Terveisiä islamin etätunneilta!

Minulla oli ilo aloittaa islamin opettajana viime syksynä ja heti alkuun sain tutustua itselleni ja monille oppilaillekin uuteen oppimisympäristöön: etäopiskeluun tietokoneen välityksellä. Kävin koulutuksessa, jossa käytiin läpi etäopetuksessa käytettävän Adobe Connect-ohjelman käyttöä ja ominaisuuksia. Etäopetuksen asiantuntijat vakuuttelivat minulle, että ohjelma on monipuolinen: opettajana voin seurata kaikkia oppilaita livenä videokameran välityksellä ja keskustella heidän kanssaan mikrofonin välityksellä. Sen lisäksi ohjelmassa on chatti, jota voimme käyttää keskustelujen apuna. Ohjelmassa voin käyttää taulutoimintoa, eli kirjoittaa taululle ihan kuin tavallisessa luokassa, tai jakaa PowerPoint-tiedostoja tai videoita oppilaiden nähtäviksi. Vaikutti hienolta!

Alkusyksystä kaikkien islamin etäopetusryhmien kanssa järjestettiin yksi lähitunti niin, että saimme tavata toisemme livenä ja tutustua toisiimme. Sen jälkeen saimme totutella siihen, että islamin tunnit alkoivat tietokoneen ääressä kirjautumalla sisään etähuoneeseen. Alkukankeuksien jälkeen (ensimmäisillä tunneilla emme juuri muuta ehtineet tehdä, kuin saada kaikki oppilaat kirjautumaan ohjelmaan ja saamaan kamerat päälle, kun kellot jo soivat) etäopetus alkoi jo tuntua ”ihan tavalliselta”. Oppilailta uuden työskentelytavan omaksuminen tuntui sujuvan nopeasti ja osoituksena siitä he keksivät myös pian, mitä kaikkea ohjelmalla voisi tehdä opettajan pään menoksi 🙂

Syksyn aikana ehdimme jo kokeilla kaikenlaista: perinteistä kirja-vihko-työskentelyä, tehtävien läpikäyntiä tietokoneruudulla, sähköisiä tehtäviä ja kokeita Moodlessa, esseen kirjoitusta ja lähettämistä sähköisesti sekä videoiden katselua. Nyt keväällä olemme opetelleet 6-luokkalaisten oppilaiden kanssa ryhmätöiden tekoa yli koulurajojen. Ryhmätyöt etäopetuksessa saattavat kuulostaa haastavilta, mutta niistäkin oppilaat selvisivät mallikkaasti. Eri kouluissa tunnille osallistuville oppilaille luotiin omat keskusteluryhmät, joissa oppilaat sopivat keskenään työnjaosta ja valmiit PowerPoint-tiedostot esitettiin muulle ryhmälle videon välityksellä.

Opettajana on ollut mukava huomata, että etäryhmissäkin muodostuu omanlaisensa luokkahenki ja mukava tunnelma. Oppilaat oppii tuntemaan chattiviestien ja videokeskustelujen avulla ihan niin kuin normaalissakin luokkatilanteessa. Etätunneilla on käyty varsin mielenkiintoisia keskusteluja ja pohdittu yhdessä arkisia asioita ja suuriakin elämän kysymyksiä. Joskus tekniset ongelmat häiritsevät opetusta (netti pätkii, kuva- ja ääniyhteydet katkeilevat), mikä vaatii pitkää pinnaa oppilailta ja opettajalta. Kaiken kaikkiaan etäopetus on ollut kuitenkin positiivinen kokemus.

Parhaimmillaan etäopetus voi olla jopa tehokkaampaa ja intensiivisempää kuin perinteinen luokkaopetus: ainakin teoriassa jokainen voi keskittyä rauhassa opiskeluun kuulokkeet päässä omalla tietokoneella. Etäopiskelussa paljon jää kuitenkin oppilaan omalle vastuulle: opettaja ei pysty samalla tavalla seuraamaan jokaisen opiskelua kun normaalissa luokkatilassa ja siksi oppilaalta edellytetään paljon omaa aktiivisuutta. Uskon, että etäopiskelu opettaa oppilaille sellaisia hyödyllisiä taitoja, joita he voivat tulevaisuudessa tarvita, kun opiskelu myös korkeammilla asteilla toteutetaan yhä useammin verkossa.

Saila Kujanpää
islamin uskonnon opettaja
Turun kaupunki