Videoita Itämeren suojelemiseksi

Klassillisen lukion opiskelijat tarttuivat keväällä lyhytelokuvakurssilla STEAM junior -kilpailuun, johon tehtiin Itämeren suojelua käsitteleviä videoita. Osallistuminen kannatti, ja Klasuun saatiin kisan ensimmäinen ja toinen sija.

Opettaja ja kolme opiskelijaa teatterin edessä.
Mediaopettaja Mattus Alsi ja voitokkaan videon tehneet Joel Niehaus, Iida Virtanen ja Vilma Rajasuu.

Ykköspalkinnon vei Joel Niehausin, Vilma Rajasuun ja Iida Virtasen video Ravinteiden matka, joka on tiivis ja vetoava tietopaketti Itämeren rehevöitymisestä ja vesistöjen suojelusta.

Kisassa menestyi myös Milla Leppämäen, Daniel Muukkosen, Daniel Gontjarovin ja Linnea Tenkasen kekseliäs video Ystävämme Sini, joka yksi kakkossijalle.

Opettaja ja neljä opiskelijaa rivissä teatterin edessä kunniakirjat kädessä.
Hopeasijan saanut tiimi kunniakirjoineen.

Palkinnoksi lukio sai 400 euroa, joka käytetään mediakurssien välinehankintoihin.

Mikä parasta, molemmat videot pääsevät näkyvästi esille ja levittävät Itämeri-tietoutta turkulaisille. Ne nimittäin pyörivät kummiteatterimme eli Turun Kaupunginteatterin isolla ulkonäytöllä 14.9. – 11.10. Ensiesitystä juhlistettiin perjantaina 11.9.

Maria Peltoniemi ja Mattus Alsi teatterin valotaulun edessä.
Turun Kaupunginteatterin yleisötyö- ja palvelukoordinaattori Maria Peltoniemi kehui videoita ja iloitsi yhteistyöstä. Turun Kaupunginteatteri on Klassillisen lukion kummiteatteri. Mediaopettaja Mattus Alsi opasti opiskelijoita videoiden tekemisessä ja esimerkiksi dronen käytössä.

Myös teatterin nettisivuilla on juttu aiheesta: http://teatteri.turku.fi/uutinen/2020-09-11_taideseinalla-otetaan-kantaa-itameren-puolesta

Poikkeuskevään ylioppilaat saivat ansaitsemansa juhlapäivän

Kevään 2020 ylioppilaat pääsivät  vihdoin juhlimaan valmistumistaan lauantaina 29.8. Mikaelinkirkossa. Monipuolinen ja juhlava ohjelma sekä jälleennäkemisen riemu tekivät tärkeästä päivästä ikimuistoisen.

Kuvat: Mattus Alsi

Käsidesipiste kirkon eteisessä.
Kirkossa noudatettiin turvavälejä ja muistutettiin käsihygieniasta.

Viiden hengen lauluyhtye esiintyy kirkon parvella.
Lauluyhtye PETOS esitti upean versionsa kappaleesta Lilja, ruusu ja kirsikkapuu.

Kaksi tanssijaa kirkon etuosassa.
Vilja Kaarenoja ja Ida Tolonen esittivät itse suunnittelemansa Etappi-tanssikoreografian. Koreografiaa oli tekemässä myös Ainu Lindén.

Rehtori puhujanpöntössä.
Rehtori Kai Heino onnitteli ylioppilaita Katri Valan Kukkiva maa -runon sanoin ja markkinoi heitä hauskasti ja osuvasti uusia kykyjä etsiville työnantajille.

Ylioppilaat asettavat lakit päähänsä.
Lakki päähän!

Opettajat eläytyvät runoesitykseensä.
Opettajien huutokuoro ”kukitti” ylioppilaat eri kukkalajeilla ja niihin liittyvillä elämänohjeilla.

Kolme tanssijaa.
Tuore ylioppilas Nea Vuorinen (keskellä) oli suunnitellut upean Leimahdus-koreografian César Franckin Choral no III -musiikkiin, jonka klassillisen entinen opiskelija Kristian Saarinen soitti uruilla. Esityksessä tanssivat myös Anniina Leinonen ja Hanna Rinne.

Ari Tornberg puhuu mikrofoniin.
Juhlassa kuultiin myös ylioppilaiden kotiväen näkökulmaa lukiovuosista ja toivotuksia tulevaan. Huoltajan puheen piti Ari Tornberg.

