Tsempparitarrat!

Viikon aikana otimme käyttöömme suloiset tsempparitarrat. Tarrojen toimintaa kuvaavat ja ohjaavat virkkeet kannustavat oppilaita tekemään oman parhaansa ja huomaamaan hyvän toisissa. Tarroja kerätään koulussa olevaan koontipohjaan. Kun kaikki ruudut ovat täynnä kannustavia tsemppareita, oppilas saa läksypäivyrinsä kanteen suuremman tsempparin. Tämä tsemppari valikoituu sen mukaan, mitä virkettä koontipohjassa on ollut eniten.

Ei muuta kuin tsemppaamaan!

aarregraphics-tsempparit_kooste_3

Koulutyö vauhdissa!

Kohmon yksikössä koulutyö on käynnistynyt mallikkaasti. Uuden opetussuunnitelman mukaisesti olemme opiskelleet toimien, tutkien ja ihmetellen eri asioita ja ilmiöitä.

Tutkijantaitoja harjoittelimme metsässä luupilla. Pysyykö kaunis kauniina, kun aikaa kuluu? Onko piikikäs edelleen piikikäs?

 

Uusi vuosi, uudet kujeet!

Uusi lukuvuosi käynnistyi! 12 uutta ”ykköstä” aloittivat koulutiensä torstaina 18.8. innosta puhkuen ja 22 ”vanhaa konkaria” näyttävät heille mallia, kuinka koululaisina ollaan ja toimitaan. Aikuisina mukana menossa toimivat Pilvi-ope, Saara-ope ja 2.-luokkalaisille viime vuodesta tuttu Janita-ohjaaja.

Tästä on hyvä jatkaa!

luuppi

Kevät keikkuen tulevi

Hei kaikille

Taas on kulunut aivan liian pitkä aika sitten viime kirjoitukseni.

On toukokuu! Kevät on jo pitkällä ja lukuvuosi saadaan ihan pian päätökseen. Palaan silti kirjoituksessani hieman taaksepäin ja kerron teille mitä kaikkea olemme kevättalven ja alkukevään aikana puuhastelleet.

Helmikuussa meidän ilonamme oli Merja-harjoittelija Jyväskylän yliopistosta. Merjan kanssa pureuduimme Kalevalan saloihin tarinoiden, kiertopisteiden ja draaman keinoin. Lopputuloksena kotiryhmät valmistivat hienot sampot kierrätysmateriaaleista.

sampot

Maaliskuussa vietimme koko koulun yhteisiä monialaisen oppimiskokonaisuuden (monon) viikkoja. Monialaiset oppimiskokonaisuudet ovat osa uutta elokuussa voimaantulevaa opetussuunnitelmaa. Tänä keväänä harjoittelimme hieman mono-projektin tekemistä. Koulun yhteinen aihe oli tasa-arvo. Kohmossa lähdimme oppilaiden innostuksesta tutkimaan eri maita. Oppilaat ehdottivat, että jokainen kotiryhmä saisi tutkittavakseen kaksi samalla alkukirjaimella alkavaa maata. Näin tehtiin! Maista haettiin erilaista tietoa – mm. pääkaupungit, asukasluvut, uskontokunnat, ruokakulttuurit sekä lukutaitoprosentit. Jokainen ryhmä valmisti maistaan posterin, johon piirrettiin myös maiden liput. Mono-viikkojen aikana lauloimme myös vieraiden maiden lauluja, tutustuimme maailmanuskontoihin, luimme eri maiden satuja ja kirjoitimme niiden pohjalta myös omia satuja, leikimme eri maiden liikuntaleikkejä, tutustuimme tasa-arvoteemaan draaman keinoin sekä kiertopisteiden avulla tutustuimme mono-maihimme vielä tarkemmin. Mono-viikkojen aikana korostui tiedon hankinnan taidot – tietoa maista piti hakea tietokirjoista sekä internetistä tietokoneen ja pädin avulla. Lopuksi mono-viikkojen onnistuminen arvioitiin kotiryhmissä. Oppilaat valitsivat arvioinnin kohteiksi kaksi asiaa: 1) Puhuttiinko ryhmässä ystävällisesti? ja 2) Osallistuivatko kaikki työn tekemiseen? Mono-viikoista jäi päällisin puolin mukava tunne, toki vielä on paljon kehitettävää. Oli hienoa huomata, että samaa ilmiötä (tässä tapauksessa tasa-arvoa) oli helppo sitoa useampaankin oppiaineeseen.

