Piiparin koulupäivä lauantaina 8.3.2014

Sebastian ja Risto kertovat:

Lauantaina oli koulupäivä. Koulussa askartelin Roska-Robotin. Salissa oli sanomalehtiliikuntaa. Ulkona oli kuvasuunnistusta. Eko-tonttu muutti myös kouluumme. Päivä oli kiva.

Tulin kouluun äidin ja isän kanssa taksilla. Koulussa oli ensin aamupiiri ja välipala luokassa. Rytmiryhmä oli musiikkiluokassa, jossa minä soitin rumpuja. askartelu oli omassa luokassa jossa tein äidin ja isän kanssa roskarobotin. Liikuntasalissa oli kierrätyspelejä ja käytävällä kysymyksiä. Ruokailu oli ruokasalissa jossa söin broilerikeittoa. Lopuksi kaikki meni ulos leikkipuistoon jossa ekotontun paljastus ja loppupiiri. Menimme äidin ja isän kanssa taksilla kotiin.

20140313-160413.jpg

20140313-160443.jpg

Piiparissa vietettiin olympiaviikkoa

Tässä Td-luokan Alexin kertomaa viikosta:
Olympiaviikko alkoi avajaisilla. Siellä sanottiin, että ystävyys on rock. Siellä oli myös toisia ihmisiä juhlimassa avajaisia. Sitten me käveltiin sydänparin kanssa kaksi kierrosta. Me saatiin kettukarkkia ja kuumaa mehua.
kuva
Jumppatunnilla oli lumirata, jossa liuttiin, tasapainoiltiin ja tehtiin kuperkeikka. Mä haluaisin kokeilla rataa uudelleen.
Perjantaina oli hiihtokilpailut ja siellä hiihdettiin nopeasti, kuka voittaa. Katsoin Koskikodissakin olympialaisia.

As3-4 -luokka pääsi kylään Piiparin Td-luokkaan

Meidän luokan pojat ovat jo pitkään olleet innostuneita avaruudesta. Kun kuulimme, että Mirja-open luokalla on myös aiheena avaruus, päätimme pitää yhteisen tunnin. Opimme paljon paitsi avaruudesta myös ystävyydestä.

Tässä As 3-4 -luokkalaisten kertomuksia kivasta yhteisestä päivästämme:

Olimme Piiparin yksikön koulussa vierailemassa. Kun astuimme sisään, meitä odotti mukava tervetulotoivotus. Kaikki olivat hyvin ystävällisiä ja ohjasivat meidät alakertaan riisumaan ulkovaatteemme. Esitimme planeettatunnin musiikkiluokassa, joka oli alakerrassa. Ensin toivotin kaikki tervetulleeksi planeettatunnille ja sitten siirryimme planeettoihin. Lopuksi siirryimme yläkertaan syömään suklaa- ja muumikeksejä. Sen jälkeen siirryimme pukemaan, sanoimme hei heit Piiparille ja lähdimme bussilla kohti omaa koulua. 

piipari1

Td-luokassa oli kivaa!  Jerry oli minun parini.
Tutustuin myös Johannekseen, he olivat kivoja.
Td-luokan paistamat suklaakeksit olivat niin niin hyviä!!! 

Oltiin siellä puolitoista tuntia ja mentiin bussiin eli linja-autolla numero 18. Ja muut linja-autot olivat näin, oli 50, arvon numeroita. Tarkkailin Hesburgeria. Oltiin muitten vieraiden ihmisten kanssa, pikku hiljaa tulin tutustumaan ja tottumaan uusiin ihmisiin. Oltiin noin 55 min planeettatunnilla, siis tavallaan, ja syötiin keksejä  ja mentiin takaisin Luolavuoren pääkouluun samalla numero 18 bussilla, mutta oli eri kuski. Syötiin koulussa ruokaa.

Me tutustuttiin ensin niihin koulun paikkoihin. Sit mentiin Td-luokkaan. Esitettiin meidän jutut niille. Yksi iPad-applikaatio oli kiva: Night Sky 2 Lite. Ja mentiin taas tutustumaan kouluun. Lopuks nautittiin kekseistä ja mehusta. Mä söin aika paljon niit keksejä.

piipari2 

SoMe-tiimi haastatteli koulukoiraohjaaja-Annea

Miten Anne Jokila aloitti koulukoiratoiminnan?