Pianisti ja laulaja ylioppilaslakeissaan.
Anna Peravina lauloi kauniin version Bon Jovin kappaleesta It’s My Life. Sanni Pihlava säesti pianolla.

Ylioppilaat tuulettavat ryhmänä kirkon portailla.
Kevään 2020 ylioppilaat riemukkaissa juhlatunnelmissa. Paljon onnea!

Klassillisen oma Don Juan -näytös ihastutti ja inspiroi

Teksti: Kris Mäki

Kuvat: Otto-Ville Väätäinen / Turun kaupunginteatteri

On 25. Helmikuuta, ja ohjaaja Pasi Lampela on saapunut Turun klassilliselle lukiolle kertomaan Turun Kaupunginteatterille ohjaamastaan Don Juan -näytelmästä. Vierailua ovat saapuneet kuuntelemaan monet ryhmät, jotkaovat myöhemmin samana päivänä menossa yhdessä katsomaan näytelmää. Lampela kertoo näytelmäkirjailija Molièresta, Don Juanista sekä omasta tiestään uralle. ”Molière ei teksteissään tyydy mekaniikkaan, vaan tahtoo ymmärtää hahmojen psykologiaa”, Lampela sanoo kertoessaan näytelmätekstin herkullisuudesta ja siitä, miksi näytelmän ohjaaminen on ollut hänelle pitkäaikainen unelma. Ohjaajan vierailu auttoi opiskelijoita saamaan pohjustusta tulevalle teatterielämykselleen, sekä ehkä ymmärtämään näkemäänsä paremmin.

Don Juan naiset jaloissaan.Kokonainen näytös oli varattu koulumme opiskelijoille. Monet ilmaisutaidon ja äidinkielen kurssit olivat katsomassa näytelmää opettajineen. Näytelmä mahdollistaa sen katsomiselle niin monta näkökulmaa, että jokainen kurssi hyötyi sen näkemisestä omalla tavallaan. ”Ohjaajantyön kurssilaiset oli valjastettu katsomaan näytelmää ohjauksellisten valintojen kulmasta, kun taas näyttelijäntyön kurssilaiset näyttelijäntyöllisten näkökulmien kautta, esimerkiksi millaisia jännitteitä siellä on ja miten käytetään statuksia”, kertoo teatteriopettaja Linda Latokartano. Hän kertoo, että teatterikäynneistä on aina hyötyä kurssin kannalta: ”Juuri olimme käyneet statuksia tunnilla läpi.”

Palvelijat keskustelevat. Kuva näytelmästä.Toisen vuoden opiskelija Jasmin Iacovone oli myös innoissaan teatterikäynnistä. ”Olin katsomassa näytelmää näyttelijäntyön kurssilta, ja se oli aivan mahtava! Näyttelijäntyö oli mahtavaa ja sain niin paljon inspiraatiota omaan näyttelemiseen”, Iacovone kertoo innoissaan. ”Huomasin esimerkiksi, miten näyttelijä tarvitsee oikeasti jokaista lihastaan näyttelemiseen ja muutenkin hyvän kunnon!” hän jatkaa.

Kuva näytelmästä. Don Juan puhuu kumiankalle.Sekä opettajat että opiskelijat olivat hyvin tyytyväisiä yhteisen teatterielämyksen järjestymisestä jälleen kerran. ”Superhienoa mennä isolla porukalla yhdessä teatteriin, siinä on sellainen yhteisöllinen lähestyminen”, Latokartano kertoo tyytyväisenä. ”Ehdottoman hienoa, kun saatiin liput niin edullisesti, että monella oli mahdollisuus tulla katsomaan ammattiteatteriin esitystä”, hän jatkaa lopuksi.

Yle, Eduskuntatalo ja Teatterikorkeakoulu – monipuolinen reissupäivä Helsingissä

Vilma Uski

Keskiviikkona 12.2 koulumme näytelmäanalyysin sekä kansalaisvaikuttamisen kurssilaiset lähtivät päiväksi Helsinkiin. Kansalaisvaikuttamisen kurssilaiset aloittivat päivän vierailulla Eduskuntaloon, ja sen jälkeen he suuntasivat Ylen studiotaloon tutustumiskäynnille.

Ylen studion katto on täynnä valoja.
Ylen studion katto lukuisine valoineen kiinnitti heti huomiota.

