Digiprojekti paketissa

Perhepäivähoidon digitalisuuden kehittäminen -projekti alkoi tammikuussa 2022. Pian on aika saattaa päätökseen kaksi vuotta kestänyt yhteinen matka. Projekti on ollut antoisa myös projektikoordinaattoreiden kannalta. Vaikka projekti päättyy, perhepäivähoitajien digituki jatkuu 🙂

Kaksi blue bot ohjelmointirobottia lasten käsissä.Projektin myötä perhepäivähoitoryhmissä on harjoiteltu ja opittu digitaalisuuden hyödyntämistä osana arjen pedagogiikkaa. Opeteltu yhdessä, mitä kaikkea ohjelmointiroboteilla voi tehdä. Ohjelmointirobotiikka, koottuna kiertäviin kassseihin, jää edelleen perhepäivähoitajien käyttöön. Kiertävissä robotiikkakasseissa on Blue-Bot -ohjelmointirobotti, ohjelmointimattoja sekä tunneleita, joista robotteja voi ohjata kulkemaan. Myös Sphero Indi -opetusrobottisettejä jää kiertoon perhepäivähoitajille.

Perhepäivähoitajat saivat käyttöönsä myös valmiita tiedetehtäviä ja niiden tekemiseen tarvittavia välineitä. Hoitajat lapsiryhmineen voivat tehdä tiedetehtäviä projektin jälkeenkin, sillä heillä on projektin jälkeenkin käytössään tiedetehtäväkansiot ja mm. koeputkia, pipettejä jne.

Perhepäivähoitajat saivat heti projektin alussa työkäyttöön iPadit, niihin johdolliset näppäimistöt ja myöhemmin hankittiin vielä mm. vesitiiviit suojapussit sekä omat bluetooth -kaiuttimet iPadiin / puhelimeen liitettäväksi.

Perhepäivähoitajien ajatuksia projektista

Tämä on ollut mahtava projekti ja tuonut paljon uutta iloa arkeen. iPad on päivittäin käytössä kuin myös lasten sovellukset. Tiedejutut ovat myös kiinnostaneet lapsia kovasti sekä tietysti robottiautot. Kiitos hyvästä projektista!

Hienoa, että ollaan projektin myötä saatu meidän työvälineet ajanmukaisemmiksi, ja vielä opastusta niiden käyttöön.  Lapset ovat myös ottaneet opit innolla vastaan!”

Ollaan opittu paljon uutta projektin myötä, ja saatu nopeasti apua teknisiin pulmiin tarvittaessa. Ipadia voi käyttää yhdessä lasten kanssa vaikka mihin, sovelluksia löytyy joka lähtöön!

Tämä projekti antanut työhöni paljon uutta arkeen lasten kanssa touhuiluun.
Pädi päivittäin käytössä, ulkonakin mukana…hei hienoa kun saadaan siihen suojapussikin.
Lapset ovat saaneet opetella digilaitteiden käyttöä ja ovat olleet kiinnostuneita….jopa nuorin ryhmämme jäsen tutkii mielenkiintoisena sovelluksia. Iso Kiitos!

Digihankkeen myötä perhepäivähoitajien digiosaaminen ja laitteet ovat nyt uudella tasolla. Hanke on kehittänyt monilukutaitoa ja digitaalista osaamista; lapsia innostetaan tutkimaan, käyttämään ja tuottamaan viestejä erilaisissa digitaalisissa ympäristöissä. Digitaalisia välineitä, sovelluksia ja ympäristöjä on hyödynnetty dokumentoinnissa, leikeissä, vuorovaikutuksessa, peleissä, tutkimisessa, liikkumisessa sekä taiteessa. Digihankkeen kautta on päästy edistämään lasten luovan ajattelun ja yhteistoiminnan taitoja sekä monilukutaitoa. Henkilöstön taidot ohjata lapsia digitaalisten ympäristöjen monipuoliseen, vastuulliseen ja turvalliseen käyttöön on kasvanut. Lisäksi henkilökunnan työvälineet ja taidot erilaisten asiakirjojen tekemiseen ovat parantuneet ja liikkuminen eri alustoilla on mutkatonta. Nämä ovat auttaneet perhepäivähoitajia onnistumaan varhaiskasvatussuunnitelman mukaisessa työssään . Hankkeen hyödyt ovat olleet hyvin merkittäviä perhepäivähoidossa. Tämän kaltaisen hankkeen tulisi jalkautua pysyväksi toimintamallliksi, jotta mahdollistetaan ajantasainen osaaminen ja laitteisto henkilökunnalle ja sitä kautta tasa-arvoinen varhaiskasvatus toimintamuodosta riippumatta.

Digiprojekti on tuonut työhön tarvittavia välineitä, lisää intoa, mielekkyyttä sekä mahdollisuuksia. Lapset ovat innostuneet digilaitteista, erityisenä suosikkina i padin lisäksi sphero indi robotit. En voisi kuvitella enää työtä ilman tätä ulottuvuutta. Ipad on minulle työväline, jonka koen välttämättömyytenä, toivottavasti se tulee pian myös kaikkialle varhaiskasvatukseen kaikkien käyttöön.  Suuri kiitos.

Kiitos projektissa mukana olleille perhepäivähoitajille.
Digirohkeus on tulevaisuuden taito!

Projektin aikana kirjoitetut artikkelit:

Perhepäivähoidon digiprojekti (4.3.2022)

Tutkimuksia Easi-Scope -mikroskoopilla:
Tutkimusretki mikroskoopeilla (8.3.2022)
Löytyykö puistosta kirjaimia? (11.3.2022)
Mitä, ollaanko metsässä jo hereillä? (17.3.2022)
Mukavaa maailman metsäpäivää! (21.3.2022)

Arjessa digitekniikkaa opetuksessa (29.4.2022)

Kameratehtävä lasten kanssa (25.5.2022)

Perhepäivähoidon kevätjuhla-tunnelmia! (14.6.2022)

Syksy käynnistyy hiljalleen (16.8.2022)

Ohjelmoinnin alkeita:
Blue Botit ja ohjelmoinnin alkeita perhepäivähoidossa (22.9.2022)
Blue Botit jumppaa (2.11.2022)
Sphero Indit mukana perhepäivähoidon arjessa (18.2.2023)

Tiedekasvatusta ja digitaalista dokumentointia (16.12.2022)

Qr-koodit jumpassa mukana (20.12.2022)

Perhepäivähoidon joulujuhlaa (5.1.2023)

Metsämörriretket digimaustein – Digipedagogiikkaa luonnossa (20.6.2023)

Totta vai tarua? – Green screen -tekniikka (3.11.2023)

 

 

 

 

Totta vai tarua?

Tänä syksynä perhepäivähoitajat saivat harjoitella ryhmänsä kanssa Green screen -tekniikkaa perhepäivähoidon digitaalisuuden kehittäminen -projektin tiimoilta.

Perhepäivähoitaja otti ryhmänsä lapsista kuvat iPadin kameralla vihreän kankaan edessä. Erillisen sovelluksen (Green screen by DoInk) avulla vihreä tausta korvattiin lapsen  ja perhepäivähoitajan yhteistyössä valitsemalla taustakuvalla. Taustakuvaksi valikoitui mm. prinsessalinnoja, leluautoja, animaatiohahmoja… lapsi sai asettaa kuvansa perhepäivähoitajan avustuksella taustakuvan päälle, eli esim. leluautoa ajamaan, mikä ei oikeasti olisi mahdollista.
Halutessaan lapsilla oli mahdollisuus pukeutua roolivaatteisiin, ottaa kuvaan mukaan kiva lelu tai olla kuvissa ihan omana itsenään. Jokaiselle lapselle tehtiin oma kuva ja joissain ryhmissä jatkettiin projektia laittamalla samaan taustakuvaan kaikkien lasten kuvat.

Tällä kertaa tehtiin kuvia Green screen -tekniikalla, mutta sovellus mahdollistaa myöskin videoiden tekemisen joko yhdistämällä aikaisemmin vihreällä taustalla kuvattu video erikseen valittuun taustaan tai tekemällä video suoraan Green screen by DoInk -sovelluksessa.

Green screen -tekniikassa vain mielikuvitus on rajana!

Metsämörriretket digimaustein

Huhti-, touko- ja kesäkuun aikana kaikki perhepäivähoitoryhmät pääsivät digihankkeen tiimoilta Metsämörriretkelle. Jokainen retki oli omanlaisena, mukautettu ryhmän lasten iän sekä mielenkiinnonkohteiden mukaan.

Metsämörriretki eteni iPadin Book Creator -sovelluksella tehdyn kirjan mukaan. Lapset olivat mukana aktiivisina toimijoina ja retki eteni lasten kanssa asioita pohtien.

Metsäpaikka oli jokaisella ryhmällä omansa, sinne kuljettiin yhdessä. Metsään päästyämme, taskusta löytyi Metsämörrin kaveri, Metsämyttynen (leppäkerttu). Tervehdimme Myttysen ja esittäydyimme toisillemme, laskimme kuinka monta metsäretkeläistä on mukana.

