7a haastatteli eri alojen ammattilaisia

Hei, sopiiko sinulle, että kyselen sinulta ammatistasi?

7A  tutustui lähiluokkahankkeenaan lähiympäristön työpaikkoihin. Oppilaat perehtyivät äidinkielen tunnilla haastattelun tekemiseen iPadilla. Suurin osa saikin luvan kuvata haastateltaviaan, sillä he haastattelivat ennalta tuttuja henkilöitä. Muutama rohkea toteutti lähiympäristöperiaatetta valitsemalla haastateltavakseen kiinnostavan ammattilaisen koulun lähiseudulta.FullSizeRender

Haastattelut esiteltiin opon tunneilla. Niistä välittyi, millaista on toimia esim. sairaanhoitajana, kosmetologina, parturi-kampaajana, suunnittelijana, soitinkauppiaana, automyyjänä, toimitusjohtajana, lääkärinä, kirurgina ja lastenohjaajana. Saipa yhdestä haastattelusta kuvan rehtorin ammatistakin. Lisäksi oppilaat tutkivat koulutuskaaviosta, millaista koulutusta mikäkin ammatti edellyttää.

Oppiainerajat ylittävä yhteistyö opetti haastattelun tekemistä. Siitä sai myös hyödyllistä tietoa eri ammateista ja mukavaa vaihtelua oppitunneille.

Satu Vihervuori, Miina Peräsaari ja Eija Tammisto FullSizeRender[1]

3a Puolalan lähiympäristössä

3a-luokka aloitti Lähiympäristö-hankkeensa ympäristötiedon karttajaksossa. Tutustuimme Turun sijaintiin eri kartoilla. Lopulta tutkimme Puolalan koulun lähiympäristöä Turun opaskartan avulla. Laskimme mittakaavan avulla välimatkoja koululta tuttuihin paikkoihin, kuten kirjastoon ja Parkin kentälle. Liikuntatunnilla lähdimme suunnistamaan kartan kanssa lähikortteleihin. Rasteilla oppilaat ottivat iPadilla kuvia. Luokassa harjoittelimme kuvien tallentamista OneDriveen. Myöhemmin jokainen oppilas teki oman kuvakollaasin ottamistaan kuvista ja kirjoittivat kuville kuvatekstit. Kuvasarjat jaettiin Seesaw:ssa oppilaiden vanhemmille nähtäväksi. Näin toteutettiin kodin ja koulun välistä yhteistyötä. Tallennettuina kuvakollaasit löytyvät myös oppilaiden OneDrivesta.

Tarinatunnilla oppilaat keksivät kuvasarjastaan tarinan (Kummallinen/Hauska/Jännittävä päivä), jonka tapahtumapaikkoina ovat otetut kuvat. Tarina kirjoitettiin puhtaaksi tietokoneella.

Myöhemmin oppilaat valitsivat vielä yhden ottamistaan kuvista. Kuvasta tehtiin kuvaamataidossa ruutusuurennos, ja se maalattiin joko lämpimillä tai kylmillä sävyillä. Näin opimme samalla värioppia.

                                                  Turun tori

7a tarinoi

7a-luokan kanssa hyödynsimme useammasta lähteestä saatua tietoa tehdessämme uskonnon projektia. Pohjana oppilailla on historiassa opiskellut tiedot 1800-luvun yhteiskunnasta ja kulttuuripolkuvierailu Luostarimäen käsityöläismuseoon. Lisäksi oppilaat saivat tietoa uskonnon tunneilla uskonnon ja kirkon rooleista 1800-luvun ihmisten elämässä. Näitten tietojen pohjalta oppilaat saivat iPadia hyödyntäen luoda faktatietoja sisältävän fiktiivisen tarinan, joka esitettiin muille.

Tässä Leevi, Elias ja Merete esittävät omaa tarinaansa.IMG_0364

Lähiluokkahankkeen vanhempainilta 30.3.

Kutsuimme 9b:n vanhemmat, oppilaat, kotitalousopettaja Marikan ja luokanvalvoja Annaleenan yhteiseen ja samalla ysiluokkalaisten peruskoulun viimeiseen vanhempainiltaan 30.3.16. Vanhemmat saivat istua pulpeteissa. Oppilaat olivat valmistaneet Marikan avustuksella herkkuja koko isolle joukollemme.

