Jacob Hashimoto

Jacob Hashimoto on Yhsysvaltalainen taiteilija, jonka taiteen ideasta luokkamme tekee kuvataiteen töitä.

Jacob Hashimoto on japanilaista perintöä jonka perusteella hän luo kevyitä kolmiulotteisia rakenteita, kuten seinävaatteita, jotka käsittävät tuhansia pienoiskootteja. Monet hänen tekemät työt on ripustettu seinälle tai kattoon.

Suurin osa Jacob Hashimoton töistä esittävät leijoja jotka on tehty paperista. Niiden kiinnittämäiseen tarvitaan paljon kalastusvälineitä silloin kun ne kiinnitetään kattoon. Hänen työnsä ovat tehty usein tarkoista suunnitelmista mutta jotkut työt tehty abstrakti taide tyylillä. Hashimoto iloitsee, kun lapset rakastavat hänen taidettaan. Jacobin työt ovat usein todella värikkäitä, mutta välillä ne ovat tummia tai valkoisia. Jacob Hashimoto on saanut jo vuosia vastata näihin kysymyksiin: Kuinka monta leijaa teoksissa on? Kuinka kauan yhden tekeminen kestää?

Turkulaisessa Wäinö Aaltosen taidemuseossa on järjestetty kesällä 2017 Jacob Hashimoton näyttely, näyttely oli ilmainen. Tässä näyttelyssä esitettiin ensimmäistä kertaa Jacob Hashimoton taidetta näin laajasti Suomessa. Jacob Hashimoto kertoi: – Toin mukanani 70 000 leijaa, joista näyttelyssä käytetään liki 35 000. Hashimoto on sitä mieltä, että ei leijoja voi edes laskea sillä siitä tulee hulluksi. Näyttelyä järjesti Jacob Hashimoto ja hänen seitsemän avustajaa, joilla kaikilla oli oma tehtävänsä johon he olivat perehtyneet.

kirjoittanut:Lotta Laine

 

 

Abstraktitaide

 

Abstrakti taide on taidetta jolla ei pyritä esittämään mitään vaan katsoja saa tulkita työtä omasta näkökulmasta. Abstrakti taide on esimerkiksi maalausta, piirtämistä, yms. (Kutsutaan, myös ei-esittävä tai non-objektiivinen taide).

    Historia

Abstraktin taiteen juuret ovat pitkällä historiassa. Taide sai alkunsa Venäjän suunnilla ja levisi sieltä muualle Eurooppaan.

   Abstrakti taide Suomessa

Suomessa abstraktia taidetta on näkynyt 1900-luvun alusta alkaen. Se tuli enemmän yleisön tietoon 1950-luvulla.

Tekemämme abstrakti taide työt luokassa

 Teimme luokassamme maanantain kuvaamataidon tunnilla abstraktiset työt. Työhön leikattiin aluksi mustasta paperi suikaleesta symmetrisiä muotoja. Tämän jälkeen oppilaat saivat ottaa yhden tehoste värin ja tehdä siitä eri muotoja. Työ koottiin valkoiselle paperille johon oli piirretty kultainen leikkaus viivoittimen kanssa. Tämän jälkeen oppilaat saivat vapaasti tehdä työhön mitä halusivat. Jotkut aloittivat niin, että liimasivat muodot ja sen jälkeen tekivät siihen jotain muuta ja osa oppilaista aloitti muun tekemisen ja liimasi muodot jälkeenpäin. Moni räiski pensselin kanssa työhönsä maalia ja jotkut käyttivät jotain ihan eri tapaa.

Kirjoittanut: Vaula

 

Jääkiekko

Tektissä kerron Jääkiekosta ja omasta joukkueesta.

