Turun lukiokoulutuksen laatukriteerien tavoitteena on tukea lukiokoulutuksen laatutyötä ja laadun kehittämistä sekä valtakunnallisten että paikallisten strategisten tavoitteiden saavuttamisessa.
Siirry osioon…
- Oppiminen
- Opetus
- Ohjaus ja tuki
- Oppimisympäristö ja toimintakulttuuri
- Sidosryhmäyhteistyö
- Viestintä ja markkinointi
- Opetussuunnitelma ja opintotarjonta
- Opiskelijavalinta
- Opiskelijoiden valmistuminen, oppimistulokset ja sijoittuminen jatko-opintoihin
- Strategiat, suunnitelmat ja ohjaavat asiakirjat
- Johtaminen
- Henkilöstö
- Taloudelliset resurssit
- Tilat ja turvallisuus
Oppiminen
Opiskelija on motivoitunut, vastuullinen ja aktiivinen oppija.
- Opiskelijalla on myönteinen asenne oppimiseen.
- Opiskelija on aktiivinen toimija omassa oppimisessaan.
- Opiskelija ottaa vastuuta ja asettaa itselleen opiskeluun ja oppimiseen liittyviä tavoitteita.
- Opiskelija etenee opinnoissaan ja saa ne päätökseen omien tavoitteidensa mukaisesti.
Opiskelija tietää mitä ja miten hänen kannattaa ja kuuluu opiskella.
- Opiskelija osaa käyttää kussakin oppimistilanteessa tarkoituksenmukaisia oppimisstrategioita.
- Opiskelija tuntee opintojen keskeiset tavoitteet, sisällöt ja arviointiperusteet, ja hänellä on mahdollisuus vaikuttaa niihin.
- Opiskelija tietää, millaista osaamista eri arvosanat häneltä edellyttävät.
- Opiskelija voi osoittaa osaamisensa monilla erilaisilla tavoilla.
- Opiskelijalla on mahdollisuus antaa palautetta opintojaksoista.
Opiskelija toimii yhteistyössä muiden kanssa ja saa tarvittaessa tukea opinnoissaan.
- Opiskelija toimii yhteistyössä ja vuorovaikutuksessa muiden opiskelijoiden ja opettajan kanssa.
- Opiskelija tietää keneltä ja miten hän saa apua ja tukea opintoihinsa.
Laadunarvioinnin mittarit (Oppiminen)
Opiskelijan itsearviointi
- Opintojaksot
- Henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman eteneminen
Opintojaksopalautteet
Abikysely
Opintokysely opiskelijoille
Opintokysely opettajille
Opetus
Ammattitaitoiset opettajat kehittävät osaamistaan ja toimivat yhteistyössä keskenään..
- Opettajat ovat päteviä ja kehittävät osaamistaan.
- Opettajat suunnittelevat ja kehittävät opetustaan.
- Opettajat tekevät keskinäistä yhteistyötä.
- Yhteisesti sovittuja käytänteitä ja toimintamalleja noudatetaan..
Opetus on opiskelijakeskeistä.
- Opetuksessa ja sen suunnittelussa huomioidaan opiskelijoiden vahvuudet sekä tuen tarpeet ja erilaiset oppimistyylit.
- Opetus tukee opiskelijan aktiivista toimijuutta.
Opetus ja arviointi on monipuolista.
- Opetuksessa käytetään monipuolisia, vuorovaikutteisia ja opiskelijan oppimistaitoja kehittäviä opetusmenetelmiä ja työskentelytapoja.
- Opiskelijan osaamisen arviointi on yhtenäistä.
- Arvioinnissa käytetään monipuolisia, vuorovaikutteisia ja opiskelijan itsearviointitaitoja kehittäviä tapoja.
- Opetuksessa käytettävät oppimateriaalit ja oppimisympäristöt mahdollistavat erilaisten opiskelumuotojen toteuttamisen, ja ne ovat helppokäyttöisiä ja sisällöltään selkeitä.
- Opetuksessa paitsi edistetään oppiaineiden tavoitteiden ja keskeisten sisältöjen hallintaa myös kehitetään laaja-alaista osaamista.
