Ohjelmointi 7. – 9. lk

  1. Minecraft Education Edition: Koodinrakentaja
  2. Micro:bit
  3. Micro:bit ja Scratch
  4. Peliohjelmointia: GDevelop5-pelimoottorilla
  5. tie.koodariksi.fi (Pythonin alkeiskurssi)
  6. Oppikirjan tarjoamat

Robotiikka

  • VEX
  • Lego EV3
  • Lego Spike
  • Micro:bit

1. Minecraft (MEE)

Minecraft Education Edition sisältää Koodinrakentajaosan, jossa voi harjoitella ohjelmointia. Koodin rakentajassa löytyy itsessään pieniä pieniksi pilkottuja englanninkielisiä tutoriaaleja.

Rakentamisen koodaamalla voi sisällyttää vaikka matematiikan 3D-koordinaatiston opetteluun.

Kuinka Minecraft Education Edition otetaan käyttöön?

2. Micro:bit

Micro:bitillä voi harjoittaa helposti ja halvasti (n. 18 €) laiteohjelmointia, jossa koodi tuodaan eläväksi ja käsinkosketeltavaksi puolikkaan luottokortin kokoiselle laitteelle. Pieni koko saattaa hämätä, ominaisuuksia  löytyy kyllä, joita ovat mm. kiihtyvyysanturit, kompassi, lämpömittari, painonapit, 5×5 ledimatriisinäyttö ja valoisuusanturi.  Uusimassa versiossa 11/2021 on mukana lisäksi mikrofoni ja kaiutin. Ohjelmointiympäristö ei vaadi tunnuksia ja se sisältää virtuaaliset micro:bitin, jota voi käyttää jo sellaisenaan, taikka koodin testaamiseen.

Micro:bit voi olla mukana vaikka matematiikan, tai älyksi ja tueksi fysiikan sähköoppiin. Ohjelmointi ympäristö sisältää itsessään myös videoita, joissa käydään läpi laitteiden fysiikan toimintaperiaatteita ohjelmoinnin lisäksi.

FY: T8 ohjata oppilasta ymmärtämään teknologisten sovellusten toimintaperiaatteita ja merkitystä sekä innostaa osallistumaan yksinkertaisten teknologisten ratkaisujen ideointiin, suunnitteluun, kehittämiseen ja soveltamiseen yhteistyössä muiden kanssa.

Thinkercad mielletää thinkercad

Linkkejä

Microbit:bit: Tekstipohjaisesti

  1. Mu-editori
  2. Makecode: Python ja JavaScript
  3. MicroPython
    1. python.microbit.org/v/1.1
    2. BBC micro:bit MicroPython

3. Micro:bit ja Scratch

Micro:bit saa yhdistettyä Scratchiin laajennuksella, jolloin

4. Gdevelop5-pelimoottori

Gdevelop on erityisesti pelien koodaamiseen tehty alusta, jota voit käyttää online Google-tunnuksin (ei Turussa oppilailla) taikka ladata ohjelmiston koneelle ja tallentaa tiedostot paikallisesti.

Pelinkehitys tarjoa sisältöä Laaja-alaisiin taitoihin L5, L6 ja L7, sekä sisältää monen moista taitojenhallintaa: grafiikka, ääniä, markkinointia ja tietysti  koodausta. Vaikka osana MOKia!

Pelinteon roolit

  • Ohjelmoija
  • Graafikko
  • Äänisuunnitelija
  • Projektipäällikkö
  • Pelin testaaja

Uudet lukutaidot: Yhteistyöskentelyn prosessit, Luova tuottaminen ja ohjelmointi

Innokas on koonnut materiaalia Gdevelopin ympärille

  1. Tasohyppelyllä alkuun
  2. Pelinkehitys taitopaketit
    1. Peliartisti
    2. Pelikoodari
  3. Gdevelopin Youtube-kanava

5. tie.koodariksi.fi

Tie koodariksi on erityisesti koulujen ohjelmoinnin opetukseen suunnattu kokoelma oppimateriaalia. Materiaali muodostuu verkkokursseista, joista jokainen käsittelee tiettyä aihepiiriä. Kurssit ovat jatkuvasti käynnissä, ja kaikki kiinnostuneet ovat tervetulleita mukaan.

Tällä hetkellä kursseja on kaksi: Ohjelmoinnin alkeet opettaa ohjelmoinnin perusasioita Python-kielen avulla ja soveltuu yläkoulun aikana käytettäväksi tai lukion ensimmäiseksi ohjelmointikurssiksi. C++-ohjelmointi on syventävä kurssi, joka opettaa uuden tehokkaan kielen ennestään ohjelmointia osaavalle.

Opettajille

Opettajana voit saada järjestelmään opettajan oikeudet, jolloin pystyt seuraamaan ryhmäsi edistymistä kurssilla Ohjelmoinnin alkeet sekä näkemään tehtävien malliratkaisut.

Saat opettajan oikeudet luomalla ensin tunnuksen sivustolle ja lähettämällä sitten viestin osoitteeseen ahslaaks@cs.helsinki.fi. Kerro viestissä tunnuksesi sekä missä koulussa opetat.

Tekijät

Projektin työryhmään kuuluvat Juha Harviainen, Antti Laaksonen, Roope Salmi ja Topi Talvitie. Yhteyshenkilö on Antti Laaksonen (ahslaaks@cs.helsinki.fi).

Projektin yhteistyökumppaneja ovat Helsingin yliopiston tietojenkäsittelytieteen Linkki-keskus sekä Maunulan yhteiskoulu ja Helsingin matematiikkalukio.