Kuuntelimme yhdessä iPadilta Metsämörrilaulun. Laulussa sanottiin ”Näitkö minut metsätiellä, olen Metsänmörri?” – kukaan ei ollut nähnyt Metsämörriä kävelymatkallamme metsään, mutta kovasti toivoimme että hän ilmestyisi retkellemme. Laulussa on myös kohta ”löytöretkelle nyt vie, ystävysten tie” ja siihen liittyen saimme Metsämyttyseltä tehtävän. Koska Metsämyttynen on aika ujo, hän oli tallentanut tehtävän ChatterPix -sovelluksella tehtyyn videoon:

Tehtävänä oli siis tehdä metsästä löytyvästä materiaalista Metsämörrille syntymäpäiväkortti. Etsittävät asiat saatiin kuvavihjeistä; kiviä, keppejä, kukkia, lehtiä, neulasia, käpyjä, lunta, hiekkaa, multaa… Kaikista metsäpaikoista ei löytynyt kaikkia etsittäviä asioita, mutta jokaisesta jotakin. Alla kuvakokoelma kaikkien Metsämörriretkien korteista.

 

Kun kortti oli saatu valmiiksi, puuttui enää syntymäpäiväsankari! Lähdimme etsimään Metsämörriä, huutelemalla Metsämörrin tervehdystä ”Hoi kolikok!”. Ja löytyihän Metsämörri, ihan jokaisella kerralla. Hän oli piileskelemässä puun tai kiven takana. Useimmiten muistimme laulaa Metsämörrille onnittelulaulun ja aina otimme kuvan kortista. Kuvaan pääsi toki myös Metsämörri / Metsämyttynen.

Seuraavaksi koitti Metsämörrin synttäritarjoilujen (eli omien eväiden) syömisaika. Rauhallisen eväshetken jälkeen leikimme vielä Metsämyttysen ja Metsämörrin piilotusleikkiä valokuvasuunnistuksena. Lapsi piilotti Metsömörrin tai Metsämyttysen, otti kuvan piilopaikasta iPadilla ja toi kuvan kavereille nähtäväksi. Kuvassa näkyvien vihjeiden perusteella etsittiin piileskelevä metsäkaveri.

Pieni Metsämyttynen mahtuikin paljon pienempiin piilopaikkoihin kuin Metsämörri. Lapset jaksoivat piilottaa ja kuvailla Metsämyttystä ja Metsämörriä kerta toisensa jälkeen.

Kun oli aika lähteä pois metsästä, muistelimme montako meitä oli metsään tullessa ja onko meitä vielä yhtä monta. Onneksi kaikki olivat tallessa.

Kiitos kaikille Metsämörriretkistä!

Syksyllä hanke jatkuu Green screen -tekniikan sekä iPadille ladattavien tiedesovellusten parissa.

Perhepäivähoidon koulutukset

Helmikuussa pidettiin perhepäivähoidon koulutuksia.

Koulutuksissa pääsimme tutustumaan Uudet lukutaidot -projektiin ja uusiin lukutaitoihin pohtien yhdessä, miten ne tehdään näkyväksi perhepäivähoidon oppimisympäristöissä.

 

 

 

Uusi sähköinen eVaka-järjestelmä tulee pian käyttöön Turussa ja pääsimme myös perhepäivähoitajien kanssa siihen kouluttautumaan.

Näiden lisäksi kertailimme ja opimme uutta iPadin pedagogisesta käytöstä. Erityisesti digitaalisen pedagogisen dokumentoinnin osalta. Pohdimme ja harjoittelimme erilaisia keinoja tämän käyttöön juuri perhepäivähoitoon sopivilla tavoilla.

 

 

 

Lukulumo on ollut käytössä meidän perhepäivähoidossa ja koulutusten kunniaksi saimme arpoa Lukulumon demojaksoja perhepäivähoitajien käyttöön!

Ihanat koulutukset takana ja uusien oppien kanssa kevättä eteenpäin.

Sphero Indit mukana perhepäivähoidon arjessa

Perhepäivähoidossa on päästy tutustumaan uusiin Sphero Indi auto-robotteihin. Sähäköiden Sphero-autojen kanssa oppimisen ilo pääsee näkyviin ja lapset pääsevät tutustumaan ja oppimaan uusia taitoja yhdessä.