 

Monotyötmono lopputulos

Kevään aikana olemme luokissa pyrkineet huomaamaan hyvän. Tähän olemme käyttäneet avuksi Huomaa hyvä – materiaalia. Laadimme yhteensä seitsemälle viikolle Huomaa hyvä – ohjelman, jossa jokaiselle viikolle on oma aiheensa nimettynä luonteenvahvuutena. Valitsemamme luonteenvahvuudet olivat itsesäätely, sisukkuus, oppimisen ilo, reiluus, ryhmätyötaidot, johtajuus ja innokkuus. Tavoitteena oli kunkin viikon luonteenvahvuuden myötä kerätä helmiä oman kotiryhmän helmipurkkiin. Helmiä sai aina kulloisenkin luonteenvahvuuteen liittyvästä toiminnasta. Kannustimme myös oppilaita huomaaman hyvän luokkatovereissa esimerkiksi sanomalla/kehumalla toista toivotunlaisesta käyttäytymisestä.

Yhdessä eskarilaisten ja koululaisten kanssa olemme kuunnelleet satuja ja sitten kuvittaneet sadun pitkälle paperille sadunmukaiseen tapahtumajärjestykseen sekä kiertäneet toiminnallisia matikan mittauspisteitä ulkona. Tällä viikolla eskarilaiset olivat koulun puolella kiertämässä toimintapisteitä ja samaan aikaan ekaluokkalaiset pääsivät eskarin puolelle leikkimään. Eskarilaiset ovat myös tutustuneet pääkouluun kouluuntutustumispäivän lomassa. Tuntuu siltä, että eskarit odottavat jo innolla elokuuta ja tulevan koulutien alkua!

eskarit ulkomatikkaa       eskarit 4.5.

Teema- ja monoviikkojen ohella arkinen koulutyömme on tietysti jatkunut normaaliin tapaan. Matikassa ekaluokkalaiset ovat laskeneet kymmenylityksiä ja päässeet nyt tutustumaan mittaamisen saloihin. Tokaluokkalaiset ovat tankanneet yhteen- ja vähennyslaskuja allekkain. Äidinkielessä olemme lukeneet erilaisia tekstejä ja harjoitelleet niiden myötä lukemista, kuuntelua ja kysymysten tekemistä. Kouluvaari on vierailujensa aikana keskittynyt oppilaiden luetuttamiseen. Olemme näytelleet Hölmöläistarinoita ja opetelleet mm. äng-äännettä kiertopistetehtävissä. Ypissä olemme tutustuneet muuttolintuihin ja kaloihin. Vielä on luvassa kevään kasveja sekä niityn eläimiä. Näitä kaikkia olemme opiskelleet upeiden kiertopisteiden avulla! Näin opettajat ovat olleet vähemmän äänessä ja oppilaat ovat saaneet olla aktiivisia oppijoita.

Äng-pisteet

Toukokuun 19. päivä klo 18 koulussamme on kevätkonsertti. Esitämme siellä yhdessä pääkoulun ekaluokkien kanssa ystävyysaiheisen laulun. Konsertissa on luvassa iloista laulua ja mukaansatempaavaa musisointia – vanhemmat ovat lämpimästi tervetulleita.

Ensi lukuvuosi tuo tullessaan muutoksia. Tokaluokkaiset siirtyvät pääkouluun kolmannelle luokalle. Olen huomannut, että he odottavat siirtymistä isoon kouluun – osalla saattaa perhosiakin lennellä vatsassa. Ekaluokkalaiset jatkavat Kohmossa tokaluokalla ja saavat uudet koulukaverit nykyisistä eskareista. Muutoksia on myös tulevissa opettajissa. Suvi-ope siirtyy laaja-alaiseksi erityisopettajaksi Ilpoisten kouluun ja minä aloitan ekaluokan opettajana pääkoululla. Kohmon uudet opettajat ensi elokuussa ovat Pilvi Hatakka ja Saara Mälkönen.

Vielä on kuitenkin muutama viikko aurinkoista toukokuuta jäljellä! Toivottavasti ilma ei luokassa käy liian kuumaksi ja hikiseksi – tai mitä sitten, ainahan voimme siirtää opiskelut ulos luontoon!

Aurinkoista kevään jatkoa!

-Riikka

 

 

Alkuvuoden kuulumisia

Hei

Alkuvuosi on lähtenyt liikenteeseen vauhdikkaasti – olemme jo helmikuussa!

Alkuvuoden aikana olemme päässeet luistelemaan (tosin kurjien säiden vuoksi vain kahdesti), viettäneet 100. koulupäivää sekä ahkeroineet yhden lauantaipäivän koulussa.

Tammikuussa aloitimme äidinkielen tunneilla Kirjoituskioskin tehtävät. Kirjoituskioski perustuu amerikkalaiseen Daily Five -menetelmään. Laadimme viisi erilaista tehtävätyyppiä, joita oppilaat tekevät kirjoituskioski-tunneilla haluamassaan järjestyksessä. Tehtävätyypit ovat Kielenviritystä (kielioppitehtäviä), Kirjallisuutta pöyhimässä (erilaisia lyhyitä satuja/tarinoita ja niistä tehtäviä), Tiedon etsintää (tietotekstejä), Tekstitaiturit (luova kirjoittaminen) sekä Tekstin lajittelua (eri tekstilajeja kuten päiväkirja, kutsu, lista, uutinen…). Oppilaat keräävät tehdyt tehtävät kirjoituskioskikansioon. Tieto tehdyistä tehtävistä kootaan myös koontilomakkeeseen, jonne oppilaat saavat myös leiman tai tarran.

kirjoituskioski

Tammikuussa kouluvaari Aulis lanseerasi pulpettien siisteyskisan. Kisassa oli kolme oppilastuomaria. Kummastakin luokasta valittiin voittajat. Sekä voittajat että tuomarit palkittiin suklaapalkinnoin.

Olemme elokuusta alkaen keränneet kaloja luokka-akvaarioihin. Sadas koulupäivä tuli täyteen 21.1. Sadannen koulupäivän kunniaksi kiersimme kahdeksan erilaista kiertopistettä, jotka jollakin tavalla liittyivät lukuun sata. Pisteissä täytettiin satataulua, pelattiin satabingoa, mietittiin millaisia olemme 100-vuotiaina, tehtiin donitsi, jossa oli sata koristetta, kirjoitettiin sata sanaa, laskettiin sata angry birdsia, pujotettiin sata hamahelmeä koruksi ja rakennettiin satatorni. Mieluisa päivä sekä lapsille että aikuisille!

Blogikuva

Vaikka alkuvuosi on ollut pieniä tapahtumia täynnä, olemme silti ehtineet myös viettää ihan tavallista arkea: matematiikassa ekaluokkalaiset ovat opiskelleet kellonaikoja ja tokaluokkalaiset geometriaa. Tokaluokkalaiset ovat lisäksi ehtineet laajentaa lukualuetta 1000 asti. Äidinkielessä ekaluokkalaiset ovat tutustuneet erilaisiin eläinteksteihin ja tokaluokkalaiset ovat tehneet ahkerasti kirjoituskioskin tehtäviä. Ypissä olemme opiskelleet turvallisuusasioita ja veden olomuotoja.

Lauantaina 6.2. vietimme koulupäivää. Teemana oli osallisuus ja toiminnallisuus. Aamu- ja iltapäivällä pelasimme erilaisia oppilaiden tuomia lautapeleja. Keskipäiväksi kehitimme kahdeksan kiertopistettä, joiden pohjana käytimme uuden, tulevan opetussuunnitelman seitsemää ällää eli laaja-alaista oppimiskokonaisuutta. Opettajat suunnittelivat pisteet, mutta vanhemmat olivat pisteillä vetäjinä ja ohjaajina.Pisteillä pelattiin sudokua, sadutettiin, opeteltiin tallentamaan asiakirja, lajiteltiin jätteitä, saatiin kuulla vanhempien ammateista (tällä pisteellä opittiin luita ja lihaksia sekä otettiin sormista bakteerinäyte!!), näyteltiin keppinukeilla, pelattiin halligallia sekä mietittiin erilaisia arjen taitoja. Suuren suuret kiitokset vielä kaikille pisteiden vetäjille sekä koulupäiväämme osallistuneille!  Meille kaikille jäi mieluisa olo koulupäivästä.

blogiin2

Tähän helmikuuhun mahtuu vielä ystävänpäivän puutöitä sekä ystävänpäivän aamunavaus Hannunniitun pääkoululla. Olemme vetovastuussa aamunavauksesta yhdessä pääkoulun alkuopetusluokkien kanssa. Tiedossa on tietoiskuja ystävänpäivästä sekä runoja ja lauluja ystävyydestä. Olemme laulua varten harjoitelleet myös viittomia.  Helmikuussa saamme kouluumme opettajaharjoittelijan kahdeksi viikoksi. Helmikuun lopulla, viikolla 8, vietämme hiihtolomaa. Lomilta palattaessa alkaakin ekaluokkalaisten uimakoulut Impivaaran uimahallissa!

