Lukuvuosittainen laatutyön toimintamalli lukioissa

Laatutyöllä1 tarkoitetaan jatkuvaa tavoitteellista toimintaa, jolla kehitetään ja varmistetaan laatua. Laatutyö on yhteistoimintaa, johon kaikki organisaation jäsenet vaikuttavat omilla toimintatavoillaan, osallistumisellaan ja sitoutumisellaan. 

Turun lukioissa laatutyötä tehdään hyödyntäen yleisesti käytettyä PDCA –mallia (kuva 3)2.Turun yliopiston laatukäsikirjan mukaan tätä mallia kutsutaan myös jatkuvan kehittämisen kehäksi.3 Suunnittelua, toteutusta, seurantaa ja kehittämistä tehdään lukuvuosittain laadittavan laatutyön toimintasuunnitelman mukaisesti. Toimintasuunnitelma perustuu sekä valtakunnallisiin että paikallisiin strategisiin tavoitteisiin ja visioihin.

Kuva 5. Turun lukiokoulutuksen laatutyön toimintamalli  

Laatutyön suunnitelma päivitetään edeltävän vuoden toimintasuunnitelman arvioinnin pohjalta. Toimintasuunnitelman toteutumista arvioidessa tarkastellaan asetettujen tavoitteiden saavuttamista, käsitellään toiminnasta saatuja palautteita, seurantatietoja ja mahdollisia muita tuloksia sekä tarkastellaan toteutettujen kehittämistoimien onnistumista ja vaikuttavuutta sekä laatutyöhön käytettävien resurssien kohdentumista.

Vuosittain päivitettävä suunnitelma sisältää lukioiden tai lukiokoulutuksen yhteisiä sekä valtakunnallisen laatustrategian mukaisia (esim. laaja-alaisen osaamisen osa-alueisiin liittyviä) kehittämistoimia. 

Laatutyön suunnitelmassa päätetään konkreettiset toimenpiteet tavoitteiden saavuttamiseksi, määritellään tarvittavat resurssit, työnjako, vastuut ja aikataulu. Kehittämistoiminta voi olla mm. osaamisen kehittämistä, hyvien käytänteiden jakamista ja uusien toimintatapojen ja työvälineiden kokeilua tai uusien menetelmien ja työvälineiden käyttöönottoa. Suunnitelma sisältää seuranta-, arviointi- ja palautetiedon kokoamisen sekä saadun tiedon käsittelyn ja jatkotoimenpiteet.

Lukuvuoden aikana havaitut ja nopeaa reagointia edellyttävät toimenpiteet toteutetaan pikaisesti. Muut tunnistetut kehittämistarpeet priorisoidaan ja sijoitetaan seuraavien lukuvuosien suunnitelmiin. Tarkoituksenmukaista on pitää vuosittainen laatutyön määrä lukioissa hallittavana, toimivana ja vaikuttavana.  

Lukuvuosittain koottu arviointi- ja palautetieto on pohjana lukiokoulutuksen yhteisistä ja lukioiden omista kehittämistavoitteista käytävälle keskustelulle henkilöstön ja opiskelijoiden kanssa. Päätöksen vuosittain valittavista lukiokoulutuksen yhteisistä kehittämistarpeista ja -tavoitteista tekee lukiokoulutuksen johtoryhmä.

Lisäksi tulee ottaa huomioon sidosryhmäyhteistyön sisällyttäminen (huoltajien, yhteistyötahojen) kehittämistyöhön soveltuvin osin sekä laatutoiminnasta viestiminen ja tiedottaminen säännöllisesti lukuvuoden aikana.

Tulokset käsitellään yhteisesti lukioiden henkilöstön (entä opiskelijat?) kanssa, laatutyön tulokset kootaan lukioiden vuosikertomukseen ja raportoidaan lukiokoulutuksen johtoryhmälle. Jatkuvan kehitämisen kehän mukaisesti laatutyön tulokset otetaan huomioon seuraavan lukuvuoden tai myöhempien laatutyön toimintasuunnitelmissa.

TEKNISESTI (ei tätä tekstiä käsikirjaan!) ratkaisu missä on vuosikertomus ja laatutyön vuosisuunnitelman raportointialusta: johdon työpöytä?

Seuraava sivu: Lukiokoulutuksen laadunhallinnan toimijat, tehtävät ja vastuut


  1. Laatukäsikirja 2021-22 – VAMK ↩︎
  2. PDCA eli Plan, Do, Check, Act: https://www.karvi.fi/fi/tietoa-meista/tietoa-arvioinneista/arvioinnin-ja-laadunhallinnan-tuen-kasitteet ↩︎
  3. Turun yliopiston laatukäsikirja 2022 (utu.fi) ↩︎