Näiden Sphero-autojen avulla tutustutaan ohjelmoinnilliseen ajatteluun, sekä tietotekniikan perusteisiin. Spherot tunnistavat värikoodit ja toimivat niiden mukaan. Spherojen kanssa oppiessa voidaan harjoitella värejä ja suuntia.  Unohtamatta laskennallisen ja ohjelmoinnillisen ajattelun taitojen kehittymistä mukavan toiminnan tiimellyksessä.

Spheroille ratoja rakentaessa ongelmanratkaisutaidot karttuvat miettiessä mikä väri vie robotti auton mihinkin suuntaan.

Perhepäivähoitajien ja perhepäivähoidon lasten kanssa tutustuimme ensin autoihin ja saimme ne heräämään painamalla auton perällä olevaa virtanappia. Yllärinä autoille syttyikin silmiin valot, mikä yhden lapsen mielestä kertoikin sen, että Sphero on nyt hereillä.

Ei muuta kuin kokeilemaan, miten autoja voi ohjelmoida. Eri väristen läpysköjen kokeilua ja suuntien ja värien hahmottamista. Lopulta löytyi violetti läpyskä, jonka päälle tullessa Sphero lähtikin itse tanssimaan ja me tietenkin mukana. Yksi lapsista kysyikin: ”Osaatteko pyöriä niin kuin Sphero pyörii?” Ja ei kun kokeilemaan, saatiin jumppaakin yhdistettyä tähän hetkeen. Riemun kiljahduksilta ja hämmästyneiltä ilmeillä ei voitu välttyä kun Spheroja ohjelmointiin menemään pitkin salia.

Perhepäivähoidon joulujuhlaa

Perhepäivähoidon joulujuhlaa vietettiin kauniissa pakkassäässä ihanan lumisessa puistossa.

Juhla aloitettiin tervetulosanoilla ja lasten lauluesityksillä. Sen jälkeen oli mahdollisuus kierrellä erilaisilla Tontturasteilla (sisältäen mm. liikuntarasteja ja Qr-koodeja) ja käydä välillä herkuttelemassa kuumalla mehulla ja pipareilla. Lyhdyin ja lasten askarteluin koristeltu puisto oli täynnä riemua ja iloa!

 

Qr-koodit jumpassa mukana

Qr-koodit pääsivät mukaan rikastamaan jouluista jumppahetkeä. Lorupussi vaihtuikin koodi-pussiksi ja lasten kanssa pääsimme laulamaan tuttua ”Kuka saa, kuka saa koodi-pussiin kurkistaa”-laulua. Tämän saattelemana pussista nostettiin Qr-koodi, jonka takaa paljastuva jumppaliike/ asento/ laululeikki avattiin yhdessä iPadin kameratoiminnolla. Liikunnan riemulta ja hieltä ei vältytty.

Qr-koodi esimerkkejä

 

Tiedekasvatusta ja digitaalista dokumentointia

Loppu syksystä olemme päässeet tutustumaan tiedekasvatuksen maailmaan. Jokainen perhepäivähoitaja saa omakseen Tiedekansion, joka sisältää monen monta tiedetehtävää lasten kanssa tehtäväksi, sekä vinkkejä tehtävien jalostamiseen ja dokumentointiin.

Perhepäivähoidon arjessa olemme päässeet yhdessä tutkimaan ja havainnoimaan luontoa ja leluja. Olemme harjoitelleet lajittelun taitoja keräilemällä aluksi aarrematolle luonnon aarteita, kuten käpyjä, keppejä, kiviä, neulasia ja lehtiä tai vastaavasti sisällä leluaarteita nukeista, autoihin ja pehmoleluista kirjoihin. Tämän jälkeen olemme lajitelleet lelut/luonnonaarteet pääluokan mukaan ja lähteneet tutkimaan leluja/luonnon aarteita suurennuslasien ja mittanauhan, sekä luuppien avulla. Olemme käyttäneet tutkimiseen myös iPadin suurennuslasi- ja mittanauha sovellusta.

Aarteiden tutkimisen ja havainnoinnin jälkeen olemme yhdessä rakentaneet pienen laboratorion, jossa olemme suorittaneet aineiden reagointiin liittyvän kokeen. Lapset ovat päässeet tekemään ns. ”Tulivuoren” koeputkeen tai tulivuorialustaan. Tämä on ollut hurjan jännää. Olemme lisänneet aluksi pohjalle ruokasoodaa, päälle lasten valinnan mukaan elintarvikevärejä ja lopuksi astianpesuainetta (ja/)tai etikkaa. Ennen aineiden sekoittamista olemme pohtineet hypoteesia, mitä tässä tulee tapahtumaan. Ilon kiljahdusten joukosta on löytynyt ajatuksia räjähdyksestä kuplimiseen. Ja ei kun kokeilemaan!