Näytelmäanalyysikurssilaiset aloittivat Ylen vierailulla. Kiersimme Ylellä oppaanamme Salla Alanne, joka kertoi niin Ylen historian alkuajoista kuin nykypäivän sosiaalisesta mediasta osana Yleä. Tuntui uskomattomalta kuulla, kuinka teknologia on kehittynyt niin lyhyessä ajassa niin paljon. Kun saavuimme talokierroksella studioon, katseemme kiinnittyi heti katossa oleviin moniin lamppuihin ja kameroihin. Meille selvisi, että televisiossa kaikilla on aina meikkiä, sillä valot ovat niin vahvat, että verisuonetkin näkyvät ilman meikkiä.

Pääsimme myös ihmettelemään Ylen laajaa puvustoa, joka sisälsi muun muassa Euroviisujen tanssijoiden asuja. Kuulimme kierroksella yhtä jos toista hauskaa faktaa, kuten että Suomen striimatuin ohjelma on Ryhmä Hau.

Ylen studiolla.
Studiokierroksella kuultiin paljon Ylen toiminnasta.

Ylen kierroksen jälkeen matkamme suuntautui kohti Teatterikorkeakoulua. Aluksi saimme kuulla talon historiasta, eri koulutusvaihtoehdoista ja miten niihin haetaan. Tämän jälkeen pääsimme kiertämään taloa, jossa oli paljon esiintymistiloja, luokkia ja saleja. Teatterikorkeakoulussa on paljon opiskelijoiden tekemiä teatteriesityksiä vuoden aikana, ja pääsimme kurkkaamaan tällä hetkellä esitettävän näytelmän lavasteita.

Teatterikorkeakoulun sisätilasta.
Teatterikorkeakoululla on paljon erilaisia tiloja.

Kierrellessämme kuulimme mistä opiskelijoiden koulupäivät koostuvat ja missä mitäkin tapahtuu. Oppaamme kertoi, että koulusta löytyy oma kirjasto, kuntosali ja useita saunoja. Saunojen määrän selitys on se, että saunominen on osa kehonhuoltoa.

Erilaisia matkalaukkuja hyllyssä.
Teakin tarpeistossa on vaikka mitä, esimerkiksi matkalaukkuvalikoima.

Saimme nähdä teatterikorkeakoulun puvustamon sekä tarpeiston, jossa oli rekvisiittaa viinirypäleistä aseisiin. Näimme, että kaikki ei ole aina sitä miltä vaikuttaa. Aidolta näyttävä varsijousi koostui esimerkiksi kirveen varresta, poranterästä ja rikkinäisen huonekalun metalliosasta. Mielenkiintoisen päivän päätteeksi lähdimme iloisin mielin takaisin kohti Turkua.

Kaupunkimaisemat Teatterikorkeakoulun seitsemännestä kerroksesta.
Maisemat Teatterikorkeakoulun seitsemännestä kerroksesta.

Penkkarit 2020 – elokuvan taikaa

Kuvat: Mattus Alsi

Klassillisen abit 2020 juhlistivat penkkareita 6.2. perinteiseen tapaan hienolla abishow’lla sekä rekka-ajelulla. Aamu aloitettiin yhteisellä kahvihetkellä opettajien kanssa.

Penkkariteemakseen abit valitsivat elokuvat, ja koululla vilisikin tuttuja hahmoja Disneystä toimintaelokuviin.

Kiitos hauskasta päivästä ja hyvää lukulomaa abeille!

Abit aamukahvilla ruokalassa. Abeja halinalleasuissa. Useita abeja eri asuissa, esimerkiksi merirosvo ja Peppi Pitkätossu. Charlie Chaplin, Jokeri, Hämähäkkimies ja muita naamiaisasuja.

Abit kuuntelevat opettajien laulua. Abeja poliisiasuissa.

Abigaalan kaksi juontajaa.

Opettajien joukkue pelaa tietovisaa.

Abeja ilmapallonpuhkomiskisassa.

Kolme abia kurkistaa rekan lavalta.

Jokeri ja muita hahmoja rekan lavalla.

Abit iloisina rekan lavalla.

Abit iloisina rekan lavalla.