.FullSizeRender(5)FullSizeRender(2)

Tarkoituksenamme oli esitellä vanhemmille lähiluokkahanketta, iPadien käyttöä opiskelussa ja esim. Turku Energia -vierailumme pohjalta eri oppiaineisiin tehtyjä esityksiä.
Digigurut Katri, Vanessa, Aiman ja Ali kertoivat omista opastustehtävistään lukuvuoden aikana. Kotitaloustunneilla oppilaat olivat valinneet asunnon pohjapiirroksen ja suunnitelleet siihen sopivat värimaailman, materiaalit, valaistuksen, kalusteet jne. Olivia esitteli oman sähköisen versionsa ja Amalia perinteisen kansion. Molemmat herättivät ihastusta ja kiinnostusta.

Ali, Aiman ja Eetu puhuivat mm. ympäristöystävällisyydestä.

Ali, Aiman ja Eetu puhuivat mm. ympäristöystävällisyydestä.

Aleksander esitteli koosteen 9b:n padikokemuksista. Positiivisina oppilaat pitävät helppoa ja nopeaa tiedonhakua sekä mielenkiintoisia projekteja. Tietyt sovellukset auttavat hahmottamaan asioita varsinkin matematiikassa. Toisten mielestä läksyjä on tullut padien myötä enemmän. Pitkiä juttuja ja tehtäviä on hankala kirjoittaa padeilla. Lisäksi ne aiheuttavat helposti häiriöitä ja levottomuutta oppitunneilla. Kaiken kaikkiaan ne ovat kuitenkin laajentaneet ja  monipuolistaneet oppimismahdollisuuksia.

Beebot – ampparirobotit lähtivät pörräämään

 bb2

Beebotit saapuivat kouluumme lähiluokkahankkeen rahoittamana. Pääsimme 1a:n ja 5a:n kanssa koeajamaan hauskat koodauskapineet. Tavoitteena oli tutustua koodauksen alkeisiin. Viitoset kehittelivät koodauslaudalle eläintarinan, jonka ohjaamana Beebotit liikkuivat. Projekti toteutettiin kummiluokkayhteistyönä. Vitoset harjoittelivat ohjeiden antoa ja testauttivat tarinat toisillaan. Ykköset toimivat Beebottien komentajina ja harjoittelivat ohjeiden vastaanottamista.

bb1

Innostusta projektiin oli havaittavissa kaikissa oppilaissa ja koodaus Beeboteilla oli huippuhauskaa. Koulussamme oli valmiina kivat koodausalustat. Oppilailla kuitenkin riitti mielikuvitusta ja omia ideoita lautojen kehittämiseen. Lisätehtävänä toteutettiin matematiikan pulmia; haastavia yhteen- ja vähennyslaskuja.

Tästä on hyvä jatkaa koodausopinnoissa eteenpäin!

Anu ja Eija

Sanataidetta vanhempainillassa 27.1.2016

Kuvauksia ilman kameraa -sanataidetyöpaja innoitti vanhemmat kirjoittamaan illan annista.FullSizeRender (2)

SANATAIDETYÖPAJA PUOLALAN KOULUSSA 27.1.2016

Osallistuin kahden muun vanhemman kanssa sanataidetyöpajaan, jossa opettaja antoi meille kolme tehtävää seiskaluokan malliin. Luokkaan oli tuotu monenlaisia esineitä, joista sai valita haluamansa kuvailtavaksi. Ensin piti kuvailla toisille mahdollisimman tarkasti jokin esineistä. Kahdessa muussa tehtävässä kiinnitettiin huomiota sävyyn: ensin kuvailtiin esinettä halveksuvaan sävyyn, sitten toista ihailevaan sävyyn. Muut saivat antaa palautetta. Harjoitukset havainnollistivat hauskasti kouluopetuksen arkea, ja niistä myös oppi aivan uusia näkökulmia kirjoittamiseen suomen kielen kanssa työkseenkin toimivalle. Ryhmämme pieni koko ja luonteva opettaja mahdollistivat luontevan ajatustenvaihdon ja palautteen antamisen. Kaiken kaikkiaan kokemus oli virkistävä ja avartava, tällaista toivoisin lisääkin! 🙂

