Netti on pullollaan itseopiskelumateriaalia kielten opiskeluun. Koska itsekurini saattaa välillä vähän lipsua, otin innokkaana vastaan tarjouksen opiskella kaupallisella kurssilla ilmaiseksi palautteen antamista vastaan.
Opiskelen nyt espanjaa yhdysvaltalaisen opettajan johdolla. 12-viikkoinen kurssi on puolivälissä, mutta minusta jotenkin tuntuu, että olisi jo pitänyt oppia enemmän. Isoin vika on täällä opiskelijan puolella, mutta joitain parannuksia aion ehdottaa myös kurssiin.
Kurssi muodostuu kerran viikossa pidettävistä Google Hangouts on Air -sessioista, kirjallisista tukimateriaaleista sekä kotitehtävistä. Kirjallinen materiaali on pdf-tiedostossa, jonka osallistujat voivat ladata ja tulostaa itselleen. Opettaja kutsuu osallistujat opetussessioon sähköpostilla, jossa on suora linkki tulevaan lähetykseen. Nauhoitettujen opetussessioiden linkit on kerätty pilveen, Google Driveen, joten opiskelijat voivat katsoa nauhoituksia kerta toisensa jälkeen omaan tahtiinsa koko kurssin ajan. Myös kotitehtävät ja ehdotettujen, ulkopuolisten lisämateriaalien linkit ovat Google Drivessä.
Googlen Hangouts on Air -palvelu on ilmainen, ja sen käyttöönotto on helppoa sekä kurssin pitäjälle että osallistujille.
Esimerkiksi Youtubesta löytyy monia ohjevideoita englanniksi. Huomaa, että yleensä tällaiset lähetykset halutaan jakaa vain pienen joukon kanssa, joten aivan oletusasetuksilla ei niistä selviä. Tässä Googlen omat suomenkieliset ohjeet yksityisen lähetyksen aloittamiseen: https://support.google.com/plus/answer/4646402?hl=fi
Lue myös aloitusopas, jos palvelu ei ole sinulle ennestään tuttu: https://support.google.com/plus/answer/2553119?hl=fi
Kurssin järjestäjä on siis Yhdysvalloissa, ja viikoittaiset sessiot on tietenkin aikataulutettu heidän aikavyöhykkeensä mukaan. Minä olen ainoa eurooppalainen osallistuja, livelähetykset ovat täältä katsoen keskellä yötä. Sovimme, että katson vain nauhoitukset, sillä hän halusi kuulla myös tähän tapaan osallistuvan opiskelijan kokemuksia.
Kurssi on tarkoitettu aivan aloittelijoille, kuitenkin kirjallisen oppimateriaalin ohjeet ovat vain espanjaksi. Minusta ne voisivat olla kahdella kielellä ainakin alkuun. Kirjallisessa materiaalissa voisi myös ihan perusmuotoilujen lisäksi käyttää joitain erottuvia elementtejä, jotta eri osat ja aiheet olisi helpompi erottaa toisistaan.
Kurssin videot ovat noin 40 minuutin pituisia. Yhtään sen kauemmin ei oikein jaksaisikaan keskittyä, ja asiaakin taitaisi tulla liikaa kerralla. Toisaalta kaipailen lisää rytmitystä ja kertausta; ehkä kahden oppitunnin viikkovauhti olisi parempi. Jokaisen videon lopussa voisi olla myös lyhyt kertaus session aiheista.
Mitä parannettavaa olen löytänyt videoista? Mitä vinkkejä haluaisin antaa vastaavaa materiaalia suunnitteleville?
Varmista, että tekniikka toimii. Yhdessä sessiossa kävi niin, että osallistujille näytettäväksi tarkoitettu videonpätkä ei lähtenytkään pyörimään. Ei se oppimista haitannut, mutta tällaiset asiat pitää varmistaa ajoissa ja vielä uudestaan juuri ennen lähetystä.
Älä ole puhuva pää. Videolla voi näyttää muutakin kuin omaa naamaansa. Kaiken ei tarvitse olla kovin teknistä ja ihmeellistä, ihan käsin kirjoitetut materiaalitkin voivat toimia. Kaipailin esimerkiksi kysymyssanoja opetellessa siihen ruutuun niitä sanoja myös kirjoitettuna. Opettaja olisi voinut vaikka raapustaa niitä käsin kartongille ja nostaa vuorotellen näkyviin, niin ei tarvitse ylimääräisestä tekniikasta huolehtia, jos tekniikka ei ole se vahvin puoli. Välillä voi myös vaihtaa lähetettäväksi tietokoneen näytöllä esitettävä havaintomateriaalia tai hyväksikäyttää kuvaustilan taustaa.
Ota huomioon mobiilikäyttäjät. Aina opetusta ei seurata tietokoneelta työpöydän ääressä. Monet käyttävät mielellään odottelu-, matkustus- ja muuta luppoaikaansa opiskeluun. Jos kurssiisi liittyy tulostettavia materiaaleja, älä nojaa niihin liikaa videosessioissasi. Näytä vaikka kulloinkin läpikäytävää tehtävää näytössä vaihtamalla lähetys itsestäsi näytöllesi niiden tueksi, joilla ei ole mahdollisuutta käyttää oheismateriaaleja samaan aikaan. Sopivan tilan ja kirjoitusalustan löytäminen ei ole itsestäänselvyys.
Toista osallistujien vastaukset. Tai ainakin niiden pääkohdat. Et voi vaikuttaa siihen, miten hyvin muut kuulevat osallistujan puheen. Kotikäyttäjillä ei välttämättä ole parhaita laitteita käytettävissään, joten äänenlaatukaan ei ole ammattilaistasoa. Tämä on erityisen tärkeää, jos opetellaan uutta kieltä, jolloin opettaja myös samalla vahvistaa oikean ääntämyksen.
Nämä olivat tämän yhden kurssin perusteella tehtyjä havaintoja. Olin melko kriittinen, koska minulta nimenomaan pyydettiin kritiikkiä. Paljon hyvääkin tietysti kurssissa oli, mutta tässä halusin kiinnittää huomiota kohtiin, jotka minun mielestäni parantaisivat oppimiskokemusta. Jos minä lähtisin rakentamaan tällaista kurssia, pakottaisin ensin pari suorasanaista tuttua koekaniiniksi koesessioihin.
Satu Wirén
Sisällöntuottaja, kielenkääntäjä