Jääkiekko

Jääkiekkoa harrastetaan todella paljon Suomessa. Jääkiekko on joukkuepeli, jota pelaa noin 73 000 harrastajaa Suomessa. Jääkiekko muistuttaa vähän sählyä, mutta siinä pelataan mailalla, jossa ei ole reikiä lavassa. Pelaaminen aloitettiin Kanadassa. Kentällä on aina viisi kenttäpelaajaa ja yksi maalivahti. Jos joukkue on saanut yhden jäähyn kentällä, saa olla vain neljä kenttäpelaajaa. Jos joukkue on saanut kaksi jäähyä, kentällä saa olla kolme kenttäpelaajaa.  Jääkiekon tärkeimmät kilpailut ovat olympialaiset ja NHL.

  Kuvassa on jääkiekon parasta liigaa. Eli NHL.

 

Minun joukkueeni Ja harrastukseni

Minä pelaan vilkkaassa jääkiekko joukkueessa. Sen nimi on Raision Nuorisokiekko. Joukkueessani pelaa 05 syntyneitä ja 04 syntyneitä poikia. Minun peli numeroni on 19. Joukkue on todella vilkas. Joukkueeni valmentajat ovat Saku, Mikko, Olli ja Pasi. Huoltajina minun isäni Jussi, Hannu, Metta ja Karita. Joukkueessa on aina hauska tunnelma. Joukkueessa pelaa 34 poikaa ja yksi tyttö. Kenttäpelaajia on 31 ja maalivahteja neljä. Treenejä on viikossa kolme + viikonloppuna yksi tai kaksi peliä. Harrastus vie minulta todella paljon aikaa, mutta haluan toteuttaa unelmani mikä on, että saan pelata NHL:ssä. Jos en pääse änäriin, haluaisin pelata Liigassa. Tykkään pelata hyvillä varusteilla. Olen harrastanut jääkiekkoa 6 vuotta. Joukkueemme kotipaidat ovat siniset ja vieraspaidat keltaiset.

Kirjoittanut: Rasmus Salminen

Liikuntatunnit


Lukuvuoden alussa liikuntatunnit pidettiin ihan normaalisti opettajan johdolla. Joka liikuntatunnilla oli oma aiheensa, jonka opettaja oli valinnut.

Muutamien viikkojen kuluttua oppilaat aloittivat suunnittelemaan aiheita liikuntatunnille opettajan valitsemissa ryhmissä. Kaikki ryhmät valitsivat oman aiheensa ja siitä sitten ruvettiin suunnittelemaan, mitä tunnilla tehtiin. Valittiin myös päivä milloin tunti pidettiin. Tunnissa piti olla ainakin kolme eri kohtaa: Aloitus, keskiosa ja lopetus. Tunti sai kestää 45 minuuttia ja sen sai pitää joko ulkona tai sisällä.

Aina kun ryhmä on pitänyt tunnin, luokka kokoontui saliin. Ryhmän jäsenet menivät oven taakse arvioimaan omaa osaamistaan ja tunnin onnistumista. Muu luokka puolestaan arvioivat samat asiat ryhmän puolesta.

Kirjoittanut: Hanna

Yläkoulu

 

Vierailimme Tommilan ja Rieskalähteen koulussa

Paattisten koulun 6A ja Sami lähti tutustumaan tulevaan yläkouluun 3.11 perjantaina. Perjantaina oli Halloween, joten opettajat olivat pukeutuneet teeman mukaisesti. Lähdimme bussilla kohti Tommilankadun koulua.

Ensin menimme luokkaan johon tulivat myös Moision sekä Jäkärlän koulun oppilaat. Opettajat kertoivat meille päivän kulkua. Sen jälkeen 8-9 luokkalaiset lähtivät näyttämään meille koulua. Esittelykierroksen jälkeen leikimme tutustumisleikkejä.

Lähdimme kemiantunnille, joka oli Tommilankadun koulussa. Tunnilla saimme tehdä Halloween-liemen. Putkiloon tuli eri värisiä värejä, joista muodostui erittäin hieno värisuora. Tunnin jälkeen lähdimme Rieskalähteeseen syömään. Menimme kävellen, joka ei ollut kivaa. Ruokailun jälkeen meillä oli vielä ruotsin tunti. Tunnilla oli Bumtsi Bumin tapainen peli, jossa opimme ruotsia.

Tunnin jälkeen lädimme takaisin koululle bussilla. Kun pääsimme koululle, meidän päivä loppui ja pääsimme kotiin.

Kirjoittanut: Nella Mäkinen

Virpi Raunio

Virpi Raunio on toiminut koulumme keittäjänä koulun rakentamisesta (2011) saakka mutta yhteensä hän on ollut 30v. keittiöalalla. Ennen kuin Virpi tuli Paattisten kouluun hän oli töissä päiväkodin keittiössä.

Virpin työpäivä kestää seitsemästä kolmeen. Ennen kuin oppilaat tulevat syömään Virpin pitää huolehtia, että astiat ovat pesty ja että ruuat on linjastolla.

Virpi tykkää keittäjän ammatista, mutta hänen mielestään lasten pitäisi maistella ruokia enemmän. Tänä vuonna puuro ja pastaruuat ovat olleet suosituimpia. Virpi ei tykkää siitä, kun lapset heittävät ruokaa roskiin. Hänen mielestään se on mälsää.

Virpin lempiruoka on kala. Vapaa-ajalla Virpi ulkoiluttaa koiraa, käy tallilla ja on jäähallilla poikiensa harjoituksia katsomassa.

 

Kirjoittaja: Anni

Sabaton

Sabaton

Sabaton on ruotsalainen bändi, joka tekee hevi- ja rockmusiikkia. Bändi on perustettu Falunissa 1999-luvulla, mutta tuli kuuluisaksi vasta vuonna 2015

Bändiin kuuluu Joakim Brodèn, Pär Sundström, Chris Rörland, Hannes van Dahl ja Tommy Johansson. Joakim laulaa, Pär soittaa bassokitaraa, Chris soittaa kitaraa, Hannes on rumpali ja Tommy käyttää kitaraa ja on taustalaulaja.

Bändi käsittelee lauluissaan monia eri sotia ja konflikteja, muun muassa ensimmäistä ja toista maailmansotaa. Sabatonin kappaleissa keskeisenä aiheena ovat taistelut muun muassa kappale ”Panzerkampf” kertoo saksan ja Neuvostoliiton välillä käydystä kurskin taistelusta ja ”primo victoria” kertoo maihin noususta. Bändin suosituin kappale on ”The Lost Battalion” ja ”The Last Stand.

Mielestäni Sabaton on hyvä bändi, mutta parempiakin bändejä on. Lempi biisejäni ovat ”back in control”,” the lost battalion”, ”Primo Victoria”, ”panzerkampf”, ”to hell and back” ja ”40:1”. Tykkään myös muistakin biiseistä, mutta ne ovat vähän huonompia.

Aiheeseen liittyvä kuva

Kirjoittanut: Aaron

Minun harrastukseni

 

Karoliina Hievanen pitää tunteja Turun lähikunnissa. Tunneilla harjoitellaan monipuolisesti tanssitaitoja: hiphopia, breikkiä ja akrobatiaa jne. Yleensä menemme koreografian läpi aika monta kertaa. Olen kisaryhmässä, käymme joskus kisamatkoilla. Pidän tanssista erittäin paljon. Kesälomalla meillä oli kesätreenejä.

Kysyin 8 kysymystä valmentajaltani Karoliina Hievaselta.

  1. Kuinka vanha olet?

-Olen 24 vuotias.

  1. Missä olet opiskellut?

-Opiskelin Lohjalla Kisakallion urheiluopistossa.

  1. Mikä olet ammatiltasi?

-Olen ammatiltani liikuntaneuvoja.

  1. Kuinka montaa ryhmää ohjaat?

– Ohjaan 17 ryhmää.

  1. Kuinka monta tuntia viikossa opetat tanssia?

-Opetan 21 tuntia viikossa tanssia.

  1. Kuinka kauan olet opettanut tanssia?

-Olen opettanut tanssia 10 vuotta.

7.Mistä sait idean opettaa tanssia?

-Sain idean 14 vuotiaana. Soitin kesällä ruskolle ja kysyin saanko alkaa opettaa tanssia. Kesäloman jälkeen sain sitten alkaa opettaa tanssia.

  1. Parasta tanssin opetuksessa?

-Parasta tanssin opetuksessa on ihanat oppilaat, joista saa hyvää mieltä ja myös liikunnallisuus.

Aiheeseen liittyvä kuva

Kirjoittanut: Inka

 

Harrastukseni, meripartio

Harrastan itse meripartiota ja nyt kerron harrastuksestani.

Mikä on meripartio?

Meripartio on osa kansainvälistä partioliikettä. Meripartiossa keskitytään erityisesti vesillä tapahtuviin harrastuksiin, kuten melontaan, purjehtimiseen ja soutamiseen. Vesillä tarvittavien taitojen lisäksi meripartiossa opitaan perinteisiä partiotaitoja ja tehdään tavallisia eräretkiä.

Suomessa on noin yhdeksäntuhatta meripartiolaista noin sadassa partiolippukunnassa. Heillä on käytössään yhteensä noin 200 vesikulkuneuvoa, joista suurimmat ovat koululaivoja, pienimmät kanootteja.

Historia

Meripartio järjestäytyi Englannissa jo vuonna 1910. Suomi oli mukana melkein alusta asti. 1.11.1910 Ahvenanmaalle perustettiin ensimmäinen meripartio-osasto, Ålands Sjöscout. Ensimmäisenä varsinaisena meripartiolippukuntana pidetään ruotsinkielistä Sjöscoutkåren Vikingarna -lippukuntaa, joka perustettiin vuonna 1917 Helsingissä. Sisämaassa järvipartiotoiminta alkoi Tampereella ja Lappeenrannassa vuonna 1922.

 

Puhurin Pojat

Olen meripartiolippukunnassa nimeltä Puhurin Pojat.  Puhurin Pojat on yksi viidestä 100 vuotta täyttävästä meripartiolippukunnasta. Muut satavuotiaat lippukunnat ovat Auran Tähti Pojat, Auran Tytöt, Turun Partio-Sissit ja Åbo Vildar. Puhurin Pojilla on kaksi purjevenettä s/y Jotunheim ja s/y Puhuri. Lisäksi lippukunnalla on Nauvon pohjoispuolella oma saari jota kutsutaan Puhurisaareksi. Lisäksi Puhurin Pojilla on useita soutuveneitä ja kanootteja.

Kuvahaun tulos haulle puhurin pojat

Kirjoittanut Lassi Rummukainen

Paattisten koulun liikennepäivä

 

Liikennepäivänä tehtiin paljon hauskoja liikenteeseen liittyviä juttuja.

Keskiviikkona 27.9 Paattisten koulussa oli liikennepäivä. Heti aamulla menimme saliin, ja koulupoliisi ja Paattisten VPK:n palomiehet puhuivat liikenteestä, ja heidän työstään ja sitten rehtori vielä kertoi hieman päivän kulusta. Sen jälkeen oppilaat pääsivät kiertämään pisteitä.

Opetetaan mitä pitää tehdä, kun joku loukkaantuu

Pisteitä oli esimerkiksi pyörän tarkastus ja sen jälkeen pyörärata, poliisilla oli mukana nopeustutka, jolla mitattiin autojen nopeuksia, autoille näytettiin vihreää, jos se ajoi hyvin, keltaista, jos voisi vähän hidastaa ja punaista, jos auto ajoi liian nopeasti, ja oppilaat pääsivät käymään kuorma- ja paloautoissa.