Aulikki Vuola

FullSizeRenderILTA KOULUSSA

Tuntui töiden jälkeen, että miten tässä jaksaa enää lähteä mihinkään, kun väsyttää ja on kurja ilma ja vaikka mitä tekemistä kotonakin. Joku minut sai kuitenkin liikkeelle ja hyvä niin, koska koulussa oli hauskaa! Itse asiassa en olisi halunnut lopettaa ollenkaan.
Meidän pieni ryhmämme kuvaili esineitä. Kuvaukset kirjoitettiin perinteisesti ruutupaperille ja lyijykynällä, jota oli vähän tuunattu keltaisella töyhdöllä, mutta sehän toi vaan enemmän iloa tekemiseen.
Istuimme ympyrässä jokainen omalla paikallaan pulpetissa ja opettaja antoi tehtävän: Esineen kuvailu. Ensin käytiin ohjemoniste läpi ja sitten hommiin! Ensimmäisenä esineenä kuvailin värikästä ja pehmeää kukkoa, kukolla oli punainen heltta ja keltaiset jalat. Toisena esineenä minulla oli käärmesormus ja kuvailun piti olla halveksivaa. Ja, kyllä me naurettiin, kun valmiit kuvaukset luettiin ääneen! Miten hienoja ja oivaltavia tekstejä! Jokainen toi omaan tekstiinsä vielä sen oman tapansa ja näkemyksensä niin kuvauksista tuli hyvinkin erilaisia. Kolmas kuvailtava esine minulla oli pieni avain ja sävyn piti olla ihaileva.
FullSizeRender (1)Jokaisesta kuvauksesta annettiin palautetta, aivan kuten koulussa oppilaatkin saavat sitä tehtävistään. Tekstien pohjalta syntyi keskustelua asiasta ja asian vierestä. Luullakseni jokainen meistä jakoi saman tuntemuksen tai huolen; miten käy meidän äidinkielen, kun nykyään viestintä on hyvinkin lyhyttä ja ytimekästä. Meillä olisi keskustelua riittänyt vaikka kuinka ja aika meni ihan liian nopeaa.
Todella virkistävää ja hymyssä suin kävelin kotiin ja mietin, että oli kyllä kuukauden paras päätös lähteä mukaan!

Jenni Loijas

VANHEMMAT KOULUNPENKILLÄ

Kiitos mielenkiintoisesta illasta koulussa. Hienoa, että tälläinen järjestettiin!

Kun luin viestin tästä tapahtumasta ja siitä, mitä vaihtoehtoisia sisältöja sieltä löytyy, oli ensimmäinen ajatukseni lähteä mukaan haastamaan itseäni. Nimenomaan haastamaan siten, että teen jotain mitä en ole aiemmin tehnyt tai jotain mitä en osaa. Eli siis oikeastaan kaikki ohjelmavaihtoehdot paitsi sanataide. Siihen olin hieman tutustunut työni yhteydessä ja tiesin pystyväni omaksumaan aiheen. Miksi siis kuitenkin vastoin ensiajatustani valitsin itselleni ”helpoimman” tekemisen? En uskonut ehtiväni parissa tunnissa koodausta muuhun kuin hämmentymään, ehkä mukavuudenhalusta ja varsinkin siksi, että halusin haastaa itseni myös omalla alueellani.

Ja näin myös kävi. Oli hauskaa kokeilla kirjoittamista erilaisista lähtökohdista ja tulokulmista – leikitellä kirjoittamisella. Oma kirjoittamiseni on ollut liian pitkään vain tietynlaista, tiettyyn tarkoitukseen kirjoittamista. Nyt pääsin sen ulkopuolelle, puhumattakaan käsin kirjoittamisen aitouden kokemisesta. Oli myös avartavaa keskustella teemasta ja vähän laajemmaltikin muiden kiinnostuneiden kanssa.

Kiitos vielä kerran kaikille teille jotka olitte mukana järjestämässä iltaa!

Mika Kurki

Vanhemmat ottivat robotit haltuun

 

 

BeeBotLähiluokkien vanhemmille järjestetyssä illassa yhtenä tavoitteena oli ottaa pelottomasti robotit haltuun, isännän (tai emännän) ottein.

Aloitimme varovasti tutustumalla BeeBot-robotteihin. Pian pikku mehiläiset ryntäilivät laudalla hyvin päämäärähakuisesti. Alkeet oli opittu, joten oli aika siirtyä illan todelliseen haasteeseen.

Luokan perällä odotteli kahdeksan Lego NTX-robottia valmiiksi rakennettuna. Jokaisen robotin vierellä oli läppäri, jolla robotti herätettäisiin eloon.

Illan ensimmäisenRobotitä tehtävänä oli komentaa robottia kulkemaan pitkin viivaa, kiertämään viivan päässä nököttävä tennispallo, jonka jälkeen robotin tuli palata lähtöviivalle.

Alkoi armoton pähkäily. Ohjelmaan kertyi ohjeita robotille . Ohjelma ladattiin robottiin. Sitten kokeiltiin miten robotti liikkuu. Yrityksiä, erehdyksiä ja uusintoja.

