Lukiokoulutuksen laadunhallinta ja sen prosessit

Laadunhallinta

Laadunhallinnalla1 tarkoitetaan toimintaa tai järjestelmää, joka kattaa organisaation henkilöstön, palvelut, koulutuksen, tilat ja laitteet sekä määrittelee näiden roolit asetettujen laatutavoitteiden saavuttamisessa. Laadunhallinnasta (vrt. kuva 2) voidaan käyttää myös nimityksiä laatujärjestelmä tai laadunhallintajärjestelmä. 2

Laadunhallinta Turun lukioissa pohjautuu vuoteen 2030 asti ulottuvan Lukiokoulutuksen laatustrategian sisältämiin tavoitteisiin ja visioihin (kuva 1) sekä lukiolakiin3, jonka mukaan koulutuksen järjestäjä vastaa järjestämänsä koulutuksen laadusta ja laadunhallinnan jatkuvasta kehittämisestä. Laki velvoittaa sekä itsearviointiin että osallistumaan säännöllisesti ulkopuoliseen arviointiin. Lainsäädäntö tai lukiokoulutuksen laatustrategia ei tarkemmin määritä lukioiden laadunhallinnan menetelmiä ja suuntaviivoja.

Laadunhallintaa kehitetään lukioissa em. laatustrategian mukaisesti systemaattiseksi, vakiintuneeksi ja tietoperustaiseksi toiminnaksi, jolla on yhteisesti sovitut tavoitteet.4 Valtakunnallisten tavoitteiden lisäksi edistetään omia paikallisia strategisia tavoitteita. Nämä liittyvät Turun kaupungin toisen asteen tuen ja ohjauksen strategiaan5 ja Turun kaupunkistrategian osaamisen kärkihankkeen, Maan paras oppimispolku, pyrkimykseen tavoitteellisesti vahvistaa alueen osaamista ja kehittää ratkaisuja, joilla vastataan tulevaisuuden osaamistarpeisiin. 6

Kuva 3. Lukiokoulutuksen laatustrategian tavoitteet, visio sekä koulutuksen järjestäjän jatkuva laadunhallinta ja toiminnan kehittäminen 

Lukiokoulutuksen laatustrategiassa laatua kuvaavat laatutekijät ovat laadukas oppiminen, hyvinvointi ja osallisuus, kehittyvä toimintakulttuuri ja saavutettava lukiokoulutus. Näiden laatutekijöiden vaatimustaso määritellään mm. lainsäädännössä ja opetussuunnitelman perusteissa. Tavoitteita tarkastellaan laatustrategian mukaan paikallisesti asetettujen tavoitteiden (mm. lukiokoulutuksen laatukriteereiden) kautta. Paikallisissa tavoitteissa, jotka koulutuksen järjestäjä asettaa oman toimintansa kehittämiseksi kuvataan olennaisia ja tavoiteltavia ominaisuuksia ja prosesseja, joilla päästään asetettuun tavoitetilaan.

Laadunhallinnan prosessit 

Turun lukiokoulutuksen laadunhallinnan prosessikartta (kuva 2) sisältää lukion laadunhallintaan liittyvät prosessit, joista keskeisin on laadukas oppiminen, jonka muut prosessit mahdollistava. Prosessikartalla näkyvät kaikki laadunhallinnan toimijat.

Kuvatekstissä virhe, korjattava!

Kuva 4. Turun lukiokoulutuksen ja lukioiden laadunhallinnan prosessikartta

Laadunhallinnan prosesseissa toimijoina ovat opiskelijat, opettajat, ohjauksen ja tuen henkilöstö, lukioiden ja lukiokoulutuksen johto ja hallinto sekä kaupungin tarjoamien lukioiden työtä tukevista palveluista huolehtivat tahot henkilöstöineen. Tämän lisäksi prosessiin osallistuvina toimijoina ovat sekä paikalliset ja valtakunnalliset päätöksentekijät.

Prosessin ytimeen sijoittuu opiskelijan polku opiskelijavalinnoista opiskeluun ja ylioppilaaksi valmistumiseen. Opiskelijan laadukkaan oppimisen, ohjauksen ja tuen mahdollistaa osaava henkilöstö ja turvallinen ja hyvinvointia tukeva oppimisympäristö. Henkilöstön rekrytoinnit ja henkilöstön osaamisen päivittäminen ja kehittäminen takaavat laadukkaan opetuksen, ohjauksen ja tuen, joka mahdollistaa laadukkaan oppimisen. 

Turun lukioiden laadunhallinnan painopisteitä ja tavoitteita linjaavat valtakunnalliset ja paikalliset strategiat. Lisäksi opetuksen järjestäjän omat paikalliset kehittämistavoitteet, niiden saavuttamisen aikataulut (vrt. laatutyön toimintamalli), laatutavoitteet ja laatuun liittyvät linjaukset (vrt. laadunarviointi) vaikuttavat laatutyöhön.  Lukiokoulutuksen opetussuunnitelma määrittelee koulutustehtävän ja toiminnan arvoperustan, joita on täydennetty paikallisilla arvoilla.  

Seuraava sivu: Lukuvuosittainen laatutyön toimintamalli lukioissa