Helmikuisin terveisin: Riikka

Joulukuun tunnelmia

Huomenna alkaa joululoma. Ekaluokkalaiset saavat elämänsä ensimmäisen todistuksen, tokaluokkalaisille perjantaina jaettava todistus on jo kolmas. Joka vuosi tähän aikaan totean, että menipä syksy entistä nopeammin – paljon on jo koettu ja opittu yhdessä: lukemaan, laskemaan, kirjoittamaan, toimimaan yksin ja ryhmässä. Syksyn rutistuksen jälkeen on hyvä siirtyä joulutauolle, me kaikki olemme sen ansainneet.

Syksyn viimeisinä päivinä vierailimme Ruissalon Tammenterhon luontokoulussa. Tutustuimme eläinten talvehtimistapoihin, tutkimme luontoa luuppien avulla, saimme leikkiä talveen varautuvaa oravaa pähkinöitä piilottamalla ja sienileikissä tulivat tutuiksi syötävät ja myrkylliset sienet. Parasta tietenkin, kuten kaikilla retkillä, oli evästauko.

image

 

image

Joulukuussa olemme kummassakin luokassa avanneet joulukalenteria. Tämän vuotisen kalenterin oppilaat tekivät itse ja kalenterista valmistuikin ihka oikea joulukylä. Joulukalenterin tarinassa seikkailevat tontut, jotka löytävät lahjoja eriskummallisista paikoista. Kalenteri sisältää myös toiminnallisia tehtäviä.

 

Saimme myös valmiiksi eskareiden kanssa tehdyt sokerirakennelmat ja niitä voi nyt käydä ihailemassa Nummen kirjastossa. Rakennelmista tuli hienoja – on linnoja, joulukoulua ja löytyypä yhdestä rakennelmasta myös sokeriopettaja!

image

Tällaisiin tunnelmiin on hyvä lopettaa tämä lukukausi. Tammikuussa jatkamme jälleen – luvassa muunmuuassa ekaluokkalaisille uimakoulua sekä uuden opetussuunnitelman mukaista monialaisten oppimiskokonaisuuksien harjoittelua.

image

Hyvää ja rentouttavaa joululomaa toivottaa Riikka-opettaja

Syksyn satoa

Syksy on kulunut kuin siivillä, ja viimeisestä kirjoituksestani on jo vähän liiankin   pitkä aika. Aikaviiveestä kertoo ehkä se, että olemme uppoutuneet tärkeimpiin eli koulutyöhön ja oppilaisiin.

Syyskuussa teimme yhdistetyillä ypi- ja kuvistunneilla maataidetta. Oppilaat työskentelivät kotiryhmissä ja taideteoksista tuli hienoja. Käytössä olivat luonnonmateriaalit: kivet, kävyt, oksat ja lehdet.

 

image

 

Suunnittelemamme koko koulun yhteinen syysvaellus syyskuussa epäonnistui huonon sään vuoksi. Päätimme kuitenkin, että me kohmolaiset emme ole sokerista, ja lähdimme pienelle retkelle. Sadevaatteet, sateenvarjot ja kumisaappaat olivat tärkeät varusteet pienellä lenkillämme! Onneksi talonmies Pekka toi meille kuumat makkarat ja päälle mehua. Pieni eväs lämmitti kummasti sateenkastelemia koululaisia.