Shaking up tech -tapahtuma herätti kiinnostuksen tekniikan alaa kohtaan

Teksti: Karoliina Koliseva, Eeva Koivu, Mimosa Ajalin ja Lotta Marttila

Kuvat: Mimosa Ajalin

Shaking up tech on Aalto-yliopiston, Lappeenrannan-Lahden teknillisen yliopiston LUT:n ja Tampereen yliopiston järjestämä tapahtuma, jonka tavoitteena on innostaa ja kannustaa lukiota käyviä nuoria naisia opiskelemaan tekniikan alaa lukion jälkeen. Meidän lukiostammekin tapahtumaan Aalto-yliopistolle lähti neljä opiskelijaa.

Shaking up tech -tapahtuman mainoskyltti.

Aalto-yliopiston logosta tehty A-valokirjain.

Päivä alkoi innostavilla puhujilla ja tarinoilla. Puhujina oli tekniikan alalla eri tavoin työskennelleitä ja opiskelleita naisia. Päivän avasi Linda Liukas, joka kertoi omasta urastaan ja tarinoiden merkityksestä. ” Se, mikä on heikkoutesi nyt, voi olla vahvuutesi myöhemmin”, Liukas totesi. Toinen erityisesti mieleen jääneistä puhujista oli Riina Salmimies. Salmimies painotti naisten pärjäävän tekniikan alalla siinä missä miehetkin. ”Ei ole ainuttakaan oikeaa syytä, miksi sinä et voisi”, hän toteaa.

Näkymä luentosalin katsomosta.

Iltapäivä kului workshoppien ja messujen merkeissä. Meidän workshoppimme oli Energia Aalto, jossa pohdimme, mistä käytettävä energia tulee tällä hetkellä ja miten energiaa voisi tulevaisuudessa tuottaa vastuullisemmin. Workshop oli mielenkiintoinen ja pääsimme näkemään myös käytännön puolta.

Kuvaa messualueelta.Messuilla tutustuimme Aalto yliopiston monipuolisiin koulutusmahdollisuuksiin ja tarjontaan tekniikan alalla. Meille esittäytyivät monet yhteistyötä tekevät yritykset. Lisäksi saimme nauttia Aallon eri opiskelijayhdistysten esityksistä.

Maalajeja esittelevä messupiste.Kokonaisuudessaan päivä oli antoisa ja mielenkiintoinen. Se auttoi meitä kaikkia tulevaisuuden opiskelupaikan miettimisessä. Tekniikan ala ei kuulosta ollenkaan huonolta vaihtoehdolta.

Terveisin Lotta, Eeva, Mimosa ja Karoliina

Kuvassa näkyy parin opiskelijan jalat ja Aalto-yliopiston kangaskasseja.

Ykkösten amk-vierailulla opittiin testien ja kisojen kautta

Klassillisen uudet ykköset pääsivät ensimmäisellä koeviikollaan vierailulle Turun ammattikorkeakoulun tekniikan puolelle Sepänkadun kampukselle. Vierailuun sisältyi luentoja sekä paljon matematiikkaan, fysiikkaan ja kemiaan liittyviä käytännön tehtäviä ja hauskoja kisoja.

Opiskelijat istuvat auditoriossa luennolla.
Opiskelijat kuuntelivat luentoja kiinnostuneina.

Luennoitsijat näyttävät diaesitystä.
Vierailun isännät esittelevät päivän aikataulua ja ohjelmaa.

Kaksi opiskelijaa tietokoneen ääressä.
Yhtenä tehtävä oli harjoitella 3D-mallinnusta tietokoneella.

Neljä opiskelijaa poseeraa rakentamansa pienen sillan vieressä.
Iloiset sillanrakentajat. Silta kesti painokuorman. Tehtävä onnistui!

Kaksi opiskelijaa askartelemassa.
Kuka rakentaa parhaan laskuvarjon? Näistä aineksista syntyi toimivia pieniä laskuvarjoja.

Johtoja, paristo ja petrimalja, jossa on sinistä nestettä.
Tässä on välineet ruuvien kuparointiin elektrolyysillä. Onnistuiko?

Kuparisiksi muuttuineita ruuveja ja avain.
Kuparia syntyi!

Kaksi opiskelijaa tietokoneen ja pienen automaisen robotin ääressä.
Robotin ohjelmointia.

Kolme opiskelijaa tarkastelee taulusienen putoamisesta otettuja kuvia ja tekee laskelmia.
Millaisella kiihtyvyydellä taulusieni putoaa? Asiaa tutkittiin mittaviivaimen ja kameralla otettujen kuvien avulla.

Kolme opiskelijaa virittämässä kuulatykkiä.
Joukkue nimeltä Pasi’s Angels virittää jousella kuulatykkiä tarkkuusammuntakilpailua varten. Voitto tuli!

Kiitos hauskasta ja opettavaisesta päivästä yhteistyökumppaneillemme Turun ammattikorkeakoulussa!

TJ100 – menoa ja meininkiä 70-luvun tyyliin!

Teksti ja kuvat: Elina Jalo

Koulussamme vietettiin perjantaina 6.9. TJ100-päivää, jota abiturientit juhlistavat siksi, että kouluaamuja on enää sata jäljellä. Päivän kunniaksi abit ovat usein järjestäneet ohjelmaa koko koululle sekä pukeutuneet tietyn teeman mukaisesti. Viime vuosina teemoja ovat olleet esimerkiksi Netflix ja videopelit. Lukiomme TJ100-teemaksi valikoitui tänä vuonna vauhdikas ja värikäs 1970-luku.

Abit näyttävät 70-luvun tanssiliikkeitä.

Teeman päätti abitoimikunta, johon kuuluu osa lukiomme abeista. Teeman valintaan vaikutti mm. se, että 70-luvun vaatteita on mahdollista hankkia ekologisesti kirppikseltä tai sukulaisten vaatekaapeista. Päivää varten abitoimikunta suunnitteli ohjelmaa ja koristeli koulun hienoksi 70-luvun teemaa jäljitellen.

Pahvista askarreltu hippibussi, jonka ikkunoista abit poseeravat.TJ100-päivään kuului pidennetty välitunti, jonka ajaksi koko koulu kerääntyi saliin seuraamaan ohjelmaa. Show alkoi näyttävästi, kun abit tanssahtelivat Abban tahtiin. Ohjelmassa oli myös muutama kilpailu, joiden väliin mahtui paljon abien ”abiabiabi”- ja ”tj100”-huutoa. Toiminta jatkui ruokavälitunnilla, jonka aikana oli mahdollista osallistua esimerkiksi Kahoot-kilpailuun tai kasvomaalaukseen.

Monen abin päivään kuului myöhemmin myös preliminäärikokeen ääressä ahkerointia, koulun siivoamista ja lisää TJ100-päivän juhlistamista. Päivä oli kaiken kaikkiaan hyvin onnistunut, ja seuraavaksi abit juhlistavatkin TJ0-päivää eli penkkareita helmikuussa, kun viimesetkin sata koulupäivää lukiossa on heidän osaltaan käyty.

Hipeiksi pukeutuneita abeja.Iloiset abit hippibussissa.

Cern-tiedeleirikoululaiset Jyväskylän yliopistolla

Tämän lukuvuoden Cern-tiedeleirikoulu pyörähti käyntiin vierailulla Jyväskylän yliopiston fysiikan laitokselle 23.8. Kaksi klassillisen opiskelijaa suuntasi Jyväskylään opettaja Pasi Karinkannan kanssa, ja mukana oli yhteensä noin kymmenkunta turkulaista lukiolaista.

Nanotiedekeskuksen ovi.
Jyväskylän yliopiston Nanotiedekeskus oli kiinnostava vierailukohde.

Seminaariin kuului tiedeleiriin liittyviä luentoja ja tutustumista Jyväskylän yliopiston fysiikan laitoksen toimintaan. Opiskelijat pääsivät tutkailemaan ylipiston laitteistoa ja seuraamaan niillä suoritettuja demonstraatioita.

Kuvassa hiukkaskiihdytin.
Hiukkaskiihdytintä esitellään.

Nanotiedekeskuksen optiikkapöytä.
Nanotiedekeskuksen optiikkapöytä.

Kuva mikroskoopista.
Puhdashuonetilassa oleva heliumionimikroskooppi, jolla voidaan kuvata esimerkiksi bakteereja.

Cern-tiedeleirikoulun huipennus on matka Sveitsin Cerniin eli hiukkasfysiikan tutkimuskeskukseen. Sinne turkulaiset suuntaavat kevätlukukaudella.

Fysiikan opettaja Pasi Karinkanta poseeraa hiukkaskiihdyttimen kanssa.
Fysiikan opettaja Pasi Karinkanta poseeraa hiukkaskiihdyttimen kanssa.