Opetus vahvistaa yhteisöllisyyttä, osallisuutta ja hyvinvointia.
- Opintojaksojen työmäärä ja rytmitys on sellainen, että opiskelijan kuormitus pysyy kohtuullisena.
- Oppitunneilla harjoitellaan vuorovaikutus- ja yhteistyötaitoja.
- Oppitunteja tauotetaan ja / tai oppitunneilla käytetään toiminnallisia työtapoja.
Laadunarvioinnin mittarit (Opetus)
Opettajan itsearviointi
Kehityskeskustelut
Opintojaksopalautteet
Abikysely
Opintokysely opiskelijoille
Opintokysely opettajille
Ohjaus ja tuki
Ohjauksen ja tuen kriteerit on määritelty Opetushallituksen Hyvän ohjauksen kriteereissä sekä Turun toisen asteen tuen ja ohjauksen strategiassa.
- Ohjaus ja tuki huomioi opiskelijan kokonaistilanteen.
- Ohjaus ja tuki on opiskelijalähtöistä ja vuorovaikutteista.
- Ohjaus ja tuki on saavutettavaa ja monikanavaista.
- Ohjaus ja tuki on monialaista yhteistyötä.
- Ohjaus ja tuki on yhdenvertaista, tasa-arvoista ja eettisesti kestävää.
- Ohjaus tukee tulevaisuudensuunnittelutaitoja ja siirtymävaiheen yhteistyötä.
- Ohjaus edistää vaikuttavaa työelämäyhteistyötä.
- Tuen ja ohjauksen prosessit ovat selkeitä.
- Tuen ja ohjauksen asiakirjat ovat ajan tasalla ja helposti saatavilla.
Laadunarvioinnin mittarit (Ohjaus ja tuki)
Opettajan itsearviointi
Kehityskeskustelut
Abikysely
Opintokysely opiskelijoille
Opintokysely opettajille
Oppimisympäristö ja toimintakulttuuri
Opiskelijoiden hyvinvointia tuetaan.
- Vaikutukset opiskelijan hyvinvointiin otetaan huomioon kaikessa lukion suunnittelu- ja kehittämistyössä.
- Jokainen opiskelija kokee itsensä nähdyksi ja kuulluksi.
- Opiskelijoiden opiskelukykyä ja ryhmäytymistä tuetaan niin oppitunneilla, ryhmänohjauksessa kuin muussakin lukion toiminnassa.
- Opiskelijaa kannustetaan pitämään huolta omasta fyysisestä, psyykkisestä ja sosiaalisesta hyvinvoinnistaan.
- Opiskelija tietää, mitä opiskeluhuollon palveluita on saatavilla.
- Opiskelija voi luottaa siihen, että hän saa tarvittaessa apua.
- Opiskelija oppii tunnistamaan omia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan ja harjoittelee epävarmuuden sietokykyä.
- Opiskeluaikataulu antaa mahdollisuuden palautumiseen koulupäivän aikana (ruokailut, välitunnit, oppituntien rytmitys ja tauotus).
Oppimisympäristö on opiskelijalle fyysisesti, psyykkisesti ja sosiaalisesti saavutettava ja turvallinen.
- Oppimisympäristö tukee sekä vuorovaikutusta ja yhdessä työskentelyä, että itsenäistä opiskelua.
- Opiskelija kokee oppimisympäristön ja opiskeluilmapiirin myönteiseksi, tasapuoliseksi ja turvalliseksi.
- Oppilaitoksessa voi opiskella ja tehdä työtä ilman pelkoa syrjinnästä, väheksymisestä tai kiusaamisesta.
- Asenne ihmisten moninaisuutta kohtaan näkyy arvostavana kohtaamisena ja käyttäytymisenä.
- Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma on laadittu ja ajan tasalla.
- Erilaisten ongelmatilanteiden hoitamiseen on olemassa selkeät, yhdessä sovitut toimintatavat.
Lukion toimintakulttuuria kehitetään jatkuvasti.
- Toimintakulttuuri tukee opiskelijan omaa aktiivisuutta.
- Lukiokoulutuksen tuottama osaaminen, tiedot ja taidot vastaavat tulevaisuuden osaamistarpeisiin.
