Koulutuksen laadunhallinnassa on siirrytty viime vuosikymmeninä koulutuksen järjestäjien itsearviointia painottavaan suuntaan. Koulutuksen laatua tarkastellaan kokonaisuutena ja laatua varmistavat toimintatavat ja prosessit. Laadun jatkuvaan parantamiseen pyritään ja kerättyä arviointitietoa hyödynnetään monipuolisesti toiminnan kehittämiseen.1
Lukiokoulutuksen laadusta ja laadunhallinnasta vastaavat koulutuksen järjestäjä ja oppilaitokset, jotka arvioivat toimintaa ja sen laatua, osallistuvat toiminnan ja laadunhallintajärjestelmien ulkoiseen arviointiin, hyödyntävät seuranta- ja arviointitietoa. 2
Turun lukioiden laatutyön tukena on laadunhallinnan vuosikello. Vuosikello sisältää koko lukioyhteisöä kattavan toiminnan arviointi- ja palautetiedon kokoamisen kehityskeskusteluineen. Lukuvuosittain saadaan tietoa opiskelija- ja henkilökuntakyselyistä ja huoltajilta.
Entä muut mittarit ja tiedot esim. selvitykset, raportit? Onko riittävän kattava?
Laadun hallinnan ja kehittämisen välineenä käytetään sekä laadullisia että määrällisiä toimintaa kuvaavia kriteereitä. Turun lukiokoulutukselle on laadittu laatukriteerit, joiden tavoitteena on palvella lukiokoulutuksen kehittämistä sekä valtakunnallisten että paikallisten strategisten tavoitteiden saavuttamiseksi.