Matkapäiväkirja: Rooma 2019

Teksti ja kuvat: Mimosa Ajalin

13.5.

Matka kohti Helsingin lentokenttää alkoi Turusta 13.5. kello 03.45. Fiilikset olivat väsyneet mutta innokkaat. Roomaan päästyämme majoittauduimme Youth Roma Scout Centerissä. Ensimmäisenä päivänä kävimme vielä kävelyretkellä ja näimme mm. Pantheonin ja Piazza Navonan. Kävelyn aikana väsytti yllättävän vähän mutta majoituspaikalle takaisin  päästyä uni maistui.

Pantheon

Piazza Navona

14.5.

Menimme klo 7.30 aamupalalle, joka näytti varsin erilaiselta kuin aamupala Suomessa; nutellakroisantteja, vaaleaa leipää, cappuccinoa ja suklaamuroja. Aamiaisen jälkeen lähdimme kohti Capitoliumia ja sen museoita.

Patsas museossa. Forum Romanum. Käytävä ja patsaita museossa.

Lounastauon jälkeen lähdimme kohti Colosseumia, joka oli vielä näyttävämpi kuin kuvien perusteella osasi odottaa. Lisäksi kävimme Forum Romanumissa ja Palatinus-kukkulalla. Tässä vaiheessa jalat rupesivat jo ensimmäisen kerran tuntumaan raskailta, mutta käveleminen ei haitannut, sillä se nähtävyydet olivat sitäkin upeampia.

Colosseum. Pylväitä.

Ohjelman jälkeen lähdimme vielä itse kiertelemään ja katsomaan paikkoja Trasteveressa. Eksyimmekin hieman, mutta saimme apua ystävällisiltä ihmisiltä raitiovaunussa :). Illan pieni sadekuurokaan ei haitannut ja kävimme katsomassa valaistua Colosseumia.

Jäätelönsyöntiä. Colosseum illalla.

15.5.

Pääsimme kauan odotettuun Vatikaaniin keskiviikkona eikä kaatosadekaan haitannut. Vatikaanin museo oli upea ja kuvia kertyi niin paljon, että tässä kohtaa tallennustilakin rupesi jo loppumaan. Jokainen tila ja huone oli näyttävä ja ihastuttava.

Patsaita Vatikaanin museossa. Kattomaalauksia.

Museon jälkeen suuntasimme Pietarinkirkkoon, joka oli yksi kauneimmista paikoista. Kiertelyjen jälkeen lähetimme Vatikaanista postikortit Suomeen!

Pietarinkirkko sisältä. Aukio Vatikaanissa. Postikortti, jossa paavi vilkuttaa.

Lounaan jälkeen kävimme vielä katakombeilla, jotka ovat maanalaisia hautakäytäviä. Haudat olivat jokseenkin karmivia mutta kierros kokonaisuudessaan erittäin mielenkiintoinen.

Illalla ohjelman jälkeen lähdimme taas kiertelemään erilaisia paikkoja hieman taas eksyen, mutta onneksi Rooman julkista liikennettä oppii nopeasti käyttämään ja pääsimme takaisin majoituspaikallemme :).

16.5.

Torstaina suuntasimme kohti Ostiaa. Ensimmäisenä näimme Cestiuksen pyramidin. Jatkoimme matkaa antiikin Rooman satamakaupungissa aina Ostian teatterille asti, jossa söimme eväitä ja pääsimme laulamaan suvivirttä :).

Cestiuksen pyramidi. Ostian teatteri.

Ostia oli kaunis ja ihanan rauhallinen ja ilmakin suosi. Ostiasta lähdimme katsomaan Fontana Di Trevia, jossa heitimme kolikot suihkulähteseen! Illalla pakkailimme seuraavan päivän kotiinlähtöä varten.

Fontana di Trevi.

17.5.

Aamulla heräsimme haikein fiiliksin, kun viikko oli kulunut niin nopeasti ja pidemmäksikin aikaa olisi voinut jäädä. Onneksi oli vielä koko perjantaipäivä aikaa. Kävimme Cinecittán elokuvastudiossa, jossa opimme paljon uutta elokuvan tekemisestä ja kuinka vähän oikeastaan elokuvia kuvataan oikeissa nähtävyyksissä tai ulkona. Pääsimme katsomaan aidon näköisiä lavasteita ja kiertelemään alueella.

Kivimuurin näköisiä lavasteita.

Päätimme vielä lähteä Villa Borghesen puistoon ja Piazza del Popolon aukiolle. Näkymät olivat ihanat ja koko ajan vähemmän halusi lähteä takaisin Suomeen. Sää oli myös ihanan lämmin ja aurinkoinen ja nautimme päivästä viimeiseen asti.

Kaunis maisema, puita ja taloja.

Piazza del Popolo -aukion rakennuksia.

Pizzaa ja ranskalaisia.

Koira juo suihkulähteestä.

Lentokone oli takaisin Helsingissä noin kello yksi, ja jatkoimme bussilla Turkuun. Matka oli kokonaisuudessaan ihana ja erittäin onnistunut! Erityiskiitokset mielenkiintoisimmalle matkaoppaalle Pekalle!