Harjoittelua ja lisää harjoittelua

Tällä viikolla juhlaharjoitukset ovat jatkuneet kiivaasti erityisesti välitunneilla. Tuntuu siltä, että oppilaat liikkuvat paikasta toiseen rytmitaputusten kera (osa esitystämme).

Äidinkielessä lähdimme ekaluokkalaisten kanssa rakentamaan kerrostaloja. Talopohjaan sai jokainen rakentaa neljä kerrosta tavuja. Tämän viikon kirjain on R, joten se esiintyi kaikissa tauluissa pääosassa.

image

image

Kaikkien valmiit taulut käytiin lopulta lukemassa. Aapisen R-aukeamalle siirryttäessä oli pakko todeta, ettei lukeminen ollut vielä koskaan kuulostanut yhtä sujuvalta kuin nyt!

image

Olisikohan J-kirjaimen kohdalla rakennettava J-juna?

 

Tallennettu kategorioihin Yleinen | Kommentit poissa käytöstä

Syysloman jälkeen

Syysloman jälkeen jatkoimme Hannunniitun koulun 100-vuotisjuhlien ohjelmaharjoituksia. Kouluhan sai alkunsa Ristimäen kouluna jo 1900-luvun alkupuoliskolla. Harjoitukset ovat kaikuneet välitunneillakin oppilaiden itsensä toimesta!

Ekaluokkalaisten kanssa lähdimme tänään kalaan.

image

image

 

Kaloja ongittiin parin kanssa ja kalan sai pitää, jos keksi kalan tavulla alkavan sanan. Onkimisesta ei meinattu saada ollenkaan tarpeeksi.

Kalat olivat kakkosluokkalaisilla matematiikassa laskustrategioiden harjoittelussa mukana. Mahdollisimman nopsaan piti yrittää selvittää, miten 20 saadaan täyteen ja oikean kalan kääntämällä sai joukkueen etenemään joutuisasti.

image

Arviointikeskustelut ovat myös päässeet vauhtiin 1-2 E-luokassa ja D-luokka aloittelee keskusteluja loka-marraskuun vaihteessa.

Tallennettu kategorioihin Yleinen | Kommentit poissa käytöstä

Syyskuun alussa

Aloitimme matematiikassa arvioharjoitukset lukusuoralla. Pyrimme tekemään näitä viikottain, jotta lukusuorat tulisivat tutuiksi.

image

Alla kuva myös ”Mäkkärimatikasta” eli huopataulusta, johon on kiinnitetty pussukat tällä hetkellä lukualueen 0-15 harjoittamiseen. Lähinnä käytössä on kuitenkin ollut lukualue 0-10 hajotelmineen.

 

image

Ympäristö- ja luonnontiedossa metsäteemaa on integroitu sekä musiikkiin ettää kuvataiteeseen. Viime viikolla kävimme lähimetsässä leikkimässä puujunaa (kyytiin päästiin vain tiettyjen puulajien lehdillä/neulasilla) ja haimme näytteet ypin vihkoihin neljästä eri puulajista. Lähimetsässä olisi viihtynyt pidempäänkin, joten suuntaamme sinne pian uudestaan!

Äidinkielessä lähdemme keskittymään kuullun ymmärtämisen harjoittamiseen. Kuullun ymmärtämisen harjoitteilla haetaan monenlaisia myönteisiä vaikutuksia kielellisten valmiuksien kasvattamiseen. Muun muassa sanavaraston laajentaminen, puhutun ja kirjoitetun kielen yhteyden oivaltaminen ja jopa muistin harjoittaminen ovat tutkitusti kuullun ymmärtämisen harjoitteilla kehitettäviä asioita.

Hannunniitun koulun oppilasparlamentti sai myös uudet edustajat viime viikolla. Kohmolaiset äänestivät innoissaan ja ehdokkaiden runsaus kertoikin oppilaiden ilosta osallistua vaikuttamaan oman koulunsa asioihin.

Tallennettu kategorioihin Yleinen | Kommentit poissa käytöstä

Opiskelun alkuun

Kohmon syyslukukausi on lähtenyt vauhdikkaasti liikkeelle. Kakkosten kanssa ollaan tutkittu lukujen hajotelmia ”mäkkärimatikan” parissa ja ekaluokkalaiset ovat paukuttaneet Halligalli-pelejä lukualueella 0-5.

Äidinkielessä alkumittausten jälkeen pääsimme aloittamaan pienemmissä lukuryhmissä. Kirjain A on tullut tutuksi ja seuraavaksi lähdemme katsomaan heti maanantaina I-kirjaimella alkavia asioita. Osa oppilaista tuottaa tässä vaiheessa jo itse enemmän tekstiä, osa tutustuu kirjaimiin. Kaikille oppilaille annetaan tehtäviä, jotka kehittävät juuri omaa taitotasoa tällä hetkellä.

Taito- ja taideaineiden parissa olemme luoneet seinille vielä kesäisiä niittyjä ja pihlajanmarjoja. Kuvia luvassa myöhemmin! Liikunnassa olimme poikkeuksellisesti vuodenaikaan nähden sisätiloissa treenailemassa erilaisten pallo-, suunta- ja hahmotusleikkien parissa, kun vettä tuli kaatamalla.

Ensi viikolla lähdemme tutustumaan lähiympäristöön! Liikennemerkit ja koulumatkalla liikkuminen tulivat tutuiksi ATK-luokassa Turvapupun avulla (löytyy linkkilistasta).

Tallennettu kategorioihin Yleinen | Kommentit poissa käytöstä

Elokuussa 2014

Terveiset uuden lukuvuoden kynnyksellä!

Kohmon koulu aloittaa lukuvuoden 2014-2015 kahden uuden opettajan voimin. Luokkien 1-2D opettajana toimii Suvi Sankinen ja 1-2E luokan opettajana on Riikka Lyrintzis. Koulun toiminta jatkuu viime lukuvuoden opettajien Mervi Kaukovallan ja Saara Mälkösen viitoittamalla tiellä uusin maustein. Oppilaat opiskelevat joustavissa ryhmissä eri oppiaineissa. Pyrimme liittämään oppiaineita myös yhteiseksi teemoiksi oppiainerajat ylittäen. Tavoitteenamme on kehittää omaa osaamistamme, niin että pystymme tarjoamaan mahdollisimman kattavia oppimistilanteita monelle eri taitotasolle.

Kohmon blogista voit jatkossa lukea niin oppilaiden kuin opettajienkin päivittäisestä arjesta. Tarkoituksena on myös kuvien avulla kertoa koulun tapahtumista.

Uuden valtakunnallisen Opetussuunnitelman valmistelu on suurimpia teemoja opettajan työssä tulevana lukuvuonna. Saanette siitäkin maistiaisia blogin mukana.

Toivottavasti viihdytte matkassa!

Innokkain terveisin, Suvi Sankinen

Tallennettu kategorioihin Yleinen | Kommentit poissa käytöstä

Tervetuloa!

Kohmon koulu on Hannunniitun koulun erillinen yksikkö, jossa opiskelee vuosittain noin 40 alkuopetusikäistä oppilasta kahdessa eri kotiryhmässä. Koulumme sijaitsee Kohmon sydämessä, lähellä lasten koteja ja tuttuja leikkipaikkoja. Suoraan seinän takana ja samalla pihalla kanssamme puuhastelevat Kohmon päiväkodin lapset ja aikuiset. Kohmon esikoululaiset tulevatkin tutuiksi koulun väelle pitkin eskarivuotta erilaisten yhteisten tapahtumien tiimellyksessä.

Toiminta-ajatus

Opetusta ja kasvatusta ohjaavat yhteisesti sovitut pelisäännöt ja punaisina lankoina toimivat yhteisöllisyys, turvallisuus, suvaitsevaisuus ja tasa-arvo. Pyrkimyksenämme on luoda oppimiselle edulliset puitteet, jossa erilaisuus nähdään rikkautena. Opetus- ja kasvatustyömme päämääränä on taata oppilaille turvallinen ja hyväksyvä työskentelyilmapiiri, jossa opitaan hyvä luku- ja kirjoitustaito sekä matemaattiset valmiudet. Kognitiivisten taitojen oppimisen rinnalla yhtä tärkeänä päämääränämme on tukea koululaiseksi kasvamista sekä vahvistaa lapsen positiivista minäkuvaa. Painotamme myönteisen itsetunnon kehittymisen lisäksi, omatoimisuuteen ohjaamista, yhteistyökykyä, erilaisuuden hyväksymistä ja empaattisuutta, sekä hyviä tapoja.

Tallennettu kategorioihin Yleinen | Kommentit poissa käytöstä