Kalevala firades i Braheskolan 28.2.2019

Alla barn i Brahe fick vara med på ”interaktiv” förställning i aulan på Kalevaladagen.

De fick höra historien om hur Väinämöinen föddes och hela jorden kom till.

Hur himlens jungfru Ilmatar kom ner från den ödsliga rymden och ner till havet.

Hur en and landade på hennes knä och la 7 ägg.Hur dessa ägg föll ner på marken och gick sönder och förvandlades till solen,månen,stjärnorna och mörka moln.

 De fick också höra om historien hur Väinämöinen träffade en ledsen björk som lät honom göra en ny kantele av sitt virke.Väinämöinen spelade sedan en otroligt vacker melodi på sin kantele.

 En lärorik och kulturell dag på Braheskolan alltså.

VÄNDAGSFIRANDE på Tummetottarna 14.2.19

På vändagen bjöds det på dockteater som handlade om Regnbågsfisken.

Regnbågsfisken var den vackraste fisken i havet.Den hade skimrande fjäll som ingen annan hade.Den ville inte dela med sig av dem heller och då blev de andra fiskarna arga och ledsna.Detta ledde till att Regnbågsfisken blev en väldigt ensam fisk….

Som tur vad fanns det en klok bläckfisk att fråga råd av och sagan slutade lyckligt.Regnbågsfisken delade med sig av sina fjäll och kände sig lyckligare än någonsin i sitt hjärta.

Vatten på Trollsländorna

Vi på Trollsländorna startade också delvis med temat Vatten under hösten 2018. Vi gjorde många utfärder till närskogen och undersökte och lekte i miljön där. Utfärderna bidrog till ett större intresse kring träd. Vi funderade på vad träd behöver för att leva och gjorde en del experiment med växter och vatten. Vi kom fram till att utan vatten kan varken vi, träden, växterna eller djuren leva. Barnen hämtade med sig kottar, kastanjer och ekollon hemifrån och den 24.10 på FN-dagen planterade varje barn i gruppen ett ekollon i vårt gemensamma terrarium. Vi gjorde också ett gruppcollage med temat; tillsammans tar vi hand om varandra, jorden, havet, luften och djuren så att vi mår bra. Redan i november kom de första plantorna upp. I början av december räknade vi till över 20 små ekträd som växte och frodades i vår lilla miniskog! Dagligen blir ”skogen” omskött och duschad av barnen. Vi hoppas att de små träden skall klara sig till våren då vi planerat att plantera ut dem i naturen.

Senaste tiden har vi gjort olika experiment med is, salt, socker och peppar och färg. Vi har experimenterat med olika vätskor och prövat vad som händer då man häller dem i ett avlångt glas. Vi har funderat kring temperaturväxlingar och vad som händer då varm luft möter kall. Det resulterade i ett experiment : regn i burk. Barnen har också målat med sockerglasyr och vattenfärger samt gjort vackra iskonstverk.

Runebergsdagen 5/2 2019

Idag fick vi besök av självaste Ludvig Runeberg på dagis och förskolan. (Det var förstås Janna som hade klätt ut sig! J)

Runeberg berättade för barnen om vem denna nationalskald är och varför han varit så viktig för vårt land. Vi fick titta på kartan var han föddes och bott under sin livstid och titta på bilder på olika bakverk och fundera hur den berömda Runebergstårtan ser ut.

Till lunchen hade vi tur att få Runebergstårta till efterrätt.Runebergsdagen

Vattentema på Rumpnissarna Våren 2019

På våren 2019 kommer Braheskolans dagvårdsenhet att arbeta med temat vatten. Rumpnissarna tjuvstartade lite med temat vatten i November 2018  eftersom att November innehöll ganska många regniga dagar och vi passade på att utforska vatten.

Då pratade vi bland annat om varför vatten är så viktigt, vad vi behöver vatten till och vad vi kan göra med vatten.

Vi experimenterade även med vatten och utforskade bland annat vilka föremål som flyter och vilka föremål som sjunker i vatten. Barnen verkade tycka mycket om experimentet. Barnen fick själva hämta ett föremål att doppa i vattnet inför experimentet.

Ett annat experiment som vi provade i Rumpnissarnas grupp under sen-hösten 2018 kallar vi för vattenfyrverkerier.

Till vatten fyrkverkerierna använde vi:

  1. stor genomskinlig burk som vi fyllde med vatten
  2. olja
  3. röd och grön karamellfärg
  4. en liten burk att blanda oljan och färgerna i.

Vi började experimentet genom att i smågrupper samlas kring ett runt bord i vår matsal. På bordet placerade vi burken som var fylld med vatten, den mindre burken, oljan och karamellfärgerna.

Vi fortsatte genom att hälla lite olja i den lilla burken vartefter vi hällde några droppar röd och grön karamellfärg i oljan. Sedan blandade vi oljan och färgerna lite grann.

Tillslut hällde vi försiktigt olje/färgblandingen mycket långsamt i den stora burken som var fylld med vatten. Reslutatet blev en vacker färgblandning med små olje/färgsbollar som flöt omkring i vattnet. Det som gjorde experimentet intressant var att oljebollarna kunde mittiallt ”explodera” i vattnet vilket såg ut som vackra fyrverkerier i vatten.

Barnen verkade tycka om experimentet och vattenfyrverkerierna var fascinerande att beskåda både för stora och små.

Vi fortsätter med vatten temat under våren på Rumpnissarnas avdelning och hoppas på att få utforska vatten på många olika spännande sätt. J

 

Rumpnissarna

Blåvingarnas experiment med vatten

Vi på Blåvingarna har redan hunnit med flera experiment i år. I det första experimentet hade vi en stor skål med vatten, ett löv, ett gummiband och en sten. Barnen funderade på vilka av föremålen skulle sjunka i vattnet och vilka som skulle flyta och sedan fick barnen prova om de gissat rätt. Efter det funderade vi tillsammans på hur vi kunde få de sjunkande sakerna att flyta – jo, med hjälp av en båt förstås! Så vi lagade en båt av foliepapper och lät stenen flyta på den. Så pratade vi om vattnets ytspänning och testade också på att få de flytande föremålen att sjunka med hjälp av diskmedel, som vi blandade i vattnet. Det lyckades med gummibandet, men lövet fortsatte att flyta trots diskmedlet.

Vi fortsatte att fundera på hur man kan få saker att flyta i vatten. I det andra experimentet testade vi om en vindruva kunde flyta i vatten – det kunde den inte. Då blandade vi salt i vattnet och plötsligt flöt vindruvan! Vi provade även på att få vindruvan att flyta i sockervatten, men det lyckades inte. Slutligen provade vi ännu om bakpulver var något som kunde få vindruvan att flyta. Vi satt en liten mängd bakpulver i vattnet och vattnet började bubbla, men vindruvan flöt inte. Då bestämde vi oss för att blanda i mera bakpulver, men då började vattnet bubbla så mycket att det liknade ett vulkanutbrott. ”Lavan” rann över kanterna och barnen hade roligt. Vi satt vindruvan i ”lavan” och äntligen flöt den!

I det tredje experimentet talade vi om färglära. Barnen fick fundera ut färdigt vilka färger man får då man blandar olika färger. Rött och blått blir lila, gult och blått blir grönt osv. Efter det fick barnen prova att blanda färger i glasburkar. De fick ta färgat vatten med pipetter och flytta över det färgade vattnet till en ren glasburk. Allt som barnen funderat kring färger stämde precis!

Förutom dessa experiment har vi även jobbat på andra sätt med vattentemat. Vi har sjungit sånger om vatten, is och snö, njutit av snön i pulkabacken och isen på skridskobanan, gått på skogsutflykt till en snötäckt skog, målat med vattenfärger och lagat iskonst.

Vatten som tema på Tummetottarna

I början på detta år kom det fram i diskussioner med några barn att de funderade på varför båtar flyter och inte sjunker? Vi hade som ett projekt just då att måla om en stor kartonglåda till en båt till barnens lek.Efter en omröstning gjorde vi båten till Grace Viking Line.

Vi gjorde då ett experiment med vatten,en båt och en modelleraklump.Före och under experimentet diskuterade vi mycket om vad barnen trodde skulle hända och varför? Skulle båten flyta eller sjunka? Hur skulle det gå med modelleraklumpen?Allt detta dokumenterades.Först genom att videofilma med Ipaden och sen skrevs det ner.

Vi kom fram till att båten flyter men inte klumpen.MEN att om klumpen formas till en båt flyter den också!! Fantastiskt!!

Vi har även testat andra olika föremål tex kotte,knapp,skruv,klädnypa etc,om de flyter eller sjunker.Detta experiment hittade vi också på BUU-klubbens sidor,där det fanns en film att titta på där samma ska gjordes.

Vatten experimenten fortsätter denna vecka när vi ska använda tvättmedlet Fairy som en ”motor” till pappersbåtar…

Vatten som tema blev också aktuellt iom att vintern har kommit och vi har haft mycket snö.Vi har gjort iskonst med barnen som nu pryder ingången utomhus.Nu får hela skolan njuta av dessa vackra ”diamanter”.