvitus. Kuvituksia oli erilaisia ja kaikki olivat super hienoja!

Tämä oli yksi onnistuneinpia töitämme. Sen tekeminen oli kivaa!

Viime halloweenista tuttu tekniikka sai taas suosiota luokallamme!

pokemonit

Aloitimme työmme valitsemalla netistä pokemonin, jonka halusimme tehdä. Aluksi luonnostelimme valitsemamme pokemonin luonnosvihkoon, josta sai tehdä realistisemman. Sen jälkeen aloimme luonnostelemaan sitä paperille johon oikea teos tehtiin. Oikean teoksen tekemisessä toivottua oli varjostukset ja korostukset. Pokemonit maalattiin pulloväreillä ja lopuksi pokemon viimeisteltiin pastelliliiduilla ja fiksatiivilla.

fullsizerender-21 fullsizerender-1-211 fullsizerender-3-2

6F: Yhden ruudun sarjakuva

ruudun-sarjakuva-002-1024x668 ruudun-sarjakuva-013-1024x670 ruudun-sarjakuva-016-1024x632 ruudun-sarjakuva-020-1024x675

Teimme yhden ruudun sarjakuvia kuvisluokan säännöistä. Ensin jokainen valitsi säännön josta tekisi sarjakuvan. Suunnitelimme sarjakuvan jossa piti käyttää erillaisia varjostuksia sekä puhekuplia. Sarjakuvassa tummemmat ja mustat kohdat maalattiin vesiväreillä, ja korostettiin mustalla tussilla. Lopuksi työt skannattiin ja laminoitiin.

5f ja 6f: Kesämuistoja

IMG_1234Meidän piti maalata kesämuistoja. Kaikki miettivät mitä olivat kesällä tehneet ja minne olivat menneet. Joillain oli ulkomaaan matkoja kun muilla matkoja ympäri Suomea, joillain tuli myös uusia lemmikkejä ja muita perheen jäseniä. Tekeminen oli kivaa, itsiassa tässä työssä ei ollut mitään tylsää. Maalasimme pulloväreillä. Piti maalata vaaleilla väreillä, pinkki oli suosittu. Piirsimme neliöitä joiden päälle maalasimme ronskisti. saimme maalata neliöiden yli, sillä lopuksi leikkasimme ne irti niin ettei sitä nähnyt, itseasiassa se näytti paremmalta kuin olisi maalattu vain neliön sisään. Lopuksi yhdistimme ne ja niistä tuli hieno iso värikäs kollaasi.

 

 

5F: teosväärennökset

nayt

Taas olemme vauhdissa! Aloitimme arpomalla taiteilijoiden nimet. Jokainen oppilas sai oman taiteilijan. Tällä kertaa teimme niin sanottuja ”väärennöksiä.” Eli teimme valituista teoksista tarkan kopion. Sitten jokainen sai valita jonkin taitelijan tekemän teoksen(mm…Tyttö ja helmikorvakoru, Nightawks, Tableau nmr 1.) Taiteilijat olivat suurimmaksi osaksi hyvin tunnettuja. Hauskinta väärennöksien tekemisessä oli samojen sävyjen sekoittaminen, ja tietysti maalaaminen. J Lopuksi teimme myös powerpoint- esityksen taiteilijoista. Jokainen oppilas teki omasta taiteilijastaan esityken.

Osaan teoksista on piilotettu minioneja, löydätkö ne?

 

 

installaatio

FotorCreated3

Tehtävänä oli etsiä itseäsi kuvaava teksti, siihen sopiva fontti ja ottaa tekstiin sopiva kuva. Fontit etsimme netistä ja tulostimme. Jokaisen piti harjoitella fontteja kuultopaperin läpi. Huolellisen harjoittelun jälkeen jokainen teki itse työn piirtoheitin kalvolle fontteja tai harjoitus työtä avuksi käyttäen. Pitkän ja huolellisen työn jälkeen tulokset olivat upeat. Mukana tässä upeassa työ projektissa oli 4f,5f ja valinnainenkuvis.

FotorCreated1 FotorCreated2

 

5F: Teostoisinnot

Valitsimme ensin museosta teokset jotka siirsimme nykyaikaan, jonka jälkeen saimme valita teemmekö parin kanssa vai yksin. Jos teki parin kanssa niin molemmat tekivät taustan ja henkilön erillisille papereille, ja henkilö leikattiin irti jonka jälkeen vaihdettiin taustoja. Jos teki yksin, sai tehdä taustan ja henkilön itse. Maalauksien ideana on vanhojen maalausten tuominen omalla tavalla nykyaikaan. Maalauksista tuli tosi hienoja.