- Laaja-alaisen osaamisen tavoitteet otetaan huomioon toimintakulttuuria kehitettäessä.
- Lukiossa toimii johtoryhmä, joka osallistuu suunnittelu- ja kehittämistyöhön.
- Lukion henkilöstö toimii ryhmissä (mm. oppiainetiimit, ryhmänohjaajatiimit) ja kehittää vastuualueidensa toimintaa.
- Opiskelijoita osallistetaan toimintakulttuurin kehittämiseen.
Turun lukiot tekevät tavoitteellista keskinäistä yhteistyötä.
Vastuut ja kehittämisen prosessit on määritelty.
Yhteisesti sovitut asiat on kirjattu ja niitä noudatetaan.
Lukioiden eri ammattiryhmien edustajat tapaavat toisiaan säännöllisesti (rehtorit, opinto-ohjaajat, erityisopettajat, aineenopettajat).
Opiskelijakuntien hallitusten edustajat tapaavat toisiaan säännöllisesti.
Lukiot osallistuvat säännöllisesti kansainvälisiin, valtakunnallisiin, seudullisiin tai kunnallisiin projekteihin ja kehittämishankkeisiin.
Lukioiden sisäinen yhteistyö on toimivaa ja tavoitteellista.
- Vastuut ja kehittämisen prosessit on määritelty ja koko työyhteisön tiedossa.
- Lukion eri työryhmien toiminta on säännöllistä ja suunnitelmallista.
- Monialainen yhteistyö opiskeluhuollon kanssa on säännöllistä ja suunnitelmallista.
- Lukion toimintakulttuuri edistää parhaiden käytänteiden jakamista ja molemminpuolista hyödyntämistä.
- Lukion toimintakulttuuri edistää kaikkien jäsentensä oppimista ja haastaa tavoitteelliseen työskentelyyn.
- Lukiossa on yhteisiä tapahtumia ja juhlia.
- Opiskelijoita kannustetaan osallistumaan ja vaikuttamaan lukioyhteisön toimintaan (mm. osallistuminen työryhmiin, edustus opettajakokouksissa, tapahtumien suunnittelu).
- Opiskelijoita kuullaan heitä koskevan päätöksenteon yhteydessä.
- Lukiossa on opiskelijakunta, jonka toiminta on tavoitteellista ja suunnitelmallista.
- Opiskelijakunnan ohjaamiseen on varattu riittävästi resursseja.
Laadunarvioinnin mittarit (Oppimisympäristö ja toimintakulttuuri)
Laadun kokonaisarviointi
- Kyselyiden tulokset
- Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman ajantasaisuus ja toteutuminen
Abikysely
Kouluterveyskysely
Hyvinvointikysely opiskelijoille
Hyvinvointikysely henkilöstölle
Hyvinvointikysely kotiväelle
Sidosryhmäyhteistyö
Lukiot tekevät suunnitelmallista ja tavoitteellista oppilaitos-, korkeakoulu- ja työelämä- sekä kansainvälistä yhteistyötä.
- Opetussuunnitelman tavoitteet määrittelevät toiminnan perustan.
- Yhteistyötä tehdään sekä yhteisö- että yksilötasolla.
- Opiskelijoilla on yhdenvertaiset mahdollisuudet osallistua yhteistyöhön.
Opiskelijoiden kotiväkeä osallistetaan lukioyhteisön toimintaan.
- Lukioissa järjestetään vuosittain kotiväenillat kullekin vuositasolle.
- Yhteisölliseen opiskeluhuoltoryhmään kutsutaan huoltajien edustajia.
- Kotiväki saa tietoa lukion toiminnasta (mm. Wilma, kotisivut, huoltajaillat).
- Kotiväkeä kannustetaan olemaan yhteydessä kouluun tarvittaessa.
- Kodin ja koulun yhteistyö otetaan huomioon koulun henkilökunnan työtehtävissä, ja sen toteuttamiseen varataan riittävät resurssit ja tuki.
Lukiokoulutuksen muut mahdolliset sidosryhmät ja kumppanit on tunnistettu, ja yhteistyö on tavoitteellista.
- Yhteistyö on suunnitelmallista.
- Yhteistyötä tehdään alueellisella, valtakunnallisella ja kansainvälisellä tasolla.
Laadunarvioinnin mittarit (Sidosryhmäyhteistyö)
Laadun kokonaisarviointi
- Yhteistyökumppaneiden määrä
- Toiminnan laatu, säännöllisyys ja vaikuttavuus
- Yhteistyökumppaneiden antama palaute
- Osallistuneiden opiskelijoiden määrä
- Kotiväen osallistuminen
- Kyselyiden tulokset
Abikysely
Opintokysely opiskelijoille
Opintokysely opettajille
Viestintä ja markkinointi
Lukiokoulutuksen yhteinen viestintä sekä markkinointi on suunnitelmallista, monipuolista, selkeää ja yhdenmukaista.
- Työyhteisö saa riittävästi tietoa toiminnasta.
- Sidosryhmät saavat riittävästi tietoa lukiokoulutuksen toiminnasta.
Lukion viestintä ja markkinointi on suunnitelmallista, monipuolista, selkeää ja yhdenmukaista.
- Työyhteisön sisäinen viestintä on riittävää ja toimivaa.
- Opiskelijat saavat riittävästi tietoa lukion toiminnasta.
- Sidosryhmät saavat riittävästi tietoa lukion toiminnasta.
- Lukion toimintaa esitellään yhdeksäsluokkalaisille.
Laadunarvioinnin mittarit (Viestintä ja markkinointi)
Laadun kokonaisarviointi
- Markkinoinnin vaikuttavuus, mm. esittelyillat
- Julkaisujen määrä
- Maine, saavutettavuus, näkyvyys
- Viestinnän onnistuminen
- Kyselyiden tulokset
Aloituskysely ykkösille
Abikysely
Hyvinvointikysely opiskelijoille
Hyvinvointikysely henkilöstölle
Hyvinvointikysely kotiväelle
Opetussuunnitelma ja opintotarjonta
Lukioiden opintotarjonta vastaa opiskelijoiden, koulutuksen järjestäjän ja yhteiskunnan tarpeita
- Opiskelija voi valita opintoja monipuolisesti omien tavoitteidensa ja kiinnostuksensa mukaan.
- Opintoja voi valita myös muista Turun lukioista.
- Verkko-opintotarjonta tuo lisää valinnanmahdollisuuksia ja joustavuutta opintojen toteuttamiseen.
- Aikuislukion toiminta ja opintotarjonta tukee päivälukioiden tarjontaa (mm. kesälukio ja aineopinnot).
- Opintotarjonta mahdollistaa opiskelijan valmistumisen suunnitellussa ajassa.
- Jatko-opintopaikkojen ja työelämän tarpeet otetaan huomioon opintotarjontaa suunniteltaessa.
Opetussuunnitelmatyö on jatkuvaa, pitkäjänteistä ja osallistavaa.
- Opetussuunnitelma on toimintaympäristön kehittämisen pohjana.
- Koko lukioyhteisö osallistuu opetussuunnitelmatyöhön.
- Huoltajat osallistetaan soveltuvin osin opetussuunnitelmatyöhön.
- Opetussuunnitelmatyössä otetaan huomioon kaupungin päätökset ja strategiset linjaukset.
- Opetussuunnitelma on ajan tasalla. Sitä päivitetään vuosittain tarpeellisilta osin.
- Opetussuunnitelma on helposti kaikkien saatavilla sähköisessä muodossa.
- Opetussuunnitelman toimivuutta ja toteutumista seurataan, arvioidaan ja kehitetään.
Laadunarvioinnin mittarit (Opetussuunnitelma ja opintotarjonta)
Laadun kokonaisarviointi
- Opintotarjonta, opiskelijoiden tekemät valinnat, opintojaksojen toteutuminen
- Kyselyiden tulokset
- Opetussuunnitelmien ajantasaisuus Turun lukiokoulutuksen paikallinen opetussuunnitelma (LOPS2021) sekä Lukiokohtaiset opetussuunnitelmat (ePerusteissa)
Opintokysely opiskelijoille
Opintokysely opettajille
Opiskelijavalinta
Koulutustarvetta ennakoidaan ja opiskelijavalinnan prosessit ovat suunnitelmallisia ja läpinäkyviä.
