Seamstress students Sanna & Sofia

Friesland College, D’ Drive, Fashion Department

Vierailimme oppilaitoksen vaatetus- ja huonekalusuunnittelun  sekä valmistuksen työskentelytiloissa.  Tapasimme koulutuspäällikön ja opettaja Ms Nynken. Oppilaat kertoivat työn alla olevista projekteistaan.

Prinz Stoffering, huonekaluverhoomo

Tutustuimme omistaja Andries Prinsin kanssa Sannan ja Sofian työssäoppimispaikkaan. Huonekaluverhoilun lisäksi yrityksessä kantataan myös mattoja.

A House of Happiness

Vierailimme opettaja Nynke van der Slootin, Sannan ja Sofian kanssa suuressa yli 65-vuotta vanhassa verhoja valmistavassa kansainvälisessä  tehtaassa. A House of Happiness oli myös yksi mahdollinen työssäoppimispaikka opiskelijoille.

Tehtaassa kaikki ylijäämämateriaali pyritään hyödyntämään ideoimalla ja valmistamalla pieniä tekstiilituotteita. Tuotteita valmistavat nuoret, väkivaltaa elämässään kokeneet naiset erillisessä L.A.P. yrityksessä, joka toimii tehtaan yhteydessä.

Car mechanic/ Mikael

Mikaelin työssäoppimispaikka autokorjaamo- Autobedrijf Eugen Tiesma.

Friesland College, School for Technology

Tutustumassa  oppilaitoksen automekaanikkojen opiskelutiloihin  koulutuspäällikkö Karin Hartogin ja opettaja Arjen de Boerin sekä autokorjaamo-omistaja  Eugen Tiesman  kanssa.

Tilat olivat avarat ja erittäin siistit. Laitteet olivat nykyaikaisia. Myös maatalouskoneiden huoltoa ja korjaamista opetetaan.

Opettajat Leeuwardeniin 19.-24.3.2018

Turun ammatti-instituutin opiskelijat; Mikael, Otto, Sofia, Sanna ja Dina lähtivät kv-vaihtoon Hollannin Leeuwardeniin. Me opettajat Anne ja Sari lähdimme matkaan mukaan varmistamaan, että nuorten työssäoppimisjaksot ulkomailla lähtevät hyvin käyntiin.

Matkaan lähdettiin maanantaina aamulla Turusta. Helsingin ja Amsterdamin kautta päädyimme perille Leeuwardeniin illalla.  Vastassa meitä oli partnerikoulumme kv-koordinaattori Sabine Schroten. Hän kyyditsi nuoret asunnolle ja meidät hotellille.

Kiinalaisryhmä vieraana Aninkaisten koulutalossa

Torstaina 12.5.

Tällä viikolla Turkuun ja koulumme on ollut tutustumassa 3 opiskelijaa ja heidän opettajansa Kiinasta Suzhou Industrial Park Institute of Technology- oppilaitoksesta. Torstaina ryhmä osallistui ruuanvalmistuksen tunneille ja valmisti karjalanpiirakoita innolla.

Kuvissa opettaja Han Qian Liu ja opiskelijat Ka Bian, Iue Hao Zhu ja Yo Tong Shen.image

Limavadyn campus

Torstai 28.4.16

Aamupalan jälkeen reippailin jälleen Strand roadin koulutalolle, josta sain kyydin johtaja Callun Morrisonilta Limavadyn campukselle. Limavadyn sijaitsee noin puolen tunnin ajomatkan päässä. Matkan aikana keskustelimme NWRC kansainvälisistä hankkeista ja toiminnasta yleensä johtamisen näkökulmasta.

Päivän aikana seurasin keittiötyöskentelyä. Opiskelijat toteuttivat pienimuotoisen pop up -ravintolan, jossa valmistivat ja tarjoilivat perinteisiä irlantilaisia ruokalajeja ja ikä onnekseni sain seurata vierestä niiden valmistamista. image image image image image image image image image image image

Iltapäivällä palasin Luannen kyydillä Derryyn, jossa tapasin vielä Cooreyn ja Endan. Nämä ihanat nuoret opiskelijat vierailivat Suomessa huhtikuun alussa ja halusivat ehdottomasti tarjota minulle kiitokseksi vaivannäöstä juotavaa/ syötävää. Istahdimme kivaan kahvilaan ja vaihdoimme yhteystietomme, jotta voimme pitää yhteyttä myös myöhemmin. Nuoret esittelivät minulle myös paikalliset shopping centerit ja jättivät minut sitten tekemään tuliaisostoksia.

Myöhään illalla pakkasin vielä kamat kassiin ja valmistauduin perjantain varhaiseen kotiinlähtöön.

Viikko oli ohjelmaltaan tiivis, täynnä uusia asioita ja kokemuksia. Irlantilaiset isäntäni olivat kaikki vieraanvaraisia, kohteliaita ja iloisia. Jään lämmöllä muistelemaan matkaa ja toivon, että voimme jatkaa hyvää  yhteistyötä heidän kanssaan. Suomalaisista nuorista kv-vaihdossa olen todella ylpeä. Ihania nuoria, jotka edustavat suomalaista koulutusta kirkkaana.

Business Support

Keskiviikko 27.4.16

Tuhdin irlantilaisen aamiaisen jälkeen kävelin kotoisesta majatalostani koululle.

Aamulla vierailin oppilaitoksen yhteydessä omana yksikkönään toimivassa Business Support- yksikössä. Fergal Tufty ( Business Technical innovation manager) kertoi yksikön toiminnasta. He tarjoavat keskitetysti alueen yrityksille erilaisia tukitoimia oppilaitoksen oppilaiden toteuttamana. Siis esimerkiksi markkinointitoimenpiteitä, tuotekehitysyhteistyötä, testausta jne. Nämä tukitoimet linkitetään tietysti opetussuunnitelmaan ja palvelut on hinnoittelu niin, että myös oppilaitos saa niistä tuloja. Tällä hetkellä yksikössä työskentelee 6 henkilöä, jotka koordinoivat näitä yhteistyökuvioita opetushenkilöstön kanssa. Tutustuimme myös tiloihin, joihin rakennetaan tuotekehityskeittiö aistinvaraisesti arvioinnin tiloineen. Tämä tila tulee olemaan siis myös alueen pienien elintarviketuottajien käytössä maksusta.

Aamuteetä suonessa välillä ja jälleen matkaan Douglasin kyydillä. Vierailimme aluksi oppilaitoksen construction-yksikössä. Avoimessa hallimaisessa tilassa opiskeltiin talonrakennusta, autojen- ja ilmanvaihdonasennusta.

Vierailimme myös Tain leipuriopiskelija Sini Larken työssäoppimispaikalla Primrose-bakeryssa. Aurinkoinen Sini on taitava ja pidetty työntekijä leipomossa, joka toimittaa leivotut tuotteet 2 keskustassa sijaitsevaan kahvilaansa. Tänään leivonnassa oli mm Irlantilaista soodaleipää.

imageimage

Koululounas Larry Hillsin- ruokalassa. Opettajana keittiössä Leyonia ja ruokaseurana koulutuspäällikkö Kathleen McCaul. Keskustelun aiheena olivat mm. opetuksen resurssit Irlannissa/Suomessa.

Iltapäivän muutaman tunnin vapaan ajattelin käyttää tämän blogin kirjoittamiseen, mutta siinähän paloi ihan hihat, kun majatalon nettiyhteys pätki tai oli niin heikko ettei siitä mitään valmista tullut, siksi nämä myöhästyneet päivitykset.

No, illan tullen punasin huulet ja lähdin jälleen koululle, josta siirryimme yhdessä Leyonian, Kathleenin ja Luannen (matkailualan koulutuspäällikkö) kanssa Browns Restaurantiin illalliselle ja tapaamaan Tain kokkiopiskelijan Johanna Valkaman. Johanna on päässyt työskentelemään Michelin tähteä tavoittelevaan upeaan ravintolaan yhdessä supertaitavien kokkien kanssa. Ohjaavan kokin palaute oli myös Johannasta positiivinen ja kannustava.

Ilta ravintolassa oli ikimuistoisen ihana. Seura oli loistavaa, keskustelun aiheet olivat moninaiset ja ruoka todella herkullista.

imageimageimageimageimageimageimage

Edistämässä Derryn matkailualaa

Tiistaina aamiaisen jälkeen ruuanvalmistusalan opettaja Mark Wilson tuli noutamaan minut B&B :stä ja suuntasimme paikallisille matkailualan toimijoille suunnattuun tapahtumaan. Tapahtuma järjestetään kaksi kertaa vuodessa Tourist information Officen/ Visit Derryn toimesta. Päivän aikana esitellään kaupungin uusia nähtävyyksiä, muutamia uusia ravintoloita ja majoitusmahdollisuuksia matkailun parissa työskenteleville henkilöille.

Tain Kellonsoittajankadun datanomiopiskelija Lauri Torkkell on työskennellyt Derryn kaupungin Tourist infossa kv-vaihdossa ja osallistunut päivän organisointiin yhdessä työkavereidensa kanssa. Tapasin myös hänen ohjaajansa ja saamani palautteen perusteella Lauri toimii työpaikallaan erinomaisena ”käyntikorttina” suomalaisesta osaamisesta ja opiskelumotivaatiosta:)

imageimage

Päivä aloitettiin upouudessa Bishops gate Hotellista. Aiemmin yksityisenä miesten klubina toiminut rakennus oli kokemus suuren muodonmuutoksen upeaksi hotelliksi.

Kierros jatkui Derryn piirityksen aikaan keskittyneeseen museoon ja garden of reflectioniin.

Iltapäivän aikana tutustuimme muutamaan uuteen ravintolaan. Meille esiteltiin heiltä tilattavissa olevia palveluja ja saimme maistella näytteitä ruokalistoilta.

Päivä oli erinomaisesti järjestetty. Vieraanvaraiset ja iloiset irlantilaiset innostuivat keskustelemaan ja kyselemään myös meiltä Suomesta matkailumaana.

Illalla ihana, ystävällinen opettajakolleegani Douglas Walker vaimonsa Annin kanssa nouti minut ja Laurin ajelulle Donegalin alueelle. Mahtavia maisemia, mukavaa seuraa ja herkullista ruokaa iltapalaksi.

Maanantai

Sunnuntain pitkän matkapäivän jälkeen heräsin virkeänä keväiseen Derryn aamuun. Opettaja John Groove opasti minut B&B Angel Houselta  Strand Roadin campukselle.

Johnin kanssa tutustuin koulun tiloihin ja toimintoihin sekä moniin opettajiin, jotka irlantilaiseen tapaan olivat ystävällisiä ja kiinnostuneita vierailustani.

Koulun ruokasalin opetuskeittiössä 2. vuoden kokkiopiskelijat työssä.

3. vuoden valmistuvat kokit ryhmäkuvassa. Kuvassa myös Coorey ja Enda, Turussa opiskelleet ihanat vaihtarit 🙂

1. vuoden opiskelijat laittavat lounasta tarjolle.

imageimage

Iltapäivällä osallistuimme Johnin kanssa Pohjois-Irlannin ruokakulttuuria ja lähiruokaa kehittävän organisaation tutustumiskäyntiin paikallisessa kalanjalostusyrityksessä.

image image image imagePäivä päättyi kävelykierrokset Derryn keskustassa yhdessä matkailuopiskelija Neahin kanssa. Kaupungilla on rankka historia  piirityksiä ja väkivaltaisuuksia. Onneksi tänä päivänä jo rauhallisempaa.

Moikka maailma!

Työskentelen Turun ammatti-instituutin Aninkaisten koulutalon kv-vastuuopettajana. Työssäni tutustun ihmisiin muista maista ja erilaisista kulttuureista heidän vieraillessaan Suomessa ja omilla matkoillani.

Tässä blogissa kerron kokemuksistani matkoilta ja teiden kohtaamisista.