Osaamisen kehittämistä vertaisoppien – istuuko Suomeen?

Suomessa käytetään jonkin verran oppituntien tallennusjärjestelmiä, erityisesti toisella asteella ja korkea-asteella. Esimerkiksi Turussa Kerttulin urheilulukiossa tallennejärjestelmällä tarjotaan urheilun vuoksi oppitunneilta pois olleille opiskelijoille mahdollisuus päästä osalliseksi oppitunnin tapahtumista. Myös monella paikkakunnalla toimiva DIAK käyttää luentojen tallennus- ja välitysjärjestelmää ratkaisemaan hajautettuun organisaatioon liittyvää problematiikkaa.

IRIS Connect on brittiyritys, jonka tarjoama laitteisto ja ohjelmisto liikkuu hieman samoilla vesillä, mutta käyttötarkoitus on lopulta varsin erilainen. Välineet mahdollistavat oppituntien välittämisen suorana tai niiden tallentamisen, mutta kohderyhmänä eivät ole opiskelijat, vaan toiset opettajat tai opettajien (täydennys)kouluttajat. Tällainen tapa kehittää osaamista seuraamalla kollegan opetusta ja kommentoimalla sitä on varsin harvinaista Suomessa, puhumattakaan että arvioija olisi joku ulkopuolinen – opettajaksi opiskelevien opintoja lukuunottamatta. Kenties metodilla kuitenkin olisi annettavaa myös täkäläiseen täydennyskoulutuskulttuuriin. Oleellista lienee, että osapuolet ymmärtävät arvioinnin luonteen ja päämäärän oikein, puolin ja toisin. IRIS Connectin välineillä opettajapari tai -ryhmä voi olla maantieteellisesti hyvinkin laajalta alueelta.

blog-iris2Järjestelmän ideana on, että se välittää alustaan kahta rinnakkaiskuvaa, toisessa näkyvät oppijat ja toinen kamera on kohdistettu opettajaan. Selainpohjaisella alustalla voidaan opetusta kommentoida aikaleimatuilla merkinnöillä. Suorissa lähetyksissä on jopa mahdollista antaa reaaliaikaisesti palautetta korvanapin kautta, mutta kuulemma tätä useimmat arastelevat ja melko harva ominaisuutta käyttää. Tunnin pitänyt opettaja voi tämän jälkeen katsoa tallenteen ja nähdä, mitä vertaisarvioija on oppitunnin eri käänteissä havainnoinut kommentoinut ja voi itse vaikka vastata palautteeseen.

blog-irisKuvan etualalla oleva sinimusta kameralaite (Mobile LiveView Camera) sijoitetaan luokkaan ja se pystyy välittämään suoraakin kuvaa ja ääntä kahdesta mikrofonista palvelimen kautta. Kevyempi ja edullisempi vaihtoehto näkyy taka-alalla (Discovery Kit) ja se hyödyntää tavallisia iPad Mini -laitteita. Toinen laitteista on master ja toinen slave/orja. Kiinteässä telineessä oleva iPad asetetaan kuvaamaan oppilaita luokan edestä. Toinen sijoitetaan taaempaa tai keskeltä kuvaamaan opettaja. Sen moottoroitu alusta kääntyy ja seuraa opettajaa, missä hän milloinkin liikkuu. Tämä toteutuu opettajan kaulassa olevan infrapunalähettimen avulla. Kahden pädin videot ladataan automaattisesti alustaan, jossa ne näkyvät rinnakkain, ajan suhteen synkronoituna.

IRIS Connectilla on laaja käyttäjäkunta kotimaassaan, missä tällainen vertaisarviointi on arkipäivää, mutta tuote on käytössä myös 12 muussa maassa. Suomessakin ensimmäinen avaus on jo tehty Jyväskylässä.

Tietoja Jouni Paakkinen

Tietokone opetuksessa - TOP-keskus
Kategoria(t): BETT Avainsana(t): , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.