- Lukioiden yleis- ja erityislinjojen aloituspaikkojen määrä sekä tarjottavat opinnot vastaavat opiskelijoiden, jatko-opiskelupaikkojen ja yhteiskunnan tarpeita.
- Lukiokoulutuksen vetovoima pysyy samana tai kasvaa.
- Lukiota vaihtavilla opiskelijoilla on tasavertaiset mahdollisuudet tulla valituksi turkulaiseen lukioon, mikäli lukiossa on vapaita opiskelupaikkoja. Rehtori tekee päätöksen aiemman opintomenestyksen perusteella ottaen tarvittaessa huomioon myös terveydelliset ja sosiaaliset syyt.
Laadunarvioinnin mittarit (Opiskelijavalinta)
Laadun kokonaisarviointi
- Seuraavan lukuvuoden koulutustarpeen arviointi
- Ensisijaisten hakijoiden määrä vs. aloituspaikkojen määrä
- Turun lukioiden kiinnostavuus hakijoiden keskuudessa
- Opiskelupaikkojen täyttyminen
- Sisään päässeiden keskiarvoraja
- Turkulaisten vs. ulkopaikkakuntalaisten lukiopaikan vastaanottaneiden määrä
- Turun sisällä lukiosta toiseen vaihtaneiden opiskelijoiden vuosittainen lukumäärä
- Turun lukioiden ulkopuolelta turkulaiseen lukioon vaihtaneiden (hakeneiden ja sijoittuneiden) vuosittainen lukumäärä
Opiskelijoiden valmistuminen, oppimistulokset ja sijoittuminen jatko-opintoihin
Opiskelijat suorittavat tavoitteidensa mukaisesti yo-tutkinnon ja lukion oppimäärän.
- Opiskelija valmistuu henkilökohtaisen opintosuunnitelmansa mukaisesti.
Lukiokoulutuksen asettamat ylioppilaskirjoitusten tavoitteelliset tunnusluvut täyttyvät.
- Tavoitteelliset tunnusluvut on kirjattu Lukiokoulutuksen palvelusuunnitelmaan.
Lukiosta valmistuneet sijoittuvat jatko-opintoihin.
- Korkeakouluopintoihin jatkaa valmistuneita ylioppilaita ikäryhmästä yli valtakunnan keskiarvojen.
- LOPS perusteet: Korkeakoulutettujen osuus 25–34-vuotiaiden ikäluokasta halutaan nostaa vuoteen 2030 mennessä 50 prosenttiin lain laatimishetken 41 prosentista.
Laadunarvioinnin mittarit (Opiskelijoiden valmistuminen, oppimistulokset ja sijoittuminen jatko-opintoihin)
Laadun kokonaisarviointi
Tiedot lukiosta valmistuneiden sijoittumisesta (Opetushallinnon tilastopalvelu Vipunen)
Opintojen pituus (3–3,5–4) (Primus)
Ylioppilastutkinnon suorittaneiden määrä (Ylioppilastutkintolautakunta ja kaupungin raportointiportaali)
Ylioppilastutkinnon suorittaneiden tulokset (Ylioppilastutkintolautakunta ja kaupungin raportointiportaali)
Strategiat, suunnitelmat ja ohjaavat asiakirjat
Lukiot toimivat kaupungin ja lukiokoulutuksen yhteisten strategisten tavoitteiden ja arvojen sekä lukiokoulutusta ohjaavien suunnitelmien ja asiakirjojen mukaisesti.
- Henkilöstöä ja opiskelijoita osallistetaan lukioita koskevien strategioiden ja suunnitelmien laatimiseen.
- Henkilöstö tuntee kaupungin strategiset arvot ja tavoitteet.
- Lukioita koskevat strategiat ja ohjaavat asiakirjat ovat ajan tasalla ja henkilöstö on sitoutunut niiden toteuttamiseen.
- Kaupungin strategiset arvot ovat asukas- ja asiakaslähtöisyys, vastuullisuus ja suvaitsevaisuus, uudistuminen ja yhteistyö. Kaupunkistrategia – Turku 2030-luvulla sekä Turun kaupungin pormestariohjelma 2021–2025
- Turun lukiokoulutuksen toimintaa ohjaavat arvot ovat
- opiskelija- ja oppimiskeskeisyys
- hyvinvoiva ja osallistava lukioyhteisö
- kyky ja halu uudistua
- hyvän huomaaminen
- laadukas koulutus ja hyvät oppimistulokset
- sivistys
Laadunarvioinnin mittarit (Strategiat, suunnitelmat ja ohjaavat asiakirjat)
Laadun kokonaisarviointi
- henkilöstön osallistuminen
- dokumenttien ajantasaisuus ja saatavuus
- strategisten tavoitteiden ja suunnitelmien toteutuminen
- kyselyiden tulokset
Hyvinvointikysely henkilöstölle
Johtaminen
Koulutuksen järjestäjän luomat johtamisen rakenteet ja menettelytavat tukevat lukiokoulutuksen ja lukion johtamista sekä hyvän hallinnon toteutumista.
- Turun paremman johtamisen periaatteita noudatetaan:
- Annamme selkeän suunnan ja tavoitteet.
- Toimimme kaupungin edun mukaan.
- Luotamme organisaation osaamiseen.
- Teemme yhteistyötä yli rajojen.
- Arvostamme toisiamme.
- Johtamisen vastuut ja toimenkuvat on määritelty ja ne ovat ajan tasalla.
- Johtaminen on suunnitelmallista ja tavoitteellista. Johtamista kehitetään.
- Johtamisessa suositaan jaettua, osallistavaa ja vuorovaikutteista johtajuutta.
- Tietoperustaista ja tulevaisuuteen suuntaavaa kehittämistä edistetään. Tiedolla johtamisen työkalut toimivat ja niitä osataan käyttää.
- Pedagogista johtamista painotetaan.
Laadunarvioinnin mittarit (Johtaminen)
Laadun kokonaisarviointi
- Raportointiportaalin ja Rehtorin työpöydän toimivuus
- Kyselyiden tulokset
- Kehityskeskustelut
- Johtamisen vastuut: Turun kaupungin hallintosääntö sekä Kasvatuksen ja opetuksen palvelukokonaisuuden hallinnon järjestämispäätös
- Toimenkuvat
Rehtorin itsearviointi
Hyvinvointikysely henkilöstölle
Kunta10
Henkilöstö
Rekrytointiin, perehdytykseen ja työsuhteeseen liittyvät käytännöt ovat toimivia, selkeitä ja ajan tasalla.
- Työhaastattelukäytänteet ovat tasapuoliset kaikille hakijoille.
- Uudet työntekijät perehdytetään tehtävään.
- Palvelussuhdetiedot ovat kunnossa.
Henkilöstön määrä, rakenne ja osaaminen vastaavat toiminnan tarpeita.
- Henkilöstösuunnitelma on ajan tasalla.
- Henkilöstö on pätevää ja täyttää kelpoisuusvaatimukset.
- Jokaisessa oppiaineessa on tarpeellinen määrä opettajia.
- Sijaisuuksiin palkataan osaavaa henkilökuntaa.
- Keskeisille henkilöille on nimetty varahenkilöt, jotta toiminta on turvattu myös erikoistilanteissa.
Henkilöstön osaamistarpeet tunnistetaan ja osaamista kehitetään.
- Henkilöstölle tarjotaan mahdollisuuksia oman ammattitaidon ylläpitämiseen ja kehittämiseen.
- Kaupungin täydennyskoulutustavoite toteutuu (vähintään 3 koulutuspäivää vuodessa). Lukiokoulutuksessa kannustetaan kuitenkin henkilöstöä 5 vuotuisen koulutuspäivään.
- Johto suhtautuu koulutuksiin osallistumiseen myönteisesti.
- Toimintaympäristössä pätevät oppivan yhteisön periaatteet: osaamista jaetaan ja uutta opitaan yhdessä.
Henkilöstö on sitoutunutta ja viihtyy työssään.
- Lukiokoulutus on haluttu työpaikka. Henkilökunnan vaihtuvuus on vähäistä.
- Työyhteisön ilmapiiri on psykologisesti turvallinen; henkilöstö voi tehdä työtä ilman pelkoa syrjinnästä, väheksymisestä tai kiusaamisesta.
- Kaupungin työhyvinvointipalveluita käytetään suunnitellusti (työsuhde-edut, työkyvyn hallintamalli, työnohjaus, työyhteisösovittelu).
- Yhteistyö työterveyden ja työsuojelun kanssa toimii suunnitellusti.
- Työyhteisöllä on TYHY-toimintaa.
Laadunarvioinnin mittarit (Henkilöstö)
Laadun kokonaisarviointi
- Hakijoiden määrä
- Henkilöstösuunnitelma talousarvion laadinnan yhteydessä
- Palkatun henkilökunnan osaamis- ja koulutustaso sekä palvelussuhdetiedot (Personec, Sarastia, SapHR)
- Perehdytyksen palautekeskustelu
- Henkilökunnan vaihtuvuuden seuranta
- Kyselyiden tulokset
- Koulutusten määrä (Raportointiportaali)
- Kehittämishankkeisiin osallistuneiden määrä
- Kehityskeskustelut
Henkilöstön itsearviointi
Kunta10
Hyvinvointikysely henkilöstölle
Työntekijöiden työ- ja toimintakyvyn seurantakysely
Työpaikkaselvitys (työterveys ja työsuojelu)
Työn kuormitustekijöiden seuranta riskien arvioinnin ja hallinnan yhteydessä
Taloudelliset resurssit
Taloudellisten resurssien käyttö on ennakoivaa, suunniteltua ja tarkoituksenmukaista.
- Toiminnan ja talouden suunnittelussa lähtökohtana on mahdollisimman hyvien edellytysten luominen lukiokoulutuksen toteuttamiselle ja sen monipuoliselle kehittämiselle.
- Talousarvio on realistinen ja ennakoi mahdollisimman hyvin resurssien käyttöä.
- Talouden toteuma on mahdollisimman lähellä talousarviota.
Laadunarvioinnin mittarit (Taloudelliset resurssit)
Laadun kokonaisarviointi
- Talousarvio
- Talouden toteuma
Tilat ja turvallisuus
Toimintaympäristö on tarkoituksenmukainen, turvallinen ja esteetön.
- Tilat ja laitteet mahdollistavat erilaisten työskentelytapojen ja opetusvälineiden käytön.
- Turvallisuussuunnitelma ja kriisisuunnitelma ovat ajan tasalla ja helposti saatavilla.
- Henkilöstö tutustuu vuosittain turvallisuus- ja kriisisuunnitelmiin ja saa säännöllisesti opastusta turvallisuusasioihin.
- Yksikön turvallisuusvastaava saa tukea ja perehdytystä työhönsä.
- Tilojen kunnossapidosta ja siisteydestä huolehditaan.
- Turvallisuutta edistetään ja valvotaan säännöllisesti, ja havaitut epäkohdat korjataan.
- Tilojen ja laitteiden käyttöohjeistukset ovat kunnossa ja käyttäjien saatavilla.
- Tietoturvaohjeistukset ovat ajan tasalla ja henkilöstön sekä opiskelijoiden tiedossa.
- Lukio tekee yhteistyötä työsuojeluvaltuutetun ja kaupungin turvallisuusvastaavan kanssa.
- Tiloissa toimitaan kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti.
Laadunarvioinnin mittarit (Tilat ja turvallisuus)
Laadun kokonaisarviointi
- Turvallisuussuunnitelman ajantasaisuus
- Irtaimiston kunto
- Huollon toimivuus
- Yksikön työpaikkakokous pidetty vuosittain
- Työturvallisuusilmoitusten määrä (WPro: tapaturmailmoitukset, sisäilmailmoitukset)
- Kyselyiden tulokset
- Työpaikan riskien arviointi ja hallinta (WPro)
Hyvinvointikysely henkilöstölle
Oppilaitosympäristön terveellisyyden ja turvallisuuden sekä yhteisön hyvinvoinnin tarkastus (Terveydenhuoltolaki 1326/2010, 17§)