 

5F: MUSEOYHTEISTYÖ

Työmme alkoi kun olimme museossa. Meille annettiin tehtäväksi valita suosikki maalaus tai useampia. Seuraavaksi otimme kuvat taideteoksista I padilla tai puhelimella.  Seuraavalla kuvataidetunnilla meidät jaettiin ryhmiin. Tetävänä oli tehdä taideteoksen ympärille tarina. Aloimme suunnittella videota maalaukseen liittyen. Sen jälkeen aloimme toteuttamaan videoita. Mielestämme videoiden teko oli mukavaa. Hauskinta oli ehdottomasti lopputuloksien katsominen.

 

 

 

5f: Savieläimiä

Luokamme teki yhdessä hienoja saviäeläimiä. Onnettomuuksiaikin tapahtui uunissa mm. Pikku paloja irtosi ja töitä niinsanotusti ”räjähti”. Sen jälkeen korjasimme kuumaliimalla rikkinäiset työt.

Kaiken tämän jälkeen aloimme maalata savitöitämme. Maaalatiusta töistä tuli värikkäitä ja kirkkaan väisiä. Tuloksena tuli pieniä ja isoja värikkäitä elukoita.

 

5F:Savilehdet

Teimme random päivä savitöitä. Aiheena oli savilehtiastia. Tavoitteena oli lähes täydellinen saumaus. Muuten työ oli kiva mutta kynnet meni pilalle. Se ei ollut kivaa. Työ oli muuten tosi kiva<3 Työn alussa löimme savea pöytään. Se oli hauskaa<3 Sen jälkeen muovailimme ilmakuplat pois. Sekin oli hauskaa<3 Sen jälkeen mittasimme kaavojen avulla muodon ja pituuden. Sekin oli hauskaa<3 Sitten leikkasimme ne irti ja aloimme työstää savilehtikuppia<3 Sekin oli kivaa<3 Teimme myös huolellisen saumauksen. Sekin oli mukavaa<3 Sitten kun työ oli melkein valmis piirsimme tikulla siihen lehtikuvion. Se oli hyvin kivaa<3

lehti 013 (800x533)

5F:Jäätaide

Aloitimme jäätaideteoksen keräämällä maito- ja mehutölkkejä. Kun olimme tuoneet tölkit kouluun, täytimme ne vedellä ja värjäsimme ne. Kun vesi oli värjätty, veimme tölkit koulun takapihalle jäätymään. Seuraavana päivänä haimme jäätyneet tölkit etupihalle ja revimme tölkit jään ympäriltä. Kun jäätyneet tölkit olivat otettu ulos, laitoimme ne värijärjestykseen. Lopuksi pistimme ne 5F:än muotoon.

jaataide 283 (532x800)jaataide 177 (800x533)jaataide 278 (1024x519)

 

5f:n lapsuuden sadut

Aluksi piti valita lapsuuden rakkain satu. Aloimme luonnostelemaan sivuja luonnosvihkoon ja nopeimmat olivat jo ensimmäisellä tunnilla valmiita. Lyijykynällä piirrettiin kuvat paperille. Maalasimme vesiväreillä, väritimme värikynillä, pastelliliiduilla, akvarelliliiduilla ja vesiliukoisilla puuväreillä. Välillä opettajamme kävi skannaamassa meidän valmiita töitämme. Kun kaikki työt oli valmiita, menimme tietokoneelle kirjoittamaan tekstiä. Taitoimme sadut PowerPoint- ohjelmalla. Tulostimme kuvat ja ripustimme ne seinälle.

Dia2 Dia5 Dia4 Dia6 Dia2 Dia2

5F:Lapsuuskuvat

Kotoa piti tuoda valokuva itsestä alle kouluikäisenä. Ensiksi tehtiin lyijykynäluonnos. Sen jälkeen maalasimme saman kuvan pulloväreillä. Halutessaan sai käyttää maalaustelinettä. Maalaustelineillä tekeminen oli erillaista sillä, työ oli enemmän pystyasennossa kuin yleensä. Se oli mielenkiintoista ja kivaa.