Onnettomuus tarinoita

Meidän luokkamme järjesti pisteen, jossa oli esitys liikenneonnettomuudesta, kerrottiin onnettomuustarinoita, opeteltiin soittamaan hätäpuhelu ja mitä pitää tehdä, kun joku loukkaantuu ja pidimme tietovisan liittyen, siihen, miten liikenteessä kuuluu kulkea.

Tietovisaa liikenteestä

Kaikilla oppilailla oli yksi pitkä välitunti, jonka aikana koulupoliisi tarkisti pyörät, ja antoi arvosanan pyörän kunnosta. Sen jälkeen sai ajaa pyörätaitoradan, käydä paloautossa ja käydä kuorma-autossa, jossa sai katsoa, kuinka huonosti kuorma-autosta näkee, (eli niiden lähellä ei kannata pelleillä). Kuorma-autosta sai ottaa heijastimen, jotta näkyy pimeässä.

Onnettomuus näytelmä

Päivän päätteeksi kokoonnuimme saliin ja lauloimme liikenne laulun.

Kirjoittanut: Sini-Tuulia Lehtonen

Liikennepäivän esitys

Paattisten koulussa oli liikennepäivä jonka aiheena oli turvallisuus ja liikenne.

Liikennepäivä 27.9. Liikennepäivän esitys meni hyvin. Esityksessä oli Petteri niminen poika joka ei käytä kypärää, ja loukkaantui vakavasti. esityksen tarkoitus oli saada lapset käyttämään pyöräilykypärää ja varomaan liikenteessä autoja. Esityksen jälkeen Kertoja kysyi katsojilta että mitä esityksessä tehtiin väärin. sen jälkeen esitys tehtiin ilman virheitä. Esiintyjiä oli Ossi, Anni, Vaula, Saara, Santeri K ja Salla. Oppilaat tekivät itse pinkin auton jonka rekkari oli OMG-313. Oppilaat käyttivät koulun polkupyöriä ja hyppynaruja, he käyttivät hyppynaruja tienä.

Oppilaat esittävät esitystä pienemmille oppilalle

 

Tehnyt: Ossi

Soturikissat Villiin luontoon kirjan arvostelu

Erin Hunterin kirjoittama moniosainen kirjasarja jossa on 4 kautta. Erin Hunter on salanimi, jonka taustalla on kuusi kirjailijaa, Kate Cary, Cherith Baldry, Victoria Holmes, Tui Sutherland, Gillian Phillip ja Inbali Iserles. Erin Huntereista Kate Cary, Cherith Baldry, Victoria Holmes ja Tui Sutherland ovat työskennelleet Soturikissat-sarjan parissa.

 

Soturikissat on jaettu eri tarinajaksoihin, jotka sijoittuvat periaatteessa samaan aikaan ja niiden aihe on sama: metsän villit kissat, jotka elävät neljässä eri klaanissa Tähtiklaanin (kissojen kuolleet esi-isät, jotka asuvat tähdissä ja vahtivat ja ohjaavat heitä) asettamien lakien mukaan. profetia erikoisseikkailut, joista kuusi, Tulitähden tehtävä, Taivasklaanin kohtalo, Sinitähden tarina, Väärätähden lupaus, Pitkätähden kosto ja Keltahampaan salaisuus on käännetty suomeksi.

Nimi: Soturikissat villiin luontoo.

Sivu määrä on 265

Kirjailija: Kate Cary

Suomentaja: Vesa-Matti Paija

Julkaistu suomeksi: 15.10.2009

Pää henkilö (Villiin luontoon kirjassa) on Ruska/Tulitassu Sivu henkilöitä on muun muassa: Hiekkamyrsky ja Keltahammas

Yksityiskohtainen juoni

 