  • Kaikki lähti siitä, että tämän koulun opettaja Maiju aloitti kasvatus- ja kuntotutuskoirakoulutuksen ja Anne päätti myös hakeutua sinne.  Annen Jesper-koira kävi kaikki testit ja he pääsivät kurssille. Nino-pentu on vasta menossa soveltuvuustesteihin. Sinne pääse vasta 1-vuotias koira. Nino opiskelee koko ajan koiralle tarpeellisia perustaitoja.

Milloin koiraa aletaan kouluttaa?

  • Koiraa aloitetaan kouluttaa heti, kun se tulee taloon.

Miksi Nino-pennun koulutus aloitetaan näin nuorena?

  • Että se tottuu rauhoittumiseen, se on tärkeämpää kuin tassun antaminen

Kuva1

Anne ja Nino työssään.

Mikä koiran kouluttamisessa on tärkeintä?

  • Kun koira tulee taloon, niin kaikki täytyy olla positiivista, eikä kielletä. Kaikki tapahtuu positiivisen kautta.

Mikä on tärkeää koulukoiran koulutuksessa?

  • Tällä alalla pitää arvioita kaikki ongelmat ja kitkeä ne pois.

Totteleeko koira aina?

  • Ei todellakaan aina tottele mutta sitä hiotaan koko ajan. Vanhempi koirani tottelee aina. Luotan siihen 98 prosenttia.

Mitä hyötyä koirasta on ihmiselle?

  • Koira on hyödyllinen ihmiselle: 90 prosenttia koiran omistajista kokee itsensä onnellisemmaksi koiran kanssa kuin ilman. Tässä työssä koira voi olla monenlaisessa työssä:  esim opettaa lasta  rauhoittumaan.

nalle

Tämä on Luolavuoren koulun yläluokkalaisista kootun SoMe-tiimin ensimmäinen blogijuttu koulustamme.

Jäämme innolla odottamaan seuraavia juttuja!

 

 

 

 

 

 

 

Meidän koulumme on digikamukoulu!

Koulumme on yksi kahdeksasta Digikamut-hankekoulusta. Tietokone opetuksessa – TOP-keskuksen ohjaamina kehitämme yhdessä muiden hankekoulujen kanssa tieto- ja viestintätekniikan osaamista opetuskäytössä. Hankkeen pääteemoina ovat oppilaiden osallisuus sekä koulujen ja opettajien välinen kumppanuus. Lisäksi jaamme kokemuksiamme Euroopan komission Living schools Lab -yhteistyössä.

Hankkeiden myötä olemme saaneet kahden luokan oppilaille omat iPadit. Näissä luokissa kokeillaan, miten padi on yhtenä opiskeluvälineenä mukana kaikilla tunneilla ja mahdollisesti myös kotona vaikkapa läksyjenteossa. Kokeiluluokissa oppilaat ovat ottaneet padinsä innolla vastaan ja padillä on paitsi pelattu erilaisia oppimispelejä myös tehty esimerkiksi erilaisia muistiinpanoja, esityksiä, äänityksiä ja oman oppimisen suunnittelua tai arviointia käsitteleviä tehtäviä. Desibelimittari on myös osoittautunut välillä aika hyödylliseksi…

kuva

” Padit on tosi hyviä opetusvälineitä. Olemme oppineet erityisen hyvin matikan ja ympän asioita. Padit on just huippuja!” As3-4 -luokan Miikku ja Kalle hehkuttavat.

Lisäksi koulussamme lähtee liikkeelle kymmenen iPadin kiertävä setti, jonka käyttöön ensimmäiset opettajat kouluttavat itsensä ensi viikon tiistaina. Näin mahdollisimman moni luokka pääsee varmasti kokeilemaan padejä vielä tämän kevätlukukauden aikana. Muutamia padejä on myös aineopetuskäytössä: liikunnassa, musiikissa ja käsitöissä voi päästä hyödyntämään uusia laitteita.

Luolavuoren koulu juhli Ahtisaari-päivää

Keskiviikkona 6.11.2013 Luolavuoren koulussa kokoonnuttiin viettämään Ahtisaari-päivää koulun saliin. Saimme nähdä PowerPoint-esityksen Ahtisaaresta ja laulaa ja tanssia sekä Luolavuoren oman rauhanjenkan että afrikkalaisen musiikin tahtiin. Oppilasneuvoston jäsenet Saarni ja Petteri herättivät yleisön pohtimaan, mitä rauha on. Lisäksi oppilasneuvosto palkitsi juhlassa 2a-luokan parhaasta käytöksestä ruokailussa. Kuulimme myös vitosluokkalaisten kuoroesityksen ja Uppo-Nallen viisaita sanoja rauhasta.
ahtisaari_004