Lego Mindstorm -robotit käyttävät omaa Legon sivuilta ilmaiseksi ladattavaa graafista ohjelmointityökalua. Ohjelma kirjoitetaan vetämällä ohjelmointipalkkeja peräkkäin ja syöttämällä sen jälkeen ohjelma robottiin, josta ohjelma ajetaan.
programev3
Palkkeja on kaikille normaaleille ohjelmointiproseduureille, kuten if-else, loop, muuttujat tms. Lisäksi palkit löytyvät erikseen myös moottoreille ja kaikille sensoreille, joita robotille löytyy erittäin mukavasti.

Normaali oppitunti ohjelmointia harjoiteltaessa tutustuttaa oppilaan uuteen sensoriin tai uuteen ohjelmointikeinoon. Pitääkö robotin pysähtyä ennen seinää? Kokeile Wait-blokkia, joka ei lue ohjelmaa eteenpäin, ennen kuin jokin ehto (kuten ultraäänisensorin havaitsema seinä 10 cm päässä) toteutuu. Pitäisikö robotin partioida? Kokeile ohjelmointisilmukkaa!

Eriyttäminen on myös erittäin helppoa, koska nopeammille voi antaa haastavampia tehtäviä, kuten 8-muotoisen radan läpäisemisen pelkän esteen kiertämisen sijaan. Jos joku oppilas tosissaan innostuu, hänet voi opastaa tutustumaan ohjelman takana hyrräävään NEC-kieleen(Not Exactly C).

Robottirata (YouTube)

Ohjelmointia Lego Mindstormilla