Syksyn käsityö- ja kuvataidetunnit ovat pitkälti kuluneet isänpäivälahjan valmisteluun. Halusimme tänäkin vuonna, että isät saavat ansaitsemansa, huolella ja tarkkuudella tehdyt lahjat. Oppilaat valmistivat isille ristinolla-pelin. Valmistusvaiheisiin kuului hiomista, ompelua, teippausta, kankaanpainantaa ja maalausta. Lisäksi oppilaat valmistivat kala-aiheisen kortin, jonka taakse täytettiin isästä tietolomake. Isänpäivän jälkeisenä maanantaina kuulin innostuneilta oppilailta terveisiä siitä, kuinka he olivat pelanneet peliä isän kanssa. Olipa joku isä pahoittanut mielensä, kun tietolomakkeeseen hänen iäkseen oli laitettu oikean 36 ikävuoden sijaan luku 46. 😃

Ekaluokkalaisten kanssa on edelleen ahkerasti harjoiteltu lukemista ja kirjoittamista. Ahkeran harjoittelun tuloksia on seurattavissa ihan päivittäin! Äänteiden yhdistämisiä on harjoiteltu mm. junaradan avulla liu’utellen. Matematiikassa ekaluokkalaiset laskevat jo sujuvasti yhteen- ja vähennyslaskuja lukualueella 0-9. Ensi viikolla tulee kymppi täyteen ja pääsemme ihmettelemään sydänpareja.

Tokaluokkalaiset ovat äidinkielen tunneilla tehneet pieniä esityksiä ja laajentaneet sanavarastoaan erilaisissa kiertopistetehtävissä. Matematiikassa tokaluokkalaiset ovat laskeneet kertolaskuja. Tänään saimme kertolaskujakson päätökseen ja siitä onkin hyvä siirtyä jakolaskujen maailmaan.

image

Kakkosluokkalaisten kertotaulutalot.

 

Eskareiden kanssa olemme tehneet yhteistyötä syksyn aikana. Pidimme Kohmon kentällä yhteisen liikuntahetken, jossa eskarit ja koululaiset toimivat sekaryhmissä. Lisäksi olemme käynnistäneet sokerirakennelma-projektin. Projektissa lapset saivat ryhmissä suunnitella sokerirakennelman ja ensi viikolla he pääsevät tositoimiin eli rakentamaan. Sokerirakennelmiamme voitte käydä ihailemassa Nummen kirjastossa loppuvuodesta!

Vaikka joulu tulee jo kovaa vauhtia, on meillä vielä monenlaista puuhaa täksi lukukaudeksi suunniteltuna. Pääsemme mm. vierailemaan Tammenterhon luontokouluun Ruissaloon, vietämme pikkujouluja ja saamme kuulla kouluvaarin kertomana entisajan koulusta.

Mukavaa loppusyksyä toivottelee Riikka

Innolla uuteen lukuvuoteen

Elokuun puolivälissä aloitimme uuden lukuvuoden helteisissä merkeissä! Takana oli 11 viikon rentouttava kesäloma lomamatkoineen, veneretkineen ja uintipäivineen.

Ensimmäisen koulupäivän aamuna Kohmon koulun pihassa kuhisi jännittyneitä ekaluokkalaisia sekä kesän aikana kovasti kasvaneita tokaluokkalaisia. Ensimmäisenä koulupäivänä tutustuimme toisiimme ja koulun tiloihin, söimme maukkaan lounaan ja etsimme salaperäisten vihjeiden perusteella aapisia ja käsialavihkoja.

image

Oppilaat lukivat koulun karttaa ja etsivät rasteja. Lopulta kirjat löytyivät Suvi-opettajan autosta! Ensimmäisen koulupäivän päätimme mehu-, karkki- ja keksitarjoiluihin.

Ensimmäiset kouluviikot ovat kuluneet toisiimme tutustuen ja koululaisen taitoja harjoitellen. Olemme toki ja aloittaneet ihan oikeat opiskelutkin – ekaluokkalaiset paahtavat täyttä häkää äidinkielessä äänteitä maistellen ja kirjaimia kirjoitellen. Tokaluokkalaiset ovat aloittaneet innokkaina käsialaharjoitukset. Kertotaulujen aloitusta tokaluokkalaiset odottavat kovasti, ja niiden kimppuun pääsemmekin jo syksyn aikana.

Kummassakin luokassa on oma luokkakirjasto. Luokkakirjastossa on erilaista ja eritasoista luettavaa – satuja, jännäreitä, tavukirjoja, runoja, tietokirjoja ja kuvakirjoja. Luokkakirjasto on saanut iloisen vastaanoton. Jokaisesta luetusta kirjasta saa värittää timantin. Timantit kerätään luokkien seiniin. Odotan jännityksellä, miten suuren timanttivuoren saammekaan koottua! Kirjoja lukemalla tokaluokkalaiset keräävät myös lukudiplomia.

image

Olemme alkaneet myös kerätä päivittäin kaloja luokka-akvaarioihin. Tämän viikon maanantaina kymmenen pientä pikkukalaa muutti muotoaan yhdeksi isoksi kymppikalaksi. Mitähän kymmenestä kymppikalasta muodostuu?

image

Ensimmäisiin kouluviikkoihin on mahtunut myös vanhempainilta. Luokkahuone oli täpötäynnä oppilaiden vanhempia. Myös uusi rehtorimme Timo Lehtinen kävi esittäytymässä. Oli mukavaa, että vanhempainiltamme saavutti suuren osallistujaprosentin! Tästä on hyvä aloittaa uusi lukuvuosi!

Mukavaa lukuvuotta sekä sujuvaa yhteistyötä kodin ja koulun välillä toivottelee Riikka-opettaja

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kevät tulee kohisten

Viime postauksesta onkin vierähtänyt tovi. Maaliskuussa saimme kouluvaareja vieraaksemme kaksin kappalein. Kouluvaarimme Aulis Paarala on ollut isona apunamme pitkin lukuvuotta ja lisää hänen toiminnastaan oppilaidemme kanssa voit lukea tästä. Linkin takaa löytyy myös kuvia koulupäivästämme ja Auliksesta oppilaiden kanssa.

Huhtikuussa koulullamme harjoitteli Hanna-ope, joka teki viimeistä teemaharjoittelua ennen valmistumistaan luokanopettajaksi. Hanna suunnitteli mm. yhteisen aistipäivän eskarien kanssa vietettäväksi. Oppilaat saivat haistella ja maistella, tuntea, kuulostella ja nähdä eri toimintapisteillä yhdessä eskarilasten kanssa erilaisia asioita. Päivästä jäi hurjan hyvät muistot mieleen molemmille lapsiryhmille.

alkuopetusaistit1 alkuopetusaistit alkuopetusliikunta1 alkuuopetus-liikunta

Toukokuun tohinat on aloitettu sukkulaviestikarsinnoin ja valmistautumalla Hannunniitun koulun kevätkonserttiin 7.5. Meitä taitaa hieman jännittää.

Tulevia viikkoja värittävät eskareiden kanssa tehtävät yhteiset luontomatikkaretket ja muu yhteistyö. Lisäksi teemme oppilaiden kanssa tutkimusretken Littoisten järvelle ja luemme vielä tohinalla kevään ihmeistä ja mittailemme matematiikassa niin pituuksia kuin massojakin.

 

Uutta OPSia kokeilemassa

Uusi valtakunnallinen Opetussuunnitelma hyväksyttiin viime joulukuussa ja se on käytössä kouluissa elokuusta 2016 lähtien. Turussa ollaan aloitettu uuden OPSin aluekohtaisen koulutukset ja suuressa osassa kouluja on juuri tällä hetkellä meneillään pienryhmäkokeilut.

Meillä Kohmossa ollaan opiskeltu erilaisissa ryhmissä jo pitkään. Nyt tahdoimme panostaa kotiryhmien toimintaan. Siirsimme kaikkien oppilaiden pulpetit toiseen luokkaan ja teimme oppilaista sekaryhmät yli luokkarajan, jokaisessa ryhmässä on eka- ja tokaluokkalaisia. Aloitamme kaikki aamut näissä ryhmissä ja niistä siirrytään opettajan johdolla tarpeen mukaan muihin oppimisryhmiin.

Ryhmien kanssa keskuskeltiin, minkälainen on toimiva ryhmä ja minkälaisia asioita täytyy ottaa huomioon, että ryhmä pystyy opiskelemaan mahdollisimman hyvin. Jokaisella ryhmänjäsenellä on oma roolinsa (puheenjohtaja, hiljaisuuden vartija, siistijä, kuriiri), joka vaihtuu viikoittain. Puheenjohtajan johdolla ryhmät pohtivat myös tavoitetta luokkamme kotiryhmätoimintaa varten. Annetuista vaihtoehdoista oppilaat valitsivat kaksi ohjenuoraa: Toimimme ohjeiden mukaisesti, kunnioitamme ja arvostamme toisiamme.

image

Viime perjantaina vietimme Äng-päivää, jolloin opiskelimme äng-äännettä kotiryhmissä erilaisten toimintapisteiden kautta. Kouluvaari oli mukana menossa ja isona apuna ongintapisteessä eteispisteessä.

imageimageimageimageimageimage

 

 

 

Näissä merkeissä jatkamme kevättä ryhmien valitsemia tavoitteita kohti.