Johdanto

Laatukäsikirja on tarkoitettu Turun lukiokoulutuksen henkilökunnan, opiskelijoiden ja johdon työvälineeksi. Käsikirja tukee lukiokoulutuksen laadunhallintaa, kehittämistyötä ja opetussuunnitelmassa määriteltyjen tehtävien laadukasta hoitamista. Käsikirja antaa myös lukiokoulutuksen sidosryhmille kuvan Turun lukiokoulutuksen laadunhallinnan periaatteista ja käytännöistä. 

Käsikirja sisältää kuvauksen siitä, miten Turun lukioiden opetuksen laadun kehittäminen ja laadunhallinta varmistetaan lukiolain (714/2018, 56§) edellyttämällä tavalla.

Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaiseman Lukiokoulutuksen laatustrategian1 vision mukaan lukiokoulutuksen laadunhallinta on vuoteen 2030 mennessä systemaattista, vakiintunutta ja tietoperustaista toimintaa, jolla on yhteisesti sovitut tavoitteet. Laatustrategia linjaa koulutuksen paikallista kehittämistä ja laadunhallinta tukee lukiokoulutustehtävän toteuttamista. Laadunhallinnan toimivat prosessit vahvistavat laajaa yleissivistystä ja laadukasta oppimista. Laadunhallinnalla parannetaan koulutuksen saavutettavuutta, koulutuksellista tasa-arvoa, yhdenvertaisuutta, opiskelijalähtöisyyttä, hyvinvointia ja toimintakulttuurin kehittämistä. 

Turun kaupungin visiona on tarjota varhaiskasvatuksesta korkeakoulutukseen ulottuva maan paras oppimispolku, joka varmistaa osaamis- ja koulutustason nousun kaikissa ikäluokissa. Vision toimenpideohjelmaa ja mittareita laaditaan vuoden 2024 aikana.

“Vuonna 2040 vetovoimainen ja monimuotoinen Turku on globaali edelläkävijä oppimis- ja osaamisympäristönä. Kaupunki tarjoaa erinomaiset puitteet monialaiseen osaamisten uudistamiseen ja niiden kestävään hyödyntämiseen.”

Valtakunnallisen lukiokoulutuksen laatustrategian visio sekä Turun kaupungin visio muodostavat kokonaisuuden, johon Turun lukiokoulutuksen laadunhallinta ja laadun kehittämistyö perustuvat. 

Laadunhallinta sisältyy lukiokoulutuksen ja lukioiden vuosisuunnitelmaan. Kehittämiskohteet sovitaan laatukäsikirjassa kuvatun laatutyön toimintamallin mukaisesti. Vuosisuunnitelmaa toteuttavat eri toimijat omien tehtäviensä ja vastuidensa mukaisesti hyödyntäen arviointi- ja palautetietoa. Lukiokoulutuksen ja lukioiden laadunhallintaa ja laatutyötä tukevat lukiokoulutuksen laatukriteeristö sekä laadunhallinnan vuosikello.

Seuraava luku: Turun suomenkielinen lukiokoulutus


  1. Lukiokoulutuksen laatustrategia – Valto (valtioneuvosto.fi) ↩︎