Tässä vaiheessa yksi vanhemmista totesi, että hän ei lähde ennemmin kotiin, ennen kuin robotti suorittaa tehtävän oikein. Sinnikkyys palkittiin ja lopulta Lego-robotti vaelsi reittinsä virheettömästi alusta loppuun saakka kännykkäkameran tallentaessa suoritusta.

Ilta päättyi innostuneiden vanhempien toteamukseen, että tämä pitää ottaa vielä uusiksi.

 

 

5A- ja 6A-luokat ottivat koodaamalla askeleita kohti uutta Opetussuunnitelmaa 2016

Lähiluokista 6A:lla oli marraskuussa ja 5A:lla joulukuussa koodausteemalla yhden aamupäivän oppitunnit. Oppilaat tutustuivat koodaamisen alkeisiin pelaamalla Robogem-lautapeliä, A.L.E.X. ja Lightbot Appseilla sekä Koodaustunti.fi-sivustolla. Lisäksi kolmannella tunnilla oppilaat saivat luoda omaa koodia Hopscotch tai ScratchJr Appseilla. 6A-luokan oppilaat koodasivat omilla henkilökohtaisilla Lähiluokka-hankkeen laitteillaan ja 5A taas mukanani tuomilla Mattoteline-hankkeen laitteilla.

robogem

Yläkoulussa marraskuun alussa lähiluokat 7A ja 8A testasivat osaamistaan murtoluvuissa ja potensseissa pelillisesti Kahootilla. 9B-luokalla taas pyöriteltiin kuutiorakennelmia GeoGebralla ja Platonin kappaleita iCrosss Appilla. Askartelimme myös ysien kanssa kuutiopulmalelun ja seiskojen kanssa Tangramin. Kasien kanssa tutustuimme myös That Quiz-sivustoon.

Koodaaminen tulee Opetussuunnitelmaan syksyllä 2016 ja siitä voit lukea lisää esimerkiksi Koodiaapinen-sivustolta. Matematiikka taas kirjoitetaan sähköisesti ensimmäisen kerran keväällä 2019 ja siitä voit lukea tarkemmin esimerkiksi Ylioppilastutkinto.fi-sivustolta.

Lisää koodaamisesta ja matikasta Turun perusopetuksen eri kouluissa voi lukea Matikkaa+koodausta-blogistani.

9B: Fibonaccin lukuja Applen logossa ja koetehtäviä Socrativella

Syyskuun lopulla 9B tutustui tarkemmin Turku Energian savupiipusta löytyvään Fibonaccin lukujonoon: 1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21, 34, 55,… Fibonaccin (Leonardo Pisalainen 1170-1250) nimeä kantavan lukujonon sääntönä on laskea yhteen kaksi edellistä lukujonon jäsentä ja näin saada seuraava jäsen lukujonossa. Fibonaccin lukujonon jäsenet löytyvät esimerkiksi Applen logosta allaolevan kuvan mukaisesti niiden ollen ympyröiden halkaisijoita. Fibonaccin lukujonoon liittyvä Kultainen leikkaus on taas kuvataiteessa sommittelun perussääntöjä.
fibonaccinluvutapplenlogossa

Fibonaccin lukujonon jäseniä löytyy myös paljon luonnosta, esimerkiksi päivänkakkaran terälehtien tai ananaksen spiraalien määristä. Allaolevassa kuvassa on näytetty miten männyn kävyn spiraalien lukumäärä on Fibonaccin luku 8.

spiraalikapy

9B teki syyskuun viimeisellä viikolla osan matematiikan kokeestaan Socrativella. Oppilaat olivat jo aikaisemmin matematiikan tunnilla laitteita käyttöönottaessaan asentaneet sovelluksen valmiiksi iPadilleen. Sähköisissä tehtävissä testattiin trigonometristen funktioiden, Pythagoraan lauseen sekä ympyrän kehän pituuden ja pinta-alan osaamista monivalinta- ja aukkotehtävillä. Koe sujui ongelmitta, mutta joillakin oppilailla oli selkeästi jäänyt oppitunneilla tavallisen laskimen käyttö vähemmälle iPadin ollessa myös käytettävissä. Kokeessa laskimena käytettiin kuitenkin ainoastaan tavallista laskinta. Opettajalle sähköisen kokeen rakentaminen oli helppoa, koska pystyin hyödyntämään jo vuosia aikaisemmin tekemiäni verkkotehtäviä (OpenMADE OpenMATIKKA) uudessa muodossa. iPadin ja laskimen lisäksi oppilailla oli mukanaan kynä, kumi ja suttupaperi.

socrative