Lukiokoulutuksen laadunhallinta ja sen prosessit

Laadunhallinta

Laadunhallinnalla1 tarkoitetaan toimintaa tai järjestelmää, joka kattaa organisaation henkilöstön, palvelut, koulutuksen, tilat ja laitteet sekä määrittelee näiden roolit asetettujen laatutavoitteiden saavuttamisessa. Laadunhallinnasta voidaan käyttää myös nimityksiä laatujärjestelmä tai laadunhallintajärjestelmä. 2

Laadunhallinta Turun lukioissa pohjautuu vuoteen 2030 asti ulottuvan Lukiokoulutuksen laatustrategian sisältämiin tavoitteisiin ja visioihin sekä lukiolakiin.3 Strategian tavoitteet, visio sekä koulutuksen järjestäjän jatkuva laadunhallinta ja toiminnan kehittäminen on koottu oheiseen kuvaan 3. Koulutuksen järjestäjä vastaa järjestämänsä koulutuksen laadusta ja laadunhallinnan jatkuvasta kehittämisestä. Laki velvoittaa sekä itsearviointiin että osallistumaan säännöllisesti ulkopuoliseen arviointiin. Lainsäädäntö tai lukiokoulutuksen laatustrategia ei tarkemmin määritä lukioiden laadunhallinnan menetelmiä ja suuntaviivoja.

Laadunhallintaa kehitetään lukioissa em. laatustrategian mukaisesti systemaattiseksi, vakiintuneeksi ja tietoperustaiseksi toiminnaksi, jolla on yhteisesti sovitut tavoitteet.3

Lukiokoulutuksen laatustrategiassa laatutekijöitä ovat laadukas oppiminen, hyvinvointi ja osallisuus, kehittyvä toimintakulttuuri ja saavutettava lukiokoulutus. Näihin laatutekijöihin on määritelty tavoitetaso mm. lainsäädännössä ja opetussuunnitelman perusteissa. Valtakunnallisten tavoitteiden lisäksi lukiokoulutus edistää kaupungin asettamia strategisia tavoitteita, jotka ovat Toisen asteen tuen ja ohjauksen strategia4 ja kaupungin osaamisen kärkihankkeen strategia eli Maan paras oppimispolku, jonka pyrkimyksenä on vahvistaa alueen osaamista ja kehittää ratkaisuja, joilla vastataan tulevaisuuden osaamistarpeisiin.5  

Kuva 3. Lukiokoulutuksen laatustrategian tavoitteet, visio sekä koulutuksen järjestäjän jatkuva laadunhallinta ja toiminnan kehittäminen 

Turun lukiokoulutuksen paikallisesti tarkasteltavat laadun strategiset tavoitteet ovat seuraavat:

Oppiva ja kehittyvä organisaatio on opetuksen kehittämistä, kaikkien osallistamista, henkilöstön osaamisesta huolehtimista sekä joustavuutta ja kykyä muuttaa toimintakulttuuria.


Opiskelija- ja oppimiskeskeisyys on oppimisen halun sytyttämistä ja ylläpitämistä, laadukasta opetusta, monipuolista, monipuolista ja kiinnostavaa opintotarjontaa, monipuolisen toiminnan ja opetuksen mahdollistavia toimintaympäristöjä sekä riittäviä resursseja.


Hyvinvointi on hyvän huomaamista, kohtaamista, opiskelijoiden ja henkilökunnan hyvinvoinnista huolehtimista sekä työnteon ja sen rajojen arvostamista.

Turun lukiokoulutukselle laaditut laatukriteerit tukevat kehittämistyötä ja strategisten tavoitteiden saavuttamista.

Laadunhallinnan prosessit 

Turun lukiokoulutuksen laadunhallinnan prosessit näkyvät kuvassa 4. Turun lukiokoulutuksen laadunhallinnan kokonaisuus. Laadunhallinnassa toimijoina ovat opiskelijat, opettajat, ohjauksen ja tuen henkilöstö, lukioiden ja lukiokoulutuksen johto ja hallinto. Koulutuksen järjestäjänä Turun kaupunki vastaa osaltaan laadunhallintaan liittyvistä palveluista. Tämän lisäksi laadunhallintaan vaikuttavat paikalliset ja valtakunnalliset päätöksentekijät.  

Laadunhallinnassa keskeistä on opiskelijan laadukas oppiminen, jonka mahdollistavat laadukas opetus, ohjaus, tuki sekä oppimisympäristö. Laadukas lukiopolku alkaa opiskelijavalinnoista ja johtaa ylioppilaaksi valmistumiseen ja opiskelijoiden kehittymiseen osaaviksi, osallistuviksi ja tasapainoisiksi yhteiskunnan jäseniksi.  

Kuva 4. Turun lukiokoulutuksen laadunhallinnan kokonaisuus 

Henkilöstön rekrytoinnit ja henkilöstön osaamisen päivittäminen ja kehittäminen takaavat laadukkaan opetuksen, ohjauksen ja tuen opiskelijoille. Turvallinen oppimisympäristö tukee sekä opiskelijoiden että henkilöstön hyvinvointia.

Turun lukioiden laadunhallinnan painopisteitä ja tavoitteita linjaavat valtakunnalliset ja paikalliset strategiat. Lisäksi opetuksen järjestäjän omat paikalliset kehittämistavoitteet, niiden saavuttamisen aikataulut (vrt. laatutyön toimintamalli, kuva 5 seuraavalla sivulla), laatutavoitteet ja laatuun liittyvät linjaukset (vrt. luku Laadun arviointi, laatukriteerit ja laadunhallinnan vuosikello) vaikuttavat laatutyöhön.  Lukiokoulutuksen opetussuunnitelma määrittelee koulutustehtävän ja toiminnan arvoperustan, joita on täydennetty paikallisilla arvoilla.  

Seuraava sivu: Lukuvuosittainen laatutyön toimintamalli lukioissa