Lopputuloksena sihisevää laavaa, jossa emäs ja happo reagoi muodostaen sihiseviä kuplia. Astianpesuaineella olemme voineet tehostaa vaahdon muodostumista. (Ruokasooda on emäksistä ja etikka hapanta. Niiden pH-arvot ovat toisiaan vastakkaiset. Sooda siis neutralisoi etikan, kun ne yhdistetään. Näiden yhdistelmä saa aikaan poreilevan reaktion. )

Tästä kaikesta tutkimisesta olemme ottaneet valokuvia iPadilla ja ”laboratorion” sulkeuduttua ja tutkimusten valmistuttua olemme päässeet tekemään yhdessä lasten kanssa TIEDEKIRJAA Book Creator nimistä sovellusta hyödyntäen.

Book Creatoriin olemme valinneet lasten kanssa paneelit miten kuvat sijoitetaan, sen jälkeen olemme valinneet käytettävät kuvat ja pohtineet samalla mitä tänään on tutkittu ja opittu. Kirjan viimeistelyksi olemme lisänneet loppuun tekijät-sivun, johon jokainen lapsi pääsee tekemään allekirjoituksen. Ja näin kirja on valmis. Lopulta olemme ihastelleet TIEDEKIRJAAMME ja tehneet siitä näytöntallennuksella videon, johon lapset ovat saaneet kertoa mitä kirjassa tapahtuu. Lopulta valmis dokumentti on lähetetty vanhemmille luettavaksi!

Blue Botit jumppaa

Tänään pääsivät Blue Bot ohjelmointirobotit mukaan jumppaan. Lapset ihan innoissaan ohjelmoivat Blue Botteja eteenpäin, jotta ne löytäisivät kortteja ja kertoisivat mitä tehdään seuraavaksi jumpassa. Aiheena jumpassa oli perusliikunta-asennot sekä menotavat. Kun Blue Bot löysi kortin kertoi se lapsille mikä menotapa tuli tehtäväksi; ”kulje kuin karhu, liidä kuin perhonen, kiidä kuin ampiainen.”

Juoksevat varpaat. Voi tuota riemun määrää kuin lapset muuttivat menotapojaan salissa liikkuessaan. Ihaninta oli seurata lasten onnistumisen kokemuksia ja hymyjä. Vähän oli myös jäännää kuten eräs lapsista tuumi. Vuoron odottaminenkin Blue Bottien ohjelmointiin sujui mukavasti kun mukavalla tahdilla edettiin jumpassa.

Lapsi asettelee Blue Botin pussiin. Varmasti tuli kaikille menotavat tutuiksi ja hiki pintaan. Lopuksi Blue Bot laitettiin tuttuun tapaan nukkumaan oman peiton alle odottamaan seuraavaa heräämishetkeä.

Blue Botit ja ohjelmoinnin alkeita perhepäivähoidossa

Kaksi blue bot ohjelmointirobottia lasten käsissä. Saimme mahdollisuuden hankkia perhepäivähoitoon ohjelmointirobotteja. Nyt onkin iloiset Blue Botit lähteneet kierrokselle lasten opetukseen. Nämä ihanat ystävät opettavat lapselle ohjelmoinnin alkeita. Jännittävää oli kun ensimmäiset robotit saatiin liikkeelle ja sitä riemun määrää on vaikea kuvailla sanoin, kun omilla ohjeilla saatiin pieni ”koppakuoriainen” (lapset nimesi) liikkumaan.Pieni lapsi kerää ohjelmointikortteja lattialta. Blue Bot robottien mukana on muutama hieno matto minkä päällä nämä kulkevat opastetusti parhaiten. Samassa paketissa on apukortteja joiden kautta lapsi oppii huomaamaan mistä ja miten Blue Botit ohjelmoidaan. Valot silmissä hymyilytti jokaista ja yhteistuumin pohdittiin että sillä onkin tarkat ”lamppusilmät”. Blue Bot kulkee tunnelissa. Ihan pienimpiä lapsia jännitti enemmän, mutta nopeasti totuttiin Blue Bottien ääniin ja vilkkuviin valoihin ja jokainen on uskaltanut hyvin koskea ohjelmointirobotteihin.

Lapset ovat kekseliäitä huomaamaan miten ohjelmoidaan nopeasti Blue Bot kaverille ja mitä kaikkea sen kanssa pystyy tekemään. Katsokaa iloinen video mikä oivallus syntyi eräässä pienessä ohjelmointihetkessä.