Turun lukiokoulutuksen laadunhallintaan sisältyvät toiminnot ja prosessit sekä lukiokoulutuksen laatutyön toimintamallin mukaiset vastuutoimijat ja tehtävät on koottu oheiseen taulukkoon.
Taulukko: Turun lukiokoulutuksen laadunhallinnan toimijat, tehtävät ja vastuut
Vastuuhenkilö tai vastuutaho | Tehtävät ja vastuut |
---|---|
Palvelualueen tehtävät ja organisaatio | Palvelualueen tehtävänä on vastata suomenkielisen lukiokoulutuksen ja vapaan sivistystyön järjestämisestä ja kehittämisestä. Palvelualuetta johtaa palvelualuejohtaja. Kukin palvelualueella toimiva oppilaitos on oma toiminnallinen ja taloudellinen vastuualueensa, jota johtaa lukion rehtori. |
Palvelualuejohtaja | Kokonaisvastuu lukiokoulutuksen laadunhallinnasta ja laatutyöstä. Yksiköiden kehittämiskeskustelut rehtoreiden ja apulaisrehtoreiden kanssa. Lukioiden lukuvuosisuunnitelmien hyväksyminen. Laadunhallinta sisältyy lukuvuosisuunnitelmaan. |
Johtoryhmä | Palvelualueen johtoryhmän muodostavat palvelualuejohtaja, lukioiden rehtorit ja apulaisrehtorit. Johtoryhmä johtaa ja päättää lukiokoulutuksen palvelualueen laatutyöstä ja päättää lukuvuosittain yhteiset kehittämiskohteet. |
YT-ryhmä | Henkilöstöä koskevista asioista päättäminen |
Rehtori | Kokonaisvastuu lukiokoulutuksen laadunhallinnan toteutuksesta ja lukion vuosisuunnitelman mukaisesta laatutyöstä. Johtaa, tukee ja arvioi lukuvuosisuunnitelman mukaista laatutyötä lukiossaan. |
Lukion laatuvastaava | Koordinoi lukuvuosisuunnitelman ja laatujärjestelmän mukaisen laatutyön toteutusta yhteistyössä rehtoreiden, henkilöstön, opiskelijoiden ja sidosryhmien kanssa. Tekee yhteistyötä muiden lukioiden laatuvastaavien kanssa. Osallistuu lukiokoulutuksen yhteiseen laatutyön arviointiin, raportointiin sekä kehittämistoiminnan suunnitteluun. |
Opetuksen, tuen ja ohjauksen henkilöstö | Osallistuu laatutyön suunnitteluun, kehittämiseen, toteuttamiseen ja arviointiin tehtäväkuvauksensa mukaisesti. |
Opiskelija / opiskelijakunta | Osallistuu lukion toiminnan kehittämiseen. Antaa palautetta ja osallistuu lukion toiminnan arviointeihin ja arvioi omaa oppimistaan. |
Opiskeluhuollon ohjausryhmä | Vastaa opiskeluhuollon yleisestä suunnittelusta, kehittämisestä, ja arvioinnista. |
Seuraava sivu: Laadunarviointi, laatukriteerit ja laadunhallinnan vuosikello