Pyrstötähtien maaliskuu

Helmikuu taittui maaliskuuksi kesken viikon ja me jatkoimme yhteistyötä koulun kanssa pelaamalla bingopelejä naapurissa olevien ykkösluokkalaisten kanssa. Puolikkaan ryhmän pelatessa Pyrstötähdissä, toinen porukka teki matemaattisia tehtäviä ekaluokkalaisten opettajan kanssa. Koulun ja eskarien välinen yhteistyö on osoittautunut erittäin menestyksekkääksi ja kaikenlainen yhdessä toimiminen palvelee nykyisten eskarien tulevaa koulun polkua. Perjantai oli pyhitetty jumppapäivälle ja kävimme vuorollamme salissa liikkumassa.

Maaliskuun toinen viikko alkoi perinteiseen tapaan maanantaina lapset opettajina-päivällä, jossa tutustuimme kissoihin ja dronen lennättämiseen sekä sen toimintaan. Tiistaina jatkoimme uuteen kirjaimeen ja teimme M-kirjaimesta muumiaskartelun. Lapset saivat töissään koristella omat muuminsa ja seinät täyttyivätkin hyvin kirjavista muumilaakson asukeista. Torstaina pääsimme pitkästä aikaa musiikkiluokkaan, jossa lauloimme tuttuja ja talvisia kappaleita sekä tutustuimme hieman tulevaan kevätjuhlalauluun. Viikko numero 10 huipentui luisteluhetkeen, jossa harjoittelimme jarrutuksia ja käännöksiä sekä potkuja pienryhmässä. Toinen ryhmä pelasi lätkää pallolla.

Uusi lapset opettajina-päivä sisälsi tietoa jalkapallosta ja origamilaatikon taittelusta. Viikko jatkui V-kirjaimeen tutustumisella ja vastakohta-askartelun tekemisellä. Viikon puolivälissä aloimme paneutua dokumentointiprojektiimme Ipadillä kuvaamisen muodossa. Lapset pääsivät ottamaan valokuvia ja tekemään pareittain tarinaa kuvien perusteella. Aikuinen oli Imovie-ohjelman kanssa apuna. Lopputuloksesta syntyi reipas minuutin traileri ja seuraavalla kerralla olisi tarkoitus tehdä asiat isommin elokuvana. Loppuviikosta opettelimme Kevätpamauksen kappaletta ja kävimme liikkumassa jumppasaliin rakennetulla radalla.

Viikko 12 jatkui lapset opettajina-teemoilla, nämä opettajat olivat todella innostuneita aiheistaan. Saimme pitkät esitelmät erilaisista koiraroduista ja planeetoiden järjestyksestä sekä siitä, mitä avaruus pitää sisällään. Lapset olivat hienosti suunnitelleet opetettavan sisällön ja lisäksi mukana oli tuotu erilaisia materiaaleja havainnollistamaan tuokiota.

Tutustuimme seuraavana päivänä J-kirjaimeen ja kevään pikku hiljaa tullessa, päätimme tehdä jäätelö-askartelun taideaapiseen. Käytimme Ipadeja avuksi keskiviikon kielenhuollossa ja matemaattisissa ongelmissa. Löysimme jokaiselle oman haasteellisen tehtävän, johon lapsi sai käyttää parhaat ongelmanratkaisutaitonsa. Aamunavaus oli sovitusti torstaina ja kanttorin sekä papin ollessa poissa, oli tilalle hankittu toinen pappi ja koulun opettaja säesti pianon takana. Tätä seurasi laulutuokio, jossa pääasiassa opettelimme Kevätpamauksen esitystä. Perjantai oli perinteinen jumppapäivä, jossa opiskelija pääsi vetämään oman näyttönsä mukaisesti tuokionsa.

Pääsiäistä edeltävä viikko alkoi normaalisti lapset opettajina-tuokioilla. Poikkeuksellisesti aamuun olimme järjestäneet opetustilanteet kolmelle lapselle, ja sen jälkeen kaikki eskarit olivat päässeet kokeilemaan opettajana oloa. Saimme arvokasta tietoa hyppynarulla hyppimisestä, linnuista lintukirjan avustuksella ja kitaransoitosta. Kävimme tiistaina läpi viimeiset kirjaimet aakkosista ja tutustuimme vierasperäisiin kirjaimiin tekemällä rekisterinumerotehtäviä Ipadia hyväksikäyttäen. Samalla kävimme pidemmällä kävelylenkillä tutustuen liikennemerkkeihin sekä virkistämässä muistia liikennekäyttäytymisestä.

Keskiviikkona oli vuorossa Kevätpamaus, jossa Pyrstötähdet lauloivat Aarne Alligaattorin. Lapset kajauttivat kappaleen kovaa ja korkealta, ja saimme raikuvat aplodit. Ryhmän vetäjät olivat hyvin ylpeitä Pyrstötähtien lapsista, jotka pienestä ramppikuumeesta huolimatta suoriutuivat esityksestä mallikkaasti. Pääsiäistä edeltävä viikko huipentui munajahtiin, jossa lapset etsivät pareittain ulkoa munia, joihin oli merkitty yksittäisiä kirjaimia. Eskarit ottivat yhteensä 12 munasta ja kirjaimesta kuvan, jonka jälkeen he saivat päätellä, mikä sana siitä tulee. Munajahti onnistui suunnitelmien mukaan ja lapset olivat innoissaan. Nelipäiväinen eskariviikko päättyi aurinkoisissa merkeissä ja oli aika hengähtää pääsiäisen ajaksi.