Laatukriteerit

Turun lukiokoulutuksen laatukriteerien tavoitteena on tukea lukiokoulutuksen laatutyötä ja laadun kehittämistä sekä valtakunnallisten että paikallisten strategisten tavoitteiden saavuttamisessa.

Siirry osioon…

Oppiminen

  • Opiskelijalla on myönteinen asenne oppimiseen.
  • Opiskelija on aktiivinen toimija omassa oppimisessaan.
  • Opiskelija ottaa vastuuta ja asettaa itselleen opiskeluun ja oppimiseen liittyviä tavoitteita.
  • Opiskelija etenee opinnoissaan ja saa ne päätökseen omien tavoitteidensa mukaisesti.
  • Opiskelija osaa käyttää kussakin oppimistilanteessa tarkoituksenmukaisia oppimisstrategioita.
  • Opiskelija tuntee opintojen keskeiset tavoitteet, sisällöt ja arviointiperusteet, ja hänellä on mahdollisuus vaikuttaa niihin.
  • Opiskelija tietää, millaista osaamista eri arvosanat häneltä edellyttävät.
  • Opiskelija voi osoittaa osaamisensa monilla erilaisilla tavoilla.
  • Opiskelijalla on mahdollisuus antaa palautetta opintojaksoista.
  • Opiskelija toimii yhteistyössä ja vuorovaikutuksessa muiden opiskelijoiden ja opettajan kanssa.
  • Opiskelija tietää keneltä ja miten hän saa apua ja tukea opintoihinsa.

Opiskelijan itsearviointi

  • Opintojaksot
  • Henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman eteneminen

Opintojaksopalautteet

Abikysely
Opintokysely opiskelijoille
Opintokysely opettajille

Opetus

  • Opettajat ovat päteviä ja kehittävät osaamistaan.
  • Opettajat suunnittelevat ja kehittävät opetustaan.
  • Opettajat tekevät keskinäistä yhteistyötä.
  • Yhteisesti sovittuja käytänteitä ja toimintamalleja noudatetaan..

  • Opetuksessa ja sen suunnittelussa huomioidaan opiskelijoiden vahvuudet sekä tuen tarpeet ja erilaiset oppimistyylit.
  • Opetus tukee opiskelijan aktiivista toimijuutta.

  • Opetuksessa käytetään monipuolisia, vuorovaikutteisia ja opiskelijan oppimistaitoja kehittäviä opetusmenetelmiä ja työskentelytapoja.
  • Opiskelijan osaamisen arviointi on yhtenäistä.
  • Arvioinnissa käytetään monipuolisia, vuorovaikutteisia ja opiskelijan itsearviointitaitoja kehittäviä tapoja.
  • Opetuksessa käytettävät oppimateriaalit ja oppimisympäristöt mahdollistavat erilaisten opiskelumuotojen toteuttamisen, ja ne ovat helppokäyttöisiä ja sisällöltään selkeitä.
  • Opetuksessa paitsi edistetään oppiaineiden tavoitteiden ja keskeisten sisältöjen hallintaa myös kehitetään laaja-alaista osaamista.

  • Opintojaksojen työmäärä ja rytmitys on sellainen, että opiskelijan kuormitus pysyy kohtuullisena.
  • Oppitunneilla harjoitellaan vuorovaikutus- ja yhteistyötaitoja.
  • Oppitunteja tauotetaan ja / tai oppitunneilla käytetään toiminnallisia työtapoja.

Opettajan itsearviointi

Kehityskeskustelut

Opintojaksopalautteet

Abikysely
Opintokysely opiskelijoille
Opintokysely opettajille

Ohjaus ja tuki

  • Ohjaus ja tuki huomioi opiskelijan kokonaistilanteen.
  • Ohjaus ja tuki on opiskelijalähtöistä ja vuorovaikutteista.
  • Ohjaus ja tuki on saavutettavaa ja monikanavaista.
  • Ohjaus ja tuki on monialaista yhteistyötä.
  • Ohjaus ja tuki on yhdenvertaista, tasa-arvoista ja eettisesti kestävää.
  • Ohjaus tukee tulevaisuudensuunnittelutaitoja ja siirtymävaiheen yhteistyötä.
  • Ohjaus edistää vaikuttavaa työelämäyhteistyötä.
  • Tuen ja ohjauksen prosessit ovat selkeitä.
  • Tuen ja ohjauksen asiakirjat ovat ajan tasalla ja helposti saatavilla.

