Laatutyöllä1 tarkoitetaan jatkuvaa tavoitteellista toimintaa, jolla kehitetään ja varmistetaan laatua. Laatutyö on yhteistoimintaa, johon kaikki organisaation jäsenet vaikuttavat omilla toimintatavoillaan, osallistumisellaan ja sitoutumisellaan.
Turun lukioissa laatutyötä tehdään hyödyntäen yleisesti käytettyä PDCA –mallia, joka on kuvattu oheisessa kuvassa 5.2 Turun yliopiston laatukäsikirjan mukaan tätä mallia kutsutaan myös jatkuvan kehittämisen kehäksi.3 Suunnittelua, toteutusta, seurantaa ja kehittämistä tehdään lukuvuosittain laadittavan laatutyön vuosisuunnitelman mukaisesti. Suunnitelma perustuu sekä valtakunnallisiin että paikallisiin strategisiin tavoitteisiin ja visioihin.
Kuva 5. Turun lukiokoulutuksen laatutyön toimintamalli

Suunnitelman toteutumista arvioidessa tarkastellaan tavoitteiden saavuttamista ja toteutettujen kehittämistoimien onnistumista, vaikuttavuutta ja laatutyöhön käytettyjen resurssien kohdentumista. Arvioinnissa tarkastellaan saatuja palautteita, seurantatietoja ja mahdollisia muita tulosaineistoja. Vuosittain päivitettävä suunnitelma sisältää lukioiden tai lukiokoulutuksen yhteisiä sekä valtakunnallisen laatustrategian mukaisia (esim. laaja-alaisen osaamisen osa-alueisiin liittyviä) kehittämistoimia.
Laatutyön suunnitelmassa päätetään konkreettiset toimenpiteet tavoitteiden saavuttamiseksi, määritellään tarvittavat resurssit, työnjako, vastuut ja aikataulu. Kehittämistoiminta voi olla mm. osaamisen kehittämistä, hyvien käytänteiden jakamista ja uusien toimintatapojen ja työvälineiden kokeilua tai uusien menetelmien ja työvälineiden käyttöönottoa. Suunnitelma sisältää seuranta-, arviointi- ja palautetiedon kokoamisen sekä saadun tiedon käsittelyn ja jatkotoimenpiteet.
Lukuvuoden aikana havaitut ja nopeaa reagointia edellyttävät toimenpiteet toteutetaan välittömästi. Muut tunnistetut kehittämistarpeet priorisoidaan ja sijoitetaan seuraavien lukuvuosien suunnitelmiin. Tarkoituksenmukaista on pitää vuosittainen laatutyön määrä lukioissa hallittavana, toimivana ja vaikuttavana.
Lukuvuosittain kootut laatutyön tulokset ja saatu arviointi- ja palautetieto on pohjana lukiokoulutuksen yhteisistä ja lukioiden omista kehittämistavoitteista käytävälle keskustelulle henkilöstön ja opiskelijoiden kanssa. Tulokset kootaan lukioiden toimintakertomukseen ja raportoidaan lukiokoulutuksen johtoryhmälle. Jatkuvan kehittämisen kehän mukaisesti laatutyön tulokset otetaan huomioon seuraavan lukuvuoden tai myöhempien vuosien laatutyön vuosisuunnitelmissa.
Päätöksen vuosittain valittavista lukiokoulutuksen yhteisistä kehittämistarpeista ja -tavoitteista tekee lukiokoulutuksen johtoryhmä lukuvuoden päättyessä.
Laatukäsikirja on tarkoitettu Turun lukiokoulutuksen henkilökunnan, opiskelijoiden ja johdon työvälineeksi. Laadun kehittäminen on myös yhteistyötä sidosryhmien mm. huoltajien ja lukioiden yhteistyötahojen kanssa. Säännöllinen lukuvuoden aikana toteutuva viestintä ja tiedottaminen on osa laatutyötä.
Seuraava sivu: Lukiokoulutuksen laadunhallinnan toimijat, tehtävät ja vastuut