Esinäytöksessä on ryhmä luonnonvaraisia kissoja. Myrskyklaanista taistelevat vastaan kilpailijaansa jotka ovat Jokiklaanilaiset jotka haluaa alueen nimeltään Aurinkokivet mutta myös Myrskyklaani haluaa sen. Punahäntä (Myrskyklaanin varapäällikkö) tajuaa kuinka pahasti Myrskyklaani on alakynnessä ja käskee taistelupartion perääntyä. Tiikerikynsi, joka on Myrskyklaanin soturi, on sitä mieltä, että heidän ei pitäisi luovuttaa. Myrskyklaanin leirissä Sinitähti joka on klaanin päällikkö yrittää etsiä Tähtiklaanilta vastausta taistelun jälkeen. Pian Sinitähden vieressä istuva parantaja Täplälehti saa Tähtiklaanilta ennustuksen: ’’Vain tuli voi pelastaa klaanimme.’’ Sinitähti on ensin epävarma, mutta luottaa Täplälehteen.

 

Kotikisu nimeltään Ruska lähtee vaeltamaan metsään pian sen jälkeen kun hän on nähnyt unta metsästämisestä. Myrskyklaanin oppilas, Harmaatassu hyökkää hänen päälleen. Ruska ei pakene vaan hyökkää takaisin. Nuoret kissat eivät tiedä, että kaksi Myrskyklaanin kissaa katsovat heitä – Leijonamieli, Harmaatassun mestari ja Sinitähti, klaanin päällikkö. He ovat vakuuttuneita taistelusta. Sinitähti kysyy jos Ruska haluaisi liittyä Myrskyklaaniin oppilaaksi. Ruska saa aikaa miettiä.

 

Tekijä: Tatu

Meijän luokka

 Olemme Paattisten koulun 5-6A luokka. Aloitamme pitämään blogia ja tässä esittely luokastamme.

Meidän luokkamme on 5-6A. Yhteensä meitä kaikkia on 26.  Kuutosluokkalaisia on 20 ja viitosluokkalaisia 6. Opettajamme on Sami. Hän on kiva ja kaikki pitävät hänestä luokallamme. Joitakin aineita meille opettaa eri opettajat. Kieliä eli ruotsia ja englantia opettaa Riitta.  Tekstiiliä meille opettaa Sini. Valinnaista liikuntaa opettaa Teemu ja ilmaisutaitoa Elina. Uskontoa meille opettaa Sinikka. Luokallamme on hyvä yhteishenki eikä kukaan jää ulkopuolelle. Kaikki tulevat toimeen hyvin toistensa kanssa. Luokallamme on luokkatoimikunta, johon kuuluvat: Saara, Lassi, Ossi ja Sini-Tuulia. Luokkatoimikunta miettii luokkamme asioita. He yrittävät saada koulun käynnistämme viihtyisämpään. Koulun oppilaskuntaan kuuluvat luokaltamme Nella ja Salla. He välittävät luokkamme ideoita ja toiveita oppilaskunnan hallituksen kokouksiin. Luokkamme saa vapaasti vaikuttaa Samin tunteihin. Olemme aloittaneet kirjoittamaan blogia ja kerromme täällä luokkamme ja koulumme tapahtumista. Tervetuloa lukemaan ja seuraamaan blogiamme.

Meidän luokan top3 lempiruokaa: uunimakkara, kalapuikot ja makaroonilaatikko.

Top 3 välituntitekemistä: jalkapallo, kavereiden kanssa juttelu ja sähly.

Top 3 lempiainetta: liikunta, kuvaamataito ja käsityö.

Kirjoittanut: Jonna

Kirja-arvostelu

Luimme koko luokan kanssa kirjan jonka nimi on Tuonen kehrääjät. Kirjan ilmestymisvuosi on 2010 ja kirjan kirjoittaja on Hannu Hirvonen. Kirjan kustannusyhtiö on Tammi ja sen kotipaikka on Helsinki.

Kirjan sivumäärä on 123. Kirjan lajityyppi on toiminta ja jännitys. Kirjan juoni on sekava. Ensin Mii eli Milla ajoi vanhempiensa kanssa Kultalahteen ja sitten rekka törmää heihin. Mii lentää autosta ulos ja putoaa kalliolta.

Mii joutuu Tuonelaan, joka on kuoleman kaupunki. Hän tapaa siellä kissan, joka voi matkustaa elämän ja kuoleman välillä. Häntä auttaa myös tuonenkehrääjienherra Alfred. Alfred kertoo Miille, että hän on kuollut ja joutui Tuonelaan.

Mii tapaa pojan, jonka nimi on Ai eli Aimo. Mii ja Ai koittavat päästä Tuonelasta pois ja välttävät pimeitä, jotka yrittävät kuljettaa kuolleet Tuonelaan.

Kirjan henkilöt oli hyvin tehty. Lempihenkilöni oli Ai eli Aimo. Hänen ulkonäkö oli kiehtova. Kirjan aika oli mielestäni yö ja ilta. Tunnelma mielestäni oli vauhdikas ja pelottava.

Kirjan kohokohta oli se, kun rekka törmäsi autoon. Minun mielestäni mitään ei tarvitse muuttaa. Kirja oli mielestäni todella hyvä. Kirjan nimi on outo ja se ei sovi sille minun mielestäni. Kirjan teema on mukava.

Tämä kirja herättää kysymyksiä esimerkiksi tämän: miksi kirjan nimi on Tuonen kehrääjät koska tässä ei esiinny yhtään tuonen kehrääjiä. Tämä oli hyvä kirja, mutta antaisin kirjalle neljä tähteä. Tämä kirja oli mukava ja hyvä. Suosittelen kirjaa kymmenen-kaksitoista-vuotiaille.

Kirjoittanut: Santeri K.

Lomapäiväkirja

 

Olin lomalla Orlandossa, joka sijaitsee Floridassa. Orlandossa sijaitsee monia tunnettuja teemapuistoja. Tunnetuin niistä on varmaan Walt Disney World.

Saavuimme Orlandoon sunnuntaina 15.10. Aamupalan jälkeen me ajoimme Titanic-museolle. Siellä oli esimerkiksi henkilölistoja, Titanicista nostettuja tavaroita ja jäljitelmiä Titanicin tiloista. Sen jälkeen kävimme ruokakaupassa ja ajoimme hotellille. Illalla menimme Disney Springsiin. Siellä oli paljon ruokapaikkoja ja kauppoja. Kun olimme kierrelleet siellä, niin ajoimme takaisin hotellille.

Maanantai 16.10. Toisena päivänä heräsimme aikaisin ja lähdimme Universal Studiolle. Siellä kävimme joissain laitteissa ja katselimme erilaisia elokuviin liittyviä nähtävyyksiä. Sitten kävimme syömässä ja lähdimme kotiin.

Kuvahaun tulos haulle orlando universal studios

Tiistai 17.10 Kolmantena päivänä ajoimme Fort Lauderdaleen. Sinne ajoi 3 tuntia. Matkalla me pysähdyimme ostoskeskuksessa, joten olimme vasta illalla hotellilla.

Keskiviikko 18.10. Lähdimme ajamaan kohti Key Westia. Emme ajaneet ihan sinne asti, koska se olisi kestänyt liian kauan. Paluumatkalla pysähdyimme syömään ja sitten ajoimme takaisin hotellille.

Torstai 19.10. Torstaina lähdimme aamulla ajamaan takaisin Orlandoon. Ajomatka kesti taas noin 3 tuntia. Matkalla käytiin Fort Lauderdalen rannalla uimassa. Uimisen jälkeen jatkoimme matkaa. Olimme vasta illalla perillä.

Perjantai 20.10. Kuudentena päivänä lähdimme ajamaan lähellä olevaan ostoskeskukseen. Olimme siellä muutaman tunnin. Sitten käytiin hotellilla ja mentiin minigolfiin. Sitten käytiin vielä syömässä ja sitten mentiin takaisin hotellille.

Lauantai 21.10. Aamulla ajoimme Ripleyn Believe or not- museolle. Siellä oli esimerkiksi erilaisia ihmisten ja eläinten tekemiä ennätyksiä. Sen jälkeen me käytiin lounaalla ja sen jälkeen vielä ostoksilla. Illalla käytiin hotellin uima-altaalla.

Sunnuntai 22.10. Viimeisenä lomapäivänä menimme taas minigolfiin, mutta tällä kertaa eri paikkaan. Siellä oli eläviä alligaattoreita. Golfaamisen jälkeen me lähdimme hotellille.

Kirjoittanut: Laura

 

 

Silta-toiminta


Salla ja Jonna olivat esikoululaisten, 1-luokkalaisten ja 2-luokkalaisten Silta-tapahtumassa ottamassa valokuvia iPadilla 2-luokan opettajan pyynnöstä.

 

2-luokan opettaja Marian haastattelu Silta-toimintaan liittyen:

1. Mikä tapahtuman idea ja tavoite on?

Tapahtuman tavoitteena on kehittää yhteistyötä koulun ja esikoulun välillä sekä helpottaa eskarien siirtymistä kouluun. Toiminta toteutetaan eri ikäluokista sekoitetuissa ryhmissä tutustumisen helpottamiseksi.

 

2.  Millaisia juttuja Sillassa tehdään?

Elokuussa­­­­­­| Ryhmien jako ja tutustuminen

Joulukuussa| Tehdään ”joulujuttuja”

Tammikuussa| Tehdään mahdollisuuksien mukaan ulkona lumesta esim. lumiukkoja

 

3. Onko Silta-toiminnassa tänä vuonna joku teema?

Teemana ovat tänä vuonna hyvät tavat ja tervehtiminen.

 

4. Koska silta on keksitty? (Kysymykseen vastasi Elina-opettaja)

Silta on keksitty viisi vuotta sitten, eli 2013.

 

5. Kuinka monta kertaa vuodessa Silta-toimintaa on?

Vuodessa on 4 isoa yhteiskertaa ja joka kerralla viisi eri pajaa.

 

Kirjoitimme muistiin asioita, joita Sillassa tehdään:

-lauletaan          -leikitään         -puhutaan hyvistä tavoista      -tutustutaan

-harjoitellaan tervehtimistä         -valokuvataan ja otetaan videoita iPadeilla

-tehdään näytelmiä         -askarrellaan         -valokuvataan joku hyvä teko

Tässä on esimerkki ottamistamme kuvista.

Kirjoittanut: Salla Mäki

Bingel

 

Bingel

Olemme aloittaneet tekemään netistä Bingel-tehtäviä. Bingelissä pystyy tekemään eri kouluaineiden tehtäviä.

Bingelissä opettaja pystyy antamaan tehtäviä oppilaille. Opettaja pystyy myös näkemään: kuka on tehnyt tehtävät, kuinka hyvin ne ovat menneet ja kuinka kauan tehtävän tekeminen on kestänyt.

Bingelissä on matikan, äidinkielen, yhteiskuntaopin ja ympäristötiedon tehtäviä. Aina kun on tehnyt tehtäviä, niin saat pisteitä, joilla voit ostaa vaatteita.

Jokaisella oppilaalla on oma Avatar-hahmo, jolla pystyy pelaamaan. Bingelissä on kauppa, josta voi ostaa omalle hahmolle vaatteita ja asusteita. Oppilailla on oma tunniste ja salasana, joista muodostuu sitten oma käyttäjä.

Avatar-hahmo. Jokainen saa päättää millainen hahmo itsellänsä on.

 

Pelissä on myös saari, jossa on lisää tehtäviä, joita opettaja ei ole laittanut. Bingelissä voi myös pelata ihan normi pelejä, jotka eivät liity mitenkään kouluun. Pelit maksavat pisteitä, joita pystyy ansaitsemaan tekemällä tehtäviä. Jos ostaa pelin, sitä saa pelata vain kerran, ellei maksa lisää pisteitä.

Kirjoittanut: Nella Mäkinen