Opettajan itsearviointi

Kehityskeskustelut

Abikysely
Opintokysely opiskelijoille
Opintokysely opettajille

Oppimisympäristö ja toimintakulttuuri

  • Vaikutukset opiskelijan hyvinvointiin otetaan huomioon kaikessa lukion suunnittelu- ja kehittämistyössä.
  • Jokainen opiskelija kokee itsensä nähdyksi ja kuulluksi.
  • Opiskelijoiden opiskelukykyä ja ryhmäytymistä tuetaan niin oppitunneilla, ryhmänohjauksessa kuin muussakin lukion toiminnassa.
  • Opiskelijaa kannustetaan pitämään huolta omasta fyysisestä, psyykkisestä ja sosiaalisesta hyvinvoinnistaan.
  • Opiskelija tietää, mitä opiskeluhuollon palveluita on saatavilla.
  • Opiskelija voi luottaa siihen, että hän saa tarvittaessa apua.
  • Opiskelija oppii tunnistamaan omia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan ja harjoittelee epävarmuuden sietokykyä.
  • Opiskeluaikataulu antaa mahdollisuuden palautumiseen koulupäivän aikana (ruokailut, välitunnit, oppituntien rytmitys ja tauotus).

  • Oppimisympäristö tukee sekä vuorovaikutusta ja yhdessä työskentelyä, että itsenäistä opiskelua.
  • Opiskelija kokee oppimisympäristön ja opiskeluilmapiirin myönteiseksi, tasapuoliseksi ja turvalliseksi.
  • Oppilaitoksessa voi opiskella ja tehdä työtä ilman pelkoa syrjinnästä, väheksymisestä tai kiusaamisesta.
  • Asenne ihmisten moninaisuutta kohtaan näkyy arvostavana kohtaamisena ja käyttäytymisenä.
  • Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma on laadittu ja ajan tasalla.
  • Erilaisten ongelmatilanteiden hoitamiseen on olemassa selkeät, yhdessä sovitut toimintatavat.

  • Toimintakulttuuri tukee opiskelijan omaa aktiivisuutta.
  • Lukiokoulutuksen tuottama osaaminen, tiedot ja taidot vastaavat tulevaisuuden osaamistarpeisiin.
  • Laaja-alaisen osaamisen tavoitteet otetaan huomioon toimintakulttuuria kehitettäessä.
  • Lukiossa toimii johtoryhmä, joka osallistuu suunnittelu- ja kehittämistyöhön.
  • Lukion henkilöstö toimii ryhmissä (mm. oppiainetiimit, ryhmänohjaajatiimit) ja kehittää vastuualueidensa toimintaa.
  • Opiskelijoita osallistetaan toimintakulttuurin kehittämiseen.

Vastuut ja kehittämisen prosessit on määritelty.
Yhteisesti sovitut asiat on kirjattu ja niitä noudatetaan.
Lukioiden eri ammattiryhmien edustajat tapaavat toisiaan säännöllisesti (rehtorit, opinto-ohjaajat, erityisopettajat, aineenopettajat).
Opiskelijakuntien hallitusten edustajat tapaavat toisiaan säännöllisesti.
Lukiot osallistuvat säännöllisesti kansainvälisiin, valtakunnallisiin, seudullisiin tai kunnallisiin projekteihin ja kehittämishankkeisiin.

  • Vastuut ja kehittämisen prosessit on määritelty ja koko työyhteisön tiedossa.
  • Lukion eri työryhmien toiminta on säännöllistä ja suunnitelmallista.
  • Monialainen yhteistyö opiskeluhuollon kanssa on säännöllistä ja suunnitelmallista.
  • Lukion toimintakulttuuri edistää parhaiden käytänteiden jakamista ja molemminpuolista hyödyntämistä.
  • Lukion toimintakulttuuri edistää kaikkien jäsentensä oppimista ja haastaa tavoitteelliseen työskentelyyn.
  • Lukiossa on yhteisiä tapahtumia ja juhlia.
  • Opiskelijoita kannustetaan osallistumaan ja vaikuttamaan lukioyhteisön toimintaan (mm. osallistuminen työryhmiin, edustus opettajakokouksissa, tapahtumien suunnittelu).
  • Opiskelijoita kuullaan heitä koskevan päätöksenteon yhteydessä.
  • Lukiossa on opiskelijakunta, jonka toiminta on tavoitteellista ja suunnitelmallista.
  • Opiskelijakunnan ohjaamiseen on varattu riittävästi resursseja.

Laadun kokonaisarviointi

  • Kyselyiden tulokset
  • Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman ajantasaisuus ja toteutuminen

Abikysely
Kouluterveyskysely
Hyvinvointikysely opiskelijoille
Hyvinvointikysely henkilöstölle
Hyvinvointikysely kotiväelle

Sidosryhmäyhteistyö

  • Opetussuunnitelman tavoitteet määrittelevät toiminnan perustan.
  • Yhteistyötä tehdään sekä yhteisö- että yksilötasolla.
  • Opiskelijoilla on yhdenvertaiset mahdollisuudet osallistua yhteistyöhön.

  • Lukioissa järjestetään vuosittain kotiväenillat kullekin vuositasolle.
  • Yhteisölliseen opiskeluhuoltoryhmään kutsutaan huoltajien edustajia.
  • Kotiväki saa tietoa lukion toiminnasta (mm. Wilma, kotisivut, huoltajaillat).
  • Kotiväkeä kannustetaan olemaan yhteydessä kouluun tarvittaessa.
  • Kodin ja koulun yhteistyö otetaan huomioon koulun henkilökunnan työtehtävissä, ja sen toteuttamiseen varataan riittävät resurssit ja tuki.

  • Yhteistyö on suunnitelmallista.
  • Yhteistyötä tehdään alueellisella, valtakunnallisella ja kansainvälisellä tasolla.

Laadun kokonaisarviointi

  • Yhteistyökumppaneiden määrä
  • Toiminnan laatu, säännöllisyys ja vaikuttavuus
  • Yhteistyökumppaneiden antama palaute
  • Osallistuneiden opiskelijoiden määrä
  • Kotiväen osallistuminen
  • Kyselyiden tulokset

Abikysely
Opintokysely opiskelijoille
Opintokysely opettajille

Viestintä ja markkinointi

  • Työyhteisö saa riittävästi tietoa toiminnasta.
  • Sidosryhmät saavat riittävästi tietoa lukiokoulutuksen toiminnasta.

  • Työyhteisön sisäinen viestintä on riittävää ja toimivaa.
  • Opiskelijat saavat riittävästi tietoa lukion toiminnasta.
  • Sidosryhmät saavat riittävästi tietoa lukion toiminnasta.
  • Lukion toimintaa esitellään yhdeksäsluokkalaisille.

Laadun kokonaisarviointi

  • Markkinoinnin vaikuttavuus, mm. esittelyillat
  • Julkaisujen määrä
  • Maine, saavutettavuus, näkyvyys
  • Viestinnän onnistuminen
  • Kyselyiden tulokset

Aloituskysely ykkösille
Abikysely
Hyvinvointikysely opiskelijoille
Hyvinvointikysely henkilöstölle
Hyvinvointikysely kotiväelle

Opetussuunnitelma ja opintotarjonta

  • Opiskelija voi valita opintoja monipuolisesti omien tavoitteidensa ja kiinnostuksensa mukaan.
  • Opintoja voi valita myös muista Turun lukioista.
  • Verkko-opintotarjonta tuo lisää valinnanmahdollisuuksia ja joustavuutta opintojen toteuttamiseen.
  • Aikuislukion toiminta ja opintotarjonta tukee päivälukioiden tarjontaa (mm. kesälukio ja aineopinnot).
  • Opintotarjonta mahdollistaa opiskelijan valmistumisen suunnitellussa ajassa.
  • Jatko-opintopaikkojen ja työelämän tarpeet otetaan huomioon opintotarjontaa suunniteltaessa.

  • Opetussuunnitelma on toimintaympäristön kehittämisen pohjana.
  • Koko lukioyhteisö osallistuu opetussuunnitelmatyöhön.
  • Huoltajat osallistetaan soveltuvin osin opetussuunnitelmatyöhön.
  • Opetussuunnitelmatyössä otetaan huomioon kaupungin päätökset ja strategiset linjaukset.
  • Opetussuunnitelma on ajan tasalla. Sitä päivitetään vuosittain tarpeellisilta osin.
  • Opetussuunnitelma on helposti kaikkien saatavilla sähköisessä muodossa.
  • Opetussuunnitelman toimivuutta ja toteutumista seurataan, arvioidaan ja kehitetään.

Laadun kokonaisarviointi

Opintokysely opiskelijoille
Opintokysely opettajille

Opiskelijavalinta

  • Lukioiden yleis- ja erityislinjojen aloituspaikkojen määrä sekä tarjottavat opinnot vastaavat opiskelijoiden, jatko-opiskelupaikkojen ja yhteiskunnan tarpeita.
  • Lukiokoulutuksen vetovoima pysyy samana tai kasvaa.
  • Lukiota vaihtavilla opiskelijoilla on tasavertaiset mahdollisuudet tulla valituksi turkulaiseen lukioon, mikäli lukiossa on vapaita opiskelupaikkoja. Rehtori tekee päätöksen aiemman opintomenestyksen perusteella ottaen tarvittaessa huomioon myös terveydelliset ja sosiaaliset syyt.

Laadun kokonaisarviointi

  • Seuraavan lukuvuoden koulutustarpeen arviointi
  • Ensisijaisten hakijoiden määrä vs. aloituspaikkojen määrä
  • Turun lukioiden kiinnostavuus hakijoiden keskuudessa
  • Opiskelupaikkojen täyttyminen
  • Sisään päässeiden keskiarvoraja
  • Turkulaisten vs. ulkopaikkakuntalaisten lukiopaikan vastaanottaneiden määrä
  • Turun sisällä lukiosta toiseen vaihtaneiden opiskelijoiden vuosittainen lukumäärä
  • Turun lukioiden ulkopuolelta turkulaiseen lukioon vaihtaneiden (hakeneiden ja sijoittuneiden) vuosittainen lukumäärä

Opiskelijoiden valmistuminen, oppimistulokset ja sijoittuminen jatko-opintoihin

  • Opiskelija valmistuu henkilökohtaisen opintosuunnitelmansa mukaisesti.
  • Tavoitteelliset tunnusluvut on kirjattu Lukiokoulutuksen palvelusuunnitelmaan.
  • Korkeakouluopintoihin jatkaa valmistuneita ylioppilaita ikäryhmästä yli valtakunnan keskiarvojen.
  • LOPS perusteet: Korkeakoulutettujen osuus 25–34-vuotiaiden ikäluokasta halutaan nostaa vuoteen 2030 mennessä 50 prosenttiin lain laatimishetken 41 prosentista.

Laadun kokonaisarviointi

Tiedot lukiosta valmistuneiden sijoittumisesta (Opetushallinnon tilastopalvelu Vipunen)

Opintojen pituus (3–3,5–4) (Primus)

Ylioppilastutkinnon suorittaneiden määrä (Ylioppilastutkintolautakunta ja kaupungin raportointiportaali)

Ylioppilastutkinnon suorittaneiden tulokset (Ylioppilastutkintolautakunta ja kaupungin raportointiportaali)

Strategiat, suunnitelmat ja ohjaavat asiakirjat

  • Henkilöstöä ja opiskelijoita osallistetaan lukioita koskevien strategioiden ja suunnitelmien laatimiseen.
  • Henkilöstö tuntee kaupungin strategiset arvot ja tavoitteet.
  • Lukioita koskevat strategiat ja ohjaavat asiakirjat ovat ajan tasalla ja henkilöstö on sitoutunut niiden toteuttamiseen.
  • Kaupungin strategiset arvot ovat asukas- ja asiakaslähtöisyys, vastuullisuus ja suvaitsevaisuus, uudistuminen ja yhteistyö. Kaupunkistrategia – Turku 2030-luvulla sekä Turun kaupungin pormestariohjelma 2021–2025
  • Turun lukiokoulutuksen toimintaa ohjaavat arvot ovat
    • opiskelija- ja oppimiskeskeisyys
    • hyvinvoiva ja osallistava lukioyhteisö
    • kyky ja halu uudistua
    • hyvän huomaaminen
    • laadukas koulutus ja hyvät oppimistulokset
    • sivistys

Laadun kokonaisarviointi

  • henkilöstön osallistuminen
  • dokumenttien ajantasaisuus ja saatavuus
  • strategisten tavoitteiden ja suunnitelmien toteutuminen
  • kyselyiden tulokset

Hyvinvointikysely henkilöstölle

Johtaminen

  • Turun paremman johtamisen periaatteita noudatetaan:
    • Annamme selkeän suunnan ja tavoitteet.
    • Toimimme kaupungin edun mukaan.
    • Luotamme organisaation osaamiseen.
    • Teemme yhteistyötä yli rajojen.
    • Arvostamme toisiamme.
  • Johtamisen vastuut ja toimenkuvat on määritelty ja ne ovat ajan tasalla.
  • Johtaminen on suunnitelmallista ja tavoitteellista. Johtamista kehitetään.
  • Johtamisessa suositaan jaettua, osallistavaa ja vuorovaikutteista johtajuutta.
  • Tietoperustaista ja tulevaisuuteen suuntaavaa kehittämistä edistetään. Tiedolla johtamisen työkalut toimivat ja niitä osataan käyttää.
  • Pedagogista johtamista painotetaan.

Laadun kokonaisarviointi

  • Raportointiportaalin ja Rehtorin työpöydän toimivuus
  • Kyselyiden tulokset
  • Kehityskeskustelut
  • Johtamisen vastuut: Turun kaupungin hallintosääntö sekä Kasvatuksen ja opetuksen palvelukokonaisuuden hallinnon järjestämispäätös
  • Toimenkuvat

Rehtorin itsearviointi
Hyvinvointikysely henkilöstölle
Kunta10

Henkilöstö

  • Työhaastattelukäytänteet ovat tasapuoliset kaikille hakijoille.
  • Uudet työntekijät perehdytetään tehtävään.
  • Palvelussuhdetiedot ovat kunnossa.

  • Henkilöstösuunnitelma on ajan tasalla.
  • Henkilöstö on pätevää ja täyttää kelpoisuusvaatimukset.
  • Jokaisessa oppiaineessa on tarpeellinen määrä opettajia.
  • Sijaisuuksiin palkataan osaavaa henkilökuntaa.
  • Keskeisille henkilöille on nimetty varahenkilöt, jotta toiminta on turvattu myös erikoistilanteissa.

  • Henkilöstölle tarjotaan mahdollisuuksia oman ammattitaidon ylläpitämiseen ja kehittämiseen.
  • Kaupungin täydennyskoulutustavoite toteutuu (vähintään 3 koulutuspäivää vuodessa). Lukiokoulutuksessa kannustetaan kuitenkin henkilöstöä 5 vuotuisen koulutuspäivään.
  • Johto suhtautuu koulutuksiin osallistumiseen myönteisesti.
  • Toimintaympäristössä pätevät oppivan yhteisön periaatteet: osaamista jaetaan ja uutta opitaan yhdessä.

  • Lukiokoulutus on haluttu työpaikka. Henkilökunnan vaihtuvuus on vähäistä.
  • Työyhteisön ilmapiiri on psykologisesti turvallinen; henkilöstö voi tehdä työtä ilman pelkoa syrjinnästä, väheksymisestä tai kiusaamisesta.
  • Kaupungin työhyvinvointipalveluita käytetään suunnitellusti (työsuhde-edut, työkyvyn hallintamalli, työnohjaus, työyhteisösovittelu).
  • Yhteistyö työterveyden ja työsuojelun kanssa toimii suunnitellusti.
  • Työyhteisöllä on TYHY-toimintaa.

Laadun kokonaisarviointi

  • Hakijoiden määrä
  • Henkilöstösuunnitelma talousarvion laadinnan yhteydessä
  • Palkatun henkilökunnan osaamis- ja koulutustaso sekä palvelussuhdetiedot (Personec, Sarastia, SapHR)
  • Perehdytyksen palautekeskustelu
  • Henkilökunnan vaihtuvuuden seuranta
  • Kyselyiden tulokset
  • Koulutusten määrä (Raportointiportaali)
  • Kehittämishankkeisiin osallistuneiden määrä
  • Kehityskeskustelut

Henkilöstön itsearviointi

Kunta10
Hyvinvointikysely henkilöstölle
Työntekijöiden työ- ja toimintakyvyn seurantakysely
Työpaikkaselvitys (työterveys ja työsuojelu)
Työn kuormitustekijöiden seuranta riskien arvioinnin ja hallinnan yhteydessä

Taloudelliset resurssit

  • Toiminnan ja talouden suunnittelussa lähtökohtana on mahdollisimman hyvien edellytysten luominen lukiokoulutuksen toteuttamiselle ja sen monipuoliselle kehittämiselle.
  • Talousarvio on realistinen ja ennakoi mahdollisimman hyvin resurssien käyttöä.
  • Talouden toteuma on mahdollisimman lähellä talousarviota.

Laadun kokonaisarviointi

  • Talousarvio
  • Talouden toteuma

Tilat ja turvallisuus

  • Tilat ja laitteet mahdollistavat erilaisten työskentelytapojen ja opetusvälineiden käytön.
  • Turvallisuussuunnitelma ja kriisisuunnitelma ovat ajan tasalla ja helposti saatavilla.
  • Henkilöstö tutustuu vuosittain turvallisuus- ja kriisisuunnitelmiin ja saa säännöllisesti opastusta turvallisuusasioihin.
  • Yksikön turvallisuusvastaava saa tukea ja perehdytystä työhönsä.
  • Tilojen kunnossapidosta ja siisteydestä huolehditaan.
  • Turvallisuutta edistetään ja valvotaan säännöllisesti, ja havaitut epäkohdat korjataan.
  • Tilojen ja laitteiden käyttöohjeistukset ovat kunnossa ja käyttäjien saatavilla.
  • Tietoturvaohjeistukset ovat ajan tasalla ja henkilöstön sekä opiskelijoiden tiedossa.
  • Lukio tekee yhteistyötä työsuojeluvaltuutetun ja kaupungin turvallisuusvastaavan kanssa.
  • Tiloissa toimitaan kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti.

Laadun kokonaisarviointi

  • Turvallisuussuunnitelman ajantasaisuus
  • Irtaimiston kunto
  • Huollon toimivuus
  • Yksikön työpaikkakokous pidetty vuosittain
  • Työturvallisuusilmoitusten määrä (WPro: tapaturmailmoitukset, sisäilmailmoitukset)
  • Kyselyiden tulokset
  • Työpaikan riskien arviointi ja hallinta (WPro)

Hyvinvointikysely henkilöstölle

Oppilaitosympäristön terveellisyyden ja turvallisuuden sekä yhteisön hyvinvoinnin tarkastus (Terveydenhuoltolaki 1326/2010, 17§)