Uusi OPS ja monialaiset oppimiskokonaisuudet

Oppiva OPS-koulutuksissa käsiteltiin tällä viikolla monialaisia oppimiskokonaisuuksia. Osa liittää nämä kokonaisuudet helposti aihekokonaisuuksiin tai muutama vuosikymmen sitten lanseerattuun teemaopiskeluun tai eheytetyn koulupäivän ideaan. Ne kaikki ovatkin tärkeitä elementtejä monialaisia oppimiskokonaisuuksia  suunniteltaessa. Uutta tässä asiassa on oppilaiden vahva rooli niin toiminnan suunnittelussa kuin sen arvioinnissakin. Lisäksi uuden OPSin mukaan jokaisella oppilaalla täytyy olla vähintään yksi monialainen oppimiskokonaisuus lukuvuodessa. Se voi olla viikon kestoinen teema, tai koko lukuvuoden opiskelu voidaan järjestää yli oppiainerajojen koostuvista projekteista.

Tässä lisää Hannele Cantellin ajatuksia aiheesta: