Lukiokoulutuksen laadunhallinnan toimijat, tehtävät ja vastuut

Turun lukiokoulutuksen laadunhallintaan sisältyvät toiminnot ja prosessit sekä lukiokoulutuksen laatutyön toimintamallin mukaiset vastuutoimijat ja tehtävät on koottu oheiseen taulukkoon.

Taulukko: Turun lukiokoulutuksen laadunhallinnan toimijat, tehtävät ja vastuut
Vastuuhenkilö tai vastuutahoTehtävät ja vastuut
Palvelualueen tehtävät ja organisaatioPalvelualueen tehtävänä on vastata suomenkielisen lukiokoulutuksen ja vapaan sivistystyön järjestämisestä ja kehittämisestä.    
Palvelualuetta johtaa palvelualuejohtaja.  
Kukin palvelualueella toimiva oppilaitos on oma toiminnallinen ja taloudellinen vastuualueensa, jota johtaa lukion rehtori.    
PalvelualuejohtajaKokonaisvastuu lukiokoulutuksen laadunhallinnasta ja laatutyöstä. 
Yksiköiden kehittämiskeskustelut rehtoreiden ja apulaisrehtoreiden kanssa. 
Lukioiden lukuvuosisuunnitelmien hyväksyminen.  Laadunhallinta sisältyy lukuvuosisuunnitelmaan. 
JohtoryhmäPalvelualueen johtoryhmän muodostavat palvelualuejohtaja, lukioiden rehtorit ja apulaisrehtorit.  
Johtoryhmä johtaa ja päättää lukiokoulutuksen palvelualueen laatutyöstä ja päättää lukuvuosittain yhteiset kehittämiskohteet. 
YT-ryhmäHenkilöstöä koskevista asioista päättäminen
RehtoriKokonaisvastuu lukiokoulutuksen laadunhallinnan toteutuksesta ja lukion vuosisuunnitelman mukaisesta laatutyöstä.
Johtaa, tukee ja arvioi lukuvuosisuunnitelman mukaista laatutyötä lukiossaan.  
Lukion
laatuvastaava
Koordinoi lukuvuosisuunnitelman ja laatujärjestelmän mukaisen laatutyön toteutusta yhteistyössä rehtoreiden, henkilöstön, opiskelijoiden ja sidosryhmien kanssa.  
Tekee yhteistyötä muiden lukioiden laatuvastaavien kanssa. 
Osallistuu lukiokoulutuksen yhteiseen laatutyön arviointiin, raportointiin sekä kehittämistoiminnan suunnitteluun. 
Opetuksen, tuen ja ohjauksen henkilöstö Osallistuu laatutyön suunnitteluun, kehittämiseen, toteuttamiseen ja arviointiin tehtäväkuvauksensa mukaisesti.  
Opiskelija / opiskelijakunta  Osallistuu lukion toiminnan kehittämiseen. Antaa palautetta ja osallistuu lukion toiminnan arviointeihin ja arvioi omaa oppimistaan.  
Opiskeluhuollon ohjausryhmä Vastaa opiskeluhuollon yleisestä suunnittelusta, kehittämisestä, ja arvioinnista.  

Seuraava sivu: Laadunarviointi, laatukriteerit ja